Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:05

kijk wel even goed of je waterwaardes bij de habrosus kloppen en let in de winkel ook goed op want er worden wel pygmaeus aan je verkocht als je niet op let.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:11

Zertab schreef:
Ja ik denk dat ik het bij de Corydoras Habrosus houdt, de Julli is ook leuk maar wordt max. 6cm.
En de Habrosus 3,5 cm. max. En die worden gehouden op min. 50cm. Dus dat past en kan ik ook mooi een groepje nemen. :)

Goede keuze. :) En nu kun je inderdaad een mooi groepje nemen.

maxie

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:54

Heb hier de Venezuela orange. Vind ze best klein, had verwacht dat ze groter werden.

Afbeelding

Ze zijn nu een jaar of 2 oud denk ik..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:00

ellepel schreef:
kijk wel even goed of je waterwaardes bij de habrosus kloppen en let in de winkel ook goed op want er worden wel pygmaeus aan je verkocht als je niet op let.

Hoe bedoel je?
Mijn temperatuur is 24 graden en PH is 6.8. Dus past prima bij ze. Waterhardheid enzo heb ik me eigenlijk nooit in verdiept. :o

Mijn Platy's en otto's doen het super, dus heb er nooit iets mee gedaan.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:11

Gezellig dat je terug bent Zertab! Fijn dat je een groter aquarium neer mag zetten, dan krijg je straks mijn favoriete stuk: inrichten!

Ik ben benieuwd naar de kogelvis eitjes, blijven echt kei schattige visjes.

Hier zag ik al meerdere dagen mijn twee zwangere garnalen niet meer. Had de hoop een beetje opgegeven, ook omdat ik meerdere keren per week mijn hout afspoel ivm een slakken plaag en het verzamelen van slakken op dat hout.

Vandaag echter meerdere ini-mini garnaaltjes ontdekt, dus helemaal blij!
Je moet wel flink zoeken, maar helemaal in het midden bovenop het beetje bruinige blad (zat ooit baardalg op).
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:17

Jaa dat is ook leuk! :D Ik ben er ook nog niet uit... wel filterzand en ik weet al welke achtergrond poster ik wil. Maar wil ook iets met hout en stenen. En zoek nog gekleurde, niet al te moeilijke planten..

Op Aquaplants hebben ze totale pakketjes zag ik.
Braziliaanse klimop wil ik graag ook nog een keer proberen. Cabomba beviel goed, dus die wil ik ook. Waterpest doet het niet zo goed, dus die wil ik niet meer. Een Althernata (schrijf je dat zo?) soort vind ik vanwege de kleur heel mooi.
Dus iemand plant suggesties? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:52

gatver, mijn apistoman is dus wel ziek.
hij hing zonet op de kop in de planten en heeft een witte vlek bij zijn rugvin -O-
ik krijg hem niet te pakken helaas,zo snel is hij nog wel.

heb baktopur direct,dat doe ik zo maar in het water.
ik baal wel,had laatst ook al een fantoomzalm met een soort gezwelletje.
zal vast iets in de bak zitten wat niet klopt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:18

Agossie, wat sneu. Hopelijk komt hij er weer bovenop.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:10

stomme is dat hij nu wel weer flink rond zwemt en overal achter aan zit.
probeerd hij het vrouwtje te versieren :')
maar hij heeft gewoon een rare vaagwitte vlek zitten die er niet hoort.
heb er een foto van kunnen maken.

Afbeelding

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:15

Het lijkt op een schimmelinfectie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:28

ja zoiets, is een beetje hoe de lichtinval is hoor,hoe het er uit ziet
het is wat dik ook, maar de baktopur zit er in.
water heeft nu een wat gelige gloed.
afwachten maar!

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:55

Zonde dat je gevoel toch klopte Ellepel.. ziet er niet lekker uit die plek. Hopelijk slaat de behandeling aan!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:29

maxie, oh die zijn leuk zeg! Doen me een beetje denken aan die “orange lasers”, vind ik ook prachtig! Maar denk dat ik ook verstandiger doe aan de habrosus vanwege mijn 80cm bak. Ik hou er niet van om limieten op te zoeken.

mariettek, BABY! Leuk joh!

ellepel, ah kak zeg.. -O- Ziet er inderdaad niet heel lekker uit zo. Bagger ook dat het niet gelukt is om hem te vangen! Met de baktopur help je ook al je goede filterbacteriën om zeep, dus wel echt zaak om even heel erg goed je waterwaarden in de gaten te houden nu zodat je hem niet alsnog verliest aan een ammonia/ammoniak en/of nitriet piek (wist je vast al, maar toch maar even voor de volledigheid/eventuele meelezers). In het buitenland gebruiken ze ook veel methyleen blauw badjes voor dit soort dingen. Maar ook dan moet je hem natuurlijk wel kunnen vangen… -O- Lastig! Hoop dat ie er toch gewoon goed doorheen komen!

