Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:08

Ik denk dat ik begrijp wat jullie bedoelen, maar heb er nog helemaal geen ervaring mee. Kunnen jullie het misschien nog iets meer verduidelijken middels een foto?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:13

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:29

Zoiets ben ik inderdaad ook al tegen gekomen, maar spreekt mij niet helemaal aan. Vanuit hier kan ik wel weer verder brainstormen, bedankt! Vandaag nog een eetbaar huisje gekocht <3

Afbeelding

Nog een vraagje, wat moet de minimale afstand zijn tot de bovenkant van de bak? Oftewel, hoe hoog kan een dwerghamster komen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:39

Het spreekt misschien jou niet aan maar je hamster wel, dat is belangrijker. :D
Over de hele bak een laag van 30cm bodem is belangrijker dan het uiterlijk van je bak.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 17:55

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:58

Je kan in mijn ogen prima een hamsterscaping bak maken met een plateau erbij voor je zandbak. :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 17:59

Even geupload voor de niet facebook mensen :)

Afbeelding

Het streven in een minimale ruimte is om zo snel mogelijk zo veel mogelijk graafruimte aan te bieden. Als je dan met een zandbak op de bodem werkt moet je op z'n minst zo snel mogelijk naar meer dan 15cm bodembedekking werken en niet pas als laatste laag. Dat is nu wel wat er in jouw bak gebeurd. Helemaal niet erg, maar wel van belang om aan te passen omdat ieder hamstertje dit gewoon nodig heeft. Daarom biedt een 28x17 ladder je net even een wat snellere opbouw in een kleinere ruimte :)

Wanneer een ruimte niet voldoet maakt het niet uit hoe hoog of laag je blijft, een hamster gaat vanuit negatief gedrag dan alsnog ontsnappen. Een deksel is altijd aan te raden, better safe than sorry. Máár, is geen oplossing om negatief gedrag weg te wuiven.
Mijn hoogste opbouw in een aquarium was voor een Syr met een afstand van 8cm, dus zij kon er bij wijze van zo uitstappen als ze wilde :) Daar zat wel een deksel op omdat deze bak beneden stond.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 18:01

MarlindeRooz schreef:
Je kan in mijn ogen prima een hamsterscaping bak maken met een plateau erbij voor je zandbak. :D

Dat kan ook zeker, maar de website die jij deelt is anti-HamsterScaping dus ik vind dat geen podium hier verdienen. Iedere weg in het verbeteren van het welzijn van een hamstertje moet gewoon geaccepteerd kunnen worden en HamsterScaping heeft al ontzettend veel betekent in het welzijn van hamstertjes. Daarnaast is de inrichting gewoon niet Scape-gerelateerd en daarom vind ik het geen aansluitend advies in een HamsterScaping topic :)

Maar zeker. Er zijn meerdere wegen naar Rome en aan iedere eigenaar om z'n eigen weg daar in te vullen, maarja .. dit is het HamsterScaping topic *\o/*

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:29

Inmiddels wordt ons verblijf bewoond door dwerghamster Moos <3 Helaas loopt hij niet in het rad. Komt het omdat deze te groot/log is voor hem? Hij draait wel soepel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:03

Mijn dwergje kan in hetzelfde rad wel lopen. Dus daar ligt het niet aan.

Misschien is je hamster niet zo'n racemonster of komt dat later nog.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:19

Als hij wilt, draait het rad probleemloos rond. Maar hij lijkt het liever te gebruiken als eet- en toiletgelegenheid… Heeft het nog zin om deze te vervangen voor een silent spinner (moet nog wel gekocht worden)? Hij duwt er ook steeds bodembedekking onder, wat ik er daarna weer vandaan trek :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 20:56

Hee wat heb je dat leuk gedaan! Hoe oud is je robootje? En hoe groot is je bak?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:34

