gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:45

Zwerte schreef:
Ik ga met mijn konijnen altijd naar konijnkundige dierenartsen. Ik heb zelf diergeneeskunde gestudeerd en daarbij alle theorie gehad, en daar zit heeeeeeeel erg weinig konijn in (zeg maar gerust zo goed als niks). Het is ook niet voor niks dat je in utrecht bij de afdeling bijzondere dieren gewoon rechtstreeks een afspraak kan maken, terwijl de rest van de klinieken daar 2e of zelfs 3e lijns is. Mooiste spreuk die we hoorden op dag 1 van de studie: met je diploma ben je algemeen bevoegd, maar zeker niet algemeen bekwaam! En dat is heel erg waar. De veterinaire wereld is inmiddels zo ver gevorderd, datje nooit meer alles en alle diersoorten echt goed kan behandelen. Ik heb voor al mijn dieren verschillende dierenartsen.... De katten zijn makkelijk, die kan ik wel overal heenslepen. Voor de paarden heb ik een goede paardenarts (op een half uur afstand....) en voor de konijnen dus weer een andere, welke ook op een half uur rijden zit. De schaapjes hebben gewoon de plaatselijke veearts. Ik maak dus gebruik van 4 verschillende dierenartsen!
Ik heb zelf ervaring met een aantal konijnkundige dierenartsen, zowel in utrecht als hier in groningen/drenthe. Niet in noordholland jammergenoeg, maar in mijn ervaring is de lijst die op bunnybunch staat betrouwbaar, daar heb ik ook mijn dierenarts gevonden. Daar kan je ook een lijst met vragen vinden die je kan stellen aan je dierenarts om een beetje te peilen of ze konijnen wel echt snappen... Er zit gewoon enorm verschil in de interesse van de dierenarts en daarmee de kennis, maar ook de faciliteiten van de kliniek zijn relevant.
En haakjes moeten idd geslepen, knippen is fout. Veel dierenartsen doen dit om de eigenaren kosten te besparen en dat snap ik wel. Genoeg mensen willen geen geld uitgeven aan nijnemans en dan een narcose om te slijpen gaat ze te ver. Het risico van knippen is dat de tand splijt, met veel pijn en ellende als gevolg.
Je onzekerheid is imo dus geheel terecht!

Klopt, gelukkig weet ik dat wel. Ze zijn daarna dus ook geslepen. Maar toch, na zoiets ga je aan alles twijfelen.

De konijnenbende is hier uitgebreid tot 8 vandaag...

Zo ga je even naar de konijnenopvang om een nieuw hok op te halen.. Wordt je moeder verliefd op de Lotharinger des huizes (van de eigenaresse, en m'n moeder heeft die vroeger ook gehad) en blijken er twee lieve Lotharinger x wild voedsters te zitten.
1 & 1 is 2, welkom meisjes! Nog geen namen, opties zijn welkom :P

Het zijn twee voedsters van 4 maanden oud. Gekoppeld aan Ilona en Lolo en ze zitten met z'n 4 in de ren van Fiona en Rambo. Lijkt heel goed te gaan gelukkig!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eske_B

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:45

Ah wat leuk zeg!

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:49

Wat leuk! Waar ben je geweest? Zag nl dat we bij elkaar in de buurt wonen. :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:51

Bij Huisje pluis :) In Midwoud.

Ik ga trouwens voor hun entingen (de twee dames zijn nog niet geënt) naar dierenkliniek Enkhuizen. Enten kan zowat iedere dierenarts en kan ik mooi even kijken hoe het daar is!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:50

Wat een knapperds!!! Maar zitten ze nu samen dan met 2 voedsters (Ilona en Lolo), dus 4 voedsters in totaal?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:03

Nee, Lolo is de man. 3 voedsters en een ram dus. Ilona is geholpen en als beide Lotharingerdames uitgegroeid gaan zij ook onder het mes

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:05

Leuk Eoweyn_x! Hoe ga je ze uit elkaar houden? :P

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:07

Het is nu vooral het verschil in grootte. Ze verschillen flink wat dat betreft. De kleinste is wat timide, verlegen, de grootste is een dominante dame.
En verder is de aftekening natuurlijk niet helemaal hetzelfde, de kleinste heeft precies op de neus een bruine vlek wat de grootste niet heeft. Komt vanzelf goed! :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:17

Oh hihi dacht aan Lolo Ferrari :P dus was er van uitgegaan dat Lolo een voedster was. Zijn het trouwens zusjes?
Hoe groot worden ze? Ook formaat franse hangoor toch?

Hier is Beer met 4-5 maanden nu al even groot als Stippel. Die gaat echt huge worden! Zal ze zo eens wat eten gaan geven en kijken hoe het met het stelletje is.
Vandaag ook heel de dag weggeweest, beter voor mijn gemoedsrust hihi.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:27

Nee Lolo is een echte man haha hoewel het een rustige lieve goedzak is. Hij keek niet eens op van het gras toen ik alles samenzette.

