gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:02

Zet desnoods wat dozen met gaten neer, een hoop plekken om weg te kruipen. Ik zou ze inderdaad niet uit elkaar halen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:22

Wij hebben grote houten driehoekige tunnels die wij in ons bedrijf gebruiken als luchttunnels in de aardappelschuren. Zo'n tunnel van ongeveer een meter lang staat er in. In die tunnel kunnen ze zich lekker verschuilen. Ze kunnen daar langs beide kanten in, maar ook aan beide zijkanten kunnen ze zich verstoppen. Ik heb ook hoge boomstammen om achter te verstoppen en onder het afdak naast het nachthok zitten ze ook wat uit het zicht.

Ik ga eens kijken of ik nog een grote doos kan vinden, aangezien de konijnen best aan de maat zijn :+.
Naast verstopplek is het misschien ook wat afleiding, want ik gok dat die flink versnipperd gaat worden!

Kan het trouwens geen kwaad mochten ze karton opeten?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:25

gister ochtend kwam ik opeens 2 kleine zwarte snoetjes tegen in plaats van witte :) Mijn konijntjes hadden hun ondergrondse huisje uitgebreid :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:49

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:54

Dat ziet er toch heel goed uit?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:01

Nou dat was dus inderdaad die uren voor dat jagen begon met de staarten omhoog. Inmiddels is het rustig, maar zoeken ze totaal geen toenadering meer tot elkaar en vlucht de ram snel weg als de voedster iets te dichtbij komt. Ze zitten nu ieder in een hoek, zo ver mogelijk uit elkaars buurt....

Op bunnybunch werd gezegd dat het jammer was dat ik geen neutraal terrein had gebruikt, dat het na 4 weken nog steeds herkent kan worden door de voedster.
Ik twijfel daar nu ook een beetje aan. Volgens de opvang kon dit wel aangezien ik het ook nog eens grondig schoongemaakt heb.
Ik merk wel dat er in de konijnenopvangen onderling ook zeer uiteenlopende adviezen gegeven worden.
Bij de ene moest ik ze samen bijna verplicht naar huis in 1 hok vervoeren en nu bijv. juist niet.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:04

Even wat leuke plaatsjes van m'n lieve koppeltjes <3
Afbeelding

Afbeelding

Delphi, hoe gaat het nu bij jou?
Ik moest ze ook samen vervoeren naar huis, ik heb altijd begrepen dat als ze eenmaal gekoppeld zijn je ze niet meer uit elkaar moet halen, ook niet om te vervoeren!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:42

_Tarzan schreef:
Delphi, hoe gaat het nu bij jou?
Ik moest ze ook samen vervoeren naar huis, ik heb altijd begrepen dat als ze eenmaal gekoppeld zijn je ze niet meer uit elkaar moet halen, ook niet om te vervoeren!

Dat had ik ook begrepen en zo heb ik dat met het eerste maatje uit de opvang ook gedaan. Deze opvang raadde dat af. Ze hadden maar 25 min. samen gezeten, ze had een drukke dag want de volgende stond al met z'n konijn voor koppeling te wachten.
En ik moest 1.5 uur rijden. Zij gaf aan dat dat mij misschien teveel afleidde van de weg. Ik moest een erg drukke weg terug rijden. In die zin kon ik mij daar ook wel in vinden. Mocht er iets gebeuren, dan kon ik niet ingrijpen midden op de snelweg.

Ze zitten nog steeds samen. De ram zoekt de voedster al meer op en kruipt met zijn kop omlaag bijna onder haar. Is dat onderdanigheid?????
Ze lagen vanochtend samen. Soms lijkt het alsof de voedster hem wilt wassen en dan ineens een klein hapje geeft(?) want dan rent hij weg. Soms jaagt ze achter hem aan. Gelukkig zijn dat korte momenten en is de ram dan snel weg. Ik vind nog wel best wat plukken vacht in het hok.
Maar tot nu toe geen wondjes. Ik moet dus gewoon wat loslaten en geduld hebben.

Ik heb 3 dagen geleden 2 opvangen gemaild voor vakantiekoppeling, maar van beide tot op heden nog niets terug gehoord. Ik kijk het gewoon nog even aan!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:46

Klinkt goed :)

Dat gedrag betekent dat hij vraagt om gewassen te worden :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:00

Wel raar van de opvang dat ze maar 25 min samen hebben gezeten .. Ik heb er 3 uur gezeten en gekeken hoe ze op elkaar reageerden, zij trekt er zelf normaal minimaal 1 uur voor uit maar de voedster die ik had uitgekozen had wat meer tijd nodig dus heeft ze de andere koppelingen tussendoor gedaan.. Maargoed, zo zal elke opvang wel hun eigen regeltjes hebben..

Fijn dat het nog goed lijkt te gaan!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:23

Jillz en Bliksem zijn eerst een week bij de opvang gebleven voor ik ze ophaalde.
De rest heb ik zelf gekoppeld. Rambo en Ilona konden na een halfuur al in de vaste ren. Rambo en Fiona later ook. En Lolo en Ilona ook zoiets.

