Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:24

Oo gelukkig dat is een geruststelling, ik wil natuurlijk niet dat ze in die mais aan het hakken gaan.
Maar gister even een blad in het hok gegooid en daar deden ze ook niets mee, denk dat het blad te stug is om lekker te zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:35

ooh een kippentopic: leuk!

hier alleen 2 simpele jonge legkippen die voor m'n voeten lopen als ik het hok in wil om te voeren en dan laten aaien. 1tje heeft al vanaf haar eerste ei proberen te broeden 8)7 maar nog niet fanatiek.
Ik heb ze nog maar 3 weken en ik sta al versteld hoe geobsedeerd ze zijn door "groen" en afval van charcuterie (gelukkig eet ik dat zelden/nooit, want die 2 zouden elkaar uitmoorden voor een restje). Verder komen ze goed overeen hoor :+
Oh en zitten in een ren van +/- 5x6m

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:56

Die obsessie voor groen valt hier wel mee, tafelresten en groente eten ze wel maar ze lopen er niet harder voor.
Wat is charcuterie? :?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:03

Dat is vleesresten toch?
De mijne heb ik gisteren voor het eerst stukjes cherrytomaat gegeven. Ik las dat kippen veel van groenvoer houden, ik ben een beginnend kippenhoudster :D Mijn dames zijn echt geen heldinnen hoor! Bij het eerste tomaatje renden ze al kakelend het kippenhok in en de rest van de middag liepen ze argwanend om de kleine rode "monsters" heen :+ Hahaha...rare beesten hoor, die kipjes <3

Ik zit me eigenlijk af te vragen of ik nog een haantje bij mijn hennetjes (3 stuks) zal nemen. Ik wil sowieso geen kuikens, dus zou ik het dan wel doen? Mijn afwegingen om het niet te doen, zijn:
- als de hennen betreden worden, vind ik dat eigenlijk best zielig (ik weet het, ik ben een vreselijke softie :') )
- één van de hennen is niet helemaal goed in de bovenkamer. Ze scharrelt nooit zoals de andere 2, is hartstikke scheef (kromme ruggengraat), nooit broeds en in 3 jaar tijd maar één ei gelegd (windei). Misschien is een haan teveel stress voor haar?
- ik wil geen kuikens

De enige reden dat ik wel een haan zou nemen, is voor de "natuurlijke samenstelling". Heeft het houden van een haan positieve effecten op de hennen? Zouden jullie er een haan bijnemen in mijn geval?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:09

ah ja, charcuterie is dus "beleg" of fijne vleeswaren

bij mij komt er geen haan in, de achterburen hebben er genoeg zitten die me wakker houden zonder dat er eentje onder het raam van m'n slaapkamer me wakker houdt...
Dacht zelf dat ik ooit eens gelezen heb dat het idealiter 6 hennen per haan is, omdat anders de hennen zouden kunnen "afzien"

En mss is het obsessief naar "groen" en tafelresten ook wat ras/kip gebonden???

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:11

Geen kuikens is een questie van eieren onder de hen weghalen, maar bij sommige hennen vergt dat dikke handschoenen en een beetje lef ;) eieren zijn gewoon eetbaar als je ze elke dag weghaalt. Verder kan ik je geen antwoord geven op je vragen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:11

Een haan houd het groepje bij elkaar en alarmeert/beschermd bij gevaar.
Dat ze betreden worden is toch niet zielig? Vind je t ook zielig als mensen seks hebben? :P
Je moet alleen zorgen dat je voldoende kippen hebt, 1 kip en 1 actieve haan geeft de kip nooit rust. Maar dat ligt eraan hoe actief je haan is.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:24

anneliesdj schreef:
Een haan houd het groepje bij elkaar en alarmeert/beschermd bij gevaar.
Dat ze betreden worden is toch niet zielig? Vind je t ook zielig als mensen seks hebben? :P

Haha :+ Als ze aan mn haren trekken wel hoor ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:17

