Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:14

Dan zul je toch echt een foto moeten plaatsen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:21

Mijn kuikens zijn nu ruim 4 weken maar daar zijn echt nog geen kammetjes te zien.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:22

Hallo allemaal, woensdag kan ik mijn eerste kippetjes van mn leven ophalen :D Een kuihoen kriel haan, en 2 cochin hennetjes. Nu heb ik een vraagje, ik heb een konijnenhok omgebouwd tot kippenhok. Maar ik vraag me af, moet het legnest in hetzelfde hok als de zitstok of kan ik het legnest ook ergens anders maken? Dit ivm de ruimte. En heb ik 2 legnesten nodig met 2 hennetjes? Alvast bedankt :)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:23

Bij ons hok zit legnest achter het hok vast. Twee hennen leggen in één nest.
sinds vrijdag is een hen broeds en zit op vier eigen eitjes en twee new hampshire eitjes. Ze zit nog wel in het gezamenlijke kippenhok maar over paar dagen is het andere hok klaar voor haar. Hok is nl veel te hoog voor kuikens. Hopen dat de verhuizing haar niet broeds af maakt.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:21

even over dat verhaal van mij, ik ben vanavond nog naar de plaats geweest in het bos, en heb hem niet meer gevonden. ben van plan morgen weer naar de plaats te gaan en te zoeken.

ik heb hem opgepakt gister, heb ik niet gemeld, maar hij/zij had duidelijk een kam en lelletjes en een puntige snavel, en al een echte kippenstaart, maar hij piepte nog als een kuiken, en was vrij dun.

morgen wil ik hem weer proberen te vangen en mee te nemen en foto's te maken.
ik heb nog 2 foto's gemaakt. zal zo proberen ze er op te zetten ivm. het niet zo goed snappen van foto's plaatsen.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:43

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:49

Ach, wat een klein beestje! Is het niet een volwassen haantje maar dan in slechte conditie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:55

Misschien een leghorn? Die zijn vrij slank maar de kleur klopt dan niet geloof ik.
Maar een kip zal niet gedumpt worden in het bos, dus zal vast een haantje zijn.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:09

Vind het zo zielig en hij was zo mooi ! En snel..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 07:45

hielkebro schreef:
Vind het zo zielig en hij was zo mooi ! En snel..

Ik zie ze liever zo dan opgehokt ;)

Mijn minies worden al echt groot! Ik zag ze gisteren een beetje tegen elkaar opboksen, haha :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:31

Volgens mij kunnen ze zich ook wel aardig redden of niet in het bos. Al blijft dieren dumpen not done.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:09

Heeeeeeeeej Amaris!

Alles loopt nu bij elkaar bij je, zie ik! 8-)

:wow: *\o/*

Zonder slag of stoot gegaan???

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:36

Heee! je ziet het! Wat grappig!

Nou... ik was wel klaar met al die hekjes eigenlijk, dus ik zat erover te dubben maar ze hebben het zelf min of meer geregeld haha. Vrijdag keek ik bij het wakker worden op de camera, zat Binkie in het kuikendeel, en het zwarte kuiken in het grote kippen deel. Direct mn bed uit gespurt en alles geregeld, maar er was eigenlijk totaal geen paniek. Alleen liep Binkie vreselijk te klokken.

Dus ik heb vrijdagavond de zooi maar bij elkaar laten lopen. De kuikens worden regelmatig door Bibi of Binkie weggejaagd, maar meer als een sprint erheen is eigenlijk al niet (meer) nodig, dan rennen de kuikens al. Net roadrunners dan. ^)

Maar ze worden niet opgegeten of hard gepikt! En als ze de schuur in rennen is het ook goed, dan gaan Binkie en Bibi er ook niet verder achteraan, dus echt kwaad zijn ze niet.

Had ik nooooit gedacht! Ik denk die moeten nog weeeeken uit elkaar gehouden worden, dat lees je toch altijd, dat ze minstens met 20 weken pas erbij kunnen. Dat valt dus weer reuze mee +:)+

Enige nadeel nu nog is dat ik de kuikens en kips heel veel plaats wil geven dus het hek is even deels ontmanteld, met als gevolg dat ik weer telkens kippenpoep loop te vegen door de hele tuin. Maar goed... dat is hopelijk niet al te lang.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:45

Gisteren 4 hanen verkocht. Wat een rust s'morgens en wat een rust onder mijn dames. Heb nu nog een jonge Wyandotte en een Watermaals kuiken haan. Die zijn voor volgend jaar .

