Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:45

Ronnie25 schreef:
Arrabel: Ahh wat een schatjes! En wat heb je het leuk ingericht! :D Ik heb mijn mannetjes ook tijdelijk in een aquarium gehad (met een kooi erop) maar moet zeggen dat ik toch merk dat ze een hoge kooi fijner vinden. Kunnen ze echt klimmen. Dat mist een aquarium wel. En ik zou je zaagsel vervangen door een stofvrije bodembedekker :o

Maar het ziet er heel mooi uit! :D

Dankjewel voor de tip! +:)+
Wat gebruik jij als bodembedekker?

Ronnie25

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:16

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:25

@ Arrabel:

Leuke en mooie ratjes heb je!! Hoe oud zijn ze? :)
Wat betreft je kooi ga ik mee met vorige reactie. Je bodembedekking zou ik veranderen. In zaagsel (is het zaagsel?) zit veel te veel stoffen wat slecht is voor de luchtwegen.
Je hebt je kooi super leuk ingericht maar persoonlijk vind ik het voor de ratjes minder fijn. Ze hebben zo goed als geen klimmogelijkheid en daardoor zitten ze alleen maar op de bodem terwijl ze het juist erg fijn vinden om hoog te zitten. Daarom zou ik persoonlijk voor een traliekooi kiezen.

Edit: Dat huisje heb ik ook. :+ Helemaal leuk wat ze het vinden!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:28

@ arrabel: heb je genoeg ventilatie in de bak?

hier zitten mijn 6 mannen in een terrarium van b100xd60xh105 met 3 plateaus erin en verschillende klimtouwen, huisjes en een paar hangmatten.
ik vind het ideaal en de bovenkant is voor de helft open, de deurtjes staan op een klein kiertje en de ventilatie is op deze manier ruim voldoende.
er hangt geen vieze geur als ik met mn hoofd in het hok hang (ruik echt niks) en de ratten niezen ook niet ofzo.
ze zitten hier op aubiose,ik strooi hun voer er in uit, dat vinden ze helemaal te gek om in te graven, het absorbeerd ook goed.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:36

Knaagdierenbakken zijn ook erg handig voor de ratten.
Mijn broer bouwt knaagdieren bakken, toen ik de ratten nog binnen had staan zaten ze in zo'n knaagdierenbak. Scheelt heel veel rommel en geurtjes.
Tis een soort aquarium alleen dan heel gaaf met laddertjes erin gebouwd enzo.
Vooral voor muizen ideaal.
Nu zitten mn ratten in een grote aluminium kooi, met lade eronder.. ideaal met schoonmaken.
Alleen wel veel rotzooi rondom de kooi.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:51

Mijn ratten zitten nu nog in de oude kooi. Die is van de oude eigenaar meegekomen.
Ik vind de kooi alleen nogal onhandig, hij is breder dan dat die hoog is en er zitten maar een paar deurtjes in. Binnenkort verhuizen mijn 2 dames naar een gigantische kamer volière die iets van 2 meter de hoogte in gaat.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:58

veneri schreef:
@ arrabel: heb je genoeg ventilatie in de bak?

hier zitten mijn 6 mannen in een terrarium van b100xd60xh105 met 3 plateaus erin en verschillende klimtouwen, huisjes en een paar hangmatten.
ik vind het ideaal en de bovenkant is voor de helft open, de deurtjes staan op een klein kiertje en de ventilatie is op deze manier ruim voldoende.
er hangt geen vieze geur als ik met mn hoofd in het hok hang (ruik echt niks) en de ratten niezen ook niet ofzo.
ze zitten hier op aubiose,ik strooi hun voer er in uit, dat vinden ze helemaal te gek om in te graven, het absorbeerd ook goed.

De ventilatie is op dit moment niet goed, vanavond ga ik in de bovenkant (plastic kappen) gaatjes boren zodat er een betere ventilatie is.

Ik zou ook graag plateaus in het aquarium maken, met klimtouwen en bruggetjes.
Tips zijn meer dan welkom!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:00

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:04

Arrabel: Niet mooi? |o Hahaha :P Sorry

Ja zat, je kan even kijken op bijvoorbeeld fretten.nl daar staan er een hele hoop op. Zoek dan naar stofvrije bodembedekker. Want stof kunnen ratten echt slecht tegen.

Heb even een stukje van een website gequote :)

Citaat:
Fout 3. De rat zaagsel als bodembedekking geven. Ratten hebben een heel gevoelig ademhalingssysteem. Het blijkt dat bij veel ratten het stof van het zaagsel zich in de ademhalingsorganen ophoopt en daar voor ontstekingen zorgt. Men hoort de ratten dan reutelen. Goede bodembedekking kunnen zijn papiersnippers, gehakseld stro en beukensnippers.

