nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 22:34

Eh even getest met refractor meter (is geijkt).

Verzegeld honing 82 - 16,5
Niet helemaal Verzegeld 80,5 -17,5

Kan het verkeerd hebben, maar best goed als ik het zo begrijp. :oo

Vraag mij nu alleen af of ik het gewoon bij elkaar kan gooien in 1 emmer.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 23:01

Doen wij met de laatste oogst wel. Wij oogsten eerst verzegeld en niet verzegeld gewoon in één keer bij elkaar en meten het dan door.
Daarna de beslissing of het honing in pot wordt of dat we er meteen mede van maken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:59

Heb maandag/dinsdag geslingerd en woensdag met cursus geijkt terug gekregen en toen pas gemeten.

Kon mezelf niet echt geloven dus nog een keer gemeten. Alles extra goed schoon gemaakt iedere keer.

81,5 en net onder de 17
81 en 17

Waardes zijn wat dichter bij elkaar gekomen, maar was woensdagavond ook erg moe dus misschien ook niet helemaal goed gekeken.

Het is nu een 1 emmer geworden ook.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:04

17 is netjes, ik had in het voorjaar echt droge honing met 14.8.

Ik heb de mierenzuur-behandeling afgerond, er leek wel wat varrao op de la te liggen. Beide volken hebben erg veel voorraad; eentje toch 2L suikerwater gegeven maar ik denk dat ik weinig hoef bij te voeren voorlopig. Misschien over een paar weken weer eens checken.

Er zat nog wat mierenzuur in de potjes, dat ben ik niet gewend (tot nu toe altijd helemaal leeg). Hoe voer ik dit netjes af? Ze hebben wel ruime week op de kamers gestaan. En één volk had al het papier ook al weggeknaagd.

Marcella

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:33

Enige nadeel van deze kasten heb geen varrao lade. Dus zou eigenlijk poedersuiker test moeten doen.

Viel mij ook op dat er met transport ook weinig gelekt was. Terwijl het hobbel de bobbel op de steekwagen had gestaan.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:51

@Century, kun je het mierenzuur niet teruggooien in de fles? Inderdaad gek dat het na een week nog niet helemaal verdampt is, dat heb ik ook nog nooit gehad.

Mooie honing Marcella! Ga je dit nu nog terugvoeren?

Hier ben ik nu echt begonnen met inwinteren, nadat ik nog van 3 kasten de koninginnen heb vervangen. Jammer dat het seizoen er alweer bijna op zit. Maar ook weer leuk om plannen voor volgend jaar te maken. Ik heb nog 13 volken staan, 1 is verkocht en wordt komend weekend opgehaald. We gaan dus met 12 volken de winter in en dat is meer dan andere jaren.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:52

Wauw, 12 de winter in, dat is een volle stal!
Wij winteren er 3 in en zijn daar nu ook een week mee onderweg. Er ligt een blister met thymol op elk volk en ze nemen mooi siroop op...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:05

Ja hou de honing nu zelf en bezig met inwinteren voor 2 kasten.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:26

Ik vind 12 ook wel veel moet ik zeggen. Het was ook niet helemaal de bedoeling, maar ik heb een aantal mooie F1 koninginnen uit wat aparte lijnen kunnen aankopen en dat vind ik leuk om eens te proberen. Als ze allemaal de winter doorkomen, wil ik er in het voorjaar nog wel een aantal verkopen. We zullen zien.
Hier nu elke avond 12 voerbakjes volgooien, de varroa behandelingen zijn afgerond.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:35

Zondag avond kreeg ik een foto van mn schoonmoeder, van een trosje bijen (formaat kippe-ei) die aan de buitenkant op de kast zaten. Tja, zei ik, dat doen ze soms, kan er niet veel aan doen.
Gisterochtend toch maar even gaan kijken... Dat kleine trosje bijen was het enige wat nog over was van het volk. Kast was leeg. Minimaal dode bijen op de bodem, inclusief de koningin, verder alles verdwenen.
4-5 ramen met broed in verschillende stadia, nectar, een raam vol stuifmeel.... Ik snap het niet zo goed.

Enige dat ik kan bedenken is dat de Liebig verdamper die ik vrijdagochtend heb geplaatst, te sterk verdampt heeft. Echter dacht ik dat als ze dat vinden, je voornamelijk baardvorming krijgt? Dus misschien véél te sterk, bijen aangetast die dan wegvliegen en elders sterven?
Ik ben er verdrietig van. Dit volk deed het prima, in 2023 geschept als vroege zwerm, ze haalden altijd super honing, en dit jaar niks geen gedoe mee gehad qua zwermneiging.

