gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nienke555

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:29

Bij mij ook Lauraaxx...

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:30

Ik probeer het gedrag te negeren en ze een beetje opzij te 'duwen' zodat ik het eten in het bakje kan doen.. Niet handig, maar weet nu even geen andere oplossing.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:35

Laura, oh dat klinkt inderdaad niet goed! Gelukkig dat je mannetje nu wel een match heeft gevonden :)

Hier lijkt alles goed te gaan tot nu toe, vanaf dat we ze samen hebben gezet geen ruzie geweest, alleen onzekerheid van Lilly, die heeft gewoon wat tijd nodig, maar ze lagen net ook al samen te slapen dus geloof dat het wel goed komt! Lilly is vrij rustig voor haar leeftijd denk dat het mede daardoor goed matcht met m'n senior haha!

Ollie en Puk (m'n andere koppeltje) zijn heel erg op het eten gesteld maar geef ze altijd uit de hand dus ze vallen mij niet aan gelukkig! Sam en Lilly daarentegen zijn de rust zelve!

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:38

Ik heb ook een senior en een jonkie haha! Frum is 6 en Dotje 1, maar dat gaat prima :)

Frum is diegene die fanatiek is met eten, Dotje komt wel altijd even kijken wat er te halen valt. Misschien is het uit de hand eten wel een heel goed idee, ga dat proberen!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:45

Ik zet het bakje op het hok en vul het daar. Hier twee met voernijd. Fiona gaat dan in Rambo's poten bijten tot hij het beu is, haar terugpakt en dan is het weer even rustig. Ilona jaagt soms achter Lolo aan. Jillz en Bliksem eten gewoon zonder gezeik normaal samen :P

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:25

Lees nog steeds braaf mee hier, reageer alleen niet zo vaak :).

Delphi, wat irritant dat het nu weer zo'n staartje krijgt.. Het lijkt je wel niet gegund zeg :/

Even een vraagje, ik kwam bij de intratuin van die hoesjes tegen voor om je waterfles en zoiets lijkt me wel handig voor de koude winterdagen, als ik volledige dagen op het werk zit. Alleen, werken ze echt? Zorgt het er echt voor dat het water niet bevriest? Of hebben jullie betere tips/ideetjes?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:41

Wat ik deed met flesjes was 1 binnen klaarzetten en dan wisselen als de andere bevroren was en die weer laten ontdooien.

Ik heb nu een bakje, eens kijken hoe dat gaat.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:09

Het water bevriest op zich niet, het tuitje wel. Dus heb je alsnog niets aan.

Ik heb hier bakken. En geef ze wanneer het vriest twee keer per dag water, 's ochtends en 's avonds. Dat weten ze precies en komen ze ook drinken. En ze krijgen altijd groen dus vocht krijgen ze zo toch goed binnen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:39

Net een berichtje gehad. Donderdag ga ik mijn ram wegbrengen naar de opvang en mijn voedster hopelijk succesvol koppelen aan de vlaamse reus ram!

Hier durf ik in de winter geen bakken aan met drinkwater. Mijn voedster heeft mooie lange hangoren die altijd wel wat in het water hangen. Ben bang dat ze dan gaan bevriezen.
Hier ga ik gewoon 3x per dag de flesjes wisselen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:02

Ah okee, bedankt. Wil alleen geen losse bak water in het hok zelf, omdat ze nogal eens wat omgooien :'). Ze lopen los in de tuin en daar staat altijd een bak met water, alleen die gaat denk ik zeker wel bevriezen. Heb in het hok nog 2 flessen hangen. Ga er even over nadenken hoe ik dat ga doen.

Zit met het probleem dat ik 3 dagen in de week lang weg ben van huis (van 7.30 tot 19 ongeveer).

Heb net een nieuw hok in elkaar gezet voor ze, dummies durven het trappetje niet af :=. Andere hok was superleuk, maar ondanks plexi aan de meeste kanten, werd de inhoud bij een flinke regenbui toch nat. En ondanks dat de nauwelijks in het hok zitten, wil ik ze toch wel een droge en warme plek kunnen aanbieden áls ze zouden willen.

