Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:05

Hier kost een consult zonder handschoentjes dat al en dan is er ook nog niks geleegd.

Als je hond vaker anaalklieren verstopt heeft zou je eens kunnen denken aan rauw voeren :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:07

Wintu schreef:
Ja, dat kan ik zelf, het was wat ontstoken, kwam bloed mee, dus hoopte op een kuur.

En ook al kan ik dat niet, consult is betaald, dat keukenrol en een plastic handschoentje 20 euro moet kosten.....

Als je het niet kan betaal je ook voor de kennis en kunde. Maar als je het wel zelf kan is het natuurlijk makkelijker opgelost: Niet meer door de DA laten doen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:07

BeFunny schreef:
Hier kost een consult zonder handschoentjes dat al en dan is er ook nog niks geleegd.

Als je hond vaker anaalklieren verstopt heeft zou je eens kunnen denken aan rauw voeren :j

Ze zijn niet verstopt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:08

Doubtless schreef:
Wintu schreef:
Ja, dat kan ik zelf, het was wat ontstoken, kwam bloed mee, dus hoopte op een kuur.

En ook al kan ik dat niet, consult is betaald, dat keukenrol en een plastic handschoentje 20 euro moet kosten.....

Als je het niet kan betaal je ook voor de kennis en kunde. Maar als je het wel zelf kan is het natuurlijk makkelijker opgelost: Niet meer door de DA laten doen.

Als ik voor anaalklieren legen zou gaan, was ik niet gegaan idd. Het was ontstoken, daar ging ik om ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:10

Wintu schreef:
BeFunny schreef:

Ze zijn niet verstopt.

Of vol zijn.
Als ze niet vol zijn of verstopt is maar net hoe je het wilt noemen hoeven ze ook niet geleegd.
Was maar gewoon een tip ;)

Het was dus ontstoken maar je kreeg geen kuur?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:18

Cayenne schreef:
KarmaChansy schreef:
Nederland valt nog mee vergeleken met hier :Y) maar daarin tegen hebben wij hier wel echt goede verzekeringen voor 5 honden betaal ik ongeveer 700 euro per 3 maanden en dan wordt na ER bijna alles wel vergoed, hoe zit het in NL met de huisdier verzekering?

700 euro per 3 maanden? :wow: Hoeveel procent van de kosten krijg je dan vergoed?
Onze papegaai zit ook in de verzekering (meest uitgebreide pakket) en daar betalen we 210 euro per jaar voor, met 70% vergoedingen op alle behandelingen (uitgezonderd reguliere halfjaarlijkse gezondheidscontrole).

85% wordt er betaald en dan ook eigenlijk bijna alles, heb bij mijn ene hond al 3 x een CT scan gehad en werdt netjes voor 85% betaald. Medicatie idem, wat ik heel erg fijn vind is dat medicatie voor dieren via de apotheek gaat, waar we dus 1 prijs hebben!

Als voorbeeld 1 van mijn honden krijgt Librela de eerste prik bij de dierenarts was 70 euro, maar haal ik het bij de apotheek kost het mij 85 euro voor 2 flesjes :+

Bo_Y

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:27

Hier is het Anicura, maar die van ons is niet heel duur.

Consult, titer en vaccineren 90 euro (hond)
Anaalklieren legen 24,50
Net met de pup consult en spuit ivm misselijk 75

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:39

Wintu schreef:
Als ik voor anaalklieren legen zou gaan, was ik niet gegaan idd. Het was ontstoken, daar ging ik om ;)

Nee snap ik. Kan je dan op het moment zelf niet zeggen dat behandeling niet hoeft? Of moet hij ze legen om de ontsteking vast te stellen?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:43

Doubtless schreef:
Wintu schreef:

Nee snap ik. Kan je dan op het moment zelf niet zeggen dat behandeling niet hoeft? Of moet hij ze legen om de ontsteking vast te stellen?

Om de ontsteking vast te stellen moet je toch voelen, en eigenlijk ook legen om te zien of het normale anaalklier smurrie is of pussige anaalklier smurrie.

Wintu je hebt in feite betaald voor de kennis en diagnose van de dierenarts, niet enkel voor het legen van de anaalklieren. De dierenarts heeft ernaar gekeken en geconcludeerd wat de beste behandeloptie is. Antibiotica is niet altijd nodig. Je betaald niet enkel voor de handeling, maar de conclusie/diagnose die aan die handeling vast zit.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:22

robert45 schreef:
Nyaleti schreef:
Ze nemen net zo goed praktijken over die niet lekker draaien hoor. Boeit ze niet, ze willen alles hebben :')

Maargoed, ik ken weinig praktijken die daadwerkelijk (goede) winst draaien. Ik weet hier van 3 praktijken uit de buurt dat het altijd lijkt alsof ze een mega omzet hebben maar onder de streep blijft er geen drol over.