Mona81 schreef:
Dat is vleesresten toch?
De mijne heb ik gisteren voor het eerst stukjes cherrytomaat gegeven. Ik las dat kippen veel van groenvoer houden, ik ben een beginnend kippenhoudster :D Mijn dames zijn echt geen heldinnen hoor! Bij het eerste tomaatje renden ze al kakelend het kippenhok in en de rest van de middag liepen ze argwanend om de kleine rode "monsters" heen :+ Hahaha...rare beesten hoor, die kipjes <3

Ik zit me eigenlijk af te vragen of ik nog een haantje bij mijn hennetjes (3 stuks) zal nemen. Ik wil sowieso geen kuikens, dus zou ik het dan wel doen? Mijn afwegingen om het niet te doen, zijn:
- als de hennen betreden worden, vind ik dat eigenlijk best zielig (ik weet het, ik ben een vreselijke softie :') )
- één van de hennen is niet helemaal goed in de bovenkamer. Ze scharrelt nooit zoals de andere 2, is hartstikke scheef (kromme ruggengraat), nooit broeds en in 3 jaar tijd maar één ei gelegd (windei). Misschien is een haan teveel stress voor haar?
- ik wil geen kuikens

De enige reden dat ik wel een haan zou nemen, is voor de "natuurlijke samenstelling". Heeft het houden van een haan positieve effecten op de hennen? Zouden jullie er een haan bijnemen in mijn geval?

mijn kippen eten de tomaat niet op, maar pikken alleen de zaadjes eruit, dat zou je eens kunnen proberen, alleen het zaadjesprutje geven.

Verder heb ik ook van die "helden".

kippies:
:wow:
:oo
:evaw:

--> er lag gewoon een aardbei :roll: :')

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:33

Haha hier rennen ze op alles af wat in de wei valt. Ook de kat wordt weggejaagd en ze wandelen rustig tussen de paarden door.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:41

hihi, grappig zulke angsthazen van kippen :')

Binnenkort gaan mijn ouders op vakantie en dan knappen we als verjaardagskado aan mijn moeder het kippenhok en voornamelijk de ren weer helemaal op. Waren nu zware takken op gevallen en ruim 2 jaar geen kippen meer in. En dan komen er weer kippen in. 2 jaar terug hebben we dat zo met de tuin gedaan.

En dan worden de kippen barnevelders zoals het er nu uitziet. Eerder waren het altijd krielen, maar ze hebben ook een drentse patrijshond die nogal wel is van gevogelte. Het zou leuk zijn als de kippen ook lekker buiten de ren kunnen scharrelen en ze niet al te aantrekkelijk zijn voor de hond. (Ze zullen de hond er zeker wel in opvoeden hoor!)

Dus binnenkort weer een 'nieuwbouw project'

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:33

Mogelijk staat het al ergens, maar ik kon het niet vinden. Ik wil graag orpington of wyandotte krielkipjes. Voor de leuk en de eitjes. Nu las ik ergens dat kipjes maar een paar jaar eitjes leggen en daarna jaren niet meer. Klopt dat?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:38

Ja, dat kan :) onze oude kip is ook door haar eitjes heen :) Mijn vader heeft thuis altijd dieren gehad en de kippen die niet meer legden gingen in de kippensoep. (Zij hadden dieren voor de consumptie; varken werd voor de winter geslacht zodat ze de hele winter vlees hadden voor het gezin bv)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:37

Werkt het bij kippen niet hetzelfde als de mens? Dat je een aantal eitjes hebt in je leven en heb je die opgelegd/maakt dan leg je niet meer...

Vandaag zag ik dat een kwartelhen broeds is. Per ongeluk van nest afgehaald. Hoop dat ze weer terug gaat en anders haal ik de eitjes weg en mag ze nog wel eens opnieuw proberen.

