Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:04

Fijn getraind met 2 hondjes vanmorgen *\o/* eens op een vreemd terrein geweest, het wegdrijven begint nu zo stilaan beter te lukken. Mooie outruns, goeie flanken, bij Jacky ook een goeie stop.
Heb alleen nog steeds het idee dat die zou kunnen neigen naar te veel gaan eyen, ik denk toch dat ik moet oppassen dat ik die niet te veel of te vaak moet gaan laten liggen.

Blij dat ik toch maar ingeschreven heb op de 2 daagse training met Serge v.d.Zweep over een maandje...
Ook al kost dat een godsvermogen. Wordt dit jaar dan denkelijk ook de enige clinic die we meedoen :+
Ben bang dat ik anders toch tegen wat trainings problemen aan ga lopen.

Heel benieuwd ook naar zijn manier van trainen, hij schijnt goed te zijn in honden op de goeie manier het wegdrijven aan te leren, daar gaan we dan ook specifiek voor.
Ik heb hem jammer genoeg nog maar een keer aan het werk gezien op de Continental 2012 in NL.

En aangezien ik ingeschreven heb voor een beginners trial in mei moet ik dat tegen dan wel rechtgebreid hebben. Als ik ze meeneem wil ik het zo goed mogelijk doen hé...

Waar ik heel erg blij mee was vanmorgen was dat ondanks dat het zulke plakschapen waren dat allebei de hondjes in staat waren die goed van je voeten weg te drukken *\%/*
Zelfs mijn kleine ukkepuk....dat kon Mika echt nog niet op die leeftijd.

Eigenaar van de wei vond vooral ook Easy een hond die veel druk zet, vond ik zelf niet eens zo...
Maar blijkbaar krijgen de andere hondjes die daar komen trainen de schapen niet van je voeten af.
Iemand na mij kon daardoor niet eens een outrun oefenen.
Naar mijn idee ligt dat er meer aan dat mensen geen schapen kunnen lezen en niet weten waar ze zichzelf of hun hond moeten positioneren.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:40

Klinkt goed!
Alle termen die je gebruikt zijn voor mij net als Chinese taal :Y)

Vandaag ook weer met Jinn getraind. 2 weken vakantie gehad en weinig gedaan om het uitlaten/bos na.
Vanochtend was het dus weer zo ver. Meneer zat al jankend achter in de auto en toen we begonnen eerst een stukje gehoorzaamheid gepakt. Dit ging erg goed! Hij zal wel denken: "Braaf luisteren, dan mogen we eerder behendigheid doen." Na ongeveer 10-15 minuten eens een tunnel gepakt en Meneer leefde helemaal op.

Heb erg veel geoefend op het sturen en dat hij mijn hand volgt. Hij heeft gauw de neiging om steeds links van me te gaan lopen, zal door de gehoorzaamheid komen want hij volgt altijd links. Is het een idee om ook tijdens de gehoorzaamheid hem rechts te laten volgen?

Heb een kort stukje parcours bedacht en gefilmd.
Graag hoor ik tips, maar let er wel even op dat Jinn 8 maand is en dat ik eigenlijk ook zo groen ben als gras :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:15

Dat klinkt inderdaad goed Sassy.
Zo´n trial zou ik ook wel voor in zijn, bekende man, Serge v/d Zweep. Ben nu eigenlijk wel benieuwd hoeveel zo´n clinic kost.
Niet dat het waarschijnlijk is dat ik ooit in de gelegenheid kom eraan deel te nemen (tenzij hij ertoe te verleiden zou zijn naar IJsland te komen ;) ).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:41

Ik val er even in had ooit wel eerder gereageerd. Ik heb 2 jaar behendigheid getraint.nu ben ik gestopt omdat de dagen/tijden niet lekker uit kwamen. Echter is mn hond heel leergierig en nieuwe trucjes zijn dan ook meer dan welkom.hij kent al behoorlijk veel en mn inspiratie raakt een beetje op...

Silence

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:55

:D morgen begint onze doggydance !!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:02

Sassy, wat leuk! Heb je een BC? Onze eerste schapenwedstrijd staat voor de zomer geplant. Als ik durf ;)
Csiva moet nu eerst leren stoppen. Aangezien ze loosed eye is hoeft ze van mij niet af, maar wel stoppen. Ze wil prima keren en ook wel stoppen, maar alleen als ze goed op balans staat. En dat juiste punt vind ik nog lastig te zien. Soms is dat nl net niet op 12 uur, bv als de schapen eigenlijk naar de stal willen ofzo. Kortom, ik moet nog heeeeeel veel leren ;)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:34

Machie:, ja ik heb 5 border collies :+
Wat leuk dat je ook je eerste trial gaat doen!
Weet je al welke je inschrijft en waar?

