Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:22

Nou toch een grote stap vandaag! Net zaten wij te eten en toen hoorde ik haar. Ze zat ook lekker te eten dus we zijn even heel stil naar T hok gelopen om te kijken. Ze bleef rustig zitten en eten , ook toen we gingen praten. Uiteindelijk heeft ze heerlijk gegeten, beetje rondgelopen en nog wat geknaagd terwijl de jongens gewoon geluiden maakten en drukking deden.

Heel fijn om te zien!

Afbeelding
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-22 20:14

Wat fijn om te lezen Gwen! En sorry voor mijn late reactie. Maar het laten wennen van je hamster is erg belangrijk en je zal zien dat het de komende dagen echt al een stukje relaxter wordt. Een goede fokker had je dat eigenlijk ook van te voren wel uitgelegd :)
In Beverwijk ken ik niemand nee, er zijn nog maar heel weinig rusjes fokkers en die zitten meer richting het westen.

Goed om te horen Samantha! En ik hoop inderdaad dat je er inspiratie uit kan halen :) Via mijn onderschrift kom je ook op ons officiele youtube kanaal waar ik uitleg geef tijdens het scapen. Daar kan je vast ook nog tips uit halen!
Het loopwiel zou ik wel even voor de zekerheid opmeten, hij lijkt niet heel groot voor je hamstertje.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 08:09

Volgens mij had ik deze nog niet gedeeld hier. Ni-Hao, een Chinese dwerghamster, in een 100x50x50 terrarium. Het is lastig om het goed op de foto te krijgen want je mist een stukje dimensie. De bak is niet overvol, wat het wellicht doet lijken, het zijn allemaal kleine tussendoor paadjes waar de hamster tussendoor en onderdoor kan kruipen. Het voordeel van een Chineesje is dat ze óók een klimpaadje meepakken, maar dat is zeker niet bewust gecreëerd in deze bak. Immers is ook een Chinees geen klimmert, maar ze kunnen het iets makkelijk :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:34

O wat leuk zeg!

We hebben een ander radje en nog heel veel huisjes via marktplaats gekocht. Nog even wachten tot het binnen is.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:10

WoW Denise geweldig weer!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:32

Ik kom even binnen vallen met een paar vragen.

Heb van de week een russische dwerghamster aangeschaft en kreeg daar haar hok bij. Afmetingen hiervan zijn 80x40x45 (plus minnus), maar ik vind hem eigenlijk een beetje te klein (vooral te smal). Ik ga vanavond of morgen een hok ophalen van 100x50x50.

Ze heeft nu als bodembedekking houtvezel/zaagsel, chinchilla zand, papiersnippers en super soft bedding (van dat roze spul). Dit kreeg ik er allemaal bij, maar ik vroeg mij af of dit allemaal goed is voor haar en of er misschien nog wat mist? En hoe vaak verschonen jullie de hokken van jullie hamsters? Moet ik dan al het zaagsel vervangen of kan ik het schone hergebruiken?

Verder heb ik nu veel houten huisjes staan en heeft ze al lekker een tunnel kunnen graven in het zaagsel. Graag wil ik nog mos en "plantjes" toevoegen. Waar moet ik hierbij op letten? Ik had al gelezen dat ze niet goed tegen vochtig voedsel/plantjes kunnen. Er staat best veel in haar hok, maar ik mis nog wat beschutting ofzo.

Ik hoor graag jullie tips!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 16:57

Hee leuke binnenvaller, van harte welkom!

Ik kan me voorstellen dat je naar iets groters gaat zoeken. Het is ook een adviesmaat, groter mag altijd - mits je natuurlijk voor voldoende beschutting kan zorgen :) Anders helpt het de hamster niet. Wordt het een terrarium of aquarium?

