Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:26

Benfan schreef:
Je moet 'boom' niet tw letterlijk nemen. Het is een emmm... Speelrek?

Ik maar in mijn ogen wrijven _O- .

Ziet er leuk uit! Ben benieuwd naar het eindresultaat *-:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:00

candalisa schreef:
Meliaforever schreef:
Wat een leuk vogeltje! Hoe is dat ras? Weet er eigenlijk niks over. Hebben ze ook een soortgenoot nodig? Zijn ze ook zachtaardig? En qua geluid? :)

Wel triest van coco, je gaat toch aan het diertje hechten.

Dankjewel <3 Ik heb vroeger valk parkieten en dwerg papegaaien gehad en ben 5 jaar geleden bij de kakariki terecht gekomen. Helaas was bij de eerste een afwijking in de snavel geconstateerd en heb ik hem in moeten laten slapen daarna kwam Coco. Ze zijn erg nieuwsgierig en maken weinig lawaai (behalve als je belletjes in de kooi hebt ;p) verder kunnen ze heerlijk brabbelen, ze scharrelen graag over de grond en maken dus wel een hele hoop rommel _O-
Van de meeste kakariki houders hoor ik dat ze erg goed alleen kunnen zijn mits je lekker met ze bezig bent... in een koppel wordt een man toch snel beschermend en mag je minder bij de pop komen... verder is ze ook nooit echt alleen want ze staat lekker in de woonkamer en de hondjes slapen beide naast de kooi.
Uit mijn ervaring kan ik alleen zeggen dat ze super zachtaardig zijn de popjes meer als de mannen... ze vinden het heerlijk om te kroelen en willen graag bij je zijn!

Cayenne klopt :j

Wij hebben meerdere mannen en poppen, maar je kunt er prima bij hoor! Onze mannen zijn het meest tam en onderzoekend.
Ze zijn gek op soortgenoten en blijven altijd nieuwsgierig.
Feit is alleen, net als met elke parkiet, dat ze wat minder makkelijk tam worden als ze met meer zijn..

Onze zijn niet zo tam, zijn dan ook buiten-volièrevogels.

Osianaa

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:07

Waar kopen jullie altijd leuke dingen voor jullie vogel?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:46

Avonturia, Zooplus, Van Nunen etc.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:04

@ Benfan: hoe staat het met je "boom" ? :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:16

Afbeelding

Dit is hem! En wat zijn ze er blij mee. Word de hele dag in gespeeld.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:17

Mooi geworden zeg!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:23

Keitof, amai zeg knap gedaan !! +:)+ +:)+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:35

Leuk BenFan!!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:19

Keitof, amai zeg knap gedaan !! +:)+ +:)+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:25

Thanks! Vogeltjes zijn er erg blij mee, daar doe je het voor! zal een deze dagen even foto's maken van het zelf gemaakte speelgoed.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:46

Benfan, wat een bofferds, die vogels van jou :D

Heb definitief besloten dat mijn vogels weggaan, helaas.. weet nog niet waarheen. Liefst in een volliere waar ze lekker vogel kunnen zijn. Moet het nog wel even met ze uit zien te houden dan tot volgend jaar.
Geloof niet dat het nog goed gaat komen. Lees op internet best wat verhalen van territoriale Catharina's. Blijkbaar ben ik niet de enige. Voor mij geen Catharina's meer :n

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:34

Benfan schreef:
Thanks! Vogeltjes zijn er erg blij mee, daar doe je het voor! zal een deze dagen even foto's maken van het zelf gemaakte speelgoed.

Oja, zeker doen! *-:)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:07

amber15 schreef:
Benfan, wat een bofferds, die vogels van jou :D

Heb definitief besloten dat mijn vogels weggaan, helaas.. weet nog niet waarheen. Liefst in een volliere waar ze lekker vogel kunnen zijn. Moet het nog wel even met ze uit zien te houden dan tot volgend jaar.
Geloof niet dat het nog goed gaat komen. Lees op internet best wat verhalen van territoriale Catharina's. Blijkbaar ben ik niet de enige. Voor mij geen Catharina's meer :n

Wat jammer Amber :( , zo'n beslissing maken is absoluut niet fijn.

Nu weet ik waarover ik praat. Ik heb eigenlijk ook wat op te biechten ... Nadat Jef gestorven was, heb ik onmiddellijk voor hem een ander vriendje gezocht omdat hij zo erg weg kwijnde. Na een lastige start leek het even goed te gaan maar plots sloeg Juuls gedrag wel heel erg om en begon hij de jonge op te jagen, achterna te zitten, te bedreigen... Zelfs wanneer het jonkie in het nestkastje weg vluchtte, zat Juul hem daar achterna en joeg hem uit zijn schuilplek. Ik kon het gekrijs van die kleine niet meer aanhoren en heb hen toen apart gezet. Gelukkig heb ik een Montana Madeira Double en was scheiden praktisch wel makkelijk maar op die manier vogels houden was mijn bedoeling niet. Eigenlijk was het plezier erin erg ver zoek. Dus heb ik een fokker gecontacteerd en gevonden die bereid was Juul te nemen. Bij diezelfde fokker heb ik dan een andere catharina gekocht zodat Guusje een maatje had. En gelukkig kwamen die 2 jonkies meteen goed overeen. Tot nu toe gaat het super en ben ik wel blij maar anderzijds voelt het toch wrang dat ik Juul heb moeten wegdoen.

