Show je aquarium III!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:01

Allejandro schreef:
ellepel schreef:
kun je er geen helena in doen om ze te bestrijden?

Dat werkt wel maar dan heb je daar straks een explosie van. -O-
Er bestaan wel slakkenvallen, google maar eens. Dat schijnt goed te werken.

welnee joh,die gaan niet zo snel hoor.
en die kun je er eventueel wel makkelijk uithalen en verkopen.

rianne
ik denk dat dat kweken van watervlooien niet wil in een schone bak?

Melyoramel

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:30

Watervlooien kweken, is best veel over te vinden op internet. Ze eten voornamelijk in het water zwevende algen. Je kent foto's van aquaria met volledig groen water? Dat zijn het soort algen wat watervlooien eten.

Ze zijn daarnaast ook een lekkernij voor vissen, dus je kan ze niet kweken in een bak waar je vissen in hebt :Y) wel goed om te voeren aan je vissen als je ze toch kweekt in een aparte bak! :D

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:57

Helena's heb ik vroeger ook gehad.. ik vind ze zo leuk!

Ja! Dat bedoelde ik eigenlijk! Kweken in een aparte bak, en dan permanent een zooitje watervlooien in het aqua.. tegen de alg zeg maar.. maar dat is vast te simpel gedacht, en de vissen eten zich morsdood dan... toch?

Vanochtend het eerste stukje spider wood binnen gekregen.. En de nieuwe, kleinere thermostaat..die wél in de filterbehuizing past.
Toch twijfel ik.. Jack wil nog wel eens in de filterbehuizing gaan zitten.. gaat hij zich dan niet verbranden? Gekookte Betta lijkt me een beetje zonde...

vanmiddag komen als het goed is de andere spulletjes. dan kan ik ik morgen of overmorgen de definitieve inrichting gaan doen..

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:15

_Rianne_ schreef:

Ja! Dat bedoelde ik eigenlijk! Kweken in een aparte bak, en dan permanent een zooitje watervlooien in het aqua.. tegen de alg zeg maar.. maar dat is vast te simpel gedacht, en de vissen eten zich morsdood dan... toch?

Vanochtend het eerste stukje spider wood binnen gekregen.. En de nieuwe, kleinere thermostaat..die wél in de filterbehuizing past.
Toch twijfel ik.. Jack wil nog wel eens in de filterbehuizing gaan zitten.. gaat hij zich dan niet verbranden? Gekookte Betta lijkt me een beetje zonde...

vanmiddag komen als het goed is de andere spulletjes. dan kan ik ik morgen of overmorgen de definitieve inrichting gaan doen..

Ik denk dat al je watervlooien die bij je vissen probeert te dumpen tegen algen binnen minuten in hun buikjes zijn verdwenen :P

Wat betreft thermosstaat en filter durf ik het niet met zekerheid te zeggen. Ze doen nog weleens malle dingen, die betta's. Stroming is niet goed voor betta's, daar raken ze snel vermoeid van. En die van mij zoekt regelmatig dat plekje op waar ik lichte stroming heb om er lekker tegenin te zwemmen, eronder te duiken en dat na 5 minuten hangen nog een keertje te doen :')

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:28

Melyoramel schreef:
_Rianne_ schreef:

JA! dat doet die van mij dus ook. Heb me in alle bochten lopen wringen om die stroming te verminderen.. pompje wat verder in de "behuizing " etc.. wat doet hij... springt in de behuizing... of hangt voor het gaatje waar dus de stroming uit komt.. HOE DAN. Prima vent.. er zijn genoe plekjes met minimale stroming...
toen hij voor het eerst in de filter sprong dacht ik dat hij er nooit meer uit kwam.. nou, schijnbaar wel.. doe je ding dan maar..

Ik denk dat al je watervlooien die bij je vissen probeert te dumpen tegen algen binnen minuten in hun buikjes zijn verdwenen :P

Wat betreft thermosstaat en filter durf ik het niet met zekerheid te zeggen. Ze doen nog weleens malle dingen, die betta's. Stroming is niet goed voor betta's, daar raken ze snel vermoeid van. En die van mij zoekt regelmatig dat plekje op waar ik lichte stroming heb om er lekker tegenin te zwemmen, eronder te duiken en dat na 5 minuten hangen nog een keertje te doen :')

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:30

Allejandro, Het was inderdaad echt triest. Ik sta er ook echt heel erg versteld van dat alle vissen die bij het aquarium zaten het overleefd hadden.