Oh wat een mooie bak <3, super leuk ingericht zo. Ik ben aan het denken over een herinrichting om meer efficient gebruik te maken van de ruimte. Het liefst zou ik een nog groter terrarium willen, van 140 bij 60 ofzo, maar dat gaat helaas niet naar mijn zolderkamertje getild worden.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:13

Dank! :) Dit is een Hornbach bak (60x40x35). Hoe oud Moos is weet ik eigenlijk niet? Een jong hamstertje in ieder geval! Ik vond het superleuk om de bak in te richten (soms wat frustrerend…), dankzij alle tips ben ik blij met het eindresultaat!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 23:34

Ik hoop dat je 80x35x40 bedoelt? :) 60 zou te klein zijn maar als ik naar je inrichting kijk heb je veel mee ruimte dus moet t wel 80 zijn. Dacht ook dat hornbach niet kleiner verkocht maar geen idee.

Waar komt je uk vandaan? Opvang of fokker? Dat je de leeftijd niet weet zegmaar? Ziet er ook inderdaad nog klein uit. Wordt er al wel gegraven?

Edit; Sorry beetje kortaf via telefoon haha. Reageer met advies morgen op laptop :D

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 03:37

Oh ja, 80 inderdaad :j Ik zou m ook nog veeeeeel groter willen, maar voor nu is dit goed zo. We hebben hem bij de fokker vandaan, maar de precieze leeftijd is niet ter sprake gekomen. Ik heb afgesproken contact te onderhouden, dan zal ik gelijk vragen wanneer Moos zn eerste verjaardag viert!
Graven doet hij wel, maar nog geen hele gangenstelsels. Het is een handig, nieuwsgierig diertje die overal doorheen kruipt. Zo leuk om te zien hoe blij hij is met zn speelhuisjes/krappe doorgangen!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 09:00

Haha wat grappig, dat was toch altijd wel het eerste wat kopers aan mij altijd vroegen :') En ze kregen ook een stamboom en later een stamkaart mee met de naam en dergelijke. Maar wel goed om te lezen dat ze bij een fokker vandaan komt! Lekker warrig kapsel nog :P

Het begin is er dus inderdaad, dat is heel fijn. Het is nog een jong hamstertje dus in principe zou ik me nog niet heel druk maken over het niet gebruiken van het loopwiel. Je kan het wel zelf testen door met het puntje van je wijsvinger heel voorzichtig een draai te geven. Als hij dan soepel een rondje draait dan is het loopwiel gewoon in orde. Gebeurt dat niet dan kan je een verkeerd loopwiel hebben, die zijn er helaas. Ik zou dan niet naar de silent spinner kijken want die is maar 16,5cm. Voor jouw Robo maakt dat niet heel erg uit, maar toch. Je kan dan beter naar het KERBL loopwiel kijken: https://littlepawspetshop.nl/product/ke ... wiel-20cm/
Net zo gekleurd als de Silent Spinner, haha. Maar fijner in gebruik en groter :)

Beschutting is inderdaad heel belangrijk, dus dat heb je goed voor elkaar :D En qua Scape ga je toch nog veel meer uitproberen en puzzelen. Je overgang van lage bodem naar hoog zou bijvoorbeeld wat soepeler kunnen. Het hoekje rechts zou bijvoorbeeld nog wat beschutting kunnen krijgen, maar dat is helemaal hoe je opbouwt. Je bent in ieder geval hartstikke goed bezig :D
Robo's zijn vrij steile tunnel gravers dus ik ben benieuwd wat Moos gaat doen!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:00

