nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:24

De kasten zijn hoog :j Ik kreeg mijn HK ook nauwelijks van de kast af. Had de tafel toch lager moeten maken.
Mijn bijenuitlaat was niet helemaal goed geplaatst, ze konden er nog doorheen glippen. Kamer was wel leger, maar niet leeg. Heb de uitlaat nu verplaatst naar eentje lager.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:35

En ik ben maar 1.54. :')

Marcella

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:14

Toch even een opletter.

Volk van mijn overbuurman is nu voor een 2de keer zwermen ondanks genoeg ruimte.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 13:10

Afbeelding
Mijn buurman heeft dus een Aziatische hoornaar gevangen. Gelijk gemeld.

En als de bijen door buffelen kan ik 6 ramen oogsten. *\o/*

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:18

Ik heb de HK er gisteren afgehaald, helaas niet helemaal bijvrij, maar ik geef hem terug aan de bijen zodat ze hun honing zelf weer kunnen opslaan (in de BK). Ik heb dat met de andere HK ook gedaan en dat ging heel goed, hij is netjes leeggehaald zonder drama.
Echter zag ik vandaag heel veel dode bijen liggen, wat me verbaasde. De kamer was volgens mij helemaal niet zo vol, dus ik zou het gek vinden als dit allemaal bijen zijn die misschien de weg zijn kwijtgeraakt naar de kast? Of is er toch roverij en 'oorlog' ontstaan tussen de twee volken om de honing? Dan is mijn bedachte systeem misschien niet zo goed :(

Ik ben een beetje bang dat het winterbijen zijn die natuurlijk hard nodig zijn voor de winter. Op zich zijn beide volken ramvol bijen, dus heel hard zullen ze deze bijen niet missen, maar als het winterbijen zijn vind ik dat wel heel spannend... Of zijn die er nog niet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:27

Zolang er genoeg bijen in de kast zitten zou ik mij niet te druk maken.

Schijnbaar heeft provincie zuid Holland zich terug getrokken uit de groep bestrijding Aziatische hoornaar. -O-

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:18

Zijn het geen darren Century? Ik zag dat bij mij bij enkele kasten de darren er al uit gejaagd werden. In andere kasten heb ik nog gewoon darrenbroed....verschilt dus nogal per kast.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:12

Ik heb er niet met mijn neus bovenop gestaan, maar het lijken werksters van een afstand. Als het darren waren was ik gerust geweest, maar ik denk dat er toch ergens iets mis is gegaan maar weet niet zo goed wat.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:03

Heb je de teruggegeven HK onderop gezet? Indien ja, kan het zijn dat er inderdaad wat roverij/ruzie is geweest bij de ingang, omdat de anderen daar letterlijk lucht van hebben gekregen. Er worden in augustus al wel winterbijen geboren, dus ja, het zou kunnen dat er winterbijen onder de slachtoffers zijn. Maar als het goed is, komen er daar voorlopig nog wel meer van bij, dus hoeft niet direct een probleem te zijn. De meeste wachtersbijen zullen nu nog de oudere zomerbijen zijn.
Sws kan het helpen om je ingang te verkleinen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:09

Nee ik heb de kamer echt los naast de kast gezet. Dus iedereen kan erbij. Dat had ik met de vorige kamer ook gedaan, en dat ging heel goed, daar vielen geen slachtoffers.
De bijen in deze losse kamer (maar dat waren er niet superveel als het goed is vanwege de bijenuitlaat) zouden wel winterbijen geweest kunnen zijn natuurlijk. En mogelijk dat die de weg kwijt zijn geraakt.

Ik wilde het zo proberen omdat ik de honing eigenlijk terug wilde geven, en de HK onderaan zetten is zoveel gedoe met verplaatsen met zo'n volle kast, dat ik daar enorm veel slachtoffers (geplette bijen) mee ga maken ben ik bang. Maar dit is blijkbaar toch niet een handige manier, al leek dat bij de vorige HK wel zo.

Ik ben nog soms erg aan het zoeken wat handig is, soms gaat het dan toch niet helemaal zoals gehoopt.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:28

Oooohw zo! Aha. Tja, in de openlucht voeren kan wel roverij uitlokken. Ik doe het ook wel eens, maar dan zet ik het wel echt een heel end verderop van de kasten vandaan (minimaal 100 meter). Dat gaat vaak wel goed, al vind ik daar ook wel eens een aantal dode bijtjes door wat vechten. Als het 'voerpunt' heel dicht bij de kasten is, kunnen ze daar ook verder op zoek gaan en dan andere kasten gaan beroven.

De slachtoffers lagen dan bij de HK, begrijp ik dat goed?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:19

Ja, er voor en op de grond, richting één van de twee kasten.

Het gaat nu trouwens heel gemoedelijk allemaal en geen problemen meer, ook geen nieuwe dode bijen.
Ik zet wel vaker trouwens iets even 'los' naast de kast (zoals de dekplaat met bijenuitlaat) zodat ze zelf naar beneden kunnen kruipen en weer de kast in. Dat gaat ook altijd goed, ze raken nooit verdwaald ofzo.
Dus wat er hier precies mis ging weet ik niet. Dan toch iets van oorlog denk ik door schaarste. Normaal laten de kasten elkaar prima met rust.

