nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 10:43

Morpheus81 schreef:
Als je op honingkaart.nl kijkt, kun je zien welke imkers bij jou in de buurt honing verkopen _San87_.

Ga je nu nog slingeren Indy Mouse? En daarna dan nog inwinteren? Of laat je er dan genoeg in zitten voor de winter? Nu nog inwinteren lijkt me aan de late kant?

De HKs zijn er al een paar weken af, dus dat heeft nu geen impact meer.
Het inwinteren, ja, dat moet nog steeds. Ze hadden al wel redelijke voorraden en ik heb na het afnemen van de HKs wat bijgevoerd. Maar ja, ivm het wisselende weer had ik het mierenzuur er niet eerder op, en kon dus niet eerder voeren.
Dit is wel een probleem waar ik elk jaar weer tegenaan loop...

Honingkaart.nl heb ik nog nooit van gehoord, ik ga eens kijken.

Morpheus81

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 11:40

Ja, ik herken het probleem wel een beetje. Ik ben ook nog niet helemaal klaar met inwinteren om dezelfde reden, maar al wel een heel eind. De helft van de volken zijn klaar en de andere helft is net over de helft denk ik. Ik moet het over 2 weken echt helemaal klaar hebben ivm onze vakantie.

Honingkaart.nl is niet zo heel lang geleden opgericht. Het is een eenvoudige, maar wel effectieve site. Ik sta er zelf op en heb er wel met enige regelmaat klandizie van, dat is wel leuk. Je kunt het ook aangeven als je even geen voorraad hebt, dus dat is handig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 12:14

Ook nog bezig met inwinteren.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 16:02

Ik heb me ook toegevoegd op honingkaart.nl :)

Ik zag trouwens laatst deze video van Ben Som de Cerff, over raatvernieuwing bij het eenbaksimkeren. Het is inderdaad een probleem waar ik ook mee zit, ik wil wel ramen vernieuwen maar heb nooit een goed moment om oude ramen uit de bak te halen.
Kort samengevat, tijdens de zomerdracht zet je naast HKs ook een BK met kunstraat boven het moerrooster. Deze wordt uitgebouwd en gevuld met honing. Als je de HKs afneemt, verplaats je de nieuwe BK naar beneden (bij voorkeur vind je de Q en verplaats je die naar de nieuwe BK).
De oude BK staat onder, dan moerrooster, dan nieuwe BK met de Q. De oude BK kan je dan weghalen als het broed is uitgelopen. Tada, de winter in met volledig nieuwe ramen.
Of, neem ik aan, als ze nog niet alles hebben uitgebouwd in de nieuwe BK, toch een aantal ramen verplaatsen.

Het klonk me als een goed idee, dus ik denk dat ik dit komend jaar eens ga proberen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 12:15

Wat leuk die honingkaart, ik heb me ook erop gezet!

Slim idee Indy, ik ga erover nadenken, ik heb echter maar enkele ramen die ik zou willen vervangen, dus ik denk dat ik voor een simpelere methode ga.

Hier ga ik niet heel veel bijvoeren, Ik heb twee volle HK's teruggegeven aan de volken, en de laatste keer dat ik checkte hadden ze ook echt veel voorraad. Eén volk heeft nog niets aan bijvoeren gehad naast de HK's, dus die ga ik nog even wat geven om te kijken of ze het willen hebben. Dan loopt het seizoen mooi ten einde zo.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 17:48

Ik ben met een vriendin aan het slingeren en we hebben een nieuwe… Wasmotten in de honingkamers |o
Vriendin heeft 4 volle Ikea sockerbit bakken weer mee terug genomen. Gadverdamme.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:01

Inderdaad kunnen in de HK's ook wasmotten komen als je die te lang laat staan, vooral als er ook nog wat stuifmeel in de ramen zit. Daarom haal ik de HK's er pas af als ik echt ga slingeren. Zonde Indy Mouse! Heb je nog wel iets kunnen oogsten, of was alles aangetast?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:04

Had trouwens de zegelwas bovenin een voerbak gedaan om schoon te laten eten, maar alles was weg. :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:23

Kilo was maken kost iets van 4? kilo honing, dan is zo'n recycle actie niet raar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:26

Aan de ene kant niet, maar wel jammer had het nog willen gebruiken. Had het ook bij kleinere volk gedaan dus dan hebben ze het misschien wel nodig gehad.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:37

Morpheus, ik wel, heb een emmer vol nog geoogst, +/-7 liter. Maar ik had het dubbele verwacht :o Er waren 3 ramen slecht, en nog eens 8 ramen waar ik een slecht stuk uit heb gesneden, die staan nu weer in het volk.

