Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:28

Ah Floss, die Binkie, wat leuk!!

Toosje is ook weer broeds. Zucht. Kuikens zijn 8,5 week en mevrouw zit weer te broeden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:27

Toos heeft er nog niet genoeg van haha :D

Ons zielige kipje loopt aardig rond! Dus al met al valt de schade aan haar teen erg mee :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:25

_Nelleke_ schreef:
Hmmm dus als ik het goed begrijp kun je bloedluis niet voorkomen, is de kans dat je hiermee roofdieren aantrekt vrij groot en is de ren eigenlijk te klein voor 3 krielkipjes?

Andere mogelijkheid is om de kipjes helemaal geen ren te geven en altijd overdag in de tuin te laten scharrelen en de (nu nog niet aangelegde) beplanting kip-proof te maken. Dit kan, maar dan is er dus wel kans op roofvogels, of valt die kans in een woonwijk heel erg mee? (In de nacht wel opsluiten in nachthok.)

Op hoeveel poep moet ik dan rekenen in m'n tuin? Kan ik dan niet meer op m'n blote voeten de tuin inlopen? Of valt de hoeveelheid poep in een tuin van 60m2 met 2/3 krielkippen heel erg mee?

Dat hok wat je noemt is wellicht heel praktisch schoon te houden maar het lijkt me wel klein en ik vraag me ook meteen af of een kip dat prettig vind want die zitten graag hoog. Daarbij is een hok op de grond weer aantrekkelijker voor ongedierte.

Ik begreep dat je in de nieuwbouw woont en je tuin rondom is afgeschermd met 2 meter hoge schuttingen? Dan zou ik me echt niet druk maken om roofdieren, misschien ooit eens een verdwaalde roofvogel of toevallig een die ook in de bouw jaagt (sommige uilen), maar die kans is erg klein. Je zult het meeste te vrezen hebben van buurtkatten die wel zin hebben in kipfilet.

Los laten lopen in de tuin kan prima maar je krijgt dan wel poepjes hier en daar. Voor je beplanting en gras is dat juist wel goed, maar ik zou dan wel een soort afscherming maken van je terras, want als je lekker op je slippertjes of blote voeten naar buiten loopt en je staat meteen in zo'n flats, wordt je niet blij. Maar dat is natuurlijk ook vooral een kwestie van waar je je aan irriteert en wat je gewoonte's zijn.

Hoeveel gras heb je? Kippen lusten het graag, maar nooit meer maaien zul je niet redden, ze eten het ook niet egaal af dus je zult kortere en langere stukken hebben.
Denk wel goed na over je bloemen en planten, kippen lusten bijna alles en van kleinere plantjes zal niet veel overblijven. Onkruid wieden is wel weer een makkie als je kippenkrachtjes erbij hebt ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:00

Annelies, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb nu nog geen gras :D dus dat staat nog open voor suggesties, op dit moment is nog 50% bestraat (voor terras en achterterras) en de rest is gewoon grond. :+ Planten e.d. kan ik dus uitzoeken op kipproof.

Ik heb begrepen dat volwassen kippen wel zijn opgewassen tegen de gemiddelde huiskat, dus daar maakte ik me eigenlijk weinig zorgen om, maar dat moet ik dus wel doen?

Het hok wilde ik in elk geval omhoog zetten, dus niet op de grond neerzetten. Ik heb eigenlijk nog geen betere opties gezien dan de Eglu. Dus iets wat makkelijk schoonmaakt, weinig kans heeft om een bloedluisnest te worden, wat verder niet meer geschilderd/gebeitst etc hoeft te worden, niet lekt en niet tochtig wordt voor een vergelijkbare prijs.

Ik denk, hoewel het hok klein is en geen stok heeft, het wel een prettig hok is voor kippen. Ik bedoel, bloedluis is ook niet prettig, je hok elke keer chemisch schoonmaken en inspuiten ook niet. Tocht, spijkers, splinters, weinig luchttoevoer zie ik allemaal bij de massa houten hokken.

Dit betekend overigens niet dat ik m'n keus al heb gemaakt, maar ik heb zelf gewoon nog niks beters gevonden, maar als iemand suggesties heeft, dan graag!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:11

Is die Eglu er niet in een grotere versie dan? Want in dit formaat kun je er ook niet meer dan 2 kipjes in houden.

De doorsnee kip zal idd geen moeite hebben met een kat, maar dat ligt ook een beetje aan de brutaliteit van de katten in je buurt en het soort kip wat je neemt. Ik kan me voorstellen dat de kleinere krieltjes te makkelijk prooi zijn, dat geld overigens ook voor evt roofvogels.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 09:57

Ja is er wel groter, maar gaat dan echt boven mijn budget. (bijna 900 euro) Bovendien is dat dan weer echt een bakbeest in m'n tuin, wat ik een beetje onzinnig vind voor 2 of 3 krielkippen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:34

Ik ben wel erg nieuwsgierig wat jullie met de ''overtollige'' hanen kuikens doen.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:11