Voor een goede graafbodem heb je zaagsel, hennepvezel en cotton nodig. Deze 3 meng je door elkaar heen om een stabiele, luchtige en stofvrije graafbodem te creëren. Op de website en in mijn filmpjes lees je hier meer over. Chinchilla zand kan je natuurlijk in een badje aanbieden zodat je hamster hier gewoon gebruik van kan maken wanneer dit nodig is. Papier snippers heb je niet nodig. De Super soft bedding is een nestmateriaal wat je sporadisch kan aanbieden, dat slepen ze soms zelf mee naar hun holletje. Kapok is een natuurlijker nestmateriaal, ook erg leuk.
Een mooi voorbeeld is mijn terra die hier ik boven heb geplaatst. Die inrichting heeft van sept '21 tot afgelopen zondag stand gehouden en ik heb alleen vieze stukken er uit gehaald. Of wat naar mijn gevoel vies was ;) Dus nee je hoeft niet alles te verversen. Afhankelijk hoe jouw inrichting dus bevalt kan je lang of kort met een inrichting doen. Bodem is dan een ander verhaal.

Echte plantjes wordt vanuit HamsterScaping afgeraden, daar trekt ieder een eigen plan in. Het gebruik van echte planten is niet zonder risico's. Gedroogde plantjes kan je wel gewoon gebruiken zoals pluimgierst, dari, schelli, amaranth, vlas etc. Beschutting creëer je echter niet met plantjes maar met spullen zoals de huisjes, kurktunnels, kurk stukken, wijnranken etc :D

https://littlepawspetshop.nl/product-ca ... n-kruiden/

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 16:58

Samantha_ schreef:
O wat leuk zeg!

We hebben een ander radje en nog heel veel huisjes via marktplaats gekocht. Nog even wachten tot het binnen is.

Oh wat tof! Hoe groot was het loopwiel nu? Probeer waar mogelijk wel even de huisjes in de vriezer of dergelijke te plaatsen, of te behandelen met een anti ongedierte spray. De kans dat je iets mee krijgt is best groot namelijk :Y)
https://littlepawspetshop.nl/product/be ... ertespray/

Gwenvd schreef:
WoW Denise geweldig weer!

Dankjewel! <3

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 00:11

xDenies schreef:
Hee leuke binnenvaller, van harte welkom!

Ik kan me voorstellen dat je naar iets groters gaat zoeken. Het is ook een adviesmaat, groter mag altijd - mits je natuurlijk voor voldoende beschutting kan zorgen :) Anders helpt het de hamster niet. Wordt het een terrarium of aquarium?

Voor een goede graafbodem heb je zaagsel, hennepvezel en cotton nodig. Deze 3 meng je door elkaar heen om een stabiele, luchtige en stofvrije graafbodem te creëren. Op de website en in mijn filmpjes lees je hier meer over. Chinchilla zand kan je natuurlijk in een badje aanbieden zodat je hamster hier gewoon gebruik van kan maken wanneer dit nodig is. Papier snippers heb je niet nodig. De Super soft bedding is een nestmateriaal wat je sporadisch kan aanbieden, dat slepen ze soms zelf mee naar hun holletje. Kapok is een natuurlijker nestmateriaal, ook erg leuk.
Een mooi voorbeeld is mijn terra die hier ik boven heb geplaatst. Die inrichting heeft van sept '21 tot afgelopen zondag stand gehouden en ik heb alleen vieze stukken er uit gehaald. Of wat naar mijn gevoel vies was ;) Dus nee je hoeft niet alles te verversen. Afhankelijk hoe jouw inrichting dus bevalt kan je lang of kort met een inrichting doen. Bodem is dan een ander verhaal.

Echte plantjes wordt vanuit HamsterScaping afgeraden, daar trekt ieder een eigen plan in. Het gebruik van echte planten is niet zonder risico's. Gedroogde plantjes kan je wel gewoon gebruiken zoals pluimgierst, dari, schelli, amaranth, vlas etc. Beschutting creëer je echter niet met plantjes maar met spullen zoals de huisjes, kurktunnels, kurk stukken, wijnranken etc :D

https://littlepawspetshop.nl/product-ca ... n-kruiden/

Super bedankt voor je reactie nog. Ik heb de nieuwe bak met hennepvezel en cotton erbij gedaan. Ze hadden helaas geen gedroogd mos in de dierenwinkel, maar misschien dat ik die later nog toevoeg. Voor nu heeft ze genoeg beschutting kwa huisjes en bruggetjes en heeft ze weer heerlijk tunnels lopen graven. Ze is ook erg gek op haar badje met zand. Plantjes heb ik voor nu ook nog achterwege gelaten.

