Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:27

Het lijkt mij ook mijt. :j Het is een wat vage foto, maar aan het neusje te zien en de oortjes inderdaad (dat komt echt niet van vechten, zijn typische mijt-oortjes) is het echt mijt. Ik zie dat ze op stro zitten (of hebben gezeten), daar kan het heel goed vandaan komen.

Even een flesje anti-luchtpijpmijt van Beaphar halen bij de DW, dat is eigenlijk voor vogels maar er zit ivermectine in en is het makkelijkst te doseren. Per 100 gram rat 1 druppel in de nek, over een week en over twee weken herhalen. Alle houten spulletjes minstens 24 uur in de vriezer, stoffen spulletjes op 60 graden wassen, kooi goed schoonmaken en dan zijn ze er zo vanaf. :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:53

Hij heeft geen oormijt.
Ik heb als dierenarts assistente gewerkt en ik weet echt wel wat oormijt is.
Waar hij vandaan komt zat hij met zijn 30tige in een klein hokje (de reptielenwinkel) en daar werd heel wat afgevochten.
Toen ik hem net had was zijn hele neus kapot ook zijn oren en zijn staart.
Dat heb ik behandeld met honingzalf en het gaat nu veel beter.
Hier een foto dat je goed in zijn oor kan kijken, dan zie je dat hij geen oormijt heeft.
Afbeelding

Voor de duidelijkheid, dit is oormijt:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:03

Ik schrijf ook mijt, geen oormijt. Mijt zit op het lijf, vooral op de oren (bovenkant) en wangen. Dat zie je nauwelijks met het blote oog, pas als het al wat verder gevorderd is. Dat zou je dan gezien je opleiding/werk ook moeten weten lijkt me. Het zwarte ratje is ook behoorlijk kaal rondom de ogen en wang, dat zou er ook op kunnen wijzen. Behandelen kan geen kwaad en gezien hun herkomst en de huisvesting (stro) zou ik er haast geld op in durven zetten dat ze mijt hebben. Maar goed, je moet het zelf weten...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:12

Ik heb ze wel al behandeld met dit spul.
Afbeelding
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... ming/19698
Maar dat heb ik nog maar 1 keer gedaan omdat ik niet zeker wist of dat wel goed was omdat ze nadat ik ze behandeld heb hun vacht gaan likken en dan krijgen ze het binnen....
Hoe doen jullie dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:20

Dat spul ken ik niet, maar een verstuiver is lastig te doseren en gebruik ik alleen bij rittens en zogende moeders, als ze echt ernstig last van luis hebben, anders wacht ik. Als ik dat gebruik is het Anti-mijt van Beaphar.
Je moet in ieder geval iets hebben met ivermectine erin, ik vind dus anti-luchtpijpmijt het fijnst omdat dat zo goed te doseren is. Het is ook nog eens goedkoop. Het is niet erg als ze dat oplikken, maar als je het in de nek druppelt kunnen ze er lastiger bij (al gaan ze zich wel wassen). Drie keer behandelen dus, met een week er tussen en vergeet ook de kooi en spulletjes niet te behandelen. :)

Zitten je ratten nu nog op stro? Daardoor kunnen ze steeds weer mijt krijgen. Als je het wilt blijven gebruiken moet je ook dat even van tevoren invriezen, minimaal 24 uur.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:27

Ze zitten niet meer op stro, ik heb bij de dierenwinkel maisgranulaat gekocht.
Bij de dierenwinkel raadde ze me dat aan, ze hebben hun eigen ratjes daar ook op zitten.
In het huisje heb ik wel een beetje stro liggen, maar ik zal zodra ik thuis kom het stro meteen in de vriezer leggen en wat er nu in ligt er uit halen.
Ik ga meteen even achter de anti-luchtpijpmijt, kan ik dat bij een dierenspeciaalzaak kopen of via internet bestellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:28

Beide kan, als je het zo snel mogelijk wilt hebben zou ik even naar een dierenwinkel gaan, de meesten hebben het wel. :j

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:31

Dankjewel! +:)+

ponytjuh76

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:01

Zo, lang geleden dat ik me op dit topic heb laten horen!

Op 19 Juli 2012 is mijn 5 jarige rat Ciske helaas overleden aan ouderdom. Dat er nieuwe ratjes zouden komen, zou zeker niet gebeuren volgens mijn ouders dus ik ging gewoon verder met mijn leven maar dan zonder ratjes. Nou ging het een tijdje niet zo goed met mij, en toen heb ik als verrassing 3 ratjes gekregen!

Ik heb 3 ratten gekregen genaamd Timo, Teuntje en Victor!

Timo is een wit met grijze husky dumbo rat, maar hij is nu alweer bijna wit. Hij heeft donkerrode oogjes. Hij is best wel schuw en heel snel bang, maar als je hem eenmaal vast hebt en hij is op zijn gemak, dan is hij een echt knuffelaar! :)

Teuntje is een japanner met dumbo oorstand. Hij heeft hele lieve kraaloogjes en een hele schattige uitstraling. Dat is gewoon zo. Daarom vinden de meesten, waaronder ik, hem het aandoenlijkst! Als hij op zijn gemak is, is hij heel brutaal en heel speels, hij springt zo op je hand en vind het niet meer eng om vastgepakt te worden.

