Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:01

Ik ben echt superblij, gisteren via Marktplaats een kippenhok gekocht voor mn nieuwe/eerste kippies :) Ik heb nu een metalen ren met daaraan een omgebouwd konijnenhok als nachthok, maar ik wil voor de winter graag iets nieuws. Gister dus op Marktplaats dit hok tegen gekomen en voor een spotprijsje kunnen kopen! Helemaal happy mee, ik kan m over 3 weken ophalen *\o/* Wat zullen mn kippetjes blij zijn! (en het baasje ook :D )

Afbeelding

Antheman

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:06

Dat is een mooi hok!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:27

Antheman schreef:
Amaris schreef:
Zo zie je maar weer: nergens goed voor al die mannen :+ ;) :D

Niet mee eens.

Ik heb een fantastische haan <3 Hij is erg geemancipeerd. Zo neemt hij de minies vaak onder zijn hoede, zodat Toos een ei kan leggen, of een zandbad kan nemen. Ook zie ik weleens 2 minies bij Toos lopen en 2 minies bij Henk. <3

jij hebt een fantastische haan, geen vier fantastische hanen.

Kan me voorstellen dat vier hanen een hoop gedoe geeft, zoals kohtje ook al zelf aangeeft.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:44

Ze deden elkaar eigenlijk geen kwaad op de watermaals na. Maar kukelde de hele dag en nacht door naar elkaar.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:23

Nu hebben ze bij mij de ruimte. Maar ze gaan heel vredig met elkaar overweg. Er is duidelijk 1 de baas en dat word goed geaccepteerd. En ook het gekraai valt mee.

Maar goed. .. uiteindelijk wil ik toch terug naar 2 hanen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:07

Riddershow schreef:
Nu hebben ze bij mij de ruimte. Maar ze gaan heel vredig met elkaar overweg. Er is duidelijk 1 de baas en dat word goed geaccepteerd. En ook het gekraai valt mee.

Maar goed. .. uiteindelijk wil ik toch terug naar 2 hanen.

Heb jij ze snachts wel bij elkaar zitten?
Ik vind t knap dat het zo vredig verloopt.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:13

Ik heb 1 hok met 2 stokken en ze zitten allemaal op dezelfde stok. .. alleen de kuikens zitten op de onderste.

Misschien maakt het uit dat de 3 hanen de zonen zijn van de bigboss...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:39

Ondertussen bijna klaar met het hok hier. Vraag me nog af wat een mooie afmeting is voor de nestkasten, of maakt het niet zo veel uit. En stokken moet ik ook nog hebben, daar nog even voor kijken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:09

Ik wil in mijn nu nog kale nieuwbouwhuistuin ook graag 2 of 3 krielkipjes houden, maar hoe meer ik erover lees, hoe meer ik ontmoedigd raak.

- Hoe zit het met bloedluis? Ik zie mezelf niet urenlang hokken witkalken, schoonstomen, inspuiten, uitwassen etc. Dat is niet mijn doel voor het houden van kippen, zijn dit de horrorverhalen of ontkom je hier niet aan?
- Trek je werkelijk vossen en ratten aan? Want dat wil ik natuurlijk niet. Ik woon in de stad en mijn tuin is met recht een stadstuin te noemen, met bijbehorende 2m hoge schuttingen. Wel woon ik in een randgebied, natuur-/poldergebied is hier op loopafstand.
- Ruimte, ik kan ongeveer 8m2 ruimte voor een niet-overdekte ren vrijmaken en respectievelijk 2m2 voor het nachthok en een stukje overdekte ren/zandbak, wellicht in 2 lagen. Maar als ik alleen al op de website van SKAL (richtlijnen voor biologische veehouderij) kijk, of me oriënteer op het kippenforum, dan is deze ruimte eigenlijk te klein voor 3 kips. Onderschat ik de ruimte die een kip nodig heeft?

Mijn doel is om 2 tot 3 kipjes te houden om ons te voorzien in eieren, zodat ik de 'industrie' ontlast (ook al koop ik altijd biologische eieren) en vanwege het feit dat dieren verzorgen en bekijken een grotere hobby van mij is dan tuinieren, terwijl ik een grote bestrate vlakte zeer zeker wil mijden.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil dat m'n kippen het goed hebben en als het niet haalbaar is om ze minstens net zo goed te verzorgen als in de biologische veehouderij dan begin ik er niet aan.

