Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:58

Levita schreef:
Het is biomechanisch zo dat honden beter kunnen weg galopperen uit een zittende positie dan van uit lig. Vanuit een liggende positie moeten ze eerst gaan staan en dan vertrekken, vanuit een zittende positie kunnen ze gelijk vanuit achter vertrekken. Alleen de kont moet omhoog en in lig moet het hele lichaam eerst omhoog.

Alleen vinden juist de zitpositie de meeste honden het meest ongemakkelijk en onnatuurlijk om uit te voeren. Daarom wordt bij fitness zit vrijwel niet gevraagd.

Veel honden die in 'af' beginnen, houden hun billen al omhoog voor een vliegende start.

Sam Turner :knuffel: schreef er ooit icm Rachelle een leerzaam artikel over, dat is vast nog terug te vinden.

beauty1love

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:48

Ik heb een andere reden om te starten vanuit zit.
Mijn cockers zitten sws graag om de een of andere reden, maar in het dagelijks leven vraag ik ze dit eigenlijk nooit.
Af gebruik ik daarentegen regelmatig, als de dames weer eens rond lopen te drentelen en ik wil dat ze gewoon even rustig gaan liggen dan zeg ik “ga eens af”, zolang ze rustig blijven en niet gaan rond drentelen mogen ze dan best zelf denken om uiteindelijk op te staan en een stukje verderop te gaan liggen.
Zit is daarentegen altijd zit en pas opstaan na release. Voor mij is het dus een stuk makkelijker om daar consequent mee te zijn.

Mijn border heeft dan weer een hekel aan zitten en ligt liever. Die gaat uit zichzelf ook eigenlijk nooit zitten.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:24

Jaxxie mocht vanavond weer mee naar training.
Wilde even focussen op de start, hoewel het op training eigenlijk altijd goed gaat toch gefocust daar op.
Heb hem laten zitten en blijf. Stuk wegelopen en dan speeltje naar hem gooien als beloning. Dat vond ie leuk.
Ging super en hij focust altijd heel erg om mij maar verschoof geen cm.
In het begin met mijn gezicht naar hem weggelopen maar verschoof geen cm.
Dit voorlopig even vast houden.

Dan het rondje zelf. Mijn check check (3 naar 4 en 7 naar 8) gaan best goed. 7 en 8 was ik vrij laat maar hij pakt hem wel. Daar was ik blij mee dat dat best goed gaat.
Daarna laatste keren palen. Hij moet voor mij langs de palen in, ik wissel achter hem langs en dan verder. Dat ging vanavond niet zo goed. Ik stond elke keer verkeerd en kreeg het niet er in. Jaxx snapte er ook niks van.
Leuk ding om te gaan trainen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 23:39

JesdaJinn schreef:
Jaxxie mocht vanavond weer mee naar training.
Wilde even focussen op de start, hoewel het op training eigenlijk altijd goed gaat toch gefocust daar op.
Heb hem laten zitten en blijf. Stuk wegelopen en dan speeltje naar hem gooien als beloning. Dat vond ie leuk.
Ging super en hij focust altijd heel erg om mij maar verschoof geen cm.
In het begin met mijn gezicht naar hem weggelopen maar verschoof geen cm.
Dit voorlopig even vast houden.

Dan het rondje zelf. Mijn check check (3 naar 4 en 7 naar 8) gaan best goed. 7 en 8 was ik vrij laat maar hij pakt hem wel. Daar was ik blij mee dat dat best goed gaat.
Daarna laatste keren palen. Hij moet voor mij langs de palen in, ik wissel achter hem langs en dan verder. Dat ging vanavond niet zo goed. Ik stond elke keer verkeerd en kreeg het niet er in. Jaxx snapte er ook niks van.
Leuk ding om te gaan trainen.

[ Video ]

Maar die palen, sprong, sprong is ook wel een hele oneerlijke lijn, die is praktisch onmogelijk om fatsoenlijk te nemen voor de hond.

