gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:36

Mag ik trouwens vragen Delphi, hoeveel biks geef jij? Ik heb niet eerder van die grote joekels gehad (Freek, kruising FH, 4 kg) en vraag me af hoeveel ze mogen hebben gezien hun leeftijd? Want ze groeien nog..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:37

Goed nieuws dus allemaal en leuke foto's ook! :D

Ik heb net m'n konijnen allemaal gewogen (voor 't eerst) haha, best grappig want ik had Puk het zwaarst geschat maar Lilly is gewoon zwaarder, stom hoe je je daar op kunt verkijken!

Sam is 1450 gram (had ik hem echt nooit gegeven, dacht echt dat ie lichter was) Lilly is 2300 gram. Ollie is 2000 gram en Puk 2100 gram dus Puk en Ollie gaan een beetje gelijk op. Toen ollie gecastreerd werd was hij nog 1800 gram :D

_Nancy_

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:44

Delphi wat een superleuk stel zo! Hoe hoog is jouw hekje trouwens als ik vragen mag?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:16

Eoweyn_x schreef:
Mag ik trouwens vragen Delphi, hoeveel biks geef jij? Ik heb niet eerder van die grote joekels gehad (Freek, kruising FH, 4 kg) en vraag me af hoeveel ze mogen hebben gezien hun leeftijd? Want ze groeien nog..

Stippel krijgt nu 120 gram brokjes (science selective), dat heeft ze echt nodig als ze buiten zit en het iets kouder wordt (toen ze binnen zat en afgelopen zomer kreeg ze 90-00 gram). Maar ze weegt dan ook 5,4 kg dus mag dat zeker ook hebben. Dat is hier zo'n stenen voerbakje vol met een bergje er bovenop.

Beer krijgt ook een bakje van 120 gram, ondanks dat hij nu nog veel minder zal wegen. Maar hij is in de groei en ik vind hem wat mager. Maar hij eet goed en ze eten beide even snel, dus hij krijgt voldoende binnen en Stippel niet al te veel. Hij eet ook goed hooi.

Toen Stippel nog een klein Stippeltje was :D kreeg ze ook al zo veel. Zij heeft altijd enorme hoeveelheden hooi gegeten en zolang dat niet minder werd kreeg ze ook meer biks.
Na haar operatie toen ze nog maar 2,6 kg. woog kreeg ze zelfs onbeperkt met de voorwaarde dat ze veel hooi bleef eten.

Nu weeg ik het echt af en ik houd ze zelf ook in de gaten. Vind ik haar wat afgevallen dan geef ik iets ruimer. Vind ik haar wat mollig worden, voer ik iets zuiniger.

Nancy, volgens mij is het 80-85 cm. maar dat is puur een gok. Het is laag hoor! Maar mijn voedster springt er nooit overheen. De vlaam weet ik nog niet. Maar er zit een net overheen als ik er niet bij ben. En mochten ze erover springen als ik thuis ben en het net is eraf kunnen ze alsnog de tuin niet uit.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:19

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:24

Ah oke, dankje. Dan zal ik mijn hoeveelheid ook maar een beetje op gaan schroeven

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:50

Wat een leuk topic hier, en wauw wat een hoop mooie buitenrennen zie ik hier voorbij komen.

Ik heb zelf 2 konijnt'tjes' Speedy en Bolle. Het was eerst Knabbel en Babbel maar deze namen passen veel beter bij hoe ze zijn. Ze komen bij de dierenafdeling van de formido vandaan, ik heb dus geen idee wat voor ras/soort het zijn. Het zijn 2 broertjes en dit gaat super samen. Vanaf moment 1 veel knuffelen en spelen samen. En vooral de kat terroriseren. In de zomer zitten ze in een buitenhok met een ren eraanvast en lopen dan zodra we thuis zijn vrolijk door de tuin te huppelen.
Ze zitten nu sinds een paar weken binnen. Zodra we thuis komen mogen ze dan lekker door de kamer. Speedy springt eigenlijk gelijk bij ons op de bank terwijl Bolle lekker onder tafel gaat liggen en af en toe een sprintje trekt of bij de kat in de stoel gaat liggen. Wat deze niet heel erg op prijs stelt. Zal ook eens proberen wat foto's te plaatsen hier.

