nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 13:20

Sorry, lekker laat antwoord.

Hoornaars maken geen grondnesten, dit doen eigenlijk alleen maar de duitse en gewone wesp. Dikke kans dat je (te) dicht langs een nest bent gelopen.
Ze zitten helemaal aan het eind van hun cyclus, de jonge koninginnen vliegen nu uit en de resterende larven en mannetjes worden het nest uitgezet, ze zijn wat sneller geagiteerd omdat er amper voedsel meer te vinden is.

Vervelend dat je gestoken bent!

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:49

Hoe is het nu bij iedereen?

Hier zijn alle bijen uiteraard ingewinterd en ik heb ze de koude dagen ook al wel op de tros zien zitten (ik spiek af en toe door de glasplaten). Het is grappig om te zien dat sommige volken heel laag in de kast zitten en anderen juist weer helemaal bovenin. Op de warmere dagen wordt er nog steeds flink gevlogen.

Ik heb 11 volken ingewinterd en tot nu toe zijn ze er allemaal gelukkig nog. Ik lees hier en daar toch wel weer over de 'verdwijnziekte', maar dat heb ik hier gelukkig nog niet meegemaakt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:01

Bij ons een beetje het zelfde. 3 volken ingewinterd maar die vliegen op de warmere dagen ook nog wel alle drie en door de glasplaat kan ik er eentje op tros zien zitten, de andere twee zitten denk ik in de onderste bak...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:30

Heb al een poosje niet kunnen kijken zit zelf in de lappenmand met benauwdheid.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:07

Waardeloos Marcella, maar 'gelukkig' in een seizoen dat de bijen weinig aandacht nodig hebben.

Hier 1 volk ingewinterd, die zien er ok uit. Heb ze ook zien zitten door het glas, gelukkig vrij bovenin :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:11

Ik zie ze hier inderdaad ook nog wel eens vliegen. Ze zouden ingewinterd moeten zijn. Ik hoop dat ze niet teveel voedsel verbruiken met het warmere weer. We gaan het zien!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:18

Dat is waarom wij ze dus helemaal vol gepropt en afgevuld de winter in sturen... Die van mij hebben wellicht andere problemen, maar te weinig voer is daar zeker niet een van...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:20

Ik hoop dat ik ze goed heb volgepropt, was wel mijn bedoeling. :j maar het blijft altijd spannend

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:25

De kleine kast had op het laatste weinig moeite gedaan om de voerbak leeg te eten, maar verwacht dat die nu wel schoon is.

De grote had bovenste broedkamer ontilbaar gemaakt dus kon niet verder kijken. Of had alle ramen eruit moeten halen die loodzwaar waren.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:29

Fijn dat het bij iedereen goed lijkt te gaan met de bijen! Ik vind het altijd wel spannend om te moeten afwachten hoe ze de winter doorkomen.
Ik geef mijn volken inderdaad ook wel meer wintervoer dan nodig, in het voorjaar kan ik eventuele overtollige ramen er altijd uit halen en gebruiken voor afleggers en/of zwermen, dat is wel handig.
Ik heb nu alweer zin in het nieuwe seizoen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:33

Ik hoop wel dat we dit jaar nog een keer een echt goed koude week krijgen.
Ongeveer 2 meter achter de plek waar nu de bijen staan, is nu een fraai afdak gebouwd in de vorm van een tuinhuisje. In het dichte deel van dat huisje kunnen we nu mooi alle bijen spullen op slaan, vlak bij waar de bijen dus ook zijn.
In de overkapping er tegenaan komen de bijen op een schraag te staan, wel droog, uit de wind en vanaf 10u ongeveer in de zon.
Maar daarvoor moeten ze dus ongeveer 2 meter naar achter geplaatst worden...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:32

Moet eigenlijk nog 2 6 ramen kastjes kopen voor volgend jaar. Maar weet even niet waar op te slaan.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:00

En elke dag een klein stukje, Nickeltje? Is dat haalbaar?

De mijne moeten ergens komend jaar ook een tijdje verhuizen. De tuin van mijn schoonouders moet gesaneerd worden, en wordt tot op een meter afgegraven. Dus de bijen moeten dan ff weg :')

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:30

Indy_Mouse_9 schreef:
En elke dag een klein stukje, Nickeltje? Is dat haalbaar?

Dit kan, maar dan moeten ze ook elke dag vliegen om de dagelijkse wijziging op te merken en te registreren. En dat is in deze periode lastig. Als het echt max 2 meter is en de opening blijft naar dezelfde kant wijzen, zou ik het wel aandurven om ze in 1x te verzetten. Zeker in een (koude) periode dat ze niet vliegen. Als ze na een vliegstop van plusminus 2 weken of langer weer gaan vliegen, gaan ze vaak toch heroriënteren.

Of ze in 1x verplaatsen en de ingang 'versperren' met takken. Ze zullen dan ook heroriënteren zodra ze buiten komen, omdat er overduidelijk iets 'anders' is. De takken wel laten zitten totdat het echt goed vliegweer is geweest en ze dan ook de kans hebben gehad om te heroriënteren.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 15:35

Ah ja Morpheus, dat klopt inderdaad, die +/-30cm verplaatsen per dag gaat er idd wel van uit dat ze alle dagen vliegen.
Met de takken heb ik ook wel eens gehoord ja.

