Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:07

Chinchilla's mogen wel gehouden worden, staan op de paarse lijst (dus onder bepaalde voorwaarden). Wat die zijn is nog niks over bekend. Daar zijn ze nu volgens mij mee bezig.

Er komen later lijsten voor reptielen, vogels etc.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:30

Zou je misschien een link hier willen plaatsen voor de lijsten ?

Ik heb een feestje tango was de 1e maand 1 cm gegroeid en dat zat me niet zo lekker .
Nu is hij sinds 31-12-"13 2 cm gegroeid ( dus in 12 dagen zeg) .
Hij is nu 15 hele centimeters :D *\o/*

Morgen de slakken meten :P

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:17

Hihihi dat heb ik met mijn veulen.
mijn chins staan inderdaad op de paarse lijst. Wat ik er van weet is dat ze de vorige keer achtelijke oppervlakte willen per koppel dacht 6 m2 moet je nagaan en dan zitten ze bij mij al erg groot behuisd.

ja de andere lijsten moeten nog komen. Dus dat word wat want zal nog meer dieren op de paarse lijst hebben. Zoals de baardagame en mijn papegaai.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:22

En dat terwijl een aantal van die dieren helemaal niet moeilijk te verzorgen zijn, mits de mensen juist voorgelicht zijn (zoals bij de degoe). Wat betreft ziekten overbrengen zullen ze misschien gelijk hebben, maar over de daadwerkelijke besmettingen hoor je eigenlijk niet veel/nooit iets.

Mocht die lijst erdoor komen, vraag ik aan de makers waar ik een tapir kopen kan, aangezien die op de paarse lijst staat :+

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:29

Een grasparkiet zal toch wel normaal blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:35

Dat denk ik wel :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:54

Word een leuk verhaal , komen ze over 60 jaar controleren of m'n papegaai al een keer de pijp uit is :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:03

http://www.licg.nl/45j/praktisch/wetgev ... ieren.html

cherell0 schreef:
Word een leuk verhaal , komen ze over 60 jaar controleren of m'n papegaai al een keer de pijp uit is :+

Er zou een registratieplicht komen dus dan zou je elk dier moeten chippen of DNA onderzoek doen oid.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:11

Oké .( eigenlijk wel jammer }> creëerd weer banen :+ )

Dank je voor de link .

Edith:
Ik weet niet hoe het met jullie zit , maar ik heb de petitie tegen de lijst een tijd terug ingevuld en ben blij toe !

Een fret is paars ( bijzonder) en een nerts niet >;) om maar even wat te noemen
En de Siberische hamster mag niet ...
Ben benieuwd wat ze nog meer gaan verzinnen

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:30

Volgens mij mag je op de paarse lijst ook niet fokken. Maar dat weet ik niet zeker, heb een koeltje chinchilla's dus zal ik die moeten castreren. Daarnaast willen ze met papegaaien zover ik weet op de paarselijst zetten en je moet perce een koppel hebben. Alles chippen en dierenverblijven aanpassen en of je dieren weg geven of er een bijhalen terwijl die papegaai al jaren alleen is. Mijn man is zijn maatje loop gewoon savonds door het huis. Laten ze dan ook echt iedereen controleren net als met honden belasting.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:16

oke je mag dus wel zonder voorwaarden een hert nemen maar een siberische hamster mag niet meer?
en je gaat toch geen zebra of reuzenkangoeroe nemen? das toch logisch?
edit: of een bruine beer

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:18

Lijkt me wel dat je nog mag fokken als een dier op de paarse lijst staan, wat zou die paarse lijst anders voor nut hebben? Er komen gewoon bepaalde voorwaarden (wss eisen aan huisvesting/verzorging of miss vergunningen).

De Siberische hamster (Russische dwerghamster) hebben ze inmiddels van de lijst gehaald want dat is natuurlijk een vrij algemeen huisdier, die mag je dus wel gewoon blijven houden. Ook heel typisch, zodra er protest komt... maar van de echte exoten zijn er te weinig liefhebbers dus zo'n kleine groep kun je best negeren...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:56

ik ben geen fokker hoor. heb een koppeltje die bij mij nog geen jongen gehad hebben. maar het zou natuurlijk zo maar kunnen dat er wel een jong(en) geboren worden. Ga heb in elk geval laten helpen, maar wacht daar nu nog even mee. Hij is namelijk nog niet op gewicht. Ze zijn alle twee wat afgevallen toen ze bij mij kwamen. ze moesten aan elkaar wennen en aan de grote leefruimte.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:16

Ok chincilla's paars dus.
Fretten ook idd, wij hebben er 4, alles gecastreerd daar niet van, maar ben toch benieuwd wat voor speciale voorwaarden daaraan komen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:46

cherell0 schreef:
Oké .( eigenlijk wel jammer }> creëerd weer banen :+ )

Dank je voor de link .

Edith:
Ik weet niet hoe het met jullie zit , maar ik heb de petitie tegen de lijst een tijd terug ingevuld en ben blij toe !

Een fret is paars ( bijzonder) en een nerts niet >;) om maar even wat te noemen
En de Siberische hamster mag niet ...
Ben benieuwd wat ze nog meer gaan verzinnen

Anders komen de nertsenfokkers in de knel, ik vrees dat dat er achter zit..