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:36

Hè get... wat verdrietig...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:51

Hoornaar misschien in de kast geweest.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:08

Ik heb geen Aziatische hoornaars in de buurt gezien. Wel een Europese, die jaagt ook voor de kast, maar die trekt niet in 2 dagen een kast leeg, lijkt me.
Het volk dat er pal naast staat is overigens in orde, kast vol bezet.

Nu probeer ik de stoomwassmelter van de vereniging te lenen, zodat ik de ramen kan omsmelten (jammer van de voorraad die er in zit, maar mocht er iets met het volk zijn loop ik liever niet het risico dat er via de ramen iets overdraagt). Dat is nogal een opgave :') Diegene waar ik contact mee heb heeft geloof ik ook geen idee.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:13

Dat is echt heel naar! Als je de juiste hoeveelheid mierenzuur hebt gebruikt, zou dat het toch niet mogen zijn. Inderdaad als het wat te sterk is, gaan ze vooral baarden. Maar gezien het mini trosje dat nog buiten hing, was er blijkbaar wel iets in het klimaat van de kast wat ze niet fijn vonden...ben je zeker van je dosering in de Liebig verdamper?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:17

Oh bah wat naar! Ook heel vaag dus. Sterkte.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:30

Dat is nog wel een goed punt inderdaad of er toch iets niet goed gegaan is met de varroa bestrijding...
Ik vind dit verdampers erg onvoorspelbaar dus daar werken we al een paar jaar niet meer mee...

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:41

Morpheus, dat is het enige wat het heikele punt is.
De hoeveelheid in de verdamper klopte voor 1 spaarkast BK, 75ml - ik had beide verdampers voor de beide kasten naast elkaar staan bij het vullen en die waren gelijk.
Echter aangezien de temperaturen zo fluctueerden, heb ik met het vloeipapier gemiddeld tussen 20-25 en 25-30 graden. Normaal scheelt dat 2 stripjes, dus ik had 1 strip minder dan voor 20-25 / 1 strip meer dan voor 25-30. En het is vrijdag en zaterdag wel goed warm geweest. Dus het zou kunnen dat er die dagen meer dan gewenst verdampt is.

Misschien dat het volk toch zwakker was dan ik dacht. Maar toen me dat ooit eerder gebeurde, zag ik de uitval in de kast, veel dode bijen. Nu dus niet. En heb nog wat bijgevoerd nadat ik de HKs heb afgenomen, juist om hongerstress + verdampingsstress te voorkomen.

Maar goed, ik doe er niet zo veel meer aan, ik kom er niet met zekerheid achter.
Nu focus op het andere volk. Voeren en hopen dat die goed de winter doorkomen :)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 15:23

Dat zou het dan toch echt niet mogen zijn. Ik heb altijd hetzelfde dilemma en kies dan meestal voor de hoogste temperatuur zeg maar. Als het iets langzamer verdampt is minder erg dan te snel. Maar zo heb jij ook gehandeld, dus dat lijkt me dan niet de issue.
Wat je zegt, je komt er niet meer achter en je kunt het ook niet meer terugdraaien. Soms gebeuren er - in onze ogen - onverklaarbare dingen. Dat is ook een beetje de natuur. Maar leuk is het zeker niet!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:09

Is hier iemand die ook honing verkoopt :D?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:35

Ik heb nog honing te koop van dit jaar :j maar weet niet of ik dichtbij genoeg woon voor je?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:04

Ik ook, en ik moet nog slingeren voor de zomerhoning :)
Maar volgens mij ook niet dichtbij jou, haha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:07

Ik woon in Rhenen, dus is idd niet om de hoek :P.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:15

Als je op honingkaart.nl kijkt, kun je zien welke imkers bij jou in de buurt honing verkopen _San87_.

Ga je nu nog slingeren Indy Mouse? En daarna dan nog inwinteren? Of laat je er dan genoeg in zitten voor de winter? Nu nog inwinteren lijkt me aan de late kant?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:42

Zuid Holland maar heb maar een beetje en dat hou ik voor mezelf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:35

Morpheus81 schreef:
Als je op honingkaart.nl kijkt, kun je zien welke imkers bij jou in de buurt honing verkopen _San87_.

Ga je nu nog slingeren Indy Mouse? En daarna dan nog inwinteren? Of laat je er dan genoeg in zitten voor de winter? Nu nog inwinteren lijkt me aan de late kant?

Oh dat is een goede tip, dank je!