BTW, ik heb mijn Easy ook aangemeld ofschoon die na de outrun ook niet stopt, hij komt heel ruim achter de schapen, hij lift en fetcht ook rustig, vind ik dan niet erg. Stopt ie maar niet, so what?
Als ie maar niet met de schapen komt aandenderen tegen 180 per uur :D
Op korte flanken stopt die dan nu wel al netjes.
Ben nu op precisie aan het trainen, heel kort flankje van een meter en stop, weer flankje en stop.
Om straks bij het wegdrijven al een basis te hebben voor de inside flanks.
En moest het nodig zijn voor op de fetch, dan ik dan kan bijsturen.
Als ik me bedenk dat die pas 5 maand hier is, en toen ie kwam geen enkel commando kon ben ik zeer content.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:45

Morgen begint de training bij ons ook weer officieel, heb er zin in!

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:03

Bij mij pas eind feb. Pff duurt nog lang.
Waarom zijn die boogjes bij de tunnel ??

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:39

Ik heb gewoon geluk dat het weer zo mild is, normaal gezien kan ik in de winter ook niet zo vaak trainen als nu. Is voor de schapen niet te doen als er een dik pak sneeuw ligt.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:46

Wij trainen het hele jaar (zolang het weer toelaat) gewoon door.. :)

Jesdapower: Hier lopen ze thuis zowel links als rechts.. bij mij op club traint ook een hondje die alleen maar links wil lopen, erg lastig.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:49

Ik kwam vanmiddag thuis... en zag dit. Mevrouw vond het erg leuk.. kijk mam, leuk spelletje!
Afbeelding

En onze fleeceriemen zijn binnen, ideaal voor de trainingen.
Afbeelding

En deze moet ik gewoon even laten zien... zo leuk hoe mn dochter met mijn pony opgroeit en nu zoveel plezier met haar heeft!
Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:50

kani_ejj schreef:
Waarom zijn die boogjes bij de tunnel ??

Staat er bij. Ook een soort toestel zodat je de hond kan sturen, maar geen lichamelijke belasting heeft zoals het springen.

Mama_Rianne schreef:
Jesdapower: Hier lopen ze thuis zowel links als rechts.. bij mij op club traint ook een hondje die alleen maar links wil lopen, erg lastig.

Wij trainen ook het hele jaar door.

Ik denk dat ik met de gehoorzaamheid en thuis en zo ook maar eens rechts ga trainen want nu lukt het nog wel om dat er in te trainen, maar wanneer hij ouder is zal het steeds moeilijker worden.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:54

ik train ook het hele jaar door, maar we hebben in december ivm de feestdagen even stop gehad, wel waren er 'vrije trainingen' dan zijn de trainers er ook voor advies maar trainen ze zelf ook met de honden.
morgen beginnen we officieel weer. En ik neem gebak mee voor bij de koffie, we doen om de beurt wat meenemen maar ik heb te vieren dat ik mijn cursus EHBO voor dieren en diergeneeskundige kennis gehaald heb :p dus dan mag gebak :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:57

Waar heb je die fleece touwen vandaan?

Blaz is thuis zeer rustig, loopt los mee door het dorp. En reageert dan niet op andere honden. Maar lijn hem wel aan omdat andere honden weleens op ons af willen duiken.

Maar op cursus is hij zeer druk, trekt aan touw, nauwelijks aandacht. Vorige week had ik mijn handen helemaal kapot door de leren riem. En jachtlijn vandaag was ook niet echt prettig. Maar was nu wel een stuk rustiger. En meer aandacht.

En zo'n fleece riem lijkt mij veel zachter aan mijn handen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:01

Ik heb ook een fleece riem alleen die werkt als een soort elastiek? Doet die van jullie dat ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:06

Maar hoe kan ik trouwens oefenen dat hij op cursus ook rustig is? Want thuis luistert hij zeer goed. En kent hij de basis zeer goed. Of wat kan ik aan mijn eigen houding doen? Want ik zal ook wel voor de nodige spanning zorgen. Omdat ik al van te voren weet dat het 1 bom energie is.

Voor cursus word hij ook een flink stuk uitgelaten.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:10

love_western schreef:
Maar hoe kan ik trouwens oefenen dat hij op cursus ook rustig is? Want thuis luistert hij zeer goed. En kent hij de basis zeer goed. Of wat kan ik aan mijn eigen houding doen? Want ik zal ook wel voor de nodige spanning zorgen. Omdat ik al van te voren weet dat het 1 bom energie is.

Jinn heeft dit ook heel erg!
Thuis goed luisteren en op de cursus alleen maar stuiteren.