En ja, ik heb ondertussen ook wat verhalen gelezen over agressieve, territoriale catharina's! Iets wat ik niet wist want je leest steeds dat het rustige, vredelievende vogeltjes zijn.
Nu maar hopen dat het goed blijft gaan bij de jonkies! Mijn vorige 2 mannetjes, Jef en Juul, waren erg zachtaardig maar ja, ze waren ook maar 1 jaar en 4 maanden. Dat is mss nog voor ze van gedrag veranderen??

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:36

Lukasje, wat jammer zeg.. Snap dat het wrang is. Maar zo'n vogeltje is ook niet gelukkig zo. Dat houdt ik mezelf ook maar voor.
Hopelijk blijven die van jou wel lief! Las ook dat het hele 'stambomen' waren waarin het veel voorkwam. Die van mij komen bij een kweker vandaan die ook shows deed, dus misschien teveel op het uiterlijk gekweekt. Of deze stonden hem qua karakter niet aan en mochten weg.

Kan weleens kijken of ik het kan filmen. Hij hangt schreeuwend als een pitbull aan mijn mouw. Zulke vredelievende parkietjes, die Catharina's :+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:50

amber15 schreef:
Lukasje, wat jammer zeg.. Snap dat het wrang is. Maar zo'n vogeltje is ook niet gelukkig zo. Dat houdt ik mezelf ook maar voor.
Hopelijk blijven die van jou wel lief! Las ook dat het hele 'stambomen' waren waarin het veel voorkwam. Die van mij komen bij een kweker vandaan die ook shows deed, dus misschien teveel op het uiterlijk gekweekt. Of deze stonden hem qua karakter niet aan en mochten weg.

Kan weleens kijken of ik het kan filmen. Hij hangt schreeuwend als een pitbull aan mijn mouw. Zulke vredelievende parkietjes, die Catharina's :+

Juuls naar gedrag was enkel op het jonge vogeltje gericht. Niet naar mij toe. Mams en paps van Jef en Juul waren ook lief. Hoe de ouders zijn van deze 2 jonge catharina's weet ik niet.

Ik ben wel benieuwd naar je filmpje.
Nu heb ik wel gelezen dat het vaak ook een periode is, dat het na een poos weer verbeterd? En ook las ik dat wanneer het om territoriaal gedrag mbt hun kooi gaat, het soms helpt dat je regelmatig de inrichting helemaal op zijn kop zet, doorheen haalt?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:20

Misschien dan toch een stukje erfelijkheid bij jouw vogeltjes? Jammer hoor..

Bij mij is die periode al zolang. Begonnen na nagels knippen (las op internet van een ander precies hetzelfde verhaal). Inmiddels zit het er zo ingebakken dat ik niet denk dat het nog overgaat. Hij houdt me overal in de gaten en met vlagen is het zo erg dat ik niet in een straal van zo'n anderhalve meter om de kooi kan komen of überhaupt kan verzitten op de bank zonder dat hij schreeuwend mijn kant op vliegt of me onderpoept met een grote straal. Een kracht dat 'ie heeft! Komt met gemak een meter ver. Lekker als je net voor je naar je werk gaat de vogels nog even eten geeft en vervolgens die stinkende smurrie over je kleren hebt..
En zeker als ik iedere dag al in de kooi moet zijn voor het eten en drinken, dat gaat echt niet veranderen. Als hij een keer wel lief is en ik ze een stukje fruit of groente uit de hand wil geven, wordt het echt verscheurd :+ hij trekt er stukken af en gooit die van zich af.
Het andere vogeltje doet inmiddels ook mee soms en dan heb ik twee pruttelende mopperkontjes die me boos aankijken als ik het waterbakje van de kooi haal.
De inrichting heb ik pas helemaal veranderd tegelijk met het ontsmetten van de kooi. Ze zijn in die periode ook verhuisd naar een rustigstere plek, maar heeft allemaal niks geholpen. Behalve dan dat ik niet meer achterna geschreeuwd wordt als ik langs loop.
Tot zo ver mijn klaagzang :Y)
Zal het komende week eens filmen.
Kan je filmpjes net zo plaatsen als foto's of kan dat alleen via YouTube?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:25

Ivm de filmpjes, dat weet ik eigenlijk niet, ik heb hier enkel nog maar foto's gepost.

Ohnee! Jouw verhaal van de poep :r . En ze hebben dan vaak al een plattere ontlasting.