Fijn Delphi!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:34

Zo vanochtend Guus weggebracht naar de konijnenopvang. Hij wordt op dit moment gekoppeld aan een andere voedster.
Mijn voedster is daar gekoppeld aan een vlaamse reus. Het was duimen of het zou lukken, want dit was de enige beschikbare ram. Daar ging het heel goed. Even neuzen bij elkaar en dan liepen ze van elkaar weg om de ren daar te ontdekken. Ook heeft de ram een keer gereden op mijn voedster. Na 20-25 min. zijn ze weer mee naar huis gegaan.

Eenmaal thuis heb ik ze in hun permanente ren gezet. Deze ren stond al 4 weken leeg en heb ik goed schoongemaakt, lekker een flinke emmer dettoloplossing erdoor gegooid. Het nachthok ook goed met dettol schoongemaakt en nieuw stro erin.
Ook heb ik het qua inrichting wat verandert. Ik moet zeggen dat ik het erg spannend vind en er een beetje een hard hoofd in heb. Daar was de voedster erg aan het ontdekken en vriendelijk. Hier heeft ze al gegromd naar hem en een keer uitgehaald. De ram is angstig dus die schiet dan gelijk weg.
Ik had niet verwacht dat ze nu elkaar zouden gaan wassen en tegen elkaar aan kruipen, maar dit lijkt toch wel op territoriumdrift.
Ik denk dus dat de voedster na 4 weken dit hok nog herkent, ondanks dat het schoongemaakt is en wat verandert is.

Bij twijfel mocht ik terugkomen en ze daar verder laten koppelen. Maar dat is dan wel weer 1,5 uur heen en 1,5 uur terug en met het halen weer...... Ik kijk het dus nog even aan.
Of ik overleg even of het oké is dat ik een konijnenopvang in de buurt vraag voor een koppelvakantie.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:56

Ik heb al een hele tijd niet meer gereageerd in dit topic maar mijn konijn mickey moet maandag ochtend naar de dieren arts ivm olifantstand
weet iemand hoe ze dit weg halen?
(weet alleen dat knippen niet mag)
mickey is trouwens een half wild konijn maar is redelijk tam
houd niet van oppakken dus gaat dan bijten :P

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:07

Sommige DA knippen ze gedeeltelijk af, maar dit schijnt pijnlijk en erg vervelend te zijn voor een konijn en wordt afgeraden. Als ze echt de tanden gaan weghalen, dan denk ik dat hij onder narcose zal gaan. Vooraf hoef je geen maatregelen te treffen, gewoon lekker laten eten en drinken (konijn hoeft/mag niet nuchter zijn).
Nadat hij bijgekomen is zal hij nog even goed in de gaten gehouden worden. Als hij dan goed wakker is en wat gegeten heeft, mag je hem meestal weer op halen.

Laatst is mijn voedster onder narcose gehecht (wond van een vechtpartij). Ik heb haar om 11:00 gebracht en mocht haar om 17:00 weer halen.
Mijn voedster is een buitenkonijn. Ik heb een plastic 1,5 literfles in een theedoek gerold en bij haar gelegd om haar wat warm te houden. Ze rilde namelijk een beetje en ging gelijk slapen in haar toilet. Na een uurtje was ze ineens weer helemaal fit en heeft ze volgens mij niet meer tegen de fles aan gelegen.

Wel zou ik even vragen wat je konijn na de ingreep nog kan/mag eten.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:01

Pfff ik had gisteren weer wat...
Toen ik thuis kwam waren Ollie en Puk weg!!! Ik roepen naar ze omdat ze daar normaal op reageren, niks!
Al roepend het ren afspeuren op een gat in de grond, niks .. Zie ik opeens achter een paar stenen het neusje van Puk .. Als een gek dus die stapel stenen weggehaald en toen kwamen ze er een voor een uit ...
Wat was nu, ze hadden een gang gegraven maar de ingang was ingestort (door de vorige ontsnappingen) zaten ze daar vast onder de grond onder t tuinhuisje :')

Ze waren in ieder geval heel blij om mij te zien haha!! Ik heb daarna maar even het ren provosorisch bestraat zodat dat niet meer kan gebeuren.

