Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 13:34

_Christina schreef:
Daarom is hij ook ongebruikt := sowieso is niet alles hiervan geschikt voor elk soort hamster.

Dan begrijp ik je wellicht verkeerd. Ik begreep je post als een verkoop post.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:48

xDenies schreef:
_Christina schreef:
Daarom is hij ook ongebruikt := sowieso is niet alles hiervan geschikt voor elk soort hamster.

Dan begrijp ik je wellicht verkeerd. Ik begreep je post als een verkoop post.

Dat is het ook, dit is alles wat weg kan. Een ieder die eventueel geïnteresseerd is, moet zelf nadenken of het geschikt is voor zijn/haar soort hamster of dat het beter is voor een muis of ander diertje of zelfs helemaal niet.

Kookaburra

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 17:00

Toen ik mijn hamster ophaalde... Hadden ze hem ook in een hamsterbal :+ _O-

Beestje hoeft er nu bij mij nooit meer in :D

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 17:51

Als je de gaatjes dicht maakt, kun je de helft misschien nog als zandbak gebruiken of een plant in doen en ophangen (ergens buiten de bak dan) of boven het hok hangen als een soort Death Star en de bak in thema scapen :=

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:48

Ik vind een hamster bal soms wel handig hoor. In mijn ervaring lopen hamsters er zo in en dan kan je ze makkelijk vervoeren naar bv een bakje waar ze in kunnen terwijl je de grote bak schoon maakt. Voor hamsters die niet makkelijk op te pakken zijn of dat stressvol vinden is dat een handig alternatief omdat ze er om een of andere reden gewillig inlopen

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 20:59

Maar dat is iets anders. Een hamsterbal is bedoeld om je hamster erin te zetten, bal af te sluiten en je hamster rond laten rollen. Daar staat ie ook bekend om en is voor de meeste de eerste link ermee. En in dat optiek is het niet diervriendelijk en vind ik het ook niet geschikt om te verkopen. Zowel in winkel als particulier.
Dit is het HamsterScaping topic waar het om goede dierenwelzijn gaat dus ik voel me dan inderdaad geroepen er een kanttekening bij te geven :) Natuurlijk alle creatieve alternatieven waarbij t welzijn niet wordt benadeeld zijn leuk om te lezen! :D

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:52

Vraagje, mijn ouders hebben perenbomen en druivenplanten. Allemaal onbespoten.

Takken van perenbomen kunnen volgens mij in mijn bak als ik zo google. Kan dit met druiventakken ook? En is het handig om ze eerst even in de vriezer te leggen, gewoon voor de zekerheid?

Ik houd in de gaten dat hij niet aan teveel tegelijk gaat knagen. Immers, het moet leuk en gezond blijven.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 18:55

Welke takken kan ik gebruiken?
De volgende takken worden door andere Scapers gebruikt in hun bakken: Wijnrank (Grape Vine of globet), Wilgentakken, Hazelaar, Appeltakken, Perentakken, Spiderwood, Mangrove hout, Mopani hout, Lianen & Berkentakken.

Grape vine = druiven tak.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 19:03

Ah, ik dacht wellicht dat het een druivenras was. Niet dus ;)
Dan neem ik wat mee als ik bij mijn ouders ben geweest!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 19:45

Kookaburra schreef:
Ah, ik dacht wellicht dat het een druivenras was. Niet dus ;)
Dan neem ik wat mee als ik bij mijn ouders ben geweest!

Nee volgens mij is dat wel gewoon één zelfde.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 15:00

Mijn dochter heeft bedacht een hamster te willen en nu zijn wij helemaal enthousiast over hamsterscaping geworden! Graag zou ik hier vragen over willen stellen aan ervaringsdeskundigen:
- welke hamster kan het meest tam worden?
- welke hamster is het meest geschikt voor hamsterscaping?
- leven hamsters solitair of met maatje(s)?
- waar haal ik bij voorkeur een hamster vandaan (fokkers)?
- wat voor bodembedekking heeft de hamster nodig?
- welke verblijven zijn aan te raden?
- wat mag zeker niet ontbreken bij hamsterscaping?
- wat zijn absolute don’t’s?
We hebben genoeg ervaring met konijnen en ratten, maar hamsters zijn toch weer heel anders!

Alvast bedankt!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-22 15:07

Hee, welkom :) Heb je al op www.HamsterScaping.info gelezen? Daar staat eigenlijk alles van a tot z zeer uitgebreid uitgelegd. Een aantal vragen zal ik even kort maar krachtig beantwoorden, de rest zal je echt even online moeten lezen omdat het wat uitgebreider vereist :D

noviceh schreef:
Mijn dochter heeft bedacht een hamster te willen en nu zijn wij helemaal enthousiast over hamsterscaping geworden! Graag zou ik hier vragen over willen stellen aan ervaringsdeskundigen:
- welke hamster kan het meest tam worden?
Russiche Dwerghamster, en eventueel Goudhamster (Syrische hamster) maar die zijn meer nachtactief. Beide zijn het dieren die overdag nagenoeg niet wakker worden. Dat hoort, dat is het aard van het beestje.
- welke hamster is het meest geschikt voor hamsterscaping?
Allemaal
- leven hamsters solitair of met maatje(s)?
Alleen de hamsters die niet geschikt zijn voor beginners kunnen samen leven. Samen leven zou ik als eerste hamster eigenaar niet doen. Dus Robo's & Campbellies vallen voor jullie af.
- waar haal ik bij voorkeur een hamster vandaan (fokkers)?
Hobbyfokkers inderdaad, check even de lijst op de website :)
- wat voor bodembedekking heeft de hamster nodig?
Zie website
- welke verblijven zijn aan te raden?
Zie website, aquarium en/of terrarium, afhankelijk van het soort hamstertje welke je gaat kiezen kies je de juiste afmeting. Heb je geen plek voor 100x50x50? Dan valt een Goudhamster sowieso af. Je hebt minimaal 80x35x40 cm als ruimte nodig.
- wat mag zeker niet ontbreken bij hamsterscaping?
Zie website
- wat zijn absolute don’t’s?
Zie website
We hebben genoeg ervaring met konijnen en ratten, maar hamsters zijn toch weer heel anders!

