Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:32

lletam schreef:
Santos_05 schreef:
Wij hebben van XS to XL eieren en allemaal verschillende kleurtjes. Geweldig om de eieren uit te zoeken bij wat je nodig hebt! Alleen met eieren koken (wij zijn met 5 pers) zoeken we wel even grote uit, zodat ze allemaal hetzelfde gekookt worden :D

@Marcella, veel plezier vandaag!

Ik heb gisteren de bench ontsmet. We hebben 6 brahma kuikens binnen, ze zijn nog maar 2 weken, maar groeien echt de kuikenbak uit :Y)

Wat voor kleur eieren van welk ras heb je? Ik heb een araucana lopen dus ben zo benieuwd naar haar blauw/groene eitjes

Wij hebben 3 araucana's, die kleur is echt super tof! :D

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:51

Marcella schreef:
Gewoon niet naar ras kippen kijken deze zijn vaak doorgefokt, maar weinig rassen zijn ook nog echt raszuiver.

Gewone simpele boerderij kip. De Sussex rood porselein grootslag hebben eerste 2 jaar super gelegd (320 per jaar) en nu waardeloos. Barnevelder grootslag is tegenwoordig meer sierkip dus eier productie is ook niet geweldig.

Ik vind Brahma als ras goede leggers, maar mindere karakter. Maar dat is tot nu toe mijn eigen ervaring. Heb nu een hennetje geslacht die ik eigenlijk wilde houden, maar ze sloopte echt mijn kuikens en dat gedrag accepteer ik gewoon niet. Ook ooit een kruising haan gehad, maar die werd levensgevaarlijk met mij aanvallen.

Ik heb straks kruising Sussex x Barnevelder en Hampshire, kruising x volle Sussex en aracuana vol en kruising en marans. Dus lekker gemixt zooitje.

Beetje mazzel heb ik straks 30 kuikens lopen. :+

Nou hier snap ik echt niets van!

Brahma’s staan bekend om hun rustige karakters. Als er één slechte om wat voor reden dan ook tussen zit hoeft nog niet het hele ras onderuit gehaald te worden. Het is een prima aanvangersras. Dat alle raskippen zo goed als doorgefokt zijn is ook onzin. Goede fokkers kijken zeer nauwkeurig naar de bloedlijnen. Je moet ze net zoals honden en katten niet van een dierenhandelaar kopen maar rechtstreeks bij een goede fokker. Neem contact op met een rasvereniging of een kleinvee vereniging. Zij weten de goede dieren te zitten.

Legkippen leggen slechts 1 a 2 jaar en dan meestal veel te veel in een te korte tijd voor een hobbyhouder. Een ras als Brahma legt goed formaat eieren, minder dan een fabriekskip, maar beter verdeeld en bij goede verzorging een jaar of 6 a 7 de productie loopt langzaam af. De dieren zelf kunnen zo’n 15 jaar worden.

Hanen die aanvallen zijn heel normaal, het zit hun genen. Het is aan de fokker ze zodra ze gaan puberen op te voeden zodat ze geen kinderen , dieren en mensen aanvallen. Meestal heb je 2 maanden discussie met ze daarna is het voor het leven gedaan met dat gedrag. Zoiets als hengsten, je bent er voor geschikt of niet. Maar het heeft niets met rotkarakter maar alles met hormonen te maken. Hanen zijn gewoon op te voeden.
Kruisingen van oude rassen geeft eigenlijk altijd sterkere dieren, dat sterke kun je ook terug zien in de karakters. Meer pit, meer aditude.

Zelf heb ik Brahma krielen en grote vechters. De vechters zijn zo tam als de softe brahma’s. Gewoon tijd in steken en opvoeden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 15:09

Legkippen leggen absoluut niet slechts 1 a 2 jaar, wel leggen ze de eerste twee jaar het meest. Ze worden inderdaad niet zo oud, zeker niet als ze uit de commerciële houderij komen, maar kunnen best nog wel een aantal jaar mee vaak. De reden dat ik ze overigens aanraadde was omdat voor iedere jonge hen die je koopt, nu eenmaal een haan geslacht wordt. Voor de meeste vegan(gerichte) mensen is dat een no-go. Door ze uit de commerciële houderij te kopen, wordt er niets meer extra gedood. De kippen zouden anders naar de slacht gaan voor 1-2 euro en dat geld krijgen ze nu van de tussenpartij.