De haaitjes zaten er 2 grote bij het grote aquarium en zelf waren we er bij de dierenwinkel ook in getrapt dat ze wel konden.
Van de zomer waren onze 2 kleintjes ook natuurlijk flink gegroeid en hadden we dit kwartet zwemmen. De rede om een ander huisje voor ze te zoeken. Ze zitten nu inderdaad niet meer bij ons maar bij iemand die een aantal aquariums heeft waaronder 1 van 4m lang. Daar zitten ze nu in en kunnen ze dus eindelijk echt zwemmen <3 :D

Afbeelding

Afbeelding

De "pleco" die ik uit NL mee genomen had was ongeveer zoiets:
Afbeelding

Ik zal zo een foto proberen te maken van de bruine bristle die we nu hebben.
Dit is onze albino:

Afbeelding

Dit was trouwens ons aquarium voor de aan de grote 200L bak begonnen.
Afbeelding

Nu ik terug kijk zie ik dat we de algen daar een heeeeel stuk beter onder controle hadden :O en de planten er echt heeel veel beter uit zagen :(

En dan als laatste nog wat foto's van onze bak in wat meer detail. Je ziet dan ook meteen goed hoe erg gekrast het glas is.
Links: de meest linker plant vermoed ik dat het niet gaat overleven
Afbeelding
Rechts
Afbeelding
Onze overgebleven skelet
Afbeelding

en 2 van de garnaaltjes. Als t goed is hebben we red cherry, een blauwe en een wit/grijze versie.
Afbeelding
Afbeelding

Ahh en over slakken valletjes, trap er niet in :') ze werken voor geen meter, of najha dat is mijn ervaring. Wij hebben er 1 gehad en daar kwamen ze net zo makkelijk uit als in. Die werkte alleen maar als je er de hele dag voor zat en bij elke slak die erin kroop, je hem meteen op viste en de slak eraf haalde. Plus de kleintjes kreeg je er niet eens af want die paste overal tussen O:)

Het enigste wat bij ons hielp was het potje wat je ziet op de foto van ons oude kleine aquarium

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:32

@Allejandro: ik wil hem niet opnieuw plaatsen, maar hij komt dus boven water.. weet niet helemaal of dat de bedoeling is. En onderaan wat rotte blaadjes, die knip ik sowieso af. Maar kan ook bovenaan afknippen, dat terugplaatsen en voor de zekerheid de onderkant ook laten staan. Ben veel te bang het te verpesten :')

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:52

Ik wil ook weer meelezen!!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:16

Zertab schreef:
@Allejandro: ik wil hem niet opnieuw plaatsen, maar hij komt dus boven water.. weet niet helemaal of dat de bedoeling is. En onderaan wat rotte blaadjes, die knip ik sowieso af. Maar kan ook bovenaan afknippen, dat terugplaatsen en voor de zekerheid de onderkant ook laten staan. Ben veel te bang het te verpesten :')

Afbeelding

Ik heb volgens mij hetzelfde plantje. De mijne groeit inderdaad ook snel naar boven. Heb 1 stengel halverwege afgeknipt en de top opnieuw geplant. Dat is de meest rechtse stengel. Aan de overgebleven stengel zie je bij de witte pijl dat er weer wat nieuws uitschiet. Ik zie wel hoe het groeit en als het niet bevalt snoei ik het weg. Maar zo heb heb je in elk geval niet alleen zo'n lange stengel zoals de meest linkse. Die heb ik laatst gewoon bovenaan afgeknipt omdat t een zooitje werd boven water...
Misschien heb je er wat aan ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:31

XxLiEsJuHhxX schreef:
Allejandro, Het was inderdaad echt triest. Ik sta er ook echt heel erg versteld van dat alle vissen die bij het aquarium zaten het overleefd hadden.