Flip, Jillz en Bliksem duurde wat langer. Eerst 2 weken naast elkaar (Flip en Bliksem, Jillz apart) en daarna samen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:46

Ik heb mijn trio na 15 minuten al in hun vaste ren gezet :). Ging direct super goed! Ik heb ook nooit plukken haar gezien, ze hebben ook maar 1 keer op elkaar gereden :) Dus een perfecte koppeling eigenlijk :')

Ik hoop dat het goedkomt Dephpi! Je verhaal klinkt al veel beter dan bij de vorige ram!

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:52

ik heb heel in het begin in dit topic gereageerd en nu toch even een vraagje.

mijn buiten konijn Playboy, is 5 jaar oud heb hem nu ook al 5 jaar bij mij thuis. ik heb hem uit het asiel gehaald, hij was als klein nijntje op straat gevonden en heeft nog ongeveer een half jaar in het asiel gezeten. Al een hele lange tijd als ik met hem knuffel en hem aai drukt hij zijn neusje tegen de binnenkant van mijn hand en kruipt er dan helemaal in, dus dat hij zich verstopt in mijn hand. Weet iemand wat dit voor reden kan hebben?

tevens heb ik nog een vraagje over mijn binnenkonijn, Muppet hij is 4 jaar oud en heeft regelmatig buikpijn, en heeft ook 1 keer haakjes gehad, nu zei de dierenarts dat zijn kiesjes wat scheef staan, wat kan ik er dan aan doen zodat hij geen haakjes krijgt?? hij krijgt al iedere week een wilgentak met vooral een dik stuk tak.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:44

Dat is gewoon konijnengedrag, hij vraagt in principe om gewassen te worden.

Op je tweede vraag, harde biks zoals beaphar care + en heel veel hooi. Verder in de gaten houden en evt op tijd bij laten slijpen/vijlen.

Hebben ze ook een maatje?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:55

Klinkt alsof playboy gewassen wil worden... Waarom zit hij alleen?
Zelfde vraag voor muppet. Behalve het feit dat een konijn een sociaal dier is en dus gezelschap nodig heeft, kan de buikpijn daar ook door komen. Wisselend eten door eenzaamheid bijvoorbeeld. Verder zijn haakjes niet te voorkomen, behalve met onbeperkt hooi om te knagen. Meestal is de anatomie van de kaak het probleem en die verander je niet. Eenmaal haakjes is vaak levenslang blijven slijpen, of de boel eruit trekken als het te erg word.

Hier gaat het iets beter met de ziekenboeg maar nog niet helemaal goed. Ik heb Pooh in totaal 2 weken moeten dwangvoeren, waarvan de laatste week maar 1 a 2x per dag omdat de stress hem echt veeeeel te veel werd. Hij at ook weer kleine beetjes, genoeg om zn darmen wakker te houden (samen met darmstimulerende middelen) maar niet genoeg om weer aan te komen. Hij is van 4,9 naar 4,5 kilo gegaan, arm beestje. Ik laat hem nu ff met rust zodat die stress uit zn lijf kan, maar vrees dat ik nog een keer langdurig moet ontwormen want zn keutels zijn nog af en toe afwijkend. En door al het gedonder is de relatie met zn dame ook verpest. Paar dagen binnen gezeten en hij is lang humeurig geweest door zn ziek zijn. Ze zitten gewoon samen en dat gaat ok, maar ze missen hun gezellig gedrag nu. Foetsie wil wel, maar Pooh vliegt dan achter haar aan. Hoop dat dit weer gaat bijtrekken want ze waren zo knus samen....
Wat een gedoe zeg.....

Gelukkig gaan mn binnenkonijntjes beter dan ooit! Mijn ooit zo asociale Vagebond wordt warempel bijna normaal. Zn voernijd levert soms wat ruzie op, maar verder zijn ze echt heel gezellig samen. Zie ze vaak samen slapen en elkaar wassen. Heeeeel langzaam begint hij dus steeds meer normaal sociaal gedrag te vertonen (zitten nu al een jaar samen)!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:23

Kiezen kun je niet laten trekken Zwerte. Althans, niet allemaal.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:46

Klopt, ik ben er niet duidelijk over geweest zie ik. Iets te snel getypt. Als het te erg wordt is dat nog een laatste optie, alleen het konijn moet dan dus zeeeer aangepast voer krijgen. Doe je dus alleen als het continu laten slijpen geen optie meer is en gebeurd dus ook zeer zelden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:07

Hier zitten ze inmiddels 6 dagen bij elkaar en het jagen is echt minimaal nu. Ik zag ze net naast/tegen elkaar aan liggen. Ik kom er nu even zo min mogelijk bij en observeer ze vanachter het raam.
Wel moeten we van de week even een tweede gat maken in het hok. Het nachthok is dan wel erg ruim, maar heeft maar 1 in/uitgang. Met haar eerste maatje was dat geen probleem omdat die gelijk heel goed samen gingen.
Nu gaat dat wellicht zeer verstandig zijn, om te zorgen dat ze elkaar niet klem kunnen zetten. Nu kunnen ze nog niet in het nachthok, de ingang heb ik geblokkeerd.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:25

Klinkt goed Delphi! :)
Duimen dat het zo goed blijft gaan, ook als het hok weer "open" gaat.