Inderdaad van die nagels ben ik op internet ook tegen gekomen en deed me natuurlijk meteen aan jouw verhaal denken!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:32

Pff jammer dat het zo heeft moeten lopen Lukasje, maar ik hoop dat het nu dan weer goed gaat! Ben benieuwd maar foto's. :D

Ik dacht ook dat Catharina's makkelijk waren. :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:49

Oei, hier en daar gaat het dus qua omgang niet zo lekker met de vogels :(:)
Ik heb 17 valken en ze verschillen allemaal van karakter. Ze zijn ook niet allemaal tam, maar sommigen heb ik op oudere leeftijd gekocht en waren nooit in handen geweest. Omdat ze buiten zitten vraag ik verder ook weinig van ze. De meesten eten wel uit mijn hand en op een paar na kan ik mijn hand ook rustig in het nest steken voor eitjes/babycontrole. Alleen Pyriet en Hera raken dan echt heel erg van streek en kunnen dan de eitjes per ongeluk beschadigen, dus die laat ik met rust als ze op het nest zitten.
Verder geen agressievelingen gelukkig :P Wel een aantal met ochtendhumeur, dus als ik mezelf voor 8 uur 's ochtends in de voliere vertoon krijg ik geblaas om m'n oren, maar ik ben nog nooit aangevallen.

En Mango gebruikt mijn man af en toe spelenderwijs als bijtring, maar daar heb ik geen last van O:)

Edit: Wat ik wel apart vind is dat een aantal van mijn niet-tamme koppels altijd jongen hebben die praktisch tam uit het ei gekropen komen.
Daar hoef ik bijna geen moeite voor te doen. Maar andersom heb ik ook supertamme koppels die jongen krijgen waarbij ik ze echt meerdere keren per dag in handen moet nemen.
Het valt me ook op dat ik voor de mannen meestal minder moeite hoef te doen. Meestal gok ik dan ook dat de makkelijke babies mannen zijn en 9 van de 10 keer blijkt dat ook uit de DNA test :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:29

Kiki mocht eindelijk het verband af! Man wat is die vogel blij. Kan weer klimmen, zaden vastpakken met pootje... alles is weer goed.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:30

Tja, wat bepaalt nu of een vogel tam wordt en blijft? Jef en Juul komen uit super rustige en hanteerbare ouders en tot wanneer ik ze gekend heb, waren zij dat ook. Enkel accepteerde Juul zijn nieuwe vriendje niet en vertoonde hij naar hem toe agressief gedrag.

Guusje, mijn eerste jonge vogel was haast half wild. Hij hing de eerste dagen in mijn handen en beet er op los. Echt niet fijn! Zijn ouders waren niet tam en de fokker zweerde dat ik hem ook noooooit tam ging krijgen.
Tuur, mijn nieuwste jonge vogel, was dan weer wel redelijk tam. Ik heb hem nog niet zo lang maar hij lijkt wel zacht van karakter.

Tijd voor foto's :) :

Meet Guus (links) en Tuur (rechts)
Afbeelding

Afbeelding

Druif proberen
Afbeelding

Eerste keer paprika
Afbeelding

Oei, dit is vrouwtjes hand :oo
Afbeelding

Gelukkig is Guusje ondertussen erg voorzichtig met zijn snavel en kriebelt hij. En nooit tam >;) ? Voor de paprika kwam hij aanvliegen en landde op mijn hand.
Nu duimen dat het zo blijft.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 01:59

Ze zijn superleuk! <3 Ik vind die blauwe kleur zo mooi.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:52

Even een tijdje stil geweest en alleen meegelezen. Onwijs druk geweest, nu gelukkig weer vakantie! Kunnen de jongen er vaker uit want 2 zijn al af en toe uit het blok *\o/*

Over vogels gesproken die elkaar bijten... van de week was het hier ook feest. Ozzy hing tegen de tralie en miep beet flink in zijn teen. Beetje bloed dacht ik, niets aan de hand. Tot we 5 minuten later een flinke bloedplek op de bank hadden en hij helemaal onder het bloed zat. Even de vogel schoongemaakt en gelukkig kwam het uit het teentje. Door de bloem ermee en toen stopte het wel. Arm ding heeft toch een dag last gehad. Nu alles weer oké en klautert hij weer vrolijk rond.
Wel onwijs blij met onze bank waarvan de hoezen in de wasmachine kunnen :=

Afbeelding

Vanmiddag foto’s maken van de jongen en wat veren trekken voor de geslachtsbepaling. Heel benieuwd wat eruit gaat komen! Heb wel al vermoedens dus benieuwd of dat klopt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 09:52

Gelukkig hield het bloeden snel op! Ik heb hier een jonge vogel gehad die bij het uitvliegen zijn nageltje en teentje zo beschadigde dat de nagel en het eerste kootje geamputeerd moesten worden omdat hij er aan bleef peuteren en anders te veel bloed zou verliezen.
Je ziet er bijna niets meer van en hij kan gelukkig alles met zijn pootje, maar dat was niet goed voor mijn hart :')