Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:03

Het is vooral juist negeren en als ze aanvallen mag je best een zwieper geven zodat ze weten dat je er niet van gediend bent. Het klinkt alsof ze flink aan het puberen zijn en in combinatie met hormonaal gedrag kan dat lastig zijn.
En alles wat maar op een nestje lijkt weghalen en ook even geen eivoer geven.
Het kan ook helpen om de kooi opnieuw in te richten.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:08

Wat bedoel je met een zwieper geven? Geef weleens een tik tegen de kooi of ik zwaai met mijn arm, maar alles wat ik doe, triggert ze.
Ze doen niks anders dan aanvallen.. zodra ze mij zien..
Ze hebben inderdaad niks wat op een nestje lijkt en eivoer geef ik ze ook niet.
Het zijn twee mannetjes, dus een beetje raar zijn ze wel.

Thanks voor de tips!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:10

Van je af of uit de buurt vegen met je arm. Dat kan ook als ze naar je toe vliegen.
Niet te hard natuurlijk want ze moeten niet gewond raken.
Ah twee mannen met dit gedrag is niet vreemd want ze kunnen hun seksuele drift niet kwijt en raken dan gefrustreerd.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:21

Hij gaat echt aan mijn mouw hangen als een pitbull. Kan schudden wat ik wil, maar hij laat niet los! En zodra hij valt weet hij niet hoe gauw hij weer terug moet komen.

Ik aan de slag om het consequenter te negeren en me niet teveel te laten opfokken. Dat laatste is wel moeilijk.
Zit in de ziektewet en ik kan al niet zoveel hebben momenteel, dus ze krijgen regelmatig verwensingen naar hun kop geslingerd die niet heel lief zijn, om het zo maar uit te drukken.
Ze reageren ook op mijn humeur, dus probeer daar wel rekening mee te houden, maar ik ben er zo klaar mee, dat dat de laatste tijd niet echt meer wil.

Mij werd verteld dat ik beter twee mannen kon nemen, omdat twee vrouwtjes minder goed samen konden. Maar dat is dus eigenlijk niet waar?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:14

Nee, die ervaring heb ik in ieder geval niet.
Komen ze ook los zodat ze door vliegen hun energie kwijt kunnen?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:33

Nee, heb ze vroeger weleens los gehad. Zouden ze zich dan niet de hele kamer toe gaan eisen? Denk dat ze dan alleen maar naar mij toe vliegen om me aan te vallen. Maar ik kan het eens proberen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:36

Een vogel hoort te vliegen dus als ze er niet uit mogen om hun energie kwijt te raken en ook nog eens vol hormonen zitten is het niet gek dat ze zich zo gedragen :o

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:45

Daar heb je misschien wel gelijk in.
Ik vind het ook echt wel zielig. Als ik dit had geweten, was ik er nooit aan begonnen. En als het zomer was, hadden ze al tien keer in een volière gezeten.

Ben mijn leven niet zeker, vrees ik. Maar ik ga het maar eens proberen dan. Wie weet gaat het beter.

Wat moet ik doen als hij me aanvalt?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:50

Negeren, dan weet hij dat het niets oplevert.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:49

Cayenne, wat heb je ze ingefluisterd? _/-\o_

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:32

Echt :wow: :wow: :wow:
Het is niet waar ?! Is het echt zo meegevallen? Kom op, vertel ons meer!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:59

Ik had het deurtje opengedaan en was gewoon op de bank gaan zitten. Na een tijdje kwamen ze eruit. Ze vlogen een paar keer rond en ging toen op de kooi zitten. Beetje knabbelen, rondkijken enzo.
Op een gegeven moment vloog de liefste van het stel (de groene) ineens naar me toe en ging op mijn knie zitten. De ander landde op mijn hoofd en ging later op mijn andere knie zitten. Ze hebben zeker wel een kwartier gezeten. Zelfs met één pootje opgetrokken. Na een tijdje vlogen ze weer weg.
Je had mijn gezicht moeten zien :') _O-
Vroeger waren ze tam, maar dacht echt dat ze dat vergeten waren.
Hopelijk zet dit zo door :D

In de kooi doen is wel drama. Hoe kan ik dat het beste doen?

Snap het verder niet. Het moet echt met Cayenne te maken hebben _O-
Heb ze er vaker uitgehaald, maar dat werd een enkeltje met open snavel in mijn richting.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:07

Wat fijn! *\o/*
Nu zeker vaker doen hoor, het liefst twee keer per dag ongeveer een keer per dag lekker lang ofzo.
Dan zul je zien dat het steeds iets beter gaat. En ze zullen je ook steeds meer gaan vertrouwen.
Je kunt ze ook met iets lekkers op je hand lokken en zo in de kooi zetten. Dan gaat dat ook steeds beter.
Hou er rekening mee dat een terugval heel normaal is, dus iedere keer heel blij zijn met alles wat lukt!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:15

Ben er zo blij mee! Vooral ook voor de vogels, want het was echt geen leven voor ze.
Ik ben veel thuis, dus ze kunnen er elke dag minstens de halve dag uit.