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:52

Dat is inderdaad exact wat erachter zit... het is een productiedier volgens de positieflijst

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:14

ja ben niet tegen lijsten qua verzorging maar het moet normaal zijn. niet dat je perce een villa nodig heb voor je huisdier. wat mij het meeste dwars zit achter die lijsten is dat je over de hond, kat, konijn, cavia, geit, schaap en paard niks hoor. zijn niet alleen gehouden als nuts dier. heb bij de dierenbescherming vrijwillig gewerkt als diereninspecteur en juist die dieren worden vaak ook niet goed behandeld. ik vind dat daar ook eisen aan gesteld moet worden. en voor de honden vind ik het zelf per ras... dat vind ik ook met paarden. omdat het ras ook bij je leefomgeving moet passen en bij je karakter.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:33

Dat is inderdaad ook wat mij tegen de borst stuit. De lijst is in beginsel bedoeld ter verbetering van dierwelzijn, maar de uitvoering slaat de plank finaal mis. De probleemgroepen treft geen wijziging, en de meeste verbodsbepalingen betreffen exotische diersoorten, waardoor grootste impact ligt bij slechts een kleine groep liefhebbers (let op het woord liefhebbers...). Ik denk dat het aantal dieren waar daadwerkelijk een welzijnsverbetering optreedt dankzij deze lijst effectief 0 is.

Overigens ben ik niet tegen een 'Villa' voor mijn dieren ;) Eisen stellen aan de huisvesting en verzorging juich ik absoluut toe, het liefst zag ik alle diersoorten op de lijst onder voorwaarden. Ik probeer ze het beste te geven en daar hoort een ruime huisvesting zeer zeker ook bij. Echter 2 m2 voor een koppel tamme muizen is geen villa meer. Dat is een stadscentrum.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:49

ik bedoelde anders. dat je een villa moet hebben om huisdieren te kunnen houden. Maar ik vind wel dat een papegaai, konijn, baardagaam etc een ruim verblijf moeten hebben. vaak zitten mensen enorm moeilijk te doen of een meter kooi voor een konijn. en word het al gauw 80 cm. want het kost plek. ik vind groot verblijf heel belangrijk. want bij mij gaan in de avond pas de dieren los. Dan heb ik het over de papegaai, konijn en baardagame. rest verblijf in hun dierenverblijf behalve om te knuffelen. soms de chinchilla in de bad kamer. daar kunnen ze niks kapot maken. en flink hun gang gaan.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:46

Zo...een heleboel pagina's bijgelezen. Super interessant allemaal en ook weer dieren tegengekomen waar ik nog nooit van gehoord had (hamsterrat: onze dochter zag de foto's en natuurlijk was het meteen "aaaaawww..die wil ik ook" (standaard antwoord op elke foto van welk dier dan ook maar ookal is het een vogelbekdier of een poema :') )

Bob (baardagaam) is weer helemaal bij uit zijn winterrust , op normaal ritme en eet alweer normaal zijn sprinkhanen en krekels..fruit en groente lijkt hij nog niet zo'n trek in te hebben.

Onze dochter gaat haar spreekbeurt doen over de wateragaam dus had nog een paar foto's gemaakt (ze wil foto's meenemen van Spyro en Cynder :) )

Spyro
Afbeelding

Spyro op zijn favoriete lounge-plek
Afbeelding

Cynder
Afbeelding

Samen
Afbeelding

Ik heb zo 1,2,3 niemand voorbij zien komen maar is er hier helemaal niemand anders met wateragamen????
Ik vind het zo leuk dat ze al echt de "drakenstekels" beginnen te krijgen. Keek net nog even naar foto's van toen we ze net hadden...je weet verstandelijk wel dat ze gegroeid zijn in de laatste 7 maanden maar wist toch niet echt meer hoe vreeeeeeeeeselijk klein ze waren ;)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:26

ze zijn leuk, hier net zo op de egels of tenrecs koop je die mam? gewoon doen hoor. ja dat is mijn dertienjarige. hihihi

ja hier ook gehad met spreekbeurt kippen hahaha mijn kind met kip en kuikens mee naar school. geweldig is dat dan.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:33

De juffrouw had gelukkig gezegd dat er geen dieren mee in school genomen mochten worden. Iemand had al eens een kat meegenomen (en losgelaten in de klas) en dat arme dier was (volkomen begrijpelijk) helemaal in paniek geraakt.
Ik had eigenlijk verwacht dat ze me zou vragen om een pony mee naar het schoolplein te nemen maar "bijna alle meisjes willen het over paarden doen dus ik kies lekker iets dat niemand heeft" :D :D...toch weer handig dan...die 'ongewone' huisdieren ;)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:06

ja zeker chinchilla's heeft mijn dochter ook al over gehad die gingen niet mee. alleen heel veel foto's op scherm laten zien.

mijn zoon had het over het ras zijdehoenders is een speciaal soort kip met andere soort veren. zo mak als wat zijn die. dus kip vond het niet erg en de kuikens ook niet die kwamen uit de broedmachine

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:10

hahaha....begin nou niet over lieve kippen...ze is al zeker een jaar bezig over "kippen". Vind kippen zelf ook ontzettend leuk maar we hebben nu echt genoeg dieren die uitgemest, gevoerd, schoongemaakt, geborsteld, uitgelaten, geaaid etc. moeten worden :')

Cavia's moest madame ook....oooooooh als ze toch een cavia zou hebben, wat zou het leven dan mooi zijn! (ze was toen 7 geloof ik?). Alles had ze ervoor over..schoonmaken? natuurlijk, voeren? ja echt! Ik had speciaal oude fokzeugjes (zielige caafjes die uitgefokt waren en dus 'overbodig') genomen omdat ik wel weet hoe het met die 'dierenliefde' van jonge kinderen gaat, had me laten vertellen dat cavia's een jaar of 4-5 worden hooguit...die dingen worden dit jaar 7 en zien er nog superfit uit (en uiteraard ben ik degene die schoonmaakt, voert etc. ;)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:39

dan heb je geen goede info gekregen. hahahaha
maar echt hele leuke kippen die heel tam zijn.
Afbeelding