Alvast bedankt!

Het is niet dat ik niet uitgebreid wil reageren, maar ik moet zo weg en wat ik al zei, van a tot z staat alles op onze uitgebreide website inclusief webshop, fokkers & filmpjes *\o/*

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 17:53

Dank voor het antwoord, daar ben ik al enorm mee geholpen!!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 18:31

Heb ik ook nog een leuke vraag... Ik heb een hamster via marktplaats. Hij zit op gemengd voer, en daar ben ik geen voorstander van.
Nu heb ik via een vriendin een zak met van die alles-in-1 brokjes gekregen. Als ik ze beiden aanbied, vertikt mijn hamster om de brokjes te eten. Ik durf het eigenlijk niet aan om in 1x over te gaan. Of is dat geen probleem?

Is er een manier om hem over te zetten? Want tja, ik kan het niet helpen dat de mix veel lekkerder is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 18:35

Wat is je probleem met gemengd voer? Dat is namelijk veel beter dan alles-in-1 brok. Daar zitten allemaal kunstmatige spullen in.

Je kan beter een goede mix voeren zoals witte molen of Nature hamster

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 18:37

Omdat ze alleen het lekkere eten :+
Kost voer, dat is zonde. Maar ik vraag me ook af of ze dan wel alles binnenkrijgen qua stoffen. Maar dat valt dus wel mee?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 18:42

Ja dat kunnen hamsters heel goed zelf bepalen. En als je om de dag voert dan gaat dat best goed. Ik doe om de 2 - 3 dagen een handje door het hok strooien en ze zien er allemaal goed uit hier. Ik ben zelf fan van Versela laga nature (mini).

Dat krijgen hier zowel robo, chinees als rus. En mijn Europese dwergmuizen krijgen er af en toe ook wat van.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 18:53

Die van mij ziet er ook prima uit, daar niet van. Ik merk hier dat er toch regelmatig voer blijft liggen. Ook gewoon hetzelfde spul steeds ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 19:32

Ja ik vind ook niet alles lekker maar dat is prima. Dat is altijd nog gezonder dan dat super bewerkte spul. Wij eten toch ook niet alleen maar 1 soort eten. :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 19:44

Die van mij eet alles van zijn mix gewoon op. Alhoewel ik niet weet of hij een voorraad heeft of niet. Hij zit al sinds hij bij mij kwam in deze inrichting. Hij is mooi afgevallen (was te dik en is nu mooi op gewicht).
Dit is de eerste dag:
Afbeelding

En dit was afgelopen week met volle wangzakken.
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 09:09

Opzich is een gemengde voeding niet verkeerd maar ik snap jouw gedachte! Met zo'n voeding is het van groot belang om echt te meten wat je voert. Kan dat later nog eens toelichten :)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:19

Het blijft bijzonder hoe ze alles in de wangzakken proppen :D Maar hij ziet er goed uit ja. Mijn Rusje ziet er trouwens ook prima uit. Daar niet van ;)

Ah, dat vind ik inderdaad wel interessant Denise. Graag!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 13:19

Doe ik! Zal morgenavond of maandag worden, ben nog niet thuis en laptop typt fijner :)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 15:23

Alle tijd. Mijn hamster hupst mooi rond, dus het heeft geen haast ;)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 15:10

Ik heb als beginnend hamstereigenaar wel een Campbellie. Van fokker Hamstertopia in Zwolle. Een pensioen diertje van bijna 1 dus karakter was al bekend. Hij is heel lief en rustig. Overdag ook wel regelmatig even wakker maar vooral snachts.
Bijt niet. Knabbelt wel beetje aan mijn vingers. Deed die eerst niet maar ik heb het dagelijks hanteren niet volgehouden (is voor mij niet nodig diertje mag zijn eigen gang gaan) dus hij proeft nu wat meer. Maar bijt zeker niet door en is prima te hanteren.

Ik ben wel blij dat ik voor 100x40x50 ben gegaan ipv 80x35x40
Vind ik mooi maatje en de hamster kan lekker rondlopen en graven.
Ik heb de inrichting ook nog niet veranderd want merk dat hij het heel fijn vind overal de weg te weten.
Ik heb mijn aquarium inclusief deksel voor 40 euro met brengen erbij van marktplaats gehaald.

Ik voer gemengd en sommige brokjes eet hij niet op maar vind ik niet zo erg net zoals marlinde zegt en voer idd om de dag. Alle zaden en pitten gaan wel op.

Dit is Andes, nu 1.5 jaar jong
Campbelli greyblack.
Afbeelding

Stiekem wil ik heel graag een 2e bak met hamster omdat ik het zo leuk vind maar nu nog niet de ruimte voor. Hopelijk als ik een keer een eigen huisje vind.