De haaitjes zaten er 2 grote bij het grote aquarium en zelf waren we er bij de dierenwinkel ook in getrapt dat ze wel konden.
Van de zomer waren onze 2 kleintjes ook natuurlijk flink gegroeid en hadden we dit kwartet zwemmen. De rede om een ander huisje voor ze te zoeken. Ze zitten nu inderdaad niet meer bij ons maar bij iemand die een aantal aquariums heeft waaronder 1 van 4m lang. Daar zitten ze nu in en kunnen ze dus eindelijk echt zwemmen <3 :D

[ [url=m/cBsvHn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DYgSps.jpg]Afbeelding[/url] ]

De "pleco" die ik uit NL mee genomen had was ongeveer zoiets:
[ [url=m/7ar0Yz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zal zo een foto proberen te maken van de bruine bristle die we nu hebben.
Dit is onze albino:

[ [url=m/oUZCwL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was trouwens ons aquarium voor de aan de grote 200L bak begonnen.
[ [url=m/b79Q48.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu ik terug kijk zie ik dat we de algen daar een heeeeel stuk beter onder controle hadden :O en de planten er echt heeel veel beter uit zagen :(

En dan als laatste nog wat foto's van onze bak in wat meer detail. Je ziet dan ook meteen goed hoe erg gekrast het glas is.
Links: de meest linker plant vermoed ik dat het niet gaat overleven
[ [url=m/zKf5Bw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rechts
[ [url=m/NRJevL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Onze overgebleven skelet
[ [url=m/sWYWyV.jpg]Afbeelding[/url] ]

en 2 van de garnaaltjes. Als t goed is hebben we red cherry, een blauwe en een wit/grijze versie.
[ [url=m/SDsS6Q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4UKzmO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ahh en over slakken valletjes, trap er niet in :') ze werken voor geen meter, of najha dat is mijn ervaring. Wij hebben er 1 gehad en daar kwamen ze net zo makkelijk uit als in. Die werkte alleen maar als je er de hele dag voor zat en bij elke slak die erin kroop, je hem meteen op viste en de slak eraf haalde. Plus de kleintjes kreeg je er niet eens af want die paste overal tussen O:)

Het enigste wat bij ons hielp was het potje wat je ziet op de foto van ons oude kleine aquarium

Die algeneters prachtig <3 eten ze bij jou erg aan de planten? Ik wil ze namelijk ook maar er stond me iets van bij dat ze hier fanatiek aan eten.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:15

Eerder had ik 2 bakken.. 1 van een meter en 1 van 1.20m. In de 1.20 had een Pleco van 30cm. Die kwam uit een 60cm bakkie van een oud collega :(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas in mijn meter bakkie van nu, een algen plaag.. Temperatuur nu naar 23 graden, 8 uurtjes licht, paar extra planten en easycarbo.

Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:18

Wauw hoeveel had jij ervan in jouw bak? <3 <3 ze zijn echt prachtig!

Vind dat type veel mooier dan de bristlenose die wij hebben

L_Rivaldo, Nee hier doen ze zo niks volgens mij met de planten. De oude grote wit/gele die we hadden had aan zijn sprieten best wat punten waardoor hij ze wel echt beschadigde.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:21

xxappiexx schreef:
Zertab schreef:

[ [url=m/xkEZ2g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb volgens mij hetzelfde plantje. De mijne groeit inderdaad ook snel naar boven. Heb 1 stengel halverwege afgeknipt en de top opnieuw geplant. Dat is de meest rechtse stengel. Aan de overgebleven stengel zie je bij de witte pijl dat er weer wat nieuws uitschiet. Ik zie wel hoe het groeit en als het niet bevalt snoei ik het weg. Maar zo heb heb je in elk geval niet alleen zo'n lange stengel zoals de meest linkse. Die heb ik laatst gewoon bovenaan afgeknipt omdat t een zooitje werd boven water...
Misschien heb je er wat aan ;)

Ik ga dat denk ik ook doen als is bovenwater komt. Topje eraf en die planten. Kijken welke het mooiste wordt.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:27

Waar ik trouwens erg benieuwd naar was. jullie hebben veel al het licht op 8 uur per dag. van hoelaat tot hoelaat hebben jullie hem dan aan?

