Meestal draai ik 4 tot 6 weken in voordat er garnalen in komen en idd in de 3e week doe ik om de dag een test tot ik de nitrietpiek zie. Bij mij duurde de nitrietpiek erg lang en omdat ik wat ongeduldig was heb ik een waterwissel gedaan van ongeveer 50 procent en daarna weer getest en toen was de nitrietpiek weg en heb ik na enkele dagen de garnalen toegevoegd. Wel heb ik 'vals' gespeeld door alvast een gebruikt filtermedium van een ander aquarium erin te doen zodat de bacteriën sneller kunnen groeien.
Light blue garnalen bedoel je denk ik blue jelly garnalen? Die wil ik ook nog maar die had de winkel niet waar ik de actie heb gewonnen.
Alleen maar fijn dat het kan fjordjes Ik heb dat in het verleden ook weleens gedaan. Bij mijn sulawesi aquarium heb ik na een week of vier wat vissen erin gedaan. Deze gingen er voordat de garnalen erin gingen er weer uit. Zit er aan te denken om dat weer te doen.
Sorry maar teststrips aflezen ben ik slecht in Ik gebruik zelf altijd druppeltesten en ik heb een ph meter.
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Geplaatst: 22-04-23 07:31
fjordjes schreef:
Jawel de nitriet is 1 van de bovenste 2, bij mij wel in elk geval Die NO is het
No3 is nitraat, No2 is stikstof.
GH is de waterhardheid, pH de zuurtegraad, KH de karbonaathardheid en O2 het zuurstofgehalte.
Oke super bedankt voor de uitleg! Nitriet staat er dus niet op terwijl ik dat wel expliciet had gevraagd
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Geplaatst: 22-04-23 09:53
Silly1972 schreef:
Oke super bedankt voor de uitleg! Nitriet staat er dus niet op terwijl ik dat wel expliciet had gevraagd
Nee, tenzij ze met No2 nitriet bedoelen, maar dat is stom, want No2 is dus stikstofdioxide en voor planten noodzakelijk. Nitriet komt altijd wel voor in een aquarium en bij lage concentraties is het niet meteen een issue. Als je zorgt dat je zuurstofrijk water hebt, dan zit je meestal gewoon goed, dat neutraliseert.
Hoge nitraat (No3) en lage zuurstof is dan wel een indicatie dat je water moet gaan wisselen.
Verder zou ik om water te testen een druppeltest aanraden. Die stripjes zijn niet nauwkeurig genoeg, eigenlijk.
Je zou even in de bijsluiter moeten kijken wat ze met 0, 1, 5 e.d. bedoelen. Als dat 0.0, 0.1 en 0.5 is dan zal nitriet bedoelt worden. Al ben je met 0.5 dan al te laat.
Silly1972
Geplaatst: 22-04-23 10:06
Hmmm dat staat er dus niet bij. Danmaar een druppelaar aanschaffen of misschien alleen een nitriet tester.
Hebben jullie nog tips voor welke het beste zijn? Sorry voor de vele vragen
Maar ben wel trots op mijn bakkie, kan niet wachten tot ik er bewoners in kan zetten
Haha, ja dat maakt het makkelijker....not. Ach komt wel goed
Lieszje
Geplaatst: 22-04-23 15:06
Net maar even een lade van één van mijn hobbykastjes leeggehaald voor de garnalen spullen. Nu kwam ik dus op het idee om er gelijk garnalenstickers op te maken
De eerste zit erop, ga eerdaags kijken om nog andere leuke te maken
Ohhh wat leuk! Doe je ook voor anderen maken? Op etsy staan ook leuke shirts met garnalen hobby dingen/teksten, misschien zit daar leuke inspiratie tussen