Lilly en Sam gaan heel goed samen, echt leuk om te zien hoe je oudje weer helemaal opleefd! Doet echt goed!! :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:56

Oei Tarzan dat is schrikken!!!! Hier was de DA Stippel een keer kwijt. Ze had haar even los gelaten in een afgezette ruimte. Ze zette iets in haar kooi en draaide zich om en weg konijn..... Bleek ze snel in de voerton te zijn gesprongen en het deksel was en overheen gevallen whahaha. Duurde best even voor ze haar gevonden had, want ze zat stil lekker te eten.

Ik zal eens gaan spieken hier bij het stel. Ik merk dat Stippel erg territoriaal is als ze in haar grote nachthok zit. Die ingang heb ik gebarricadeerd en er staat een lange grote driehoekige tunnel van hout (gebruiken wij in ons bedrijf als luchttunnel in de aardappelschuur) in die aan beide kanten helemaal open is. Ook heb ik de ren even helemaal provisorisch overdekt zodat ze droog zitten. Ik heb het idee dat het nu beter gaat, dus ik zal eens gaan spieken .......

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:43

Inderdaad dat soort plekken een week of iets afschermen. En laat het gevoel "oh dit gaat fout" los! Dat voelen ze echt. Veel afleiding geven zoals eten en sloopdingen bijv.

Ik zou de tanden laten verwijderen trouwens. Zeker voor een halftamme lijkt me iedere zoveel weken een gebitsbehandeling te stressvol

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:42

Wat lastig zeg, met dat koppelen!

Morgen komt de kat. Gezien we buitenkonijnen hebben en de kat voorlopig een binnenkat is, kan ze ze alleen door het raam zien. We'll see!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:51

Eoweyn_x schreef:
Inderdaad dat soort plekken een week of iets afschermen. En laat het gevoel "oh dit gaat fout" los! Dat voelen ze echt. Veel afleiding geven zoals eten en sloopdingen bijv.

Hihi ga expres maar niet teveel kijken :'). De vrouw van de opvang heeft zelf tot nu toe nog maar 2 koppelingen meegemaakt waar echt flinke verwondingen bij zijn gevallen. Ik ben gewoon bang voor weer zo'n vechtpartij, maar inderdaad ik moet het los laten. Die vechtpartij is gewoon echt pech geweest denk ik.

Ik moet morgen toch nieuw voer halen, dus zal gelijk wat extra sloopspeelgoed meenemen!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:29

Het werkt écht! Toen ik Flip, Jillz en Bliksem koppelde ging het ook direct veel beter toen ik dat gevoel losliet

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:32

Net even gespiekt en ik zag weinig plukken vacht en 2 hele konijnen :').
Een beetje in de negeermodus, maar daar ben ik wel blij mee. Bij de vorige, waar het zo mis mee is gegaan, bleven ze elkaar maar opzoeken met alle gevolgen van dien.
Mijn voedster bleek trouwen toch behoorlijk dominant en de vorige ram ook. Deze ram is heel onderdanig.

Zometeen even naar de dierenwinkel. Een nieuwe zak voer halen en wat sloopspeelgoed en zo'n hooirol om te slopen en lekker van te knabbelen.

Ik laat ze inderdaad gewoon een week zo zitten. In ieder geval tot ze echt goed samen gaan en elkaar wat opzoeken.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:21

Delphi hahaha jouw DA zal zich ook wel rot geschrokken hebben haha!
Ik hoop voor je dat deze koppeling nu goed gaat zonder kleerscheuren, niet te vaak gaan kijken dus :P
Vaak klikken dezelfde karakters inderdaad niet.