Dan als laatste vraag, mijn oog is gevallen op een eglu nachthok van omlet.

Zo een:
Afbeelding

Of zo een:
Afbeelding

Maar overal waar ik lees over deze kippenhokken is men negatief, behalve de daadwerkelijke gebruikers, die zijn lyrisch. Kenners reageren voornamelijk op het feit dat ze erg klein zijn (eens, maar de ren en het hok zijn in mijn ogen voornamelijk als nachtverblijf en niet permanent).

In mijn ogen heeft men gewoon supergoed nagedacht over het schoonmaken van deze hokken en het voorkomen van bloedluis. Het houden van de juiste temperatuur in zomer en winter etc. Al zou ik een soortgelijk hok + bijbehorende ren aansluiten op een 8m2 ren, is dit dan nog steeds onvoldoende voor 2 tot 3 krielkippen?

Meer info over deze hokken kun je trouwens hier lezen.

Ohja, en over smaak valt natuurlijk niet te twisten. ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:17

Ik heb heel lang gekeken naar zo'n Omlet, maar de prijs heeft me tegen gehouden. Ik las ook niet anders dan positieve verhalen van gebruikers, en zeg nou zelf: even de tuinslang erop zetten is toch ook mega praktisch?

Ik vind het om alleen in te leggen en te slapen wel prima, maar stel dat het een dag (of meerdere dagen) regent. Mijn kipjes gaan wel even in de regen, maar uiteindelijk willen ze toch droog zitten. Zo'n hok is dan niet heel geschikt om drie kippen + water + voer langere in te laten zitten.

Dan zou ik wel nog ergens een stuk overdekken, dat is voor voer/water sowieso handig want dat moet je toch ook kwijt en zo'n zeiltje over de ren zie ik nog niet waterdicht zijn.

De ren... ik vind het aan de kleine kant. 8m2 is iets kleiner dan een stal, voor drie kipjes... het kan. Maar het houdt niet over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:21

Te duur is hier ook reden 1 om nee te zeggen, maar te klein hangt af van of en hoe vaak je hem verplaatst. Elke dag/paar dagen vers gras (belangrijkste reden vaak van te klein zijn) is daarmee al op te vangen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:30

Aahhh wat fijn, supersnelle reacties!

De prijs is aan de hoge kant ja ( 285,- zonder ren), maar ik heb 2 linkerhanden en na een verbouwing van een half jaar zie ik mezelf even niks meer in elkaar zetten. Andere geschikte nachthokken die geen broednesten zijn voor bloedluis, makkelijk schoon te houden zijn waar je zelf niks meer aan hoeft te doen (dus: schilderen, beitsen, aanpassen etc.) vind ik niet onder die prijs. Ik wil geen gammel ding die binnen 2 jaar rot, lekt etc.

Hij zou trouwens op een vaste plek staan en ik zou de ren helemaal overdekken met een heavy-duty zeil zodat ze de hele ren droog kunnen lopen, liefst op een zandbodem o.i.d. en zal altijd aangesloten zijn op de 'open' ren.

Kips mogen trouwens wanneer ik thuis ben in de hele tuin komen (ong. 60m2), maar ik durf ze daar niet te laten ivm buurtkatten/roofvogels (<-- die zitten hier echt heel veel), dus een oogje in het zeil houden is wel noodzakelijk.

Edit: typo… :)
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 17-06-14 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:32

Voor wat betreft de omvang van de ren ga ik mee met het voorgaande. Verder mbt bloedluis: ik heb sinds september vorig jaar kippen en nog geen bloedluis gezien, spray elke maand het hok goed in met finecto plus en ik heb tabakstelen in de legnesten liggen. Verder trekt geknoei met voer inderdaad ongedierte aan, maar ook dat behoort bij mij tot verleden tijd sinds ik voerbuizen van pvc in elkaar geknutseld heb, waar 's nachts een deksel op gaat.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:35

Hmmm dus als ik het goed begrijp kun je bloedluis niet voorkomen, is de kans dat je hiermee roofdieren aantrekt vrij groot en is de ren eigenlijk te klein voor 3 krielkipjes?