Het zijn zusjes inderdaad. Lotharingers worden minimaal 5 kg, en hoewel de vader een wild konijn is denk ik dat ze dat wel gaan halen. Zeker de grootste; 4 maanden oud en nu al groter dan de bijna 1 jarige Lolo die 1,5 kg weegt ongeveer:

Afbeelding

Ja, groot zijn die Vlaamse reus kerels he! Geweldig. Ik ben benieuwd!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:25

Zag op fb idd langskomen dat Truus en Suus waren herplaatst. Leuk!!
Heb je Bibi ook gezien? Moet altijd zo lachen om dat diertje!!
Wat een donder en een heerlijk eigenwijze kop!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:45

Wat leuk eoweyn! Leuk ook dat ze zo in het groepje passen :)

Veel plezier met beide dames! Lotharingers vind ik ook erg mooi! Hebben wij vroeger ene van gehad :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:31

Bibi is geweldig!
Wonen jullie zo dichtbij??

Ik ga zo nog even kijken. De grootste en Ilona waren het er vannacht nog niet over eens wie de baas werd. Ik slaap aan de tuinkant en had m'n raam open, hoorde vanalles

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:05

Hoe gaat het nu Eoweyn? Ik vind het echt wel erg knappe dames!

Hier had ik 6 dagen geleden 2 konijnenopvangen in de omgeving gecontacteerd i.v.m. koppelvakantie. Tot op heden van beide helemaal niets terug gehoord.
Maar het is ook niet meer nodig! Ze liggen nu lekker tegen elkaar aan, elkaar wat te wassen!

Ze hebben in hun ren een o.a. schuiltunnel (3hoekige tunnel) staan van 1 meter lang en 50 cm breed. Hier ligt een dikke houten plaat onder dus ze liggen van de grond af en er staat een bak met stro onder. Ook kunnen ze onder hun afdak.
Maar echt in het nachthok kunnen ze niet.
Voor ze er in mogen moet ik sowieso nog een extra uitgang maken en de zijkanten dat even verven en antiknaagstrips erop + drogen.
Ik denk dat ze er over een weekje dan in kunnen. Ze zitten nu 7 dagen samen. Dan hebben ze bijna 2 weken in de ren gezeten.
Als alles blijft gaan zoals nu is dat toch niks te vroeg?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:19

Gaat goed. Voor zover ik dat nu in kan schatten. De grootste heeft Ilona voor het eerst in haar carrière van de troon gestoten, die is niet langer de baas. Flink over de zeik dus maar ze accepteert het wel.
Lolo en Lotje hebben elkaar helemaal gevonden.

Het is rustig, ze negeren elkaar vooral, zoeken voorzichtig toenadering tot elkaar maar kunnen elkaar ook uit de weg. Vond nog wel wat plukken haar, vooral van Ilona, maar die gaat de grootste nu ook uit de weg ipv de confrontatie op te zoeken.

M'n moeder heeft haar zinnen gezet op Bella voor de grootste. Zucht. :')

Lolo en Lotje vanmorgen:

Afbeelding

Afbeelding

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:21

Delphi schreef:
Hier had ik 6 dagen geleden 2 konijnenopvangen in de omgeving gecontacteerd i.v.m. koppelvakantie. Tot op heden van beide helemaal niets terug gehoord.
Maar het is ook niet meer nodig! Ze liggen nu lekker tegen elkaar aan, elkaar wat te wassen!

Ze hebben in hun ren een o.a. schuiltunnel (3hoekige tunnel) staan van 1 meter lang en 50 cm breed. Hier ligt een dikke houten plaat onder dus ze liggen van de grond af en er staat een bak met stro onder. Ook kunnen ze onder hun afdak.
Maar echt in het nachthok kunnen ze niet.
Voor ze er in mogen moet ik sowieso nog een extra uitgang maken en de zijkanten dat even verven en antiknaagstrips erop + drogen.
Ik denk dat ze er over een weekje dan in kunnen. Ze zitten nu 7 dagen samen. Dan hebben ze bijna 2 weken in de ren gezeten.
Als alles blijft gaan zoals nu is dat toch niks te vroeg?

Oh ik hoop zo dat het zo positief blijft Delphi!
Waar ik nog aan dacht, wie weet is je voedster na het gedrag van je eerste ram wel wat getraumatiseerd geweest door zijn gedrag. Wat natuurlijk volkomen logisch is, want een ziek dier moet worden verstoten omdat het een gevaar is.
Je hebt nu een lieve rustige ram voor zover ik hoor en zie en wie weet is dat wel dé oplossing, zodat je voedster niet defensief hoeft te zijn.