Dan doe je als praktijk toch iets behoorlijk verkeerd. Als je een normaal klantenbestand hebt moet je goed kunnen verdienen.

Tja, dat zou je zeggen maar is dus echt niet zo. En het is nou echt niet zo rete toevallig dat ik nu nét die enkele praktijken ken die geen winst draaien. En zo'n reactie zegt dus eigenlijk al heel veel, mensen hebben geen idee wat het allemaal kost. Dit zijn alle 3 goedlopende praktijken met alle 3 hun eigen doelgroep en bomvolle agendas.

Een kliniek zit ook met flink gestegen rekeningen, voer en medicatie wat ook allemaal duurder wordt. Soms zulke bizarre stijgingen dat ze het niet in één keer durven door te rekenen aan de klant (denk aan Royal Canin).
De ontwikkelingen gaan hard in deze sector en daardoor moet er ook weer geïnvesteerd worden. Denk aan nascholingen maar ook nieuwe apparatuur. Je personeel loopt ook weg als jij ze hetzelfde loon als in 2021 blijft geven.

Dus dan stijgen de prijzen voor de klanten, terwijl het in verhouding blijft staan mbt de gemaakte kosten.
Praktijken durven dan niet nógmaals de kosten omhoog te doen, zodat ze meer overhouden onder aan de streep.

Dit gaat trouwens niet om AniCura of Evidensia klinieken. Gewoon dierenartsen die normale bedragen vragen.
(Alhoewel ik van een AniCura ook weet dat ze geen winst draaien ondanks dagelijks overvolle agendas. Maar een nieuwe gebouw en grote investeren dus die verdienen dat wel weer terug)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:29

BeFunny schreef:
Wintu schreef:

Ze zijn niet verstopt.

Of vol zijn.
Als ze niet vol zijn of verstopt is maar net hoe je het wilt noemen hoeven ze ook niet geleegd.
Was maar gewoon een tip ;)

Het was dus ontstoken maar je kreeg geen kuur?

Zonder het topic nou over de diagnose van mijn hond te laten gaan verder. Nee, ze waren niet verstopt. We zijn nu inmiddels 4 keer geweest en moeten nu eventueel een vijfde keer om te laten spoelen. 1 consult met kom maar weer als het niet gaat, 3 consulten met ab en verlenging ab en vijfde consult wordt spoelen. Dat zijn imo aardig wat consulten te veel en dat ga ik dus niet nogmaals doen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:31

Doubtless schreef:
Wintu schreef:

Geen idee, ik had zelf al aangegeven dat er bloed bij het anaalvocht zat en ik een ontsteking vermoedde. Da bevestigde dit.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:33

Yipee schreef:
Doubtless schreef:

Om de ontsteking vast te stellen moet je toch voelen, en eigenlijk ook legen om te zien of het normale anaalklier smurrie is of pussige anaalklier smurrie.

Wintu je hebt in feite betaald voor de kennis en diagnose van de dierenarts, niet enkel voor het legen van de anaalklieren. De dierenarts heeft ernaar gekeken en geconcludeerd wat de beste behandeloptie is. Antibiotica is niet altijd nodig. Je betaald niet enkel voor de handeling, maar de conclusie/diagnose die aan die handeling vast zit.

Waarvoor betaal je een consult dan?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:15

De winst van Anicura die is natuurlijk boekhoudkundig laag te houden. Investeringen financieren met geld geleend van de aandeelhouders tegen een hoge rente, zo verschuif je de winst naar een land waar je weinig belasting betaalt en lijkt het alsof er niks verdient wordt.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:46

StalNollie schreef:
lifeofmarit schreef:

*stille meelezer*

700 euro?? Waar ben jij bij verzekerd? Wij hebben een hele goeie verzekering voor onze jachthond en die kost nog geen 200 sek per maand. Mijn andere hond is verzekerd voor 150 sek per maand. Eigen risoco is dacht ik 1500 sek.