Het was zo typisch, dat we het allebei hadden terwijl eerder nooit. Vorig jaar de afgenomen zomerhoning heeft een half jaar gestaan en geen probleem…
We hebben geen eigen slinger dus het is altijd een combinatie van ‘honing moet er nú af als ik er iets mee wil’, en ‘wanneer heb ik tijd om te slingeren’ en ‘wanneer kan ik bij de vereniging terecht’. Zo komt het dus vaker voor dat de afgenomen HKs een tijdje staan voor we kunnen slingeren :)

Dat de bijen was hergebruiken wist ik geloof ik niet, dat is me nooit zo opgevallen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 13:23

Trouwens geslaagd voor basiskennis imkeren. *\o/*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 13:32

Gefeliciteerd

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:18

Gefeliciteerd Marcella :)

Ik ben bezig een stoomwassmelter te maken. Huidige status, er is stoom, de was smelt uitstekend. Gesmolten en daarna gestolde was zit niet meer vast in de opvangbak :')

Verbeterpunten:
- gat maken voor de stoomslang zodat de deksel vd bak dicht kan
- zorgen dat de ramen vrij liggen / steunen op de houtjes zodat de was weg kan vallen
- beter vang/filtermedium zoeken zodat er niet veel was verloren gaat in de filter.

en dan nog iets met mooi. Maar ik ben voor nu niet ontevreden.

Nog 1 nachtje en dan zit er een jerrycan aan voer in de overgebleven kast, naast de 8 volle HK ramen die ze er bij hebben gekregen. Daar zouden ze de winter op moeten kunnen halen...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:53

Dat zou toch zeker genoeg moeten zijn inderdaad! Ben wel benieuwd naar je stoomwassmelter!

Gefeliciteerd Marcella!

Ik heb hier uiteindelijk niet zoveel meer bijgevoerd omdat ze al zoveel hadden (twee HK's aan twee kasten teruggegeven). Heb nog wat suikerwater klaarstaan en dan denk ik dat we het gewoon maar gaan zien.
Doe dit jaar veel meer 'hands-off' en dat bevalt tot nu toe goed. Af en toe wat bijsturen en helpen en verder het ze vooral zelf laten doen. Geeft mij ook meer rust.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:08

Controleer je wel regelmatig dan Century?

Ik merk dat vooral het tijd maken voor controles me stress geeft. De combinatie van werk, kinderen, sport, dingen... en dan nog het weer er bij, maakt dat het toch vaak moeilijk is om wekelijks in de kast te kijken.
Laatst bijgewerkt door Indy_Mouse_9 op 23-09-24 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:12

Ik controleer zeker niet wekelijks, af en toe eens. Natuurlijk kijk ik wel uit het raam naar ze of ze nog vliegen enzo. Maar verder wilde ik het dit jaar eens proberen wat er zou gebeuren als ik niet steeds in de kast zou kijken. De bijen vinden het niet fijn, en ik vind het dan ook wel stressvol. En inderdaad, weer enzo speelt dan ook weer een rol waar je rekening mee moet houden.
Ik heb natuurlijk wel de kans dat de koningin ineens dood is oid en dat ik dat niet door heb. Dat zijn dan risico's. Maar in het algemeen redden ze zich best wel prima, is mijn idee. :)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:28

Ik heb vaak het idee dat ze zich voornamelijk redden ondanks ons, ipv dankzij ons ;)

De wassmelter is nog een werk in uitvoering. Momenteel heb ik een ikea sockerbit bak, met op de bodem een opvouwbare afwasteil om de was op te vangen (zoiets, maar nog kleiner. Deze paste niet.). Dan een stuk doek om de grote zooi op te vangen.
De stoomgenerator heb ik de slang nu gewoon tussen de deksel, en het gat afgesloten met een oude handdoek. Wel een bak er bovenop om het geheel dicht te houden.

Het filterdoek ben ik nog niet zo tevreden over, datzelfde heb ik in de zonnesmelter. Ik wil dat de troep achterblijft, de troep er makkelijk weer af gaat, en dat het zich niet helemaal volzuigt met was. Ik vind het zo zonde om het doek elke keer weg te doen.

Afbeelding
Zo hangt het er nu in. Ik heb dus ontdekt dat ik beter de raampjes vrij kan laten aan de onderkant, anders liggen ze in de troep / was die er uit valt.

Afbeelding
En dit is het wasbakje met de was. Hier zit de was vast onderin, omdat de onderkant hard is ipv silicone :') de tweede keer gebruik heb ik een laagje water onderin gedaan, tot boven de harde onderkant, dat ging beter.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:52

Dat ziet er tof uit, en mooi dat je zo was kan hergebruiken! Ik heb wel van alles liggen om kaarsen te gaan maken, ik heb wat wasdekseltjes-was (mooi schone was) die ik daarvoor wil gebruiken. :j