Andere mogelijkheid is om de kipjes helemaal geen ren te geven en altijd overdag in de tuin te laten scharrelen en de (nu nog niet aangelegde) beplanting kip-proof te maken. Dit kan, maar dan is er dus wel kans op roofvogels, of valt die kans in een woonwijk heel erg mee? (In de nacht wel opsluiten in nachthok.)

Op hoeveel poep moet ik dan rekenen in m'n tuin? Kan ik dan niet meer op m'n blote voeten de tuin inlopen? Of valt de hoeveelheid poep in een tuin van 60m2 met 2/3 krielkippen heel erg mee?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:21

Ik heb de kips hier ook door de achtertuin lopen, een gewone stads(rijtjeshuis)tuin met schuttingen erom. Geen last van roofdieren. Soms laat ik 's nachts zelfs de schuurdeur open staan (ze slapen in het fietsen/rommelschuurtje)

De poep... tja... dat is een issue. Ik heb de kippen eigenlijk achter een net zitten omdat ik gek werd van het vegen en opruimen de hele tijd. Nu lopen ze weer even door de gehele tuin omdat er kuikens bij gezet zijn en die hebben de plaats nodig om de grote kippen te kunnen ontlopen. Maar ik zal blij zijn als ik ze weer in hun eigen stuk kan houden want grof gezegd: ze schijten echt veel!
En wat ze in hun eigen stuk en tussen de planten doen is niet erg, maar natuurlijk weer net op het terras waar de tuinmeubels staan en op het pad naar achter en naar het kippenhok....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:24

Kippen poepen veel :j t is ook maar net wat het weer doet; met een buitje is het zo weg natuurlijk en hoe je tuin is ingedeeld; kans is groter dat ze lekker tussen de planten gaan wroeten en poepen als je dat hebt dan op het gras.
Als ik de kip een half los laat, poept ze al minstens 1 keer.

Omelet is wel een tof hok, maar wat duur zeg! :=

Onze kip is blijven hangen met haar poot in het gaas en de nagel is eraf gescheurd. Het is al goed schoon en bloedt ook niet meer maar nu 2 dagen later vind ik haar niet extreem actief. Ze eet wel goed en gaat ook gewoon aan de wandel en loopt nu ook weer trap op en af. Wat is verstandig? Gewoon nog even aankijken? Want t is natuurlijk wel logisch dat het nu even niet zo tof voelt voor haar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:27

Al moet ik zeggen dat ik liever droog weer heb dan nat. Want nu drogen die poepjes tot harde korrels die ik zo weg veeg, en met regen blijven het van die onveegbare natte dingen..... brrrrr...

Om nog maar niet te spreken over de hopjesvla-stink-drollen, die zijn helemaal niet weg te vegen... en als je dáár in gaat staan... *HORROR*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:30

Die flatsen zijn smerig inderdaad :+
Daar ga ik met kokend heet water over en een drup afwasmiddel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:40

Dat is een goed middel inderdaad.

Wat ik ook wel doe is beetje zand erop, en dan met stofveger en blik opvegen, door het zand plakt het dan niet meer. Maar wat een dramadrollen zijn dat.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:43

Iieehh klinkt smerig… :wow:

Ik had begrepen dat kippen het meeste snachts poepen als ze slapen? Echt hoor, waarom vind ik altijd dieren leuk die veel poepen? (Lees: paarden, kippen… :+ )

2 kipjes is natuurlijk al 1/3e minder poep dan 3. (Wauw, heb ik dat zelf berekend?? :+ ) Alleen, ik begreep dat het beter is om 3 kippen te hebben dan 2. Niet alleen voor de kip, maar ook voor geluidsoverlast naar de buren, want als er 1 broeds is loopt die ander in z'n eentje te roepen (lees: krijsen). Of is dit broodje aap?

Houden 2/3 kippen je grasmat kort of is dat wishful thinking en moet ik alsnog m'n gras veel maaien?