Maar kipjes zitten toch graag op stok? Denk dat hout juist frisser is qua frisse lucht. Plastic wordt toch gauw warm denk ik? Of zal dat meevallen.
komende week weten we of kipje haar eitjes succesvol heeft uitgebroed. Best spannend zo voor de eerste keer.
onze kip en haan lopen nu ook veel in de tuin. Van poep geen last... onze hond scharrelt er gezellig achteraan en vreet het op... jak!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:14

De buurtkatten zijn hier banger voor de kippen dan andersom :D

De hen die een haan bleek te zijn heb ik aan een boerderij gegeven; hun eigen haan was net dood en ze hadden een nieuwe nodig om de dames bij elkaar te houden (was wel een gigantisch afgesloten ren van 20 meter lang), maar de haan zorgde juist voor rust onder de dames) Dus die heeft daar een heel mooi leven gehad. Mijn schoonopa fokte met kippen voor de show en daar gingen de hanen de vriezer in :D

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:52

Haha Spetter, onze honden zijn ook blij met de kippen :=

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:26

Kunnen kippen discriminerend zijn? Ik had 3 licht gekleurde kuiken had en alle drie zijn zonder verklaarbare reden overleden. Gewoon ogenschijnlijke gezonde kuikens. Alle donkere kuikens zijn alive and kicking...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:33

Ik denk wel een vorm van selectie inderdaad, dat ze de lichtere eruit ehm pikken.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:42

Bij mij overlijden alleen de bruine kippen, de zilverzwartgezoomde overleeft alles...Ik verdenk haar er van een seriemoordenares te zijn.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:03

Ok, dan moet ik dus de lichte kuikens overplaatsen naar het nood -kuiken hok (heb ik al eerder kuikens ondergebracht nadat er eentje bij geen enkele hen geaccepteerd werd. Arme kuiken had toen de kop kapot) Nu is er echt niks te zien, behalve dat het levenloze lijfjes zijn.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:31

Vandaag lag opeens onze 1 jaar oude kleine oranjerode (wyandotte?)haan dood in een hoek van het kippenhok.
Geen idee waar hij aan is gestorven.
Geen bloedluis in het hok, ook niets te zien aan het haantje.
Vorig jaar kwam mijn schoonbroer er mee aan; had hij bij Aveve als legkip gekocht }:0 en omdat hij als enigste nog zielig en alleen in de ren zat, nam hij hem mee en leverde hem bij mij af.
Ik zei meteen al: dat is volgens mij een haan. Toen hij van het voorjaar begon te kukelen wist ik het zeker :P .
Wonder boven wonder ging het heel goed samen met mijn Marans haan, die iets ouder en een stuk groter is. Ze konden goed met elkaar overweg. Alleen als het rode haantje op een kip sprong en deze te zeer tegensputterde, dan kwam de marans haan te hulp en sprong het rode haantje van de kip af. Maar dat was dan ook alles, geen vechtpartijen, niks. Als ze al gevochten zouden hebben, dan zou dat toch zichtbaar moeten zijn in de vorm van bloed hier en daar, maar helemaal niks.

Ik vraag me af of hij wat verkeerd gegeten heeft. Misschien een vergiftigde muis (want de buren hebben muizengif gestrooid). Maar van de andere kant: hij zou dan niet alleen van zo'n muis hebben gegeten. Dan zouden er nog meer kippen moeten zijn omgekiept.

Maar eens even afwachten wat nu met de rest van de pokkies gebeurd. Hok is in elk geval meteen weer schoongemaakt en voor de zekerheid weer overal poeder tegen bloedluis gestrooid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:20

Wieeee ik heb vanmiddag foto's gemaakt, kipjes voor de 2e keer los. Mijn dochter (4 jaar) wilde perse mee en moest ze allemaal even vasthouden. En aaah zo lief, ik heb ze de laatste tijd wat meer verwaarloosd met tam maken, maar ze zijn nog net zo lief, laten zich gewoon vasthouden en aaien.
Was vreselijk schattig want ze wilde ze perse zelf pakken maar op het moment dat ze de handjes erop had maakt kip een beweging (kop omhoog huh?) en liet ze weer los, dus dat was een hele 'achtervolging'. De kuikens vinden het allemaal prima, zo vreselijk tam en schattig, zelfs het koekoek hennetje is aardig bijgekomen, die was wat paniekerig tot een week of 2 terug en laat zich nu ook gewoon pakken.
Alleen de haan vond het minder tof, maar die is natuurlijk ouder en zal wel niet vanaf klein kuiken kinderhandjes gewend zijn.

Ben nu alsnog heel benieuwd of het nu hanen of hennen zijn, ze zijn nu een week of 13/14 dus het zou wel te zien moeten zijn. Ik heb zelf het idee dat er 4 hanen zijn en dat alleen de patrijs en koekoek hennen zijn (te zien aan de kleur dus dat zijn zeker hennen) maar ik hoop toch van niet.