Afbeelding Samen in hun nieuwe binnenhokje

Afbeelding Speedy.. Zo staat hij regelmatig alles in de gaten te houden

Afbeelding Samen met Speedy een Soepstengel delen. Dan moet je dooreten hoor :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:22

Mijn meissner van 5 kilo heeft ook zeker 100gr per dag nodig om op gewicht te blijven. Ik heb tot nu toe ook alleen kleinere konijnen gehad dus voerde hem eerst veel te weinig. Ben zo gewend aan kleine handjes uitdelen ipv bakken vol!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:17

Mooie nijntjes! Bijzonder dat het goed gaat. Hoe oud zijn ze nu?

Ik ga ze nu 50 gram geven en straks meer mocht dat nodig zijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:37

Poe, wordt nog flink werken om m'n konijnenhok winterklaar te maken... sowieso plexigras en een nieuwe ren (maken of kopen), deze overleefd niet nog een winter. Had het ook kunnen weten met dat waaibomenhout.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:46

Het was vanochtend even onrustig. Ik heb gisteren de ren een stuk doorgetrokken waardoor ze nu 10m2 hebben. Dit zorgt er wel voor dat ze direct naast Fiona en Rambo zitten. Fiona zit nu dus bij ieder geluid of iedere beweging bij het gaas nijdig te zijn. Bella reageert hierop door de rest allemaal weg te jagen. Logisch, maar niet echt handig bij een groepskoppeling. Eens kijken of ik dat morgen af kan schermen.

Vanavond zag het er weer goed uit!

Afbeelding

Afbeelding

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:25

Eoweyn_x schreef:
Mooie nijntjes! Bijzonder dat het goed gaat. Hoe oud zijn ze nu?

Ik ga ze nu 50 gram geven en straks meer mocht dat nodig zijn.

Ze zijn van maart, dus inmiddels wel ruim een half jaar oud.

Ik zie hier dat jullie je konijnen veel groenvoer geven als sla enzo. Als ik ze daar elke dag wat van geef worden hun keutels echt heel erg zacht. Ik heb ze nu dus voornamelijk op hun eigen voer staan en hoor. Wel elke dag een worteltje dat gaat goed en heel soms een blad sla maar als ik ze dat dagelijks geef gaat het niet goed. En aangezien ze binnen zitten is het niet zo prettig al die dunne keutels door de huiskamer en voor hunzelf ook niet goed.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:42

Sla bevat ook veel vocht dus dat is logisch. Ik geef dat zelf niet heel vaak, alleen als het over is van onszelf.

Andijvie, witlof, dat zijn veilige groenten om voorzichtig mee te beginnen.
Iedere dag een worteltje is wel veel ivm suikers.

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat ... -konijnen/

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:10

Wat een leukerds!

Ik had mijn hok ook voorzien van plexiglas rondom, maar het werkte op de een of andere manier toch niet helemaal. Heb nu het plastic hok van Ferplast, de Grand Lodge Plus 140. Mooi hok, wel een hel om in elkaar te zetten, maar de konijntjes zijn er echt superblij mee. Zitten heel erg veel boven, terwijl ze in het andere hok eigenlijk nauwelijks in het hok zaten. Heb boven het rolluikje erop gemonteerd en onder heb ik zo'n windzeiltje geplaatst. Zit alleen nog te twijfelen of ik de tralies aan de voorkant van het hok beneden eraf haal, omdat er maar 1 kleine ingang zit. Bij het andere hok had ik 2 flinke deurtjes die allebei open stonden en dan renden ze constant rondjes enzo, vooral rond etenstijd haha. Dat kan nu dus niet meer. Maar zolang het winter is, heb ik toch dat windzeiltje daar dus dan heeft het geen zin. Twijfel nog, ben ook bang dat de stevigheid van het hok dan weg is.. Iemand toevallig ervaring mee?

Ik geef ze ook veel g&f, vooral sla en kolen zijn ze verzot op. Het wisselt wel wat ze krijgen, maar wel elke dag behoorlijk wat. Vanaf het begin gedaan en eigenlijk geen last van natte keutels..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:37

Ik heb alle onderkanttralies eruit en vind het ideaal. Blijft net zo stevig.

Ik ben altijd voorzichtig met kolen en sla.. Geef het weinig en sowieso gemengd.