Wat betreft de start, fijn dat het goed ging nu maar laat je niet verrassen als hij op wedstrijd alsnog door de start komt. Hele andere sfeer en druk, dat maakt vaak het grote verschil in wel of niet blijven zitten.

Wat betreft de insteek kun je altijd een losse insteek trainen, ongeacht jouw positie insteken. Als dat goed zit kun je doen wat je wilt.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:41

Moet idd kijken hoe het op wedstrijd gaat. Daar is alles anders, dat snap ik.

Die insteek is kwestie van oefenen. We gaan er gewoon lekker mee aan de slag

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:33

Ik kan bij Blekz pas overheen kruisen als hij goed in de palen zit, dus bij paal 4 ongeveer. Hij moet eerst zn ritme hebben, anders komt ie er ook uit.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:53

Lees al even mee, maar kan me inmiddels wel melden.

Ik ben Yvonne en heb in het verleden wedstrijden gedaan met Saar onze stabij. Die is niet mega snel, dus ik kon lekker meelopen. Dus nooit veel geoefend in op afstand handelen. Nu is ze met pensioen.

Ik train nu met onze aussie, Senna. Die is 23 maanden. Sen heeft super veel snelheid, maar is ook onzeker. Dus naast techniek ect oefenen we op zelf op afstand toestellen opzoeken.
Ik train 3 keer per week. Op maandag in Dalen, echt techniek ect, op donderdag bij sport4dogs, daar doen we techniek en werken aan door werken met prikkels. En op zaterdag palentraining.

Ik sta op de wachtlijst voor onze 1e oefenwedstrijd.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:06

Welkom, Bo_Y.
Ben benieuwd naar foto's of filmpjes :D

Wij zijn vandaag lekker naar Bussloo geweest. Vrijdag en zaterdag lekker helemaal niks en zondag een raad wedstrijd voor Jaxx.

Ze hebben heerlijk gespeeld, gescharreld en pootje baden.
Simba was ook mee maar die heb ik hele stukken op de arm gehad en stukken gelopen. Die was echt zo blij.
Yuki was ook mee. Lekker los mee en super braaf.
Met Jinn en Jaxx heb je geen werk haha

Afbeelding

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:34

Machie schreef:
Ik kan bij Blekz pas overheen kruisen als hij goed in de palen zit, dus bij paal 4 ongeveer. Hij moet eerst zn ritme hebben, anders komt ie er ook uit.

Dit heb ik bij Lux ook, en dan hebben we het toch wel over twee zeer ervaren honden.
Dit is een super lastige insteek, je ziet ze ook niet veel op ‘normale’ graad 3 wedstrijden in mijn ervaring.

Welkom Bo_Y!

Bussloo, heerlijk! Wel vaak druk, zeker met mooi weer. Ik ga zondag middag even langs na de wedstrijd. Kom er dan bijna langs. Gelukkig kunnen mijn honden goed over weg met druktes en negeren ze alle andere honden :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:42

Je hond moet ook wel een beetje feeling hebben met de weave. Puk kan ik werkelijk van alle hoeken en kanten laten insteken, die komt daar niet zomaar uit.

Dana slaat ze bij voorbaat gewoon over en Maze gaat steeds beter maar vertrouwen doe ik haar niet.

De hippe 45 graden insteek van tegenwoordig is ook een monster voor Maze, vind ze echt heel lastig.

Ik train momenteel alleen het insteken op verschillende manieren op dezelfde manier als de check & kort van alle kanten.

Maar wij hebben al een hele tijd geen wedstrijd gehad en het kan me eigenlijk wel bevallen. Misschien als we eenmaal weer op wedstrijd zijn vind ik de liefde weer terug. :')

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:15

Deze week is mijn cellkick pad binnen gekomen en Jinn, Jaxx en Simba er kennis mee laten maken.
Simba vond het in het begin klein beetje spannend maar dat was eigenlijk gauw over.
Jinn en Jaxx gingen meteen goed.

Ze vinden het heerlijk.