Vroeger had ik weleens een deken op de kooi liggen als ze los waren. Dan kropen ze 's avonds onder de deken. Kwamen er net twee slapende donskopjes onder de deken vandaan. Zo schattig. Dan sliepen ze 's nachts daar
Nu heb ik ze toch liever in de kooi 's nachts.
Zodra ze mijn hand zien, vallen ze hem wel aan. Ook al heb ik het lekkerste stukje fruit of groenten vast, dus dat zal nog wel een langere weg zijn. Maar dit is al een wonder :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:51

En trosgierst? Daar zijn ze doorgaans dol op en dat is toch wat langer, dat kan je verder van je hand houden. En als dat zou lukken, dan stilletjes aan dichter en dichter kruipen met je hand.

Een vraagje, geen aanval!, gewoon om een inschatting of vergelijking te kunnen maken met mijn situatie want net zoals jij heb ik 2 jonge catharina mannen en volg ik jouw verhaal met argusogen, maar hoe groot is de kooi waarin ze zitten?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:59

Je moet er idd voor zorgen dat ze je handen als iets positiefs gaan zien, dus lekkere dingen uit de hand voeren en ze niet direct in de kooi zetten wanneer ze het opeten. En met iets lekkers belonen als ze je niet aanvallen.
De aanhouder wint echt!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:00

Denk dat ik gewoon zorg dat ik wat te knagen bij me heb. Als ze dan bij me komen zitten, kunnen ze het eten zonder dat ik het vast heb. En dan steeds iets dichter bij mijn hand, tot ik het vasthoud en dan op mijn hand. Als ze maar leren dat bij mij iets te halen valt, hoop ik dat ze me meer gaan vertrouwen.

Oh ja snap ik.. Mijn kooi is ongeveer 80x50x80
Kunnen ze bij jou los? Want ik denk inderdaad dat dat bij mij het verschil maakt.
Laatst bijgewerkt door amber15 op 08-11-18 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:01

Een aantal valken op een van de javabomen :P
(Boven van links naar rechts: Sense, Sterre, Mégan en Merel)
en beneden: Phoenix, Pyriet en Brandi)
Afbeelding

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:03

Wat ziet dat er vredig uit <3
En leuk dat ze allemaal zo verschillend zijn!
Geen last meer van nachtelijke paniek?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:11

Wauw Cayenne! Erg mooie foto hoor. Je hebt toch een erg mooie bende valken <3

@ Amber15: mijn kooi is het dubbele: 165L x 82H x 55D maar ze vliegen niet los. Ze staan ook buiten onder de pergola. Ik heb de kooi wel zo ingericht dat het overwegend klimgedeelte zich uiterst links en aan de achterkant bevindt waardoor ze max vliegruimte hebben, al blijft dat beperkt natuurlijk. Toch vliegen ze wel hoor. Klim- en knaaggelegenheid krijgen ze volop. Ik heb de peren-, appel- en wilgentakken maar uit de tuin te halen en daar amuseren ze zich wel mee. Dat zie je bv op de foto's hierboven hoe Tuur in de weer is met zo'n stom blaadje.
Tjsa, ik kan maar hopen dat ze niet gefrustreerd raken!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:16

Het scheelt wel veel hoor, qua grootte.
Als die van jou buiten staan, hebben ze ook meer te zien.
En anders zit er niks anders op dan de heren een volière met twee prachtige dames te geven :')

Hoe doe je dat trouwens in de winter?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:17

Nee, helemaal geen paniek meer gehad sinds we zijn verhuisd! Ik denk toch dat het een muis of iets dergelijks moet zijn geweest.
Lukasje, je geeft ze ook veel geestelijke stimulans (knagen, klimmen etc). Dat helpt ook goed mee.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:22

Fijn Cayenne!

Mijn vogels kijken nu al meer tevreden uit hun oogjes. Ben zo blij dat ik het nog een keer heb geprobeerd!
Ze lopen nu geen herrie te schoppen, maar zitten gewoon lekker te rommelen en te kwebbelen.
Doet me wel een pijn dat ik het niet eerder geprobeerd heb. Ik was bang dat ik het alleen maar erger zou maken.
Maar beter laat dan nooit.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:30

Dat ze geen herrie schoppen komt omdat ze nu wat energie kwijt zijn geraakt en ook mentaal is afwisseling natuurlijk heel goed voor ze. Ze zullen vannacht wel lekker slapen :P
En ach, iedereen wil het beste voor zijn of haar beestjes en je bent nooit uitgeleerd! Ik kan me best voorstellen dat het aanvallen best eng was :=

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:48

Wat mooi Cayenne!

Jopie en Lucy zijn net voor het eerst uit hun kooi geweest. Ikzelf ben 10 jaar ouder. Ze vlogen tegen de muren, ramen en de kast, vielen op de grond. Ik kreeg er zelf wat paniek van :') Jopie (de groene) was nog best lastig te vangen, maar uiteindelijk hebben ze beide wat rond gevlogen, op de hand gezeten en zitten ze weer in de kooi. Is het verstandig om ze nu al los te laten vliegen terwijl ze nog moeilijk te pakken zijn? Ze zijn buiten de kooi best gestrest en reageren niet op trosgierts/zonnepitten etc.

Afbeelding