Dank voor de reactie xDenies! Goed om van de kenner te horen dat ik goed bezig ben :) Dank voor de tips! Gister zat hij in het rad, toen heb ik m een klein zetje gegeven. Het principe snapt hij, want daarna deed hij het het per ongeluk even zelf :D Ik blijf het in de gaten houden! Over de stamboom en stamkaart had ze het inderdaad ook nog dat daar wat mee moest gebeuren. Ik kreeg van tevoren een uitgebreide caresheet toegestuurd, maar toen ik daar was heb ik nog meer gevraagd en ben ik de geboortedatum helemaal vergeten!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 14:35

noviceh schreef:
Dank voor de reactie xDenies! Goed om van de kenner te horen dat ik goed bezig ben :) Dank voor de tips! Gister zat hij in het rad, toen heb ik m een klein zetje gegeven. Het principe snapt hij, want daarna deed hij het het per ongeluk even zelf :D Ik blijf het in de gaten houden! Over de stamboom en stamkaart had ze het inderdaad ook nog dat daar wat mee moest gebeuren. Ik kreeg van tevoren een uitgebreide caresheet toegestuurd, maar toen ik daar was heb ik nog meer gevraagd en ben ik de geboortedatum helemaal vergeten!

Och het is ook geen probleem, denk ook wel te weten waar hij vandaan komt :)
Het zetje bedoelde ik wel als de hamster er niet in loopt, haha. Maar fijn dat ie hem rond krijgt, dat is een goed begin!

Je weet het topic te vinden dus blijf vooral lekker posten :D
Mijn oudje is gewoon oud, dus daar heb ik weinig over te melden. Die leeft ondertussen op groentehapjes voor beebies, nouja dikke prima. Vandaag 2 jaar, 3 maanden en 22 dagen :P

Afbeelding

Het is mijn laatst gefokte eigen dame dus ik ben zuinig op d'r <3 Haar zoon woont nog bij een vriendin van me maar daarna hield het op met fokken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:09

Wat een ontzettend interessant topic, mooie huisjes voor hamsters komen er voorbij ook!

Maar wat ik me dan afvraag, een aquarium is open van boven. Moet je dan laag blijven of is er kans dat een hamster ergens op gaat staan en zich uitrekt en zo de bak uit kan springen zeg maar.

Hoeveel ruimte moet je aan de bovenkant vrijlaten of is die kans er helemaal niet zo?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:22

Die kans is er zeker. Zo ben ik mijn eerste hamster kwijt geraakt helaas.. Opeens was het hok leeg. Nog overal gezocht in ons appartement, zelfs met een semi-speurhond maar nooit terug gevonden.

Nu sinds enkele jaren dus een bak met een deksel erop. Daarvoor inderdaad lager bouwen maar ik ben wel echt fan van de deksel. Zo kan ik optimaal gebruik maken van de ruimte. En zeker nu we ondertussen een kat hebben ook wel echt noodzaak.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 00:13

Wij hebben er een plexiglas plaat op gelegd, met -uiteraard- voldoende luchtgaatjes. Ik zou de bak voor de zekerheid altijd afgesloten willen hebben :j

En nog even ons blije Moos <3 (geboren op 4 november)

Afbeelding

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 00:37

Ik gebruik dan weer geen bovenkant. Ik heb een donkergrijze plaat met gaatjes, maar deze houdt ook zoveel licht tegen... Wellicht dat ik mijn vader nog eens 1 laat maken.

De hogere dingen in mijn bak plaats ik daarom ook niet langs de randen. Met uitzondering van het rad. Daar zie ik hem niet op klimmen :+

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 09:26

Kookaburra schreef:
Ik gebruik dan weer geen bovenkant. Ik heb een donkergrijze plaat met gaatjes, maar deze houdt ook zoveel licht tegen... Wellicht dat ik mijn vader nog eens 1 laat maken.

De hogere dingen in mijn bak plaats ik daarom ook niet langs de randen. Met uitzondering van het rad. Daar zie ik hem niet op klimmen :+

Mijne is dus wel via het rad gegaan! Ik had zo'n mooie houten. Deze heeft ze waarschijnlijk ingegraven waardoor die niet meer draaide. Toen kon ze erop klimmen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:08

Ooh, wat een boef!
Nu staat mijn rad op een plateau... Ik denk dat ik daar maar wat bodembedekking weg haal :=