Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:27

Hebben jullie trouwens enig idee of het hennen of hanen zijn?
Als ik het weet kan ik ook namen gaan verzinnen :P

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:44

Das niet zo moeilijk. Gewoon altijd hetzelfde geluid maken als je gaat voeren. Die link is snel gelegd. Mijn kippen zijn niet tam, maar komen aangerent als ik prrrrrt roep.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:37

Riddershow schreef:
Das niet zo moeilijk. Gewoon altijd hetzelfde geluid maken als je gaat voeren. Die link is snel gelegd. Mijn kippen zijn niet tam, maar komen aangerent als ik prrrrrt roep.

Ik heb een stel cavia's wat dat betreft; de tuindeur hoeft maar open te gaan en ze slaan aan en staan voor de deur :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:16

Ik doe dat bewust niet (meer). Werd gek van die kippen die mij alleen maar met eten associeerde (en zeurden). Dus ik strooi nu graantjes ed voordat de schuurdeur open gaat.

Alleen Binkie weet dat er bij mij nog iets te halen valt, zij luistert ook echt naar haar naam. Roep ik Binkiee!! dan komt zij als enige kipje als een zwart kogeltje aangerend.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:56

Hier komen ze alleen maar bij de prrrt. Toen ik het nog niet deed zagen ze me juist wel als een wandelende voedsel machine.

Ik heb net uit voorzorg 3 kuikens appart gezet. 1 grijze en 2 ehm gele tijgertjes...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:56

anneliesdj schreef:
Hebben jullie trouwens enig idee of het hennen of hanen zijn?
Als ik het weet kan ik ook namen gaan verzinnen :P

Niet :+
Zijdehoentjes zijn bijna niet te sexen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:18

Die van mij zijn geen zijdehoentjes :+
Zie vorige pagina.

Maar jij hebt dus een hele koppel en geen idee of dat hennen of hanen zijn? Hoeveel eitjes heb je? :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:24

anneliesdj schreef:
Die van mij zijn geen zijdehoentjes :+
Zie vorige pagina.

Maar jij hebt dus een hele koppel en geen idee of dat hennen of hanen zijn? Hoeveel eitjes heb je? :P

Hoeveel kuikens bedoel je? Ik heb 4 kuikens. En idd, ik weet niet wat ze zijn. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:40

Ik heb foto's van mijn kuikens op de vorige pagina geplaatst ;)

Op een gegeven moment kun je het bij zijdehoenders toch ook wel zien? Of blijft dat levenslang een gok?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:11

Tot ze gaan eieren leggen denk ik :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:48

Eindelijk een grijze zijdehoen geboren!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:54

Piep piep het eerste kuiken is geboren! Heb stiekem even onder de kip gekeken toen ik wat hoorde piepen. Ligt nog op te drogen onder mama. Mamakip was not amused dat ik kwam spieken. Vanavond maar even weer kijken.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:10

Leuk om alle verhalen te blijven lezen van jullie. Leuk van het eerste kuiken Spetter :)

Hier zijn de kwartels ondertussen volledig geïnstalleerd. Het was nog even goed denken hoe we het hebben wilde met het hok. Maar met flink bouwen is het wel wat moois geworden vinden we zelf :j

Het eerste stuk van het frame
http://www.photo-artist.nl/wp-content/u ... G_4345.jpg

Eerste delen in elkaar schroeven voor de plek waar hij moet komen te staan:
http://www.photo-artist.nl/wp-content/u ... G_4349.jpg

Op zijn plek en met twee wanden en een dak erop. Let niet op het schapengaas :') 1 van onze twee honden vind het nogal leuk om onze hele tuin overhoop te halen. Dit gaas met stroom erop is enige wat werkt om haar tegen te houden. We hebben gelukkig geen schapen in onze achtertuin :')
http://www.photo-artist.nl/wp-content/u ... G_4355.jpg

Daarna zijn we plantjes wezen kopen om ze lekker te kunnen laten scharrelen, struinen en als ze willen ervan eten. Probeer toch een beetje een natuurlijke omgeving te creëren
http://www.photo-artist.nl/wp-content/u ... G_4364.jpg

Een mooi totaaloverzicht.
Afbeelding

Plantjes in de grond gezet, gaas ervoor en kwartels erin (nieuwe tv voor de honden)
http://www.photo-artist.nl/wp-content/u ... G_4367.jpg

En ik had verwacht dat ze behoorlijk schuw zouden zijn en veel tussen de struiken zouden gaan zitten, maar dat valt heel erg mee! Ze hebben het wel naar hun zin geloof ik...
Afbeelding

Onze oplossing voor de waterbak. Kiezels erin dat ze er niet in kunnen vallen en er eventueel doorheen kunnen lopen. Elke dag spoelen we het oude water eruit en vers water erin.
http://www.photo-artist.nl/wp-content/u ... G_4442.jpg
Vanmorgen heb ik de planten gesproeid. Wat dan wel leuk is om te zien, is dat ze aan komen rennen en de druppeltjes van de plant af pikken.