Ik ga mijn 80x35x45 bak verkopen incl water- en voerbak, wat huisjes en laddertjes. De bak ziet er nog goed uit en heeft een deksel. Wat zouden jullie daarvoor vragen/aan uitgeven?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 07:54

Deel je ook een foto met ons Djorf? Ik ben erg benieuwd! Plantjes en mos zijn decoratie materialen, geen must dus. Niet veel winkels hebben een compleet assortiment als het aankomt op HamsterScaping. Daarom ben ik erg blij met mijn eigen shop. Zo kan ik toch mijn concept vasthouden met juiste adviezen.

Het is maar net wat de gek er voor geeft. De één krijgt er nog 50 euro voor en de ander moet het doen met 25. Zeker een 80x35, 2800cm2 - is de laatste tijd minder in trek. Waarom verkoop je eigenlijk bruikbare spullen erbij? Of vind je die zelf niet mooi of iets?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:19

Ach bij ons is vandaag de hamster ingeslapen. Ze was blijven hangen met haar pootje tussen die houten afscheiding. Heel zielig. Ze kon het pootje echt niet meer gebruiken.

Gelukkig heeft ze nog wel 1,5 jaar hier mogen genieten nadat jij haar terug in de winkel hebt gekregen Denise.

Nu nog even nadenken of er een nieuwe hamster komt. De kinderen willen wel uiteraard.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 18:25

DiantaM schreef:
Ach bij ons is vandaag de hamster ingeslapen. Ze was blijven hangen met haar pootje tussen die houten afscheiding. Heel zielig. Ze kon het pootje echt niet meer gebruiken.

Gelukkig heeft ze nog wel 1,5 jaar hier mogen genieten nadat jij haar terug in de winkel hebt gekregen Denise.

Nu nog even nadenken of er een nieuwe hamster komt. De kinderen willen wel uiteraard.

Ooooh dat meen je niet! Wat een rot einde voor haar zeg, los van het feit dat ze een prachtig leven bij jullie heeft gehad. Wat ben ik dankbaar dat ze bij jullie mocht komen wonen! Maar jeetje wat een k*k einde ..
Een 'goede' reminder weer om scherp te blijven op al onze spulletjes, dit wil je niet meemaken :(

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:31

Ik meld mij hier! Binnenkort nog maar wat bodembedekking, een drinkflesje en een rad inslaan. De rest van de spullen (en natuurlijk de bak) heb ik.
En daarna een hamster (waarschijnlijk bij de opvang) ophalen.

Ik volg dit topic dus graag mee!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:56

Vraagje.. Ik heb een bak voor 1 hamster staan. Maar nog geen hamster. Nu zag ik op marktplaats iemand met twee dwerghamsters. Hamsters mag ik gratis ophalen. Het zijn broers en ze zitten al hun hele leven (1 jaar) samen in een te klein tralie-bakje met een minilaag strooisel.

Ik zit in dubio. 1 Hamster meenemen (dat mocht), of beiden meenemen en hopen dat het goed gaat in mijn bak? (Waar ze hopenlijk natuurlijker gedrag gaan tonen.) Het blijven dwerghamsters die je beter alleen kunt houden.
Ik kan mijn bak eventueel splitsen in 2. Dan zet ik in het midden een schot. Qua ruimte niet ideaal, maar in ieder geval een stuk beter dan wat ze nu hebben.

Tweede bak is eigenlijk geen optie. (1, die heb ik niet en 2, ik heb niet al teveel ruimte)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:55

Nooit twee hamsters in gevangenschap samen houden, dat is helaas echt vragen om problemen. Rusjes en Chinezen zijn sowieso solitaire dieren, daarbij is het echt wachten tot het fout gaat. Maar ook bij Robo’s en Campbelli’s gaat het vaker fout dan goed in gevangenschap.