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:44

XxLiEsJuHhxX schreef:
Wauw hoeveel had jij ervan in jouw bak? <3 <3 ze zijn echt prachtig!

Vind dat type veel mooier dan de bristlenose die wij hebben.

Ik had 1 van 30 cm en 1 van denk 20cm.. die kleine had ik al heel lang, die grote heb ik overgenomen :) Was echt een prachtbeest :D

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de tijd van 12:30 - 20:30.. Als ik niet hoef te werken, ben ik nooit eerder dan 12:00 actief
Spoiler:
Mijn nest uit :=

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:47

Van af 15:30 tot 22.30 Of zo overdag weinig in de woonkamer

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:19

Hier springt het licht om 7;45 aan en is dan na een 3 kwartier op volle sterkte.
Om 12 uur neemt het weer af tot echt uit om 12;45.

En dan om 16:00 weer beginnend tot 22:00 volledig uit.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:33

Toevallig net wel een leuke vergelijkingsfoto gemaakt:
Corydoras van zeker 10 jaar oud en Corry van enkele maandjes.
Afbeelding

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:34

Owwww heerlijk al die bakken. Met de verhuizing 3 jaar geleden mijn meter bak eruit gedaan omdat ik dacht dat ik geen plek meer had in het nieuwe huis.
Nu kriebelt het toch wel heel erg en gaan we toch weer een nieuwe kopen.
Ik twijfel nog over de juwel vision 260 en de juwel Rio 240.
Leuk hoor alle voorpret weer..kijken naar plantjes en uiteindelijk welk bestand ik er in wil.
Dit was mijn vorige bak (niet op zn mooist meer, net voor verhuizing)
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:37

XxLiEsJuHhxX schreef:
Waar ik trouwens erg benieuwd naar was. jullie hebben veel al het licht op 8 uur per dag. van hoelaat tot hoelaat hebben jullie hem dan aan?

Van 8:00-16:00. Of later, gezien ik nog steeds geen makkelijke en goede tijdschakelaar heb gevonden :')

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:52

XxLiEsJuHhxX schreef:

Ik heb hem van 12:30-22:30 uur. 10 uur per dag dus, zo lang dat geen algenplaag geeft, maar dat gaat nu goed. 'S avonds hebben we eigenijk de meeste tijd om ervan te genieten

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:58

Bedankt voor jullie tijden. Jullie geven daarmee ook precies aan waarmee ik een beetje in mijn maag zat. Wij zijn er ook nooit erg vroeg uit, nu staat hij al een paar uur aan als wij eruit komen en is hij relatief snel weer uit. Ik ga hem vanaf morgen wat later aan laten gaan en zo de tijd wat minder lang licht maken. Hopen dat we zo weer van de algen af komen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:59

Ik kan nu eigenlijk niet van mijn aquarium genieten, met deze tijden. Gezien ik op mijn werk ben. :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:39

stond net even met een buurman te praten,die had gezien dat ik in elk geval 2 bakken heb staan.
wel leuk,hij was helemaal enthousiast en heeft zelf 2 bakken.
heeft ook blue velvet garnalen!
denk dat ik daar wel wat van hebben wil, kan wel ruilen met mijn rode :D

over rode plantjes gesproken.
ik heb deze ook:

Afbeelding

en ja alg op de achtergrond, maar ik vind het niet zo storend

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:34

Wat een prachtige bakken komen hier voorbij zeg. heel mooi!

ooh, die cory's... <3
Die had ik ook ooit.. lang geleden. Ze bljiven leuk!

Mijn lamp gaat om 12.30 aan, op volle sterkte, maar daar is Jack niet zo blij mee. Dus die zet ik zo snel mogelijk weer op de laagste stand. Tot een uurtje of half 10 meestal, dan gaat de nachtverlichting ( klein blauw lampje) aan tot half 2. Zolang mn Algen niet de bak uitkomen bevalt me dat wel..

Jack heeft een nieuwe inrichting.

Afbeelding

edit: waarom is die foto zo klein? -O-