Agressie bij de hanen wordt helaas heel normaal gevonden, waardoor er niet tegen geselecteerd wordt bij veel rassen. Het is zeker niet een noodzakelijkheid of normaal. En bij sommige rassen is het veel erger dan bij anderen. Rhode Island Red's staan bekend om hun agressieve hanen bijvoorbeeld. Terwijl bijvoorbeeld bij Australorp groot het heel normaal is dat ook kinderen van kuiken tot en met volwassen haan geen risico lopen omdat de haan simpelweg niet agressief is naar bekenden (vreemden is soms een ander verhaal).

Veel fokkers geloven nog altijd niet in inteelt bij kippen. Dus doorgefokt is wel degelijk een berucht probleem bij raskippen. Vast niet bij allemaal, maar wel bij veel rassen. En dan niet van een dierenhandelaar, maar juist bij een rasfokker die hoog scoort op tentoonstellingen. De definitie van goed laten we dan maar achterwege. Het is niet ongebruikelijk dat een fokker nauwelijks tot geen nieuw bloed heeft binnengehaald nadat hij 10 jaar geleden is begonnen met een handje hennen en 2 hanen. Wel ieder jaar een nieuwe generatie fokken voor de show en daar de beste van aanhouden om mee verder te fokken, maar geen vers bloed.

Ik zie bijvoorbeeld bij de barnevelder kriel dubbelgezoomd zilver dat er veel zwakke dieren tussen zitten, meer dan bij de dubbelgezoomd goud. Maar de kruising tussen die 2 kleurslagen die ik heb zitten zijn veel gezonder dan beide zuivere lijnen. En ja, de ouderdieren zijn van goede tentoonstellingsfokkers, waarbij de zilveren haan zelfs meervoudig kampioen was. Hij is wel ondertussen dood, want niet oud geworden. De hennen zijn wel van 93+ punten ouders, maar hebben zelf bij de fokker de selectieronde niet gehaald. Aangezien ik geen interesse in tentoonstellingsfokken heb, is dat voor mij geen probleem.

Neem daarbij dat veel kippenrassen van slechts een handjevol stamdieren weer opgebouwd zijn, en de inteelt is compleet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 15:39

Hanen kunnen echt heel lief zijn. De huidige is echt een schatje. Heb ook een paar rotzakken gehad.

Ik heb denk ik gewoon geen geluk met de Brahma. :+

Zorgkuiken is nu kroelkipje. <3
Afbeelding
Afbeelding

Eh heb even 26 kuikens thuis en ja weet het een beetje krap, maar vanavond krijgen ze hun eigen buiten loop ruimte.
Afbeelding
Afbeelding

De haan die nu gaat blijven wordt gekozen op karakter.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 15:41

Wij zijn daar met onze kippen wel degelijk selectief in.
Onze Brahma hennen (groot) zijn vriendelijk, kalm en heel gezellig. Brahma wordt helaas wel hardnekkig broeds, dus als ze eenmaal echt broeds zijn dan krijgen ze eieren om uit te broeden. Die kies ik uit bij verschillende kwekers in de buurt. Enerzijds om zo een keer een andere kleurslag uit te broeden, maar ook om vers bloed onze kippen groep in te halen.
De broed ronde daarna (als het lukt pas volgend jaar) dan mogen ze eieren uitbroeden van eigen leg omdat dan de haan en de hennen niet familie zijn door de afwisseling waarmee we werken.

De huidige haan is nu drie jaar oud en is helaas behoorlijk agressief aan het worden.
Tegen ons valt hij wel eens uit als wij onoplettend tussen hem en zijn hennen doorlopen. Maar hij kan ook hard achter een vreemde aangaan. En ik ben van mening dat dat bijzonder lastig af te raden is.
Als er in de huidige broed ronde een mooie haan zit, dan gaat deze de soep in. En de volgende haan is dan ook zeker geen zoon van deze man, voor zover we daarmee een selectie hebben dus.