Gewoon echt niet twee samen in een verblijf doen dus, bespaar jezelf die ellende.

Persoonlijk zou ik ook niet het verblijf splitsen als de verblijven dan niet meer aan de minimale maten voldoen. Dan heb je alsnog hamsters in een te klein verblijf namelijk, ondanks dat het vorige verblijf nog kleiner was.

Kortom, ik zou er voor 1 gaan. Eventueel kijken of er iemand in je omgeving de andere bij zich kan nemen?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:47

Ik heb inmiddels een berichtje gestuurd dat ik er 1 ophaal :)
Helaas geen mensen in de omgeving die ik ken en die nog een hamster kunnen of willen hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:48

Welke omgeving is het?

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:13

Zelfde vraag als Marlinde, welke omgeving?
Of heb je een linkje van de advertentie? Ik zit in een heel aantal Facebookgroepen en kan ook even een oproepje doen op onze Insta of iemand nog een plaatsje heeft of weet!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 17:14

Kookaburra schreef:
Vraagje.. Ik heb een bak voor 1 hamster staan. Maar nog geen hamster. Nu zag ik op marktplaats iemand met twee dwerghamsters. Hamsters mag ik gratis ophalen. Het zijn broers en ze zitten al hun hele leven (1 jaar) samen in een te klein tralie-bakje met een minilaag strooisel.

Ik zit in dubio. 1 Hamster meenemen (dat mocht), of beiden meenemen en hopen dat het goed gaat in mijn bak? (Waar ze hopenlijk natuurlijker gedrag gaan tonen.) Het blijven dwerghamsters die je beter alleen kunt houden.
Ik kan mijn bak eventueel splitsen in 2. Dan zet ik in het midden een schot. Qua ruimte niet ideaal, maar in ieder geval een stuk beter dan wat ze nu hebben.

Tweede bak is eigenlijk geen optie. (1, die heb ik niet en 2, ik heb niet al teveel ruimte)

Welkom nog! Beetje late reactie sowieso.
Je hebt al goed advies gehad maar wilde graag nog toelichten dat als het nu gaat in die omgeving (laten we er van uit gaan dat het campbellies of robos zijn) dat de kans gigantisch groot is dat het in de nieuwe omgeving gigantische escaleert. Heb je niet de mogelijkheid om een samla bak te plaatsen en de 2e een tijdelijke opvang te bieden?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 19:36

Ik kan de link hier niet delen ivm eigen privacy. Ik zal in ieder geval een paar met de link van de advertentie PB'en. In de hoop dat het via hun netwerk wordt opgepikt.

Ik heb niet makkelijk de mogelijkheid om nog een bak te plaatsen helaas. Ik heb er wel overna zitten denken toen ik de advertentie zag.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 19:43

Dat las ik inderdaad, maar ik dacht wellicht tijdelijk. Een Samla is gelukkig niet mega groot. Ideaal is het niet, maar zelf zou ik een uk niet op die manier achter kunnen laten.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 19:46

Dat vind ik ook serieus een hele lastige hoor. Ik weet namelijk hoe je ze beter kunt houden dan wat er nu gebeurd. Maar hoe graag ik ook wil, ook ik kan niet alles redden.

PB is verstuurd naar een bokker. Hopenlijk lukt het via via!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 19:47

Och zo bedoel ik het ook zeker niet hoor :) Fijn dat de andere uk bij je mag komen wonen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 19:47

Samla heb ik gegoogled. Is inderdaad een 'kleintje'. Mmm...
Ik dacht even dat jullie daarmee die enge glazen kast van ikea bedoelden.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 19:50

Nee de Samla is zo’n grote opbergbak! Valt reuze mee. Ik heb hier ook een opvangertje in een Samla zitten, neemt toch een stuk minder ruimte in dan een terrarium (of de Detolf die jij bedoelt haha!)

Ik heb ondertussen ook wat lijntjes uitgezet, eens kijken of het ons lukt ook het tweede hamstertje te plaatsen <3