700 euro voor drie maanden voor 5 honden. Als je dat omrekent per maand naar 1 hond is dat toch niks geks? (Nog geen 50€ per hond per maand)

Imo wel haha, wij betalen grof omgerekend 35 euro voor 2 honden per maand. Eigen risico 150 euro en verder hartstikke goed verzekerd!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:49

Wintu schreef:
Yipee schreef:

Voor de tijd van de dierenarts, voor het afnemen van een anamnese, het doen van lichamelijk onderzoek (anaalklieren uitknijpen en controleren wat eruit komt), diagnosticeren met een waarschijnlijke diagnose en advies geven aan de eigenaar + eventueel medicatie voorschrijven. Voor dat hele riedeltje betaal je een consult. De dierenarts heeft tijd voor je ingepland (meestal 15-20 minuten, hoeveel tijd het daadwerkelijk kost maakt niet uit) en tijd = geld. Als je alleen de anaalklieren uitgeknepen wilt hebben, dat kan meestal een paravet met een paravet consult wel doen (is vaak wat goedkoper). Daar hebben veel klinieken wel opties voor.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:23

office schreef:
Het irritantste vind ik dat een dierenarts geen diagnose meer lijkt te kunnen stellen zonder nader onderzoek .Foto echo s noem maar op.Iedereen ziet bijvoorbeeld dat een tinker mijten heeft maar er moet eerst een huid afschraapsel onder de microscoop bekeken worden voor er een plan van aanpak komt .Vroeger kreeg je gewoon wat je nodig had.
De dierenarts maakte op het oog en met z’n handen een diagnose en gaf dan een behandelplan of een medicijn.
Maar ja …de goede oude tijd was dat .

Preciea dat! Nu is het voor elk wisje en wasje eerst een huidschraapsel dit of dat bloed trekken etc. Terwijl een goede ervaren dierenarts al ziet wat het probleem is en verhelpt dat zo en dat was vroeger het geval! Altijd zeer tevreden over en het probleem snel verholpen of genezen. Maar tegenwoordig moet er n hoop gedaan worden om tot een diagnose te komen. En jeetje wat een prijzen zie ik hier voorbij komen. Ben ik heel blij dat ik geen eigen paard meer hoef en aan huisdieren begin ik niet meer aan, ik vind het heerlijk om de vrijheid te hebben en niet te verbonden aan huis. Maar we hadden een kater en toen waren de dierenartskosten ook al te idioot voor woorden. De overheid moet hier echt wel wat aan gaan doen en hard in gaan grijpen, want dit kan gewoon niet zulke buitenlandse overname en keten! Dieren mogen er niet onder gaan lijden en de baasjes de dupe van.

Maar ja, de dierenartsen doen dat toch zelf, ze stonden het toe en gingen erin mee dat hun klinieken of praktijken overgenomen werden. Of zie ik dat verkeerd?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:41

Over die anaalklieren, ik vermoed dat er een consult is gerekend en apart 'anaalklieren ledigen' a 15 euro ofzo? Dus bovenop de consultkosten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:16

Yipee schreef:
Wintu schreef:

Voor de tijd van de dierenarts, voor het afnemen van een anamnese, het doen van lichamelijk onderzoek (anaalklieren uitknijpen en controleren wat eruit komt), diagnosticeren met een waarschijnlijke diagnose en advies geven aan de eigenaar + eventueel medicatie voorschrijven. Voor dat hele riedeltje betaal je een consult. De dierenarts heeft tijd voor je ingepland (meestal 15-20 minuten, hoeveel tijd het daadwerkelijk kost maakt niet uit) en tijd = geld. Als je alleen de anaalklieren uitgeknepen wilt hebben, dat kan meestal een paravet met een paravet consult wel doen (is vaak wat goedkoper). Daar hebben veel klinieken wel opties voor.

Precies wat ik dacht, dan is 20 euro voor een latex handschoen en een velletje torc rol best veel toch?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:20

Ragdollcat schreef:
Maar ja, de dierenartsen doen dat toch zelf, ze stonden het toe en gingen erin mee dat hun klinieken of praktijken overgenomen werden. Of zie ik dat verkeerd?

Deels wel en deels niet. Er zijn een hoop praktijken overgenomen van artsen die richting pensioen koersen. Er is niemand om het over te nemen, want dat is niet te betalen. De oude eigenaar gaat het ook niet voor een appel en een ei doorschuiven, want de inkomsten uit de verkoop van de praktijk zijn vaak hun pensioenvoorziening. Dus dan is het kiezen uit geen opvolger, dus door buffelen tot je de kist in mag, of geen pensioen hebben. Als er dan iemand met een zak geld voor de deur staat, hoeveel keus heb je dan daadwerkelijk?
Zo ging het niet bij allemaal, maar wel bij meerdere praktijken die ik ken of waar ik gewerkt heb.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:23

BigOne schreef:
Evidensia :[ [url=m/EFgtAC.png]Afbeelding[/url] ]
Probeer er maar eentje te vinden die er niet bij is aangesloten.