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:47

Zo zie je maar weer: nergens goed voor al die mannen :+ ;) :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:21

Wat een leuk topic hebben jullie. Ik kan voorlopig nog niet echt meepraten... er zijn alleen nog maar plannen voor een kippenhok maar daarvoor moet er eerst wat gebeuren.... bult aarde/onkruid moet worden afgegraven voordat er een hok geplaatst kan worden en daarna pas nieuwe huisgenoten :)
Hok wordt bijna 25 m2 ... en denk aan zo'n 4 hennetjes (jammer genoeg geen haan.. liever geen ruzie met de buren)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:39

Je kunt altijd even vragen aan buren. Ik wilde ook geen haan. Toch buren gepolst en die vonden het juist leuk. Dus haan en twee hennen lopen nu rond. En hopelijk over 10 dagen kuikens.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:47

Mijn kipje heeft haar kuikens verlaten, ze slaapt nog wel met alle beebs onder haar vleugels maar 's ochtends rent ze hard weg en vermaakt zich in haar uppie op de wei van de buurman. Ik geloof niet dat ik veel begrijp van kippenlogica...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:54

Hey,

Ik lees/klets ook mee.

Ik ben sinds 1,5 jaar eigenaar van een steeds grotere club cochinkriel kippetjes.

Inmiddels 4 volwassen hanen, 5 hennen en van dit jaar 9 kuikens nu een maand of 2/3 en inmiddels 1 piepjong kuikentje erbij en 3 hennen zijn me knorrig aan het staren van hun nestje af....

Er mogen 2 hanen weg bij interesse :P en ik kan ook wel hennen missen aangezien de aanwas....

Ze lopen bij mij in een weide van ca 50 m2 met een oude geitenstal omgebouwd tot kippenhok :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:44

Amaris schreef:
Zo zie je maar weer: nergens goed voor al die mannen :+ ;) :D

Niet mee eens.

Ik heb een fantastische haan <3 Hij is erg geemancipeerd. Zo neemt hij de minies vaak onder zijn hoede, zodat Toos een ei kan leggen, of een zandbad kan nemen. Ook zie ik weleens 2 minies bij Toos lopen en 2 minies bij Henk. <3

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:45

Riddershow schreef:
Hey,

Ik lees/klets ook mee.

Ik ben sinds 1,5 jaar eigenaar van een steeds grotere club cochinkriel kippetjes.

Inmiddels 4 volwassen hanen, 5 hennen en van dit jaar 9 kuikens nu een maand of 2/3 en inmiddels 1 piepjong kuikentje erbij en 3 hennen zijn me knorrig aan het staren van hun nestje af....

Er mogen 2 hanen weg bij interesse :P en ik kan ook wel hennen missen aangezien de aanwas....

Ze lopen bij mij in een weide van ca 50 m2 met een oude geitenstal omgebouwd tot kippenhok :)

En dat gaat goed, zoveel hanen op zo weinig hennen?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:50

Dat die elkaar het hok niet uitvechten idd.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:34

We hebben macho haan, dat is de oudste (en grootste). De jonge hanen (één jaar) houden hem voornamelijk slank :D Als er namelijk weer gesputter komt van een hennetje moet hij er zo snel mogelijk heen....

Ze slapen verder allemaal gezellig samen op 1 stok... Het begon ook ooit met 2 hanen op 3 hennen... Maar er zijn wat hanen bij gekomen (en ook hennen) door een lichting kuikens van vorig jaar. En ik wilde er nog steeds een stel te koop zetten... maar het komt er maar niet van.

De hennen zijn wat dat betreft vervelender voor elkaar dan de hanen.

Met de nieuwe lading kuikens heb ik straks ook te veel kippen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:16

Mijn kuikens groeien als kool, worden al echte kippen.
Binnenkort moeten ze maar eens voor het eerst naar buiten, denk dat ze nu wel groot genoeg zijn om met rust gelaten te worden door de katten.
Ben er nog niet uit of het nu hanen of hennen zijn, lastig :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 07:57

anneliesdj schreef:
Mijn kuikens groeien als kool, worden al echte kippen.
Binnenkort moeten ze maar eens voor het eerst naar buiten, denk dat ze nu wel groot genoeg zijn om met rust gelaten te worden door de katten.
Ben er nog niet uit of het nu hanen of hennen zijn, lastig :P

Dat weet ik ook nog steeds niet! Mijn kuikens zijn morgen alweer 8 weken!