Ik denk wel dat de bijen iets van hulp en sturing nodig hebben, bijv. om zwermen tegen te gaan, en ze overproduceren honing, dus daar help ik ze ook graag bij :D en natuurlijk parasietbestrijding. Verder... af en toe een raampje vervangen en zorgen dat ze genoeg hebben om de winter in te gaan, vlieggat verkleinen, zorgen dat ze op de juiste aantal kamers zitten. In het voorjaar misschien bijvoeren als de lente op zich laat wachten. Denk dat dat de belangrijkste dingen zijn? En dat ze verder heel goed weten hoe te 'bij-en' :D

Ik zeg niet dat mijn aanpak de beste is hoor, ik imker nog maar enkele jaren en ben gewoon verschillende dingen aan het proberen. Iedereen roept toch wat anders :') Dus dan maar uitzoeken wat ík het fijnst vind (en de bijen natuurlijk). Eerste jaar zat ik er bijna bovenop, en dat vond ik (en de bijen) eigenlijk helemaal niet zo prettig. Dus dit jaar eens iets heel anders geprobeerd, en tot nu toe gaat dat heel goed.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:10

Afbeelding

Afbeelding
Mag ik hier een vraag stellen? Ik gok dat hier mensen zitten die zowel van paarden als bijen houden. Nu is ons gisteren het volgende overkomen: rond een uur of 11 waren we op buitenrit, gewoon in de buurt, door de polder in Zeeuws-Vlaanderen. Op het land veel akkers met gele bloemetjes. Al eerder had een van de pony’s wat bewegingen gemaakt alsof er een daas op hem zat, maar eigenlijk zijn deze er niet meer. Maar opeens werden de paarden en wij aangevallen door een heleboel, ik dacht toen horzels. Mijn dochter zat op de pony en kon er makkelijker bij wegrijden. Ik liep er naast en ben een keer of 5 gestoken, waarvan één in mijn hals en een in mijn nek. De rest door mijn kleding heen. Het was echt een angstige situatie. Pony in paniek ( is sowieso altijd panisch van horzels), ik dacht echt dat ik haar niet zou kunnen houden. Maar al dravende merkten we dat het er langzaam minder werden. In de verte zagen we een schuur, geprobeerd daar heen te rennen, maar voor we er waren, zijn we ze toch kwijt geraakt. Onderweg naar huis toch maar 112 gebeld, vanwege de steek in mijn hals. Ambulance is nog gekomen, maar gelukkig werd ik niet benauwd of iets dergelijks. Thuis natuurlijk gezocht of dat vaker gebeurd, want ik lees veel op bokt, maar nog nooit iets dergelijks gehoord. En toen las ik ook dat horzels niet kunnen steken. Het moet dus iets anders zijn geweest, maar wat. Mijn dochter heeft er 1 goed kunnen zien, die ze op de hals van haar pony heeft doodgeslagen. Die was klein, dik en gelig. Iemand een idee om welke soort het zou kunnen gaan. En zouden ze uit de gele bloemen zijn gekomen? Of uit de grond, misschien op een nest getrapt? Ze kwamen ook wel echt op de paarden af, vandaar dat ik aan horzels dacht. De vriend van mijn dochter liep 20 meter achter ons met de hond, die heeft niks gezien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:16

Moet een nest geweest zijn, de bloemen zijn voedselbron, geen voedselvoorraad, die is in het nest en daar is zeker een verdedigingsreflex aanwezig afhankelijk van hoeveel voedsel er opgeslagen is.
Maar dik en gelig, witte kont? Kan hommelnest geweest zijn, al zijn die zelden agressief.
Andere optie, hebben julie deo op gehad of nogal chemisch basis vliegenspray gebruikt? Dat wil ook wel zo'n reactie opwekken, maar ook weer dicht bij een nest.

Voor de steken, als je iets als cetrizine (hooikoorts pilletjes) in huis hebt kan daar een tabletje van nemen helpen.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:33

Geen witte kont. Ook niet zo dik als een hommel, maar ook niet zo dun als een wesp. Misschien toch bijen?
Ceterizine heb ik idd gelijk thuis ingenomen. En die op hoofd lang gekoeld. Gisteren deden die echt veel pijn, nu zijn die op mijn benen vuurrode plekken geworden. In alle ‘ steken’ zit een soort wit blaasje in het midden. Een angel heb ik nog niet gevonden. Ben vanmiddag nog even teruggeweest, dacht misschien vind ik nog een dode ofzo, maar helaas niks gevonden. Ik ben echt nieuwsgierig.

Geen vliegenspray gebruikt, wel iets van deo en parfum denk ik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:57

Ik vind het niet helemaal als bijen klinken, zover ik weet maken die ook geen nesten in de grond. De enige bijen die niet solitair zijn, zijn onze honingbijen. Kunnen het hoornaars of wespen geweest zijn?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:11

Dacht ook gelijk aan hoornaar. En zeer waarschijnlijk dicht langs een nest gereden.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:23

Hoornaars kennen we wel, die zijn groter en maken meer lawaai met vliegen. Misschien toch een wespensoort. Die hebben we ook wel eens in de tuin gehad met een nest in de grond.