Laatst vroeg ik me nog af, bij controle vallen er toch wel eens bijen van de raat naast de kast. Als dat nou jonge werksters zijn, zijn ze nog nooit buiten de kast geweest toch? Vinden die de ingang wel weer terug? Vond het zo sneu, toen ik er over na ging denken.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 15:54

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Ik heb bijv ook wel eens bijen uit een voerbak of iets voor de kast afgeslagen, omdat ik de kast al gesloten had en deze bijen was vergeten in de kast af te slaan. En ik vind na zoiets eigenlijk nooit dode bijtjes op de grond terug. Dus ik denk dat ze dan toch wel weer terug in de - of een naastgelegen - kast komen. Misschien op basis van geur/feromonen? Ze zijn dan natuurlijk wel heel dichtbij de kast/ingang al.
Als ik een kast weghaal en er komen nog vliegbijen terug, verdelen die zich eigenlijk ook altijd wel over de buurkasten. Dus als er maar iets in de buurt is, denk ik dat ze hun weg er wel naartoe vinden.
Daarom zou ik kasten max 2 meter naar achteren verplaatsen ook wel aandurven, maar dan wel allemaal tegelijk. Als er bijv 1 op de oude plek blijft staan, heb je kans dat ze daar allemaal in gaan. Je moet ook geen bok of iets anders herkenbaars (stenen waar ze op stonden oid) op de oude plek laten staan. Dan gaan ze zich daar alsnog verzamelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 15:57

Nickeltje schreef:
Ik hoop wel dat we dit jaar nog een keer een echt goed koude week krijgen.
Ongeveer 2 meter achter de plek waar nu de bijen staan, is nu een fraai afdak gebouwd in de vorm van een tuinhuisje. In het dichte deel van dat huisje kunnen we nu mooi alle bijen spullen op slaan, vlak bij waar de bijen dus ook zijn.
In de overkapping er tegenaan komen de bijen op een schraag te staan, wel droog, uit de wind en vanaf 10u ongeveer in de zon.
Maar daarvoor moeten ze dus ongeveer 2 meter naar achter geplaatst worden...

Voorspelling is mogelijk sneeuw dinsdag. Als ze genoeg voer hebben kan je na zonsondergang de kast dicht zetten en verplaatsen. Wel iets van een week dicht laten op de nieuwe plek dan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:02

Elke dag een klein stukje is het alternatief als we deze winter niet lang genoeg koude hebben. Maar ze staan nu op een rij naast elkaar op opgestapelde pellets, die zijn als stapel niet de verplaatsen dus dan wordt het prutsen met bankjes of tafeltjes. Niet onmogelijk, minder handig...
Of als plan C om ze eerst weg te brengen (buiten de 3 km) en ze dan een week of 2 later weer ophalen.
Maar dat zijn plannen voor na de winter als plan A niet lukt...

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:43

Hoe gaat het met de bijtjes van iedereen hier?

Ik heb in december oxaalzuur gedruppeld en kwam erachter dat 1 volk heel klein is. Het lijkt erop dat die heel laat in het seizoen de koningin nog hebben vervangen. Het is me een raadsel waarom. Nu dus afwachten of die nog wel goed bevrucht is, of dat ik daar nu een darrenbroedige moer ga hebben.

De rest leek nog aardig goed op sterkte, dus goede hoop dat de meeste de winter goed uit zullen komen. Op warmere dagen met zon heb ik ze ook nog behoorlijk zien vliegen. Ik kan alweer niet wachten tot het voorjaar wordt!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:55

Ik was van plan de behandeling te doen, maar het is me nog niet gelukt. Dus ik weet nog niet hoe het met ze is. Ik hoop dat we nog een paar dagen vriezen krijgen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:02

Wij moeten ook nog oxaalzuur verdampen, is er nog niet van gekomen.
We hebben ze een paar weken geleden toen we meerdere dagen nachtvorst hadden, een paar meter verplaatst. Zware en grote volken hebben we nog gelukkig.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:12

Mooi dat het verplaatsen gelukt is Nickeltje!

Voor de behandeling hoeft het niet perse te vriezen toch Century? Of hoe bedoel je dat? Meestal begint de koningin weer met leggen na de kortste dag, het is daarom wel handiger om je behandeling te doen door verdampen ipv druppelen. En daarvoor moet het juist niet TE koud zijn. Het beste ergens tussen 2 en 6 graden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:55

Ik druppel inderdaad en dat moet als het een paar dagen gevroren heeft zodat er geen broed is. Dat is mij geleerd in ieder geval.
Ik zou niet weten hoe te verdampen eigenlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:16

Beide is niet geleerd alleen besproken. :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:57

Zou ik zondag kunnen druppelen? Het gaat een paar nachten vriezen (overdag wel boven 0). Of raden jullie dat af?