Ik voel me een beetje bezwaard om zoveel te vragen, maar better safe than sorry, ik wil me gewoon zo goed mogelijk inlezen voordat ik ergens aan begin. Zeker omdat het om levende have gaat. Veel dingen kan ik toch niet echt goed op het web vinden. :)

Vuurneon, wat sneu voor je kip. Lijkt me inderdaad logisch dat een afgescheurde nagel heel pijnlijk is en niet erg uitnodigend om op te lopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:45

Bij ons gaan er soms 2 kippen tegelijkertijd op het nest zitten en dan gaat de achterblijver inderdaad ehm bijna kraaien :')

Kippen eten echt niet zoveel gras hoor :D je moet nog gewoon maaien haha.

Bedenk wel dat hun poep zaadjes bevat en dat kan ook voor veel onkruid zorgen. Dus je grasmat kan er wat vreemde sprieten tussen krijgen .

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:49

Voel je vooral niet bezwaard en vraag het maar liever hier dan op het kippenforum hahaha!

Het ligt allemaal geheel aan de kipjes zelf. Ik had er drie, waarvan eentje een notoire schreeuwerd, dus die is weer weg. Nu heb ik er nog twee die leggen (zelf uitgebroed vorig jaar) en die zijn rustig. Die derde is er overigens los bij gekocht later en was gewoon van een heel ander karakter dan de zelfbroedsels. De zelfbroedsels kakelen alleen als ze gaan leggen, en als de ander dan alleen is dan vermaakt die zich gewoon. Beetje chillen, beetje zandbadderen. Of gaat er gezellig bij zitten.

Ze poepen het meest overdag. Echt. Drama. Om de tien minuten valt er wel een drol.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:51

Kippenforum is inderdaad eng :') de 'hennen en hanen' daar zijn ehm nog feller dan onze échte kippen :+

Ik laat mijn kip eerst maar, zolang ze eet, drinkt en beweegt vind ik het geen reden om nu alsnog naar de dierenarts te huppelen (het is namelijk ook absoluut geen tamme kip, dat was ook de reden dat ze in het gaas sprong. Was weer tijd voor haar nagelknipsessie). Ik ga de dames nu even verblijden met rauw gehakt :~

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:08

-O- Ik weet niet of je een kip kunt temperaturen? Daarmee kun je in de gaten houden of ze eventueel een infectie oplopen. Of is dat een hele rare gedachte :=

Als je het kippenforum mag geloven mag niemand kippen houden behalve de mensen die daar kippen houden. :') Niks is goed genoeg en iedereen heeft structureel last van bloedluis. Ik raakte daar in elk geval een beetje ontmoedigd.

Die poepjes zijn in de winter/herfst niet echt een probleem. Alleen in de zomer is het al minder leuk (en ik heb een partner waar ik rekening mee dien te houden :+ ) Als ze niet in de tuin mogen en ik kan ze alleen een 8m2 ren bieden, dan is het eigenlijk al niet meer zo kipvriendelijk en kan ik m'n eitjes beter in de supermarkt blijven kopen.

Ben wel overtuigd van het feit dat zo'n eglu een handig ding is. Daarmee zie ik al wat minder beren (lees: bloedluizen) op de weg. Tsja en roofvogels… Ik weet niet of het aannemelijk is dat een roofvogel een kip uit een tuin plukt, maar ik denk ook niet dat daar een eenduidig antwoord op te vinden is, omdat elke wijk en elk gebied anders is.

De ruimte hoeft dus niet per ce een probleem te zijn, mits ik ze de hele tuin geef ipv een ren. Enige probleem is dan poep en roofdieren.

*zucht* -O- Toen ik nog in Amsterdam woonde droomde ik van een leuke boerentuin met wat groente/kruiden en een stel kipjes. Echt zo'n eetbare stadstuin. Nu heb ik een tuin maar is het allemaal nog niet zo simpel als het lijkt… :+

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:16

maken jullie ook winst met de kippen en eieren ?

en hoe duur is kippen voer eigenlijk ? verschilt natuurlijk, maar wat is ongeveer de prijs per .. kilo ?