Dat is niet heel moeilijk:
Citaat:
Nederland telt volgens het CBS ruim 2.400 dierenartspraktijken, de grootste categorie zijn de huisdierenpraktijken (> 60%), gevolgd door de gemengde praktijk (>20%) en de paardenklinieken (>5%). Op dit moment is naar schatting ongeveer 20% tot 25% van de dierenartspraktijken onderdeel van een keten. De belangrijkste ketens zijn AniCura (met ca. 103 dierenklinieken en ziekenhuizen) en Evidensia (307 dierenklinieken en ziekenhuizen). Net zoals in de dentale sector zoeken grote (internationale) investeerders ook in de veterinaire sector naar investeringsmogelijkheden.

Bron: https://www.abnamro.nl/nl/prive/speciaa ... elijkheden.
Dit is van maart 2022. Geloof dat er nu zo’n 30-40% van de praktijken overgenomen is door een keten.

Maar er zijn nog zat onafhankelijke praktijken. Wel hebben veel van die praktijken hun spoedzorg uitbesteed aan de ketens omdat ze het zelf niet meer zien zitten en het rendabeler is het af te kopen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:34

jesito schreef:
Momo94 schreef:
En ik denk dat ook veel verschil maakt dat vroeger dierenartsen ook omzet uit veterinaire voeding kon halen. Nu tegenwoordig is alles voor bijna inkoopprijs op internet te halen. Daar kan een dierenarts niet mee concurren en dan zullen de behandelingskosten omhoog moeten om te kunnen blijven bestaan.

Als een dierenarts zijn winst uit de bijverkoop zou moeten halen, gaat er iets mis. Dit is ook juist wat ik niet geloof. Zoals gezegd heb ik bij de da een flesje cisaral voor 35,00 afgetikt. Op medpets staat het zelfde flesje voor 19.99 verkoopprijs dus geen inkoop. Betaal dus bij de da 15,00 meer, ik vind dat een mooie marge.

Ondertussen wil cavia niet echt opknappen, maar het is wat het is, ze is op leeftijd en krijgt de dingen die ze moet krijgen.

Ondertussen heb ik van alle kleine beestjes nog maar 1 konijn en 2 cavia's (met een beetje pech dadelijk 1) en wil er niks meer bij, heel sneu voor de achterblijvers en tegen mijn principe, maar ik stop er echt mee.

Ik ben ook gestopt met cavia's, de ene had een nare stand van de kiezen en hield op met eten, ondanks 2x opereren (slijpen kiezen) niet meer goed gekomen, de ander kreeg een abces achter het oog, en reageerde niet op de antibiotica. Dat wil zeggen, de bacterie reageerde er niet op. Dus einde oefening. Cavia kostte in een week tijd iets van 300 euro, was het op zich waard geweest als hij het overleefd had, maar dat zat er dus niet in... Nu ben ik er klaar mee, na mijn levenlang honden en cavia's gehad te hebben begin ik er niet meer aan. Zéker niet nu de klinieken hier ook door Evidensia zijn overgenomen, wat te merken was aan de prijsverhogingen...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:49

anoukwendy schreef:
En dan zijn de kosten in Nederland nog niet eens zo hoog, ik was 7900€ kwijt voor 5 dagen kliniek van mn veulentje, 950€ voor een behandeling van baarmoeder ontsteking van zn moeder en proberen drachtig te krijgen heeft ook nog eens 5400€ (inkl verdere behandeling van bacterie in de baarmoeder) gekost zonder resultaat. Hier in Zweden zijn de kosten veel hoger dan bij jullie in Nederland en Belgie

Maar is de koopkracht daar dan ook niet hoger? Ben ik gewoon benieuwd naar, misschien is dat niet zo hoor, heb er geen verstand van hoe dat in Zweden is? Verdienen mensen daar meer en is het in verhouding dan niet net zo duur? Nieuwsgierig :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:51

Zweden is ook een duur land.
Ik vind dat je geen vergelijking kan maken met kosten hier in Nederland en kosten in Zweden

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:11

purny schreef:
Zweden is ook een duur land.
Ik vind dat je geen vergelijking kan maken met kosten hier in Nederland en kosten in Zweden

In welk opzicht is Zweden een duur land? Het valt best mee hoor, prijzen zijn aardig gelijk aan nederland.
Er zijn echter niet heel veel dierenartsen (waar ik woon geen 1, dichtsbijzijnde 1 uur rijden) en ik denk dat dat de reden is waarom de DA zo duur is. Er is schaarste maar wel veel vraag.