Hier gaat het nog altijd goed, zo leuk om je oudje zo te zien opleven!
Als Lilly gaat eten in het hok gaat hij er naast zitten :') En Lilly loopt Sam nog wel eens ondersteboven omdat ze een beetje groter en lomper is en Sam niet meer zo stevig staat maar verder gaat het echt super met die 2! Sam eet zelfs weer heel graag hooi, iets wat hij nooit veel heeft gegeten.

Puk en Ollie gaan ook nog altijd goed, inmiddels de hele ren bestraat omdat ze weer bijna weg waren :') Dus besloten Puk in het voorjaar ook te laten helpen omdat ze zo denk ik toch wel last van haar hormonen heeft!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:20

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:16

Ik zit overigens een beetje in mijn maag met de dierenartsen. Ik ben erg fan van mijn "vaste" dierenarts maar die is er helaas niet iedere dag en zeker niet 's avonds. Begrijp me niet verkeerd, het zullen vast goede dierenartsen zijn, maar laatst werd me al verteld dat Ilona geen kruising tam konijn x wild was, maar tam konijn x haas. Tja... En met Flip zijn haakjes wilde ze die wegknippen waarna ik haar erop wees dat ze naar mijn weten altijd geslepen moesten worden?

Ik ben, als ik niet mijn eigen DA heb, gewoon onzeker of het wel goed is wat ze doen. Ik ben geen dierenarts dus ik weet ook niet alles maar sommige dingen zitten dan gewoon niet lekker. Mocht er iemand dus een goede dierenarts weten in Noord Holland (vlakbij Hoorn) hoor ik het graag.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:46

Ik ga met mijn konijnen altijd naar konijnkundige dierenartsen. Ik heb zelf diergeneeskunde gestudeerd en daarbij alle theorie gehad, en daar zit heeeeeeeel erg weinig konijn in (zeg maar gerust zo goed als niks). Het is ook niet voor niks dat je in utrecht bij de afdeling bijzondere dieren gewoon rechtstreeks een afspraak kan maken, terwijl de rest van de klinieken daar 2e of zelfs 3e lijns is. Mooiste spreuk die we hoorden op dag 1 van de studie: met je diploma ben je algemeen bevoegd, maar zeker niet algemeen bekwaam! En dat is heel erg waar. De veterinaire wereld is inmiddels zo ver gevorderd, datje nooit meer alles en alle diersoorten echt goed kan behandelen. Ik heb voor al mijn dieren verschillende dierenartsen.... De katten zijn makkelijk, die kan ik wel overal heenslepen. Voor de paarden heb ik een goede paardenarts (op een half uur afstand....) en voor de konijnen dus weer een andere, welke ook op een half uur rijden zit. De schaapjes hebben gewoon de plaatselijke veearts. Ik maak dus gebruik van 4 verschillende dierenartsen!
Ik heb zelf ervaring met een aantal konijnkundige dierenartsen, zowel in utrecht als hier in groningen/drenthe. Niet in noordholland jammergenoeg, maar in mijn ervaring is de lijst die op bunnybunch staat betrouwbaar, daar heb ik ook mijn dierenarts gevonden. Daar kan je ook een lijst met vragen vinden die je kan stellen aan je dierenarts om een beetje te peilen of ze konijnen wel echt snappen... Er zit gewoon enorm verschil in de interesse van de dierenarts en daarmee de kennis, maar ook de faciliteiten van de kliniek zijn relevant.
En haakjes moeten idd geslepen, knippen is fout. Veel dierenartsen doen dit om de eigenaren kosten te besparen en dat snap ik wel. Genoeg mensen willen geen geld uitgeven aan nijnemans en dan een narcose om te slijpen gaat ze te ver. Het risico van knippen is dat de tand splijt, met veel pijn en ellende als gevolg.
Je onzekerheid is imo dus geheel terecht!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:12

Welke konijnkundige da ken je in Groningen/drenthe?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:41

Ik ga ook altijd naar een vaste kliniek met een 4tal dierenartsen, allen even konijnkundig in mijn opzicht.
Ze hebben mij allemaal altijd goed kunnen helpen en geven goed advies maar zijn ook gewoon heel eerlijk tegen je, nooit problemen mee gehad dus! Ik moet er ook wat verder voor rijden (25 min) maar dat heb ik er graag voor over!

Alleen zit in in de regio zuid-Limburg dus heb jij er weinig aan eoweyn.
Deze kliniek staat ook op bunnybunch

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:27

Ilsemarie schreef:
Welke konijnkundige da ken je in Groningen/drenthe?

Ik ga nu naar sterkliniek zuidlaren. Ben er superenthousiast over, deze mensen hebben een grote passie voor konijnen.
Edit: er zitten ook een paar in groningen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Voor zuidlaren ging ik naar Ezinge, zij was ook heel goed maar is voor mij nog verder weg.