Leg hem bij Jinn op zn voorpootjes omdat ie artrose in zn voetjes heeft. Schijnt verlichting te geven.
Afbeelding

Jaxx gebruik ik um overal. Gister op beide kanten op deze plek en zie hem lekker chillen.
Afbeelding

Bij Simba gebruik ik hem voor zn gebroken poot. Hij lag de hele tijd goed en ging toen op zn rug draaien dus vandaar dat de pad beetje vreemd ligt maar dacht laat hem lekker liggen.
Afbeelding

Yuki vind de pad nog super spannend dus die mag alleen nog snuffelen en ruiken. Wanneer hij er aan toe is ga ik hem ook bij hem gebruiken maar pas wanneer hij de pad niet meer spannend vindt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:41

Zo'n dingen zijn echt heel fijn! Benieuwd of je het vooral aan Simba zult merken qua herstel.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 15:47

Wij gebruiken de cellkick pad en topliner laser voor Skye, maar hebben eigenlijk nog maar weinig profijt gemerkt :( die is inmiddels al ruim een maand geblesseerd.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:05

Welkom Bo_Y

JJ handig als het werkt, maar hier wordt dat niet gewaardeerd door Feya denk.

Vanochtend naar Ermelo geweest fijne wedstrijd met super weer.

VP1 net 1 fout te veel om over te mogen naar graad 1, lat en raakvlak, maar verder wel een heel mooi rondje. Redelijk ontspannen voor haar doen dus geen gerace en goed stuurbaar.

VP2 Foutloos en weer een mooi rondje.
Ik verlies alleen veel tijd op de raakvlakken om te zorgen dat ze ze raakt dus daar is nog wel wat werk aan om zo ook een snellere tijd te halen. Nog even bedenken hoe ik dat kan gaan trainen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:20

Natasja, jammer, maar 2e rondje wel foutloos, fijn!
Cellkick matje heb ik ook, maar wordt nog niet gewaardeerd door mijn honden, ze vinden het raar en warm.
Verder wel meegelezen deze week, maar even andere dingen aan mijn hoofd.
Vandaag een uitvaart ipv van wedstrijd gehad. Morgen maar even mijn hoofd leegmaken in Ewijk, desnoods met speel, maar iig lekker lopen met Roetsj.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:42

fannetje schreef:
Natasja, jammer, maar 2e rondje wel foutloos, fijn!
Cellkick matje heb ik ook, maar wordt nog niet gewaardeerd door mijn honden, ze vinden het raar en warm.
Verder wel meegelezen deze week, maar even andere dingen aan mijn hoofd.
Vandaag een uitvaart ipv van wedstrijd gehad. Morgen maar even mijn hoofd leegmaken in Ewijk, desnoods met speel, maar iig lekker lopen met Roetsj.

:knuffel:
Hoorde dat jullie met een mooie groep aanwezig waren.

Ook voor ons een gekke week. Morgen tijd voor hoopers wedstrijd, maar eens zien of dat wil. Keek er heel erg naar uit, maar twijfel nog steeds of ik Mallow morgen wel moet starten. Wil dat ze een goede eerste ervaring heeft, maar haar koppie zit een stuk voller dan normaal gesproken met haar broer in huis.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:54

Fannetje gecondoleerd!

beauty1love jij kent haar het best en er komen nog andere wedstrijden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:47

Fannetje, ja heel heftig… bizar verhaal is het.

Wij mochten ook lopen in Ermelo. Met mijn leenhond Cheeky. Zij is zo bizar snel, zo tof om mee te leren en te lopen. VP1 2 latten, VP2 dacht ze dat het heus niet weer een makkelijke insteek was en rende ze langs de palen om ze aan de andere kant in te steken… jumping foutloos en die wonnen we dus ook. Nog 1 U’tje te gaan en dan mogen we over naar graad 2.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 07:03

@natasja
Ziet er goed uit! Lekker kms maken.

@fannetje
Gecondoleerd en sterkte.