Dan heb ik ook nog het idee dat daar waar wij in de regio eieren halen, de harlekijn kleurslag nog weer heel veel zachter en vriendelijker lijkt te zijn (ook de hanen) dan de blauwe haan die we nu hebben bijvoorbeeld.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 15:43

Marcella, tot welke leeftijd wacht jij met die keuze?
Mijn 1e haan was lief tot hij ongeveer 7 maanden was en toen begon hij met aanvallen.

Mer1980

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 16:01

Mijn haan is nu 3 en heeft nog nooit aangevallen, ook mijn kids niet. Hij heeft in zijn eentje wel 25 hennen. Ik heb een Araucana haan.

Mijn Brahma's zijn ook rustig en lief, de Araucana's zijn veel feller. Ik doe niet (meer) aan eigen broed, ik heb er genoeg, mochten er teveel dood gaan door ouderdom oid dan mogen ze volgend jaar wel wat eitjes uitbroeden. Een vriendin heeft wel voor de 2e keer eitjes van mijn toom onder haar zijderhoenders gegooid daar zijn wat kruisingen Brahma X Araucana en Cream legbar X Araucana uit gekomen, dat geeft wel leuke gekleurde eitjes :D

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 16:08

Ik kweek zelf heel specifiek op karakter eigenlijk. Ik wil graag fijne kippen die in de tuin kunnen leven wat dus ook een fijne haan betekend. Mijn 1e haan was enorm agressief. Vorig jaar 2 jonge Barnevelder hanen gekocht en zelf marans en olijfleggers uitgebroed en een paar araucana kuikens gekocht. Daarvan zijn alleen de 2 Barnevelder hanen die hier gebleven zijn en altijd een goed karakter gehad hebben. Helaas is de ene gehandicapt geraakt en zo lang hij happy is mag hij lekker door leven, de ander is helaas van het voorjaar overleden aan complicaties van een zure krop :(
De andere hanen waren allemaal voordat ze 20 weken waren al agressief aan het worden en begonnen aan te vallen. Van de overleden haan heb ik nu 5 jonge haantjes rond lopen hier waarvan ik er 1 of 2 hoop te houden voor volgend jaar. Voor dit jaar heb ik nu een "nieuwe" haan en die doet zijn werk heel goed want heb vandaag de eerst eitjes bevrucht geschouwt :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 16:12

Vanaf 3 maanden gaan eerst de grootste etters. Liever iets langer om een beetje vlees extra, maar als ze echt vervelend zijn en te veel onrust veroorzaken is het snel gebeurt. Tot maximaal 6 maanden gezien dan het vlees nog het lekkerste is.

Van die leeftijd heb je wel minder, maar super zacht en mals.

En voor de rest een beetje op de gok met regelmatig observeren. Ga dan regelmatig op mijn hurken zitten en kijken.

De Sussex haan viel mij wel aan toen ik de aracuana haan apart wilde zetten. Toen was hij even niet lief en 3 maanden later liepen die 2 te bekvechten door het gaas heen. :')

Trouwens al mijn kippen zijn te hanteren ook de hanen dus daar test ik ze ook op, maar dan benaderen ze je lief en pik je de rotte er ook snel tussen uit.

Zorgkuiken is trouwens zeer waarschijnlijk een haantje die gaat zeker niet blijven. Heb slechte ervaringen met hanen die ooit de kop kapot gepikt hebben gehad. :=

Vorig jaar papa had oppas dag.
Afbeelding
Afbeelding

Van de 19 kuikens zijn deel van mezelf deel gekochte broedeieren. Gekochte waren 6 volle aracuana en 7 aracuana x marans dus ben heel benieuwd. Zag wel dat ik 2de kruising brahma er tussen had dit zou met de aracuana haan zijn. Hopelijk een hennetje een van de 2 met goed karakter. Het waren totaal 24 eieren waarvan er 2 onbevrucht waren en 2 jong afgestorven.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 18:31

Nirvana_ schreef:
lletam schreef:

Wat voor kleur eieren van welk ras heb je? Ik heb een araucana lopen dus ben zo benieuwd naar haar blauw/groene eitjes

Wij hebben 3 araucana's, die kleur is echt super tof! :D

Ik ben echt zooo benieuwd!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 20:27

Grote Orpingtons hebben ook een heel vriendelijk karakter, maar van de 5 hanen die we in de loop der tijd hebben gehad waren 2 echt agressief. De anderen waren (zijn) super vriendelijk

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:44

Dit is mijn grote kerel <3 hele leuke en lieve haan.
Geluk mee gehad, komt van een goede fokker en doet ook super zijn werk!
Afbeelding

Vandaag het 2e ei *\o/* duurde 3 weken maar gaat nu goed.
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:26

Buiten zijn ze nog leuker.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 00:11

Brahma's agressief? Ik heb hier een immense Brahma haan, maar dat is toch echt een schat. Bewust juist voor Brahma gekozen om het lieve karakter..