En met alle research die ik deed zei iedereen dat japanse kwartels niet zelf broeden. Ik heb denk ik een te mooi hok gemaakt :+ :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:55

Zo heb ik het wel altijd begrepen, dat de voorraad eitjes opraakt met leeftijd. Alleen gaan de kippen niet in de overgang gelukkig , dus geen humeurige kipjes hihi

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:04

idd, maar denk wel dat het per ras kan verschillen, door selectie. Legkippen leggen bv gedurende een jaar dagelijks een ei en houden zelfs geen winterstop mits je ze voldoende uren licht bezorgd (volgens mijn voerboer toch) en dan langzaamaan beginnen minderen.
terwijl sommig sierrassen alleen gedurende enkele maanden eitjes leggen en dan nog niet eens dagelijks (in mijn beleving altijd de periode dat je kuikens kan hebben) en verder niet ongeacht het voer en uren licht

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:43

Er zijn ook wel raskippen die in de winter vrij goed doorleggen, ook als ze niet ideaal zitten qua licht.
Maar voor zover ik weet, legt een doorsnee raskip een jaartje of 3/4 eitjes terwijl ze toch makkelijk het dubbele aan leeftijd kunnen halen, mits goed verzorgd.
Een leghybride legt idd zo'n anderhalf á 2 jaar lang eitjes. In de prof kippenhouderijen gaan ze eruit na een jaar omdat ze dan niet meer dagelijks een ei leggen en dus vervangen worden door jongere kippen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:07

Lees al tijdje mee... maar hier is het begin gemaakt met maken van een kippenhok.. het stuk waar het moet komen te staan is afgegraven (het was een bult met onkruid) en dus nu ben ik tekeningen aan het maken voor hoe ik de ren wil inrichten en mijn man is aan het bedenken hoe hij het hok gaat bouwen.
Daarbij opzoek naar leuke kippen... ik vind de Orpington(kriel) erg mooi net als Wyandotte maar het vaak broeds worden vind ik minder... ik hoef geen kuikens. Dus opzoek naar een legras dat wel beetje tam/gezellig is. Verzorg nu voor paar weken de kippen van mensen uit de buurt... en dat zijn echt bangerikken... je kan bijna niet naast de ren staan kijken... want dan rennen ze al weg.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:48

pfoeh... de twee dames hier nog steeds broeds. Waar ze eerst een paar keer per dag naar buiten kwamen is het nu alleen nog 's morgens heel even.

Vanmorgen hoorde ik een soort oerkreetkakel, dus ik ren naar het raam om te kijken wat on earth aan de hand was...

Nou. Niks dus: Binkie kwam gewoon als een raketje van dr nest gevlogen en daar hoort blijkbaar een oerkakelkreet bij.

En 5 minuten later precies hetzelfde met Bibi, die kwam ook met een hoop kabaal van het legnest af.

Deze week krijgen ze nog, en dan ga ik volgende week maar benchduty opleggen... nu vind ik het wel genoeg eigenlijk.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:07

ha ja onze kippen vroeger konden er ook iets van als ze nog eens van hun nest afkwamen...

benchduty???

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:05

benchduty is als ik ze een dag of twee in de bench zet om ze broeds-af te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:28

Ik pleur ze dan van het nest en sluit het binnenhok mooi een tijd af :) ze hebben gelukkig niet de neiging hier om dan beneden verder te broeden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:45

onze vorige kippen maakten desnoods een kuil in de grond om daar verder te broeden en de nieuwe had zelfs al een nestje gemaakt half in de struiken :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:07

Deden onze vorige dames ook, de waterbak leeggooien en dan daarin broeden. Deze kippen hebben gelukkig iets minder de drang :') en zijn ook niet zo extreem over de zeik als je ze van het nest af plukt. De vorige dame pikte dan zo hard.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:20

vuurneon schreef:
Ik pleur ze dan van het nest en sluit het binnenhok mooi een tijd af :) ze hebben gelukkig niet de neiging hier om dan beneden verder te broeden.

Ja dat zou een optie kunnen zijn... zeker omdat ze allebei broeds zijn dus ik heb er ook geen meer lopen die dr ei kwijt moet...

Kan eens proberen om een hekje voor het broednest te maken.

Ohjee dat zal boze kipjes opleveren... :oo :=