Ben begonnen met veel koekjes te voeren. Wel kleine stukjes en wanneer wij les hebben krijgt hij savonds ook geen eten. Meneer krijgt die avond genoeg koekjes dus kan zich daar vol in eten. Dat heeft bij mij geholpen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:12

Sassy schreef:
Machie:, ja ik heb 5 border collies :+
Wat leuk dat je ook je eerste trial gaat doen!
Weet je al welke je inschrijft en waar?

BTW, ik heb mijn Easy ook aangemeld ofschoon die na de outrun ook niet stopt, hij komt heel ruim achter de schapen, hij lift en fetcht ook rustig, vind ik dan niet erg. Stopt ie maar niet, so what?
Als ie maar niet met de schapen komt aandenderen tegen 180 per uur :D
Op korte flanken stopt die dan nu wel al netjes.
Ben nu op precisie aan het trainen, heel kort flankje van een meter en stop, weer flankje en stop.
Om straks bij het wegdrijven al een basis te hebben voor de inside flanks.
En moest het nodig zijn voor op de fetch, dan ik dan kan bijsturen.
Als ik me bedenk dat die pas 5 maand hier is, en toen ie kwam geen enkel commando kon ben ik zeer content.

Csiva is pas 2 keer bij de schapen geweest en werkt heeeeeel anders dan een BC. Veel dichter op het vee en zonder eye :)
Ze mag tzt aussie wedstrijden lopen. Daar zijn niet aussen ook welkom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:24

JesdaPower schreef:
love_western schreef:

Jinn heeft dit ook heel erg!
Thuis goed luisteren en op de cursus alleen maar stuiteren.

Ben begonnen met veel koekjes te voeren. Wel kleine stukjes en wanneer wij les hebben krijgt hij savonds ook geen eten. Meneer krijgt die avond genoeg koekjes dus kan zich daar vol in eten. Dat heeft bij mij geholpen

We hebben elke zaterdag ochtend cursus, die vorige keer nog wel wat eten van te voren gegeven. En vandaag niet. Maar een beetje na de tijd. En ik heb pensreepjes die ik kleine stukjes breek en andere kleine snoepjes.

Maar thuis pakt hij alles heel rustig aan en op cursus hapt hij echt hard op mijn vingers. Waardoor ik soms met veel wondjes thuis komt. Trainster zegt dat ik dan het voer maar op de grond moet gooien. Maar ik vind dat symptoom bestrijding. Maar ze weten ook geen methode om hem te leren dat hij op cursus het ook rustig moet aanpakken. Dus ik hou telkens het zo lang vast tot dat hij het rustig aan pakt. Maar is zeer pijnlijk als je koude handen hebt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:31

Wij hebben met feestdagen 2 weken geen training gehad omdat er een hoop niet waren. Normaal trainen we het hele jaar door.

Op dit moment is Tay ook mega druk met appel training, maar ik kan hem gewoon los knippen en zelf gaan lopen. Hij wil namelijk wel bij me in de buurt blijven, dus loopt wel mee en als ij doorheeft dat ik gewoon stug blijf lopen gaat hij vanzelf weer mee. Als hij aan de lijn zit geef ik per ongeluk te veel druk op de lijn als hij te druk wordt, waardoor hij helemaal erg wordt.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:31

Klopt, ik ken het.
Ik doe het koekje van in mijn hand en maak er een vuist van. Als hij voorbeeld iets braafs heeft gedaan en bied ik mijn vuist aan. Wanneer hij rustig blijft zitten open ik mijn vuist maar wanneer hij druk gaat reageren roep ik Nee!. Binnen een paar lessen had hij het door en nu kan ik hem rustig een koekje geven. Met behendigheid is het nog iets lastiger maar dat komt omdat hij dan iets fanatieker is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:34

Thuis loopt hij ook perfect naast mij. Met of zonder riem.

Ja zo doe ik het ook. Volgende keer doe ik wel handschoenen aan. Want ik weiger het om het op de grond te gooien. Maar zal volgende keer eens hard nee erbij zeggen. Van trainers moet ik hem compleet negeren dan.

Denk dat hij op cursus ook niet ver van mij af zal lopen. En met kom hier oefeningen doet hij ook heel goed. Maar hij heeft zo veel snelheid dat hij eerst rondje om mij heen loopt om af te remmen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:50

aedan krijgt ook pas zijn beloning als ie 4 voetjes op de vloer houd, om het zo maar te zeggen. ik moet altijd aan een eekhoorn denken als ie zn pootjes en zn neus in mn hand duwt, dat is nu schattig maar ik wil het niet hebben :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:53

Blaz houdt zijn 4 pootjes wel op de grond. Alleen die tanden klappen zo hard op elkaar met mijn vingers er nog tussen.

Maar nog een vraagje. Bij Blaz komt 1 kies niet door. Zit volgens mij ook niks onder. Zal ik dit doorgeven aan de fokker? Rest is allemaal al gewisseld.