Hier is het nog steeds positief :)

Afbeelding

Afbeelding

View My Video
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 31-10-15 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:42

Nou mijn nijn heeft het kippenhok gekozen om in te blijven wonen merk ik. Nu is dat ruim zat en eigenlijk prettiger voor de nacht want dan heeft hij de ren waar hij meer kan bewegen. Overdag loopt hij in het gas. Mijn man wil wil er helaas niet aan om hem te gaan castreren op zijn leeftijd. Al bijna 9 jaar, hij is bang om hem te verliezen door de castratie. Wel enorm balen want koppelen gaat dan niet lukken maar hij is graag bij de kippen heeft hij altijd al gedaan, ook bij de vorige eigenaren. Heb hem zelf nog maar kort natuurlijk.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:49

Je zou voor castratie onder plaatselijke verdoving kunnen kijken?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:54

Heb ik voorgesteld maar hij twijfelt te veel door zijn leeftijd, Ook wel logisch natuurlijk. Mijn man is een enorme dierenvriend net als ik maar op dit punt heeft hij in dit geval een beetje moeilijk.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:57

Maar waarom dan? Juist oudere rammetjes worden onder plaatselijke verdoving gecastreerd, zodat ze het risico van de narcose niet hebben. Want dat is gevaarlijk bij een ouder konijn. Al kan een gezond konijn dat makkelijk aan en is een narcose altijd een risico.

De balletjes worden verdoofd, hij wordt gecastreerd en kan zo weer mee naar huis, niets aan de hand.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:03

en gaat koppelen dan ook nog steeds makkelijk met een oud konijn? mij is verteld dat hij altijd alleen bij kippen heeft gelopen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:16

Als de karakters matchen is koppelen zo gedaan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:19

ik ga nog maar eens in overleg.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:29

maar wat ik zie is een vrij gelukkig konijn. beest heeft flink de ruimte om te sprinten en doet dat naar hartelust. verzorgd de kippen en de kippen verzorgen hem weer. geen stress symptonen bij hem en ziet er super gezond uit. in het begin moest hij erg wennen aan onze kippen en zijn nieuwe huisje en ontsnapte hij geregeld nu doet hij dat niet meer. en als hij wilt kan hij overal zich uitgraven. de oppervlakte is te groot om de omheining in te graven

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:37

Tja PBA_ konijnen zijn het gelukkigste met een soortgenootje, maar ik snap je twijfel wel goed.
Hij heeft toch wat dieren/aandacht om zich heen en de ruimte en hij is al op leeftijd.
Castreren onder verdoving lijkt me ook best stressvol voor een konijn. Dat is een afweging die je moet maken.

Hier hebben ze vannacht flink achter elkaar gejaagd hoorde ik vanuit mijn bed. Ze zitten recht onder mijn raam. Er lagen best wat plukken vacht, maar geen wondjes. Nu zitten ze al heel de dag ieder in een andere hoek. Ze negeren elkaar weer :+
Gisteren lagen ze tegen elkaar aan en wasten ze elkaar nog. Ik laat ze maar lekker met rust.
Dit zal er gewoon bij horen? Ze zitten nu dik 9 dagen samen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:13

Met een konijn van 9 die het nu goed doet kan ik me de twijfel wel goed voorstellen. Toch ben ik ook enorm voorstander van elk konijn proberen te koppelen, ongeacht leeftijd of verleden. Het blijven groepsdieren en dat instinct is vreselijk sterk.

Zag iets over groenvoer. Ik geef dat niet dagelijks. Soms een blaadje andijvie, een worteltje of een paar blaadjes witlof. Moet dat eigenlijk wel weer vaker gaan voeren, is wel heel goed voor ze. Sla en kool geef ik niet, mij teveel risico.

@delphi, het zit je ook echt niet mee he! Volgens mij is opnieuw gaan jagen na 9 dagen jammergenoeg niet iets wat erbij hoort... Ik ben ff te lui om terug te zoeken, maar in wat voor verblijf zitten ze? Hebben ze wel genoeg ruimte?

Ik heb hier ook een soort koppelproblemen. Wonderbaarlijk genoeg gaat juist mn asociale manneke vreselijk goed de laatste tijd, hij is echt zoooo supersociaal nu, wat een genot om te zien.
Het probleem zit bij mn buitenkoppeltje. De stress van laatste weken heeft flink impact gehad op het humeur van Pooh. Gecombineerd met een paar dagen gescheiden zitten, heeft dit de situatie opgelevert dat ze wel samen kunnen, maar niet echt samen zijn. Geen gevechten, maar ook niks gezelligs. Eerder zaten ze altijd gezellig samen te eten, nu mag Foetsie niet in de buurt komen. Ik hoop nog steeds dat het langzaam weer gaat bijtrekken, maar heb mn twijfels erbij. Hebben jullie nog goede ideetjes? Qua karakterr is dit juist een geweldige match, het koppelen heeft 2 sec geduurd....