En deze plant eten ze erg graag! Die heeft geen lang leven denk ik
http://www.photo-artist.nl/wp-content/u ... G_4448.jpg

En zojuist zag ik weer een kwartelei in de ren liggen *\o/* *\o/*

Enige wat we nog moeten doen is extra krammetjes in het gaas tikken en een hok maken achter in de overkapping zodat ze van de winter ook lekker knus kunnen schuilen als ze willen...

(wie de foto's makkelijk wil kijken. Hier een linkje naar een foto album waar ze in staan: http://www.photo-artist.nl/albums/kwartels/ )

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:59

holycanoly wat gaaf!!!

wat ik me afvraag (ga gelijk weer de praktische toer op) hoe maak je het hok schoon? Je kunt er niet in staan zo te zien, of kun je er gebukt het eea in doen?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:06

Thanks! We zijn er ook erg blij mee!

En wat betreft schoon maken. De ren is makkelijk. Water sproeien en alles is mest voor de plantjes. (al moet ik er wel gebukt in inderdaad om de eieren te verzamelen. En als er erg veel mest ligt, dan gaan het harkje en een emmertje ook gewoon mee.

Het hok met zand hoef ik niet in te bukken. Die planken moeten we nog aan elkaar maken en wordt 1 grote klep. Gelukkig vliegen kwartels niet echt (heel af en toe een wanhopige poging :') ) en kan de klep open blijven als ik het schoon wil maken :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:24

Ik zou nog wel wat loopeenden eieren willen. Weet iemand nog een adres waar ik er wat kan kopen?

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:44

Wat een prachtig verblijf nahwl.
kuikentje nr twee is zojuist geboren!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:23

Geen idee Kohtje. Als ik google kom ik op marktplaats uit...

En twee kuiken al... Hoeveel verwacht je er Spetter?

Zonet het gaas van de ren helemaal goed strak getimmerd met krammetjes. Wilden we eerst zondag doen, maar ja, in Duitsland heb je hier echt nog de Sonntagsruhe, dus dat konden we echt niet maken ... :)
De kwartels net nog een insectenmix gegeven. Leuk om te zien hoe blij ze er mee zijn. Zijn echt alles behalve schuwe diertjes. Totaal niet onder de indruk van de honden, ons of het getimmer.... Ik kan ze echt aanraden als alternatief voor kippen :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:29

Wat een coole kwartels! En wat een gaaf hok zo met die planten :D kwartels zijn ook erg leuk :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:32

Heeft iemand van jullie toevallig belang bij een Brahma haan? Iemand op het kippenforum was stellig dat er 4 van de 6 hanen zijn en dat is me echt teveel.
Wil ze wel ruilen tegen het een of ander.

Hebben jullie ook ervaring met kippen en mais? Maisplanten dan wel teverstaan.
Want ik wil de kippen dus los laten lopen, maar de boer naast ons heeft mais ingezaaid, staat inmiddels een 50cm hoog, daar kunnen ze zo inlopen.
Gaan ze daar straks lekker in tekeer of vinden ze de planten niet lekker? Denk dat de kolven straks zelf te hoog zitten om goed bij te kunnen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:54

Leuk die kwartels! Mooi verblijf ook.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:09

Mijn ouders hadden ook altijd de kippen los lopen en konden ze ook altijd het mais in. Het is mij nooit opgevallen dat ze echt tekeer gaan in het mais.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:44

Onze kippen lusten niet eens mais :=

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:01

mijnes ook niet....

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:20

Die van ons zijn gek op mais uit blik haha.
inmiddels vier kuikens! !! Nr vijf is nu bezig uit te komen. Het zesde ei nog niet. Maar vind vijf van de zes voor de eerste keer al heel wat.
Het zijn wyandotte zalm van onze eigen kipjes en twee new hampshire eieren. Denk dat er nu een new hampshire bij zit want is een kuiken wat donkerder.