Ik heb gisteren inderdaad ook mierenzuur op de 2e lichting van 3 kasten gezet. Ik heb maar 3 dispensers, dus ik moet het in delen doen. Hier zitten de meeste kasten nog wel echt bomvol bijen en er was zelfs 1 kast die nog volop honing had gemaakt tov 2 weken geleden. Geen idee wat ze dan nog halen en waarom alleen die ene kast. De rest ben ik al heel langzaam aan aan het voeren.
Wij werken met van die blisters met gel met een thymol spul er in. Lekker makkelijk. Maar we zijn nog niet zo ver dit jaar... Ik hoop dat we dit weekend (of anders uiterlijk volgend weekend) de honingkamers er af kunnen halen (en afslingeren) en dan beginnen met thymol behandeling en invoeren... Tikkie aan de late kant maar ook weer niet helemaal onmogelijk als ik onze aantekeningen van vorige jaren nakijk...
Marcella
Geplaatst: 22-08-24 09:53
Maar alles was later dit jaar. Ben aan het hopen dat ze toch nog genoeg verzegeld hebben. Want daar zijn ze volop mee bezig. Hang ook nog steeds best veel broed in beiden kamers.
Maar zit wel dat ik eigenlijk dan weer terug wil naar 1 broedkamer, maar kast zit nog bomvol bijen.
Groot gedeelte slinger ik wel, maar voer ik weer terug. Refractor meter krijg ik volgende week terug geijkt.
Ik heb twee volken, de ene lijkt af te nemen qua bijen en broed, maar de andere (voor de vakantie samengevoegd) zit nog volop in het broed en is ook nog volop aan het halen. Die zien er nog niet uit alsof ze al snel winter verwachten. Afgelopen week heb ik de HKs afgehaald, en een 2L voer gegeven. Dat is op dus nu kan de mijtenbestrijding er op.
Nickeltje, afgelopen jaren was het vaak nog lang warm inderdaad. 2 jaar terug ook nog tegen de 30 graden eind augustus waardoor er (iig met mierenzuur) niet met goed fatsoen gestart kon worden met de mijtenbestrijding. Vorig jaar had ik er nog voer op staan in oktober... Ze lijken er niet minder van te zijn geworden.
Ik maak me ook nog niet echt zorgen... En wij winteren altijd in op twee broedkamers. Goed veel voer er in om een lang traag koud voorjaar te overleven als dat zo komt. En anders is dat voer over voor de eerste zwerm of aflegger van het nieuwe jaar.
Marcella
Geplaatst: 22-08-24 12:52
Hier beide volken nog volop aan het vliegen.
Heb alleen bij het kleinste volk 1 vlieggat dicht gedaan die werd al zeer weinig gebruikt. Nu die niet meer bewaakt hoef te worden zie ik die nog fanatieker vliegen.
Ga even kijken, want normaal is inwinteren 15 op normaal formaat. Ik heb langstroth en denk dat ik moet inwinteren op rond de 18 kg. Grotere kasten.
Wij proberen ze ook 20 kilo aan droge stof op te laten nemen. Dat is erg ruim maar is zit liever niet in het voorjaar met geknepen billen als het opstarten van het jaar tegenvalt...
Jullie sublimeren oxaalzuur in de winter toch, Nickeltje? Ik houd niet van overwinteren op 2 kamers omdat ze me standaard precies tussenin gaan zitten en dat rot is met het oxalen, maar daar heb je natuurlijk geen last van als je sublimeert.
Ja, wij hebben een paar jaar geleden zo'n apparaat gekocht waarmee je heel nauwkeurig in de hele kast kan sublimeren. Dus wij zitten inderdaad niet met het probleem van druppelen in de diepte als ze net die periode onderin zouden zitten.
Marcella
Geplaatst: 22-08-24 18:11
Nu is die met extra broedkamer gewend om in te winteren met honing kamer dus die doe ik zoals die gewend is.
Die met nieuwe koningin is ook kleiner dus wil ik alleen met broedkamer zonder honing kamer. Mini beetje honing wat erin zit slinger ik om terug te voeren.
Nou ook omdat ik het dan niet terug krijg in 1 broedkamer. Om die reden slingeren.
Anna79
Geplaatst: 25-08-24 22:49
Hallo imkers, Ik heb een vraag over wespen en ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden... Toen wij terug van vakantie kwamen vond ik op zolder zo'n 30 dode wespen, verder geen nest te zien. Wel zien we rond de dakpannen wat wespen vliegen. Vermoedelijk zit hier dus een nest. Nu houd ik helemaal niet van gif en verdelgen en aangezien we er verder weinig last van hebben vroeg ik mij af: kan het kwaad om ze te laten zitten? Volgens de verdelgers kunnen ze schade aanrichten, maar die preken natuurlijk ook voor eigen parochie. Kan iemand mij hier antwoord op geven? Alvast heel erg bedankt!
Wij laten zoiets zitten als het op een plek zit waar je zelf geen last van hebt. De koningin van dat wespen nest gaat eerdaags toch stoppen met leggen en dan valt het nest langzaam stil en zijn ze straks allemaal dood...
Anna79
Geplaatst: 26-08-24 17:44
Nickeltje schreef:
Wij laten zoiets zitten als het op een plek zit waar je zelf geen last van hebt. De koningin van dat wespen nest gaat eerdaags toch stoppen met leggen en dan valt het nest langzaam stil en zijn ze straks allemaal dood...
Dankjewel!
Marcella
Geplaatst: 26-08-24 23:14
Blijkbaar heb ik bruine honing in plaats van goudgeel.
Nickeltje
Geplaatst: 26-08-24 23:16
Wat heeft er de afgelopen tijd om je heen in bloei gestaan? Je kan ook donkere honing krijgen als ze luizen zijn gaan melken...
Marcella
Geplaatst: 26-08-24 23:49
Citroenmelisse, munt, tijm, oregano, kaasjeskruid, meloenen, pompoenen, komkommer, peppers, paprika, tomaten, bramen, frambozen en bonen zo even van mijn eigen tuin.
Omgeving Kinderdijk en achter buren hebben bloemen tuin.
Marcella
Geplaatst: 27-08-24 10:26
Smaak is heerlijk ben eigenlijk alleen supermarkt honing gewend.
Oh en denk dat ik moet inwinteren op 2 broedkamers. Mevrouw Q heeft nog grote plannen met 13 ramen broed minimaal.
Zo overdreven bruin vind ik het er trouwens niet uit zien hoor! Honing verschilt nu eenmaal van kleur afhankelijk van waar ze op gevlogen hebben, ik heb ook wel hele verschillende kleuren goud gehad de afgelopen jaren
Bleh, ik wil de mierenzuur verdampers plaatsen, maar doordat er elke keer een hele warme dag in de voorspelling staat weet ik niet zo goed hoe ik die het beste kan instellen. De verdampingspapiertjes zijn of voor 20-25 graden, of voor 25-30. De voorspelling zegt de komende dagen 29-28-22-22-26-29-23-23-23...