En dan heb je Victor, apart beestje :) Hem kan ik wel een hyperactief ratje noemen. Hij lijkt een beetjeop mijn oude rat Ciske, is donkerbruin en heeft als aftekening Europees berken. Op het moment lijken zijn oren nog iets te groot voor zijn kopje en dat maakt hem stiekem super schattig :)

Heel leuk dat ik weer lekker mee kan praten in dit topic. Ik heb op het moment geen goede camera maar ga er een kopen, dus foto's volgen nog!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:31

Wat is Ciske oud geworden! :wow: Leuk dat je weer nieuwe ratjes hebt, show je snel een foto?
Ik had wat rondgevraagd voor een aluminiumkooi; wat ik wil kost €250 en was toch wat meer dan ik hoopte uit te geven. Gisteren toch maar weer op Marktplaats gaan kijken en een zo goed als nieuwe Jenny KD gevonden (met tralies tot in de onderbak *\o/* ), mooiste van het verhaal; hij kost me €50 en ze komen 'm zondag brengen :D

Van de week nog maar eens geprobeerd de dames op de foto te krijgen, viel nog niet mee want ze kunnen echt niet stil zitten haha. Ik sta er echt van te kijken hoe hard ze zijn gegroeid! Ze zijn nu ruim 13 weken oud en zitten al op een volwassen gewicht 8)7 Zowel vader als moeder zijn vrij groot, dus ben benieuwd hoe lang die van mij nog door blijven groeien :=

Afbeelding
Harley - 270gr

Afbeelding
Bella - 260gr

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:46

Ik ben hier ook al heel lang niet meer geweest.
Ik heb inmiddels al weer een tijd de Royal Suite als kooi en vind hem geweldig. Mijn ratten ook :)
Echt een superkooi! Ik heb hem op Marktplaats gekocht voor € 150,-. Was een groothandel die spullen van een dierenwinkel opkoopt, dus eigenlijk nog nieuw!

Ik heb nu 5 ratjes, 4 dames en 1 castraat. Afgelopen weekend 1 ratje in moeten laten slapen, die had een hersenbloeding gehad, was 2 jaar en 1 maand geworden. Was echt heel sneu. Ze wilde ook niet meer eten op een gegeven moment en kon ook niet meer lopen, geen kracht meer in haar pootjes.

Afgelopen vrijdag Zoe laten opereren aan een tumor, ze is 2,5 en het gaat alweer een stuk beter.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:05

Aaah ons ventje is zoo lief geworden en makkelijk :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:37

@Vanillia, wat een prachtige beestjes zijn dat zeg!! Om verliefd op te worden!

Dat fimpje is trouwens erg leuk. Ik denk dat ik dat mijn ratjes ook nog wel kan leren! Die doen alles voor snoepjes :P

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:10

Vanmorgen mijn mannetjes gewogen. Ze zijn nu allebei 195 gram en 9,5 week oud.

Vandeweek een spelletje geintroduceerd. Zij lopen op de bank en ik zit op een hocker naast de bank. Als ik het lokgeluidje maakte en ze kwamen, kregen ze een snoepje. Uiteindelijk uitgebreid tot het geluidje maken en als ze dan op mijn schouder kwamen, kregen ze een snoepje. Helemaal leuk.

Gisteren had ik ze weer op de bank gezet en ik op de hocker. Komen ze iedere keer mijn nek in gerend. Lekker geknuffeld met ze. Op een gegeven moment gingen ze in mijn nek slapen de lieverds.

Afbeelding Afbeelding

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:34

Aah dat is echt schattig. Ratjes zijn ook zulke intelligentie dieren he. Zo leuk!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:58

1 van mijn ratjes is verkouden |(
Hij niest steeds en ademt wat zwaarder dan normaal.
De dierenarts heeft pas morgen tijd voor me, heeft iemand misschien tips wat ik nu alvast kan doen?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:24

Arrabel, wat zielig. Helaas kan ik je niet helpen. Ben een groene ratteneigenaar.
Balen dat hij vandaag geen tijd heeft. Is er geen andere DA in de buurt waar je terecht zou kunnen?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:32

Jawel.. maar daar heb ik een heleboel slechte verhalen over gehoord....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:55

Arrabel, je zou wat babyneusdruppels/spray kunnen geven (gewoon lichtjes op de neusgaten masseren). Bisolvon door het drinkwater wil ook wel eens helpen, maar als je morgen terecht kunt is dat op zich snel genoeg hoor. Tenzij hij verder ook echt ziek oogt (sloom, haartjes opgezet) en benauwd is natuurlijk, maar als het nog bij niezen en wat zwaar ademen blijft moet je op zich op tijd zijn door morgen te gaan. Sterkte ermee!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:00

Hij oogt verder gelukkig niet ziek, maar het is wel sneu om te zien dat hij steeds moet niezen en dan moet hij zich weer helemaal wassen :roll:
En hij reutelt, dat is niet leuk om te horen |(
Bedankt voor de reacties, ik ga meteen even naar de apotheek.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:20

Filmpje van mijn ratjes samen met mijn siamees.
Met als klap op de vuurpijl een mooie stunt van Luigi.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:22

Arrabel, hoe is het afgelopen bij de dierenarts?

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:31

Wat zou ik voor mijn Critter Nation kunnen vragen om te verkopen? Éen jaar oud, altijd netjes schoongehouden. Inclusief de Midwest Scatter Guard dicht. Totale nieuwsprijs: €328,95. :)

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:09

Spokie je filmpje is echt geweldig haha :p

Donderdag heb ik me lieve Kiara in laten slapen.. ze had onderhand 5 tumoren echt heel groot, en voordat de echte ellende ging beginnen heb ik der in laten slapen, is 2 jaar en bijna 5 maanden geworden..

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:11

Saaarr, wat sneu zeg! Sterkte.