Of het is heel toevallig net met de warme slecht getimed en dat mijn 'overflow' van bijen die al een tijdje half buiten de kast woont het niet trekt met dit warme weer.

Het blijft een beetje gissen...

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:22

Ja, inderdaad. Soms is het moeilijk te zeggen. Als je het verder niet meer ziet, zal het wel loslopen...
Hier ook wel echt schaarste, een aantal volken moet ik echt al voeren. Op kleine schaal, ik wil niet dat ze het broednest helemaal volgooien. Over een week of 1,5 a 2 ga ik echt beginnen met inwinteren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:49

Zodra de temperatuur zakt wil ik hier mierenzuur doen en daarna eens gaan kijken hoe het ervoor staat met de voorraden :j

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:18

Ik heb op een deel al mierenzuur gehad, een deel moet nog. Inderdaad wachten op iets stabielere (en lagere) temperaturen. Wat een warmte momenteel en zo benauwd ook! Ik had gisteren 2 kasten die gisterenavond behoorlijk aan het baarden waren...

Afbeelding

Vanmorgen zaten ze gelukkig weer in de kast. Ben benieuwd hoe ik ze straks weer aantref....

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:22

Zo, ik dacht dat ik er veel buiten boord had. Dat valt nog wel mee dan!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:32

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:05

Inmiddels is de rust wedergekeerd en zit iedereen weer mooi in de kast.

Vervangen jullie wel eens koninginnen? En welke methode gebruiken jullie hier dan voor in augustus/september?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:39

Dat doen ze bij mij zelf :') Geen idee of het aan mij ligt of aan hen, maar het wisselt veel hier.

Op het oog lijkt het dat mijn kasten mijn vakantie goed door zijn gekomen. Hopelijk vanmiddag wat eerder van kantoor weg, dan kan ik controleren voor het weer kouder wordt.
Hopelijk dan HKs afnemen, klein beetje bijvoeren, mierenzuur verdampers er op, en daarna echt voeren voor de winter.

Er is vorige week een nest van de Aziatische Hoornaar verwijderd in de wijk, op +/- 100m van mijn bijenstand. Een imker die in de wijk zijn stand heeft zegt dat hij duidelijk minder bijen had. Ik kan dat zo niet terugzien in mijn volken. Misschien had ik geluk en hebben de AHs hun focus op zijn kasten gehad...

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:14

Er zijn hier in de buurt ook diverse nesten van de AH verwijderd, ik heb de AH zelf gelukkig nog niet bij mijn kasten gezien. Maar nu moet ik wel zeggen dat ik overdag werk, dus er ook niet de hele dag naast lig om dat in de gaten te houden.
Ja, mijn bijen doen dat ook zelf als ze het nodig vinden (koninginnen vervangen), maar nu wil ik het graag doen, omdat ik koninginnen heb aangekocht. Men zegt dat het in augustus/september heel eenvoudig is (oude eruit, direct nieuwe erin), maar vroeg me dus af of iemand hier ook ervaring mee heeft.

Ik doe het vaak eerder in het seizoen en dan maak ik een schudzwerm die ik later samenvoeg, of ik haal de Q eruit en breek doppen tot ze die niet meer maken en introduceer dan de nieuwe Q. Maar dat zou nu dus - volgens zeggen - niet nodig zijn.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:19

Ah ja op die manier :)
Tja, zo heb ik ooit geprobeerd volken samen te voegen zonder krant er tussen, want 'dat is niet nodig als de r in de maand zit' (of zoiets). Dik drama, er werd keihard gevochten... Dus dat doe ik ook niet weer :')

Maar koninginnen invoeren heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik niets over zeggen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:50

Hier gebeurt dus niks met AH nesten. We meppen de hoornaar die we te pakken krijgen dood. En zit te twijfelen om val te kopen.

Heb eerder van het jaar een nieuwe koningin ingevoerd die zat in een speciaal kooitje ging super.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:36

Maar dat was al een (hopeloos) moerloos volk dacht ik Marcella? Dat zijn de mijne dus niet. Daar zit nu nog een functionerende Q in. Vandaar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:39

Ja klopt.

Met uiteindelijk een inbreker Q erbij. Die ik verwijderd heb. Maar ze blijven doppen maken en er is ook nog steeds 2 deling in die kast.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:45

Eh ik krijg nu de 2de broedkamer er niet meer met ramen eraf getild. Oeps. :+

8 Ramen volledig uitgebouwd en gevuld. Waarvan 3 ramen met een beetje broed. Was alleen kijken wat er te oogsten is.

Binnenkort even uitgebreid inspectie doen. De ene ga ik honing kamer verwijderen, maar is een kleiner volk. Heb daar ook een van de 2 vlieggat dicht gedaan.