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:52

lletam schreef:
Ballard_L schreef:
Ik heb 6 kuikens van nu 4 weken oud. De afgelopen dagen mogen ze onder toezicht wat scharrelen in de tuin en dat vinden ze geweldig :) nu valt me vandaag opeens op dat er eentje wat suffig is en minder actief. Ze eet, drinkt en poept wel goed. Ik vind het een beetje moeilijk of ik het af moet wachten of nu al actie moet ondernemen. En zo ja, wat dan. Iemand tips?

Je zou altijd de veearts kunnen bellen als je erg twijfelt?

Kipje was gelukkig ‘s avonds alweer actiever. Ik denk dat het toch de overgang van temperatuur is. Toch maar weer vannacht de warmtelamp aan gedaan, blijkbaar hadden ze dat toch nog wel nodig, want ze gingen er lekker onder liggen.

Wat een leuke kipjes Marcella <3 ik kan echt uren naar ze kijken als ze zo door hun ren lopen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:23

Ik ook maar helaas moet er ook nog wat gebeuren op de moestuin.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:26

Broedse Brahma's 8-) Hier achter elkaar, niet van het nest te krijgen. We laten ze maar. Elke dag legt onze Easteregger in hetzelfde nest (bovenop de Brahma) een ei, dus we moeten nog opletten ook :D

Schijndelaar = blauw
Easteregger = groen
Leghorn = wit
Brahma = crème en l. bruin
Legkip (geen idee) = bruin

Araucana en Marans leggen nog niet.

Onze haan is een (tot nu toe) hele lieve Schijndelaar. De brutale hanen hebben we weggedaan. Hoe liever als kuiken, hoe vervelender als volwassenen haan is onze ervaring tot nu toe.

We hebben momenteel 8 kippen die kunnen leggen, waarvan 1 net broeds af. Dit waren de 7 eieren van gisteren

Afbeelding

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:21

Mooie kleuren collectie zo :) heb je ook echt een verschil in smaak?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:34

Nee hoor, het is alleen het uiterlijk van het ei ;)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:17

Afbeelding

Hier wat eitjes van mijn kipjes. De Marans zitten hier niet bij...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:30

Ben benieuwd straks wat ik allemaal voor kleurtjes ga krijgen van eieren.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 17:34

Geweldig die eieren, santos en mer!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:10

Santos_05 schreef:
Broedse Brahma's 8-) Hier achter elkaar, niet van het nest te krijgen. We laten ze maar. Elke dag legt onze Easteregger in hetzelfde nest (bovenop de Brahma) een ei, dus we moeten nog opletten ook :D

Schijndelaar = blauw
Easteregger = groen
Leghorn = wit
Brahma = crème en l. bruin
Legkip (geen idee) = bruin

Araucana en Marans leggen nog niet.

Onze haan is een (tot nu toe) hele lieve Schijndelaar. De brutale hanen hebben we weggedaan. Hoe liever als kuiken, hoe vervelender als volwassenen haan is onze ervaring tot nu toe.

We hebben momenteel 8 kippen die kunnen leggen, waarvan 1 net broeds af. Dit waren de 7 eieren van gisteren

[ [url=m/AGx0zD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super leuk, deze kleuren heeft mijn nicht ook! Hebben ook Schijndelaar, Marans en een beetje mengras wat dus wit legt, en ik denk ook die Easteregger? Of zijn die niet hetzelfde als de Olive eggers?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 22:10

Een Oliveegger is een Easteregger met Olijfkleurige eieren (blauw x chocolade). Hoe meer je mengt, hoe verrassender de kleur.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:02

Mijn 1ste eitje.
Beetje twijfels van welke kip omdat het klein en licht in gewicht is.

Witte leghorn of cochin?

Afbeelding