:D

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:07

ik vind aubiose echt heel fijn, is ook niet zo duur, absorbeerd goed en het is lekker zacht voor de ratten.
bij het verschonen van het hok en het voorzien van nieuwe bodembedekking komt er wel is wat stof af, maar als je het dan even vochtig maakt met de plantenspuit dan is het weg en heb je er verder ook geen last meer van. (de ratten uiteraard ook niet).

echt tips heb ik niet voor je, ik heb het terrarium op maat laten maken naar wens, aangezien ik zelf 2 linkerhanden heb.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:10

Ik had voor mijn slang beukensnippers, kan ik die ook voor mijn ratjes gebruiken?
Citaat:
Arrabel: Niet mooi? |o Hahaha :P Sorry

Vind je dat raar?
Dat ik het niet mooi vind of dat ik naast het een goed verblijf voor mijn ratten het ook mooi wil vinden?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:17

beukensnippers zou ik niet doen, die absorberen voor geen meter en gaan heel snel stinken.
ecobed heb ik ook een tijd gebruikt, maar dat ging toch sneller stinken dan de aubiose.

ik heb even een foto van het pirats forum geplukt van mijn terrarium, misschien leuk om ideeen op te doen.

Afbeelding

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:32

Heb ik nog een vraagje, ik ga voor de aubiose.
Waar kan ik dat bestellen? En dan niet meteen een 10 kilo pak want daar heb ik de opslag niet voor.... :')

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:38

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:46

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:16

Arrabel schreef:
Ik had voor mijn slang beukensnippers, kan ik die ook voor mijn ratjes gebruiken?
Vind je dat raar?
Dat ik het niet mooi vind of dat ik naast het een goed verblijf voor mijn ratten het ook mooi wil vinden?

Hahaha ja een klein beetje :+ Maar snap het ook wel hoor. Ik vind het ook leuk als me kooi er mooi uitziet. Die van mij ziet er zo uit:
Afbeelding

of zo
http://i63.photobucket.com/albums/h157/ ... 2d39fa.jpg
of soms zo:
http://i63.photobucket.com/albums/h157/ ... 6/EIN1.jpg
of zo
http://i63.photobucket.com/albums/h157/ ... /MSVR1.jpg

:P

Mijn 2 mannetjes zaten toen tijdelijk hierin ( 2 weken ). Imiddels is er 1 weg en 1 is gecastreerd en zit bij de vrouwtjes:
Afbeelding

veneri: Wauw dat zier er mooi uit!! <3

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:58

Veneri, wat gaaf!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:01

dank jullie wel!
ben er onwijs blij mee, heb m nu zo'n 6 weken en het bevalt echt ontzettend goed.
de ratten zijn er ook helemaal happy mee, terwijl ze voorheen in een CN double zaten lijken ze het in het terrarium toch meer naar hun zin te hebben.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:11

Onze ratten hebben zelf een bodembedekking uit gevonden. Dat draderige spul waar ze nestje van kunnen bouwen hebben ze zelf helemaal uitgespreid over 1 verdieping :o

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:43

Mijn knappe mannen <3

Afbeelding

Ze moeten een beetje wennen, zijn soms nog een beetje schrikkerig. Maar ze komen wel al mijn hand op gelopen (en rennen dan hard hun kooi weer in....haha). En als ik langs kom hangen ze in de tralies om aandacht te vragen. Ze zijn zo leuk!!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:08

Zijn er ook mensen die hun ratten trucjes leren?

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:01

Ahh lijkt me gaaf om ze trucjes te leren :D Maar heb er geen geduld voor haha :P

Hihi bailey at even een koekje met me mee. <3

Afbeelding

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:03

Leuke foto!

Ik wil ze wel trucjes leren, maar dan moeten ze wel eerst even gewend zijn. Ze zijn nu redelijk zindelijk (al gaan ze gerust op het toilet zitten met de kont naar buiten, dus ligt het er ook voor. Maar in ieder geval in één hoek.

Verder beginnen ze nu aardig te wennen. De ene komt zo op mij gelopen. De ander heeft nog wat aanmoediging nodig.

Een van mijn katten vindt ze geweldig, zit vaak voor de kooi te kijken en aan ze te snuffelen. Nu gaan zij dus ook vaak naar hem zitten kijken en aan hem snuffelen.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:01

Arrabel schreef:
Ik meld me ook als eigenaar van 3 ratten *\o/*
Het verblijf waar ze in zitten was mijn oude aquarium.
Vroeger heb ik ook ratten gehad en dat wilde ik graag weer maar mijn vriend wilde het niet.
Maar aangezien het mijn vriend niet meer is heb ik ze nu lekker wel <<)
Vriend eruit, ratten er in! hahaha
Zo leuk is het uiteraard allemaal niet maar ik ben wel heel blij met me ratjes.

Bella en Pip (zijn meestal bij elkaar)
[ Afbeelding ]

Als ik het goed zie heeft het rechter ratje oormijt? :(

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:08

Oormijt?
Weet je wel wat oormijt is?
Dan hebben ze bruine bende in de oren zitten, veroorzaakt door mijten.
De oortjes van mijn ratjes zijn helemaal schoon en mooi roze.
Wat Pip wel heeft zijn gehavende oren, van het vechten met de ratten waar hij vandaan komt, maar oormijt zeker niet :n