Ik heb toen ik Sam ging koppelen, zijn hok + ren schoongemaakt, ren wat omgeploegd en nieuwe bodembedekking in het hok gelegd, bakjes goed schoongemaakt en ze bij thuiskomst meteen samen in Sam's verblijf gezet en dat ging meteen goed! Ik had wel nog de optie om ze in het tuinhuisje te zetten mocht het niet goed gaan maar had ook niet verwacht dat Sam problemen ging geven, die is veel te blij met z'n vriendin :D

Ollie en Puk hadden wel nog even ruzie nadat Lilly gekomen was maar de opvang zei dat dit normaal was en na 2 dagen was het ook over.
Puk probeert zich met Lilly te bemoeien en dan bijt/trapt ze soms per ongeluk Ollie, maar Ollie is de baas dus die straft haar meteen .. best grappig om te zien hoe snel ze dan opeens kunnen rennen :')

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:01

Negeren is goed. Klinkt prima!

Rammen zijn vrijwel altijd makkelijker qua territorium. Dat geeft weinig tot geen problemen. Voedsters daarentegen..

Jillz doet een beetje raar. Suffig en eet met moeite wat sprietjes hooi terwijl ze normaal om me heen springt en rent en het hooi uit m'n handen rukt...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:35

Net een hoop gestommel .... ze liggen elkaar nu flink op te jagen. De voedster jaagt vooral achter de ram aan, maar af en toe zie ik ook dat juist de ram naar haar schiet en achter haar aan jaagt.
Flinke handvol vacht in de ren. Op zich hoor dat erbij, maar ik heb ze dus ook meerdere malen tegenover elkaar zien staan met beide de staart vol omhoog :(

Ik heb ze gecontroleerd en zag geen wonden. Ik laat ze nu maar even, want 2 uur geleden lagen ze tegen elkaar aan en waste de voedster zelfs even kort de ram.
Ik snap het gewoon niet. Dit verloop lijkt gewoon precies weer hetzelfde als bij de vorige 2 ..... Het lijkt soms wel of mijn voedster liever alleen is! Tot nu toe heb ik haar vaak meer happy alleen gezien dan samen met een ram.

Ik ga nu dus de opvang mailen over wat te doen. Eventueel kan ik ze daar verder laten koppelen, alleen is het weer 1,5 uur heen en terug om te brengen en 1,5 uur heen en terug om ze dan weer te halen. Even over nadenken dus .....

Mocht dit fout gaan, kan de ram eventueel terug naar de opvang. Alleen heeft zij alleen nog maar voedsters zitten. Dus kan ze ter plekke eventueel niet aan een andere ram gekoppeld worden. Van mijn man mag er dan ook geen konijn meer bij. En zelf ben ik er dan ook wel een beetje klaar mee.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:18

Misschien kun je konijnenopvang Joy mailen. Zij hebben ook wat lastige FH voedsters op het moment, wie weet kan zij je helpen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:54

Eoweyn_x schreef:
Misschien kun je konijnenopvang Joy mailen. Zij hebben ook wat lastige FH voedsters op het moment, wie weet kan zij je helpen.

Ik heb de opvang gemaild waar de ram vandaan komt. Joy kan ik ook een mailen voor advies. Al is daarheen gaan geen optie, aangezien dat bijna 3 uur rijden is voor mij, enkele reis.

Stond ik net met telefoon klaar om te filmen .... staan ze een beetje te neuzen en negeren ze elkaar verder. Op wat gestamp na van de ram is er niks gebeurt. Geen staarten meer omhoog gezien.
Ik heb nog een knaagspeeltje, een grastunnel om te knagen en wat wortelloof en bleekselderij liggen. Dat wil ik dan vanavond laat geven.

Ik vrees dat als ik ze nu uit elkaar haal, ik morgen met een achterstand van -1 verder moet gaan koppelen.

Met de vorige ram bleven ze wel elkaar opzoeken, zowel de voedster als de ram. Nu heb ik het idee dat het enkel mijn voedster is.

Hoeveel tijd mag een koppeling maximaal duren? Mocht dat ontwijken en af en toe jagen over bijv. 10 dagen nog zo zijn, kun je dan concluderen dat het helaas weer geen match is? Of kunnen er weken overheen gaan?
Ik vind 2 konijnen natuurlijk wel leuk, maar de echte reden van een tweede konijn is natuurlijk als maatje voor de andere. Ik hoop wel dat ze straks elkaar echt leuk vinden en lekker tegen elkaar aan liggen en elkaar wassen.