Ik ga even de foto's uploaden <3

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:22

Wat rot van je haantje Isabonny!
Kunnen ze van bloedluis spontaan omvallen dan?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:27

Ik heb het momenteel zo druk met alle dieren aan huis, dat ik misschien minder goed op het haantje gelet heb. Ik kan me nl. niet herinneren wanneer ik hem voor het laatst echt gezien heb. Ik heb hem niet eerder gemist :o totdat we hem dus dood in het hok vonden. Normaal vallen ze niet 123 om van de bloedluis.

Ik ben wel een keer terug gekomen van vakantie en toen zei de buurjongen dat een kip ziek was, die bewoog wat minder. Die lag dus de dag na thuiskomst dood en die was wel duidelijk leeggezogen door bloedluis, die woog niks meer.
En dat was dus binnen 2-3 weken gebeurd, terwijl ik altijd het hok inpoeder met bloedluispoeder en al helemaal vlak voordat we op vakantie gaan, omdat dan het hok een paar weken niet wordt schoongemaakt (buren voeren alleen).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:31

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De eerste 4 zijn dus degenen van wie ik het niet zeker weet, die laatste 2 (koekoek en patrijs) zijn zeker hennen. Het zijn een lichte grijze, een donkergrijze (zilverpatrijs) en 2 buffjes.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:40

Wauw, wat zijn die tam. Lijkt mij geweldig voor je dochter om zo te kunnen knuffelen met de kippen.
Mijn haantje werd in een keer sloom, liep wat moeilijker en was een paar uur later dood, geen plekje op te vinden. Die was ook ca. een jaar. Blijkbaar kunnen ze toch rare ziektes krijgen waar ze heel rap aan sterven.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:06

Oohhhhh die foto's!! Wat lief!!

Ach Isabonny wat sneu van dat haantje! Je hebt wel lieve schoonbroer haha, dat die zich het lot van zo'n eenzaamkiphaantje aantrekt <3

Bij mij zijn Binkie en Bibi nou allebei broeds... zitten ze samen als twee mutsen in het legvakje. Het versterkt elkaar wel. Hoefde ik Binkie eerst gedeeltelijk uit het legvak te plukken en kwam ze daarna vanzelf naar buiten, nu draait ze zich om en kruipt terug. Dus nu moet ik ze allebei enigzins onrespectvol aan hun 'nekvel' naar buiten slepen om ze af en toe te laten 'luchten'.

Eigenlijk komt wel goed uit, de kuikens kunnen nu op hun gemakje groter groeien, die hebben het rijk nu even alleen. Ik kijk het nog een week aan, dan zijn de kuikens weer flink groter en dan zie ik wel of ik B&B aktief broeds-af maak.

Oh, mijn collega heeft namen verzonnen voor de kuikies. ahum.
De witte heet Catootje en de zwarte Conchita. Mijn enige criterium was dat het met de C moest beginnen, maar misschien had ik beter wat strenger kunnnen zijn... Conchita :=
:')

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:11

Had ze ook Coco en Chanel kunnen noemen :) als het met een C moet beginnen, maar Conchita klinkt ook heel leuk voor een kippie.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:24

Wat een leuke foto's Anneliesdj. Brahma's zijn zooo lief. Ik heb ook 3 patrijskleurige. Ik lach me suf als ze beginnen te rennen.

Van het weekend stond ik met de fietsvrienden van mijn man achterom, vraagt er eentje: heb je geen kippen meer? Zaten ze allemaal binnen en onder het hok. Dus ik roep po.o.okkkie, pokkiepok :D en rrrroef daar kwamen ze allemaal aangestormd.
Die fietsvriend viel de mond open. Die meende dat ik een geintje maakte toen ik zo begon te roepen :+
Hij had niet verwacht dat ze zo zouden komen aanstormen als ik ze zo zou roepen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:19

Isabonny schreef:
Had ze ook Coco en Chanel kunnen noemen :) als het met een C moet beginnen, maar Conchita klinkt ook heel leuk voor een kippie.

demmit dat ik dat nou niet zelf heb bedacht!

De witte is een echt dametje: chanel en de zwarte is echt een coco

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:26

Isabonny schreef:
Wat een leuke foto's Anneliesdj. Brahma's zijn zooo lief. Ik heb ook 3 patrijskleurige. Ik lach me suf als ze beginnen te rennen.

Van het weekend stond ik met de fietsvrienden van mijn man achterom, vraagt er eentje: heb je geen kippen meer? Zaten ze allemaal binnen en onder het hok. Dus ik roep po.o.okkkie, pokkiepok :D en rrrroef daar kwamen ze allemaal aangestormd.
Die fietsvriend viel de mond open. Die meende dat ik een geintje maakte toen ik zo begon te roepen :+
Hij had niet verwacht dat ze zo zouden komen aanstormen als ik ze zo zou roepen.

Aaah prachtig, dat moet ik ook nog even voor elkaar krijgen.
Ze worden hier wel allemaal wild als ik met een bakje voer aan kom, dat wordt nog leuk als ze echt groot zijn.
Ik heb nog een filmpje trouwens, zal hem even opzoeken, ze zijn nog net niet zo tam dat ze blijven zitten om opgetild te worden en dat levert wel grappige beelden op met een kind wat het nog wat spannend vind.