Hier vinden ze alle 3 de cellkick heerlijk. Er staat op dat het beste 15 min is en had hem gister op de billen van Jaxx gelegd en die liep na ongeveer 12 minuten weg. Hele tijd relaxt gelegen dus die was er klaar mee. Okee prima.

@beauty.
Ben benieuwd, wat heb je besloten?

@machie
Snelle racekever. Dat Utje komt vast snel!

Hier ook alweer wakker voor een Raad wedstrijd in Ewijk. Ben benieuwd.. wordt vervolgd..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:40

beauty1love schreef:
Wij gebruiken de cellkick pad en topliner laser voor Skye, maar hebben eigenlijk nog maar weinig profijt gemerkt :( die is inmiddels al ruim een maand geblesseerd.

Misschien eens voor deze specifieke blessure een SWIT+ proberen?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:21

Vandaag weer wedstrijd van RvB. Drukke weken zo en heb zaterdag een wilde wedstrijd en zondag DS maar ga de wilde wedstrijd af zeggen want is wel veel zo.

Berichtje gekopieerd van FB.

Wat is een ochtend wedstrijd toch heerlijk. Alweer lekker thuis.
Vanmorgen naar Ewijk gereden voor onze 2e wedstrijd in Graad 1 van de RvB.

Super leuk Jumping rondje maar wat een domme handler ben ik. Echt een leuk Jaxx rondje.
We gingen super goed alleen ik stond bij de 1e weigering veel te ver om te corrigeren naar wel springen dus een weigering. Daarna netjes gesprongen en toen moest ie de tunnel in en hij ging niet. Ik dacht op dat moment echt, nou, ga gewoon die tunnel in en daarna sprong die dwars door de band. Kijk ik even later het filmpje terug zie ik bij de weigering van de tunnel dat ik hem zelf helemaal van z'n lijn af duw en Jaxx denkt okee, dan ga ik wel die kant op. Altijd handig zulke filmpjes. Die band is gevalletje niet goed inschatten van Jaxx omdat ik ver achter ben.
Wel was ie super lekker erbij. Start even gelaten voor het was maar redelijk.

Toen kwam Vast Parcours. Ook een super leuk rondje en alles gingen volgens plan! Zelfs een sprong van de tunnel naar de breed gelayerd. Super vet. Raakvlakken allemaal goed en bij de start zag ik hem bewegen dus ingegrepen en daarna bleef die braaf zitten.
Daar mocht Jaxx een 1e prijs ophalen en ons verplichte Utje is binnen.

Trots op de fluffykont.

JP

VP

En met zn prijsje
Afbeelding

Vandaag de start maar even gelaten voor wat het was. Uiteraard als die zelf zou gaan dan wel terug maar wilde echt niet meer die mega frustratie als vorige keer.
Bij de VP zag ik in mijn ooghoek hem gaan staan dus dat kon ik mooi corrigeren.
Was echt wel super tevreden vandaag

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 16:49

Machie, knap gedaan! Gefeliciteerd!
JJ, ik had je al gesproken, nogmaals Gefeliciteerd!

Ik heb met Roetsj dus ook meegedaan in Ewijk. En wat ven ik trots op mijn zwarte monster, want ze liep op het vp foutloos en binnen de tijd, dus ins 1e U-tje jn de 2e graad is binnen ( 4e plek). Jp kwam ze niet uit op de 2e sprong, dus lat. En ze moest na sprong 4 ook nog even een vrijwilliger wassen ( ik gok overspronggedrag, doordat ze die lat tikte). Verder liep ze fijn en op tempo, maar die verloren tijd maakte we niet meer goed. Maar toch nog een 3e plek. Gekke flatcoat.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:04

Super goed gelopen!
Dus niet met speel gelopen? Want je twijfelde nog

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:32

Gefeliciteerd weer veel mooie resultaten zo te horen bij jullie dit weekend!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:49

JesdaJinn schreef:
Super goed gelopen!
Dus niet met speel gelopen? Want je twijfelde nog

Nee, niet met speel. Volgende week wel hoor, 1e keer buiten weer.