--

Hier net weer wat komisch. De meest chille van het stel heb ik inmiddels Mellow gedoopt. Die geeft echt nergens wat om :') . Ze hadden duidelijk nog erg honger dus had ze nog een blokje diepvries rode muggenlarven extra ontdooid. Ik was duidelijk niet snel genoeg met de larven uit het netje schudden, aldus Mellow. En dan ga je het toch gewoon halen :') ? Ze was op haar dooie akkertje uit het netje aan het snacken en kroop er gewoon echt volledig in om het lekkerste uit te zoeken whaha

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:43

dat is het nadeel van een volle plantenbak met veel hout,dan kunnen ze echt goed verstoppen.
maar sowieso wel handig als ik wel de hele bak behandel, dan weet ik zeker dat de rest van de vissen ook meteen behandeld is.
ik moet nu na 3 dagen bijna de helft verversen en dan maar even kijken hoe het gaat

oh die vissen van jou,geweldig om naar te kijken.
leuk ook zo die kleine karakters die ze hebben.
mellow,grappige naam!

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 06:26

@ellepel - heh dat is balen :( hopelijk is ie er snel vanaf! Wel fijn dat hij zich nog wel redelijk als zichzelf gedraagt.

@marliesR - Ze zijn echt leuk! In dat visnetje :') En naampjes komen vanzelf haha. Mijn killifish paar is nu ook Mr. Fish en Miss Guppy gedoopt. Het vrouwtje lijkt net een guppy qua kleuren. Ze was de eerste dagen heel schuw, maar nu is ze juist degene die komt kijken als ik bij het aquarium kom staan. Super schattig!

@Zertab - welkom terug! Qua planten zou ik allereerst gaan voor verschillende groen-tinten. Hydrocotyle tripartita is mooi lichtgroen, terwijl veel Cryptocoryne vaak wat donkerder groen zijn, dan kan je mooi contract maken.
Rode planten zijn over het algemeen wat moeilijker te houden zonder CO2 en hoog licht. Alternanthera's zijn daar best gevoelig voor.
Ik kan wel de Ludwigia mini super red en de Ludwigia palustris aanraden, die blijven vaak nog wel rood zonder dat je er wat extras voor moet doen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 07:51

Wat een leuke update, MarliesR. :D Het zijn wel echte karaktervissen.

Zijn er hier ervaringen met een Söchting Mini Oxydator? Ik heb er een besteld voor in de betta bak en als het goed bevalt doe ik ook twee grotere in het grote aquarium. Lijkt me een stuk efficiënter dan luchtpompjes?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:05

Geen ervaring met de oxydator maar ben heel benieuwd als het werkt is het een mooi systeem en veel stiller als zo'n brompompje.

Zertab. De rode tijgerlotus zou je ook nog kunnen doen makkelijk plantje

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:50

Ann schreef:
Zijn er hier ervaringen met een Söchting Mini Oxydator? Ik heb er een besteld voor in de betta bak en als het goed bevalt doe ik ook twee grotere in het grote aquarium. Lijkt me een stuk efficiënter dan luchtpompjes?

Ja! Hier aanwezig. Is lastig om te zien of het veel effect heeft, je ziet immers geen luchtbellen.
Het is echter wel zo dat ik sindsdien een geweldig draaiend aquarium heb, met planten en vissen die het ontzettend goed doen. Ik heb zo'n mini versie, met 3 steentjes erin. Vloeistof moet ik ongeveer iedere 2 weken bijvullen, maar er hoeft niet zoveel in. Is online in redelijk grote flessen flink betaalbaar te koop.
Apparaatje zelf een beetje verstopt, zodat ik hem nauwelijks meer zie, en er hopelijk juist extra zuurstof is op voor het filter een lastige plek.

De afgelopen maanden heb ik enorm goed groeiende waterplanten, die soms zo snel groeien dat ruim de helft van het wateroppervlak bedekt is, maar nog steeds totaal geen naar lucht happende vissen. Dus volgens mij doet het wat het belooft!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:12

ellepel schreef:
dat is het nadeel van een volle plantenbak met veel hout,dan kunnen ze echt goed verstoppen.
maar sowieso wel handig als ik wel de hele bak behandel, dan weet ik zeker dat de rest van de vissen ook meteen behandeld is.
ik moet nu na 3 dagen bijna de helft verversen en dan maar even kijken hoe het gaat

oh die vissen van jou,geweldig om naar te kijken.
leuk ook zo die kleine karakters die ze hebben.
mellow,grappige naam!

Haha ja, het zijn wel echt karaktertjes ja!

En dan is zo'n type inrichting wel even onhandig inderdaad... maar hopelijk gaat het zo gewoon goed!

