cursebreaker schreef:Ik ontworm helemaal niet ondanks volledig rauw dieet, tenzij nodig. Sommige dierenartsen zijn zo panisch met rauw voeren, is echt ongelooflijkDe DA waar ik vroeger stage liep en heel veel geleerd heb en altijd heel goed vond, heeft me hierin ook echt teleurgesteld toen Arya pup was. Die hoorde dat ik over rauw voeren nadacht en werd helemaal gek, dat het levens gevaarlijk was en bla bla en ja dat was de eerste en enige keer dat ik bij hem met Arya ben gegaan. Erna gelijk een andere DA gezocht. Je moet nog steeds wel een beetje kijken wat je doet en wat je ze voert natuurlijk, maar ik snap niet dat ze nog ontkennen dat een hond anatomisch en fysiologisch gezien niet gemaakt is om gewoon rauw voer te eten/verteren en dat ze nog steeds vaak durven te beweren dat dit gevaarlijk en slecht is - met katten hetzelfde terwijl die bij uitstek echt carnivoor zijn.
Ik laat ontlasting onderzoeken elke 3 maanden en pas wanneer er echt een worm infectie zou zijn, ontworm ik. Wat tot nu toe nog niet is gebeurd ondanks dat ik volledig rauw vlees voer - ruim 2 jaar.
Wel heb ik na ons bezoek aan Frankrijk preventief ontwormd, al heeft dat niet perse veel nut maar goed, ivm een gevaarlijke hartworm die in Frankrijk actief is, maar was voor mij wel even een uitzondering en heb ik Milbemax gegeven.
Maar daar krijg ik ook altijd de kriebels van idd van die 'je moet elke maand of elke 2 maanden ontwormen' adviezen, want dat heeft echt 0 effect/nut bij de gemiddelde gezonde hond. Ik stop er liever zo min mogelijk in in dat lichaam, als het niet noodzakelijk is. Toen ze pup was wel gegeven overigens, maar erna alleen nog maar aan de hand van ontlasting onderzoek en die ene keer in Frankrijk dan. Voor een gezonde, volwassen hond is dat echt niet nodig als je ontlasting laat onderzoeken bv. en aan de hand daarvan geeft. Zelfde principe als titer bepaling eigenlijk: alleen enting erin zetten wanneer nodig.
Laat jij de ontlasting bij je dierenarts onderzoeken of via een andere instanties of via een zelfkit? Ik weet niet of die laatsten voor honden ook bestaan maar dacht er even terug wat over te hebben gelezen (maar kennelijk niet opgeslagen