Ik denk dat ze dan best in het hok kunnen hoor, zeker als ze twee uitgangen hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:35

Eoweyn_x schreef:
Oh ik hoop zo dat het zo positief blijft Delphi!
Waar ik nog aan dacht, wie weet is je voedster na het gedrag van je eerste ram wel wat getraumatiseerd geweest door zijn gedrag. Wat natuurlijk volkomen logisch is, want een ziek dier moet worden verstoten omdat het een gevaar is.
Je hebt nu een lieve rustige ram voor zover ik hoor en zie en wie weet is dat wel dé oplossing, zodat je voedster niet defensief hoeft te zijn.

Ik denk dat ze dan best in het hok kunnen hoor, zeker als ze twee uitgangen hebben.

Ja, dat is wel een hele goede inderdaad! Het was natuurlijk de aanval, maar ook de behandeling/medicatie en vervolgens nog eens onder narcose.

Ik hoorde ook dat franse hangoren tegenwoordig vaker doorgefokt worden en dat dat soms ten koste gaat van de karakters. Nu ken ik de fokker van Stippel, dat was echt een hobbyfokster die af en toe een nestje had als ze voldoende baasjes had voor de konijntjes. Stippel is echt een goedzak naar mensen toe.
Nu is ze ook erg vriendelijk en rustig naar Beer toe. Beer is echt heel 'angstig'. Nou ja niet echt heel angstig, maar meer vol ontzag voor mijn voedster. Misschien dat zij meer vertrouwen moest krijgen.

Guus, de vorige fr. hangoor was naar mensen toe heel wisselende qua humeur maar naar mijn voedster toen ook. Het ene moment waste hij mijn voedster, het andere moment liep hij te grommen naar haar met zijn staart omhoog.
Misschien dat hij helaas toch wat doorgefokt was en ook nog eens erg dominant was. Het blijft vreemd dat het na 10 dagen samen toen zo uit de hand is gelopen, aangezien ze samen aten en elkaar wasten.

Ik heb er nu echt al veel meer vertrouwen in. Ze zitten nu precies 7 volle dagen samen. Beer is een heel makkelijk konijn die zo te zijn erg volgzaam is en op mij erg onderdanig overkomt richting mijn voedster.

Fijn Eoweyn dat het er goed uitziet! Wilde je altijd nog een groep maken met Lolo en Lotje? Hihi Bella is niet zo jouw ding?
Hier wilden de kinderen de vlaam ook weer Guus noemen, maar dat vond ik niet zo om dezelfde naam weer te pakken. Toen ik Beer opperde (omdat het ook een beer van een vent gaat worden) vonden ze het helemaal geweldig.
Stippel hebben ze hier wel helemaal zelfstandig gekozen hihi en dat past nu toch ook wel heel erg bij haar.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:03

Lolo en Ilona zaten eerst samen, de twee wildkleur. Lotje en Bella zijn er gisteren bijgekomen :P Ik vind Bella meer een hondennaam haha, en het zou leuk zijn als er nog een i-tje bij zit, haha.

Het gaat hier ook goed. Nog wat aftasten en wennen en er wordt nog wat gejaagd maar vooral positief. Hebben al samen gegeten, Lotje is wat bang voor mensen dus die staat niet veel op foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:19

De ren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:50

Even een stipje. Vind het leuk om mee te lezen. Heb zelf ook 2 konijntjes. Zal wat foto's opzoeken en dan wat meer over ze vertellen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:02

Welkom!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:14

Welkom Charly!

Leuk Eoweyn, wat een lekkere ruimte hebben ze! Het ziet er best relaxed uit hoor tussen de 4. De zusjes zitten vaak bij elkaar zo te zien ;). Ik hoop dat je koppeling zo door blijft gaan!

Hier boeken we ook enorme vooruitgang! Ben zo blij. Heb de foto's even in een link gezet:
http://myalbum.com/album/qZmD2JobY1T1

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:02

Geweldige foto's! Ziet er inderdaad heel goed uit. En volgens mij is het een hele lieve ram :)

Hoop ik ook, tot nu toe gaat het goed. Ontdekte bij Bella wel een wondje maar niet zo schrikbarend dat ik het wil behandelen ofzo. Dat probeer ik bij halfwildjes sowieso te beperken. Bella is niet zo bang en dat hou ik graag zo :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:06

Ja, ik ben zo blij hiermee! De ram is echt een lieverd. Erg op zijn hoede nog, maar zeer nieuwsgierig. Erg lief en voorzichtig naar mijn voedster toe.

Behandelen brengt toch altijd weer stress met zich mee. Ik zou dat inderdaad ook niet doen. Spannend allemaal hoor!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:09

Snap ik, prachtig zo. Ze passen ook heel mooi bij elkaar. Ben heel blij voor je dat het eindelijk de goede kant op gaat :D

Nee, daarom ook. Het is ook heel klein, in d'r nek, en ze lijkt er geen last van te hebben, bloedt ook niet. Mocht het erger worden ga ik het natuurlijk wel behandelen, maar halfwildjes zijn taai en wonden genezen ontzettend snel. Dat weet ik nog wel met Ilona!

Ze zaten net met z'n 4en aan het groen, heerlijk rustig en relaxed.