Melyoramel schreef:
@marliesR - Ze zijn echt leuk! In dat visnetje En naampjes komen vanzelf haha. Mijn killifish paar is nu ook Mr. Fish en Miss Guppy gedoopt. Het vrouwtje lijkt net een guppy qua kleuren. Ze was de eerste dagen heel schuw, maar nu is ze juist degene die komt kijken als ik bij het aquarium kom staan. Super schattig!

Haha ja! De meesten hebben inmiddels een naam op basis van wat ze laten zien :D Leuk dat je merkt dat bij jou het vrouwtje inmiddels van schuw naar aanwezig is gegaan! Leuk!

Ann schreef:
Wat een leuke update, MarliesR. Het zijn wel echte karaktervissen.

Haha ja, heb echt een boel plezier van ze zo! Er is eigenlijk altijd wel wat leuks te zien.

Ik heb hier in twee bakken een oxydator! Bij de garnalenbak staat een mini (bak is ongeveer 21 graden, heb er 1 steentje in. Als het van het zomer echt warm wordt doe ik er een tweede steentje in). Ik merkte na het plaatsen dat de planten het beter gingen doen! In de bak van de kogelvissen heb ik zo'n grote staan (Sochting oxydator A). Die heb ik geplaatst omdat ze in de natuur in heel zuurstofrijk water zitten. Ik heb de bak nu op 26 graden, en warmer water houdt doorgaans minder zuurstof vast. Als er wel baby kogeltjes komen wil ik daar ook een mini oxydator in zetten.

De vulling kan overigens een heel stuk goedkoper dan de "officiele" Oxydator vloeistof, heb de link zo evne niet bij de hand, maar heb zelf een grote jerrycan foodgrade h202 gekocht via een andere webshop. Scheelt een boel geld.

En geen lawaai van een luchtpomp + dat je niet CO2 uit je water verdrijft.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:58

Bedankt voor de planten tips!

Het nitraat in mijn aquarium is nu wat aan de hoge kant. Zou dat goed komen zodra ze een groter huisje hebben?
Ik voer ze al om de dag...

En wekelijks doe ik waterwissel, bodem stofzuigen.
En nu ook tussendoor maar waterwisselen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:02

Ik zou dan inderdaad wat vaker een waterwissel doen. Of 'nitraat-vretende' drijfplantjes erbij doen tot je grote aquarium is ingericht?

Bedankt voor jullie input over de oxydator! :) Hopelijk wordt hij morgen bezorgd.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:17

Ann schreef:
Ik zou dan inderdaad wat vaker een waterwissel doen. Of 'nitraat-vretende' drijfplantjes erbij doen tot je grote aquarium is ingericht?

Bedankt voor jullie input over de oxydator! :) Hopelijk wordt hij morgen bezorgd.

Die had ik maar namen te veel licht weg... Ik doe het wel zo even, gewoon vaker waterwisselen. Hopelijk is morgen de kast binnen dan ga ik die halen en het aquarium. En dan plantjes bestellen.

Ik gebruik trouwens filter medium na waterwisselen, iemand die dat nog meer gebruikt? Twijfel of ik dat blijf gebruiken, maar mijn visjes zijn er wel aan gewend zeg maar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:21

hoeveel visjes heb je in dat kleine bakje dan.
denk eerder dat daar je hoge nitraat vandaan komt?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:23

ellepel schreef:
hoeveel visjes heb je in dat kleine bakje dan.
denk eerder dat daar je hoge nitraat vandaan komt?

Ik denk het ook. 8, dus gewoon echt te veel. Dus ik denk dat het nu uitzingen is met voldoende waterwissels totdat het nieuwe aquarium is ingedraaid.

Zouden jullie in het nieuwe Aquarium, water vanuit het oude aquarium doen.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:35

Zertab schreef:
Ann schreef:

Die had ik maar namen te veel licht weg... Ik doe het wel zo even, gewoon vaker waterwisselen. Hopelijk is morgen de kast binnen dan ga ik die halen en het aquarium. En dan plantjes bestellen.

Ik gebruik trouwens filter medium na waterwisselen, iemand die dat nog meer gebruikt? Twijfel of ik dat blijf gebruiken, maar mijn visjes zijn er wel aan gewend zeg maar.

Wat bedoel je met filter medium? Filter medium zit in een filter, dus ik vraag me af hoe je dat gebruikt na een waterwissel.

Water uit oud aquarium meenemen zit geen toegevoegde waarde aan.
Het oude filter daarentegen, die moet mee, of tenminste het filtermateriaal. Daar zitten de bacteriën in die helpen met het omzetten van de afvalstoffen. Filter moet je dan wel draaiende/nat houden, als het uitdroogt gaan de bacteriën dood.