Zwaluwen verwelkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:55

Wat voert ze de kleintjes dan?
[/quote]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[quote="[***]"]

Ze voert ze vliegen, muggen, geweekt hondenvoer, gekookt eigeel, meelworm, gekookt kipfilet.
Ze zitten dan in een kunstnest met een plankje oid erop zodat het dicht en knus is voor ze.
Op haar iPad heeft ze zwaluwgeluid staan die de ouders maken als ze komen voeren, dus dan speelt ze dat af en dan gaan die bekkies open en kan ze het voer er zo in doen. Super schattig is dat.

SillyB

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:28

wat slim!! machtig dit <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:05

pmarena schreef:
Superpony: Ah dat zou wel het toppunt zijn hoor, dan win je wel de prijs voor de mafste van het topic, als je nieuwe boeiboorden met een gat er op laat zetten.....dat topt makkelijk het vliegles geven of vogelnestjes bijknippen _O-

Oh wat balen van de dode vogeltjes....zouden ze het te warm hebben gehad...?

Ow, oliebol. Jij hebt altijd gelijk, dus dan is dat ook nog eens zo }> :+

Maar ze wonen daar, dus wil ze wel wat aanbieden, hahaha

Inderdaad balen als je vogeltjes dood gaan.

Hier ook veel kraaien. Die vliegen hier boven het bos en soms duiken ze het bos in en dan hoor je een gekreis. Echt niet leuk.
Wij hadden in een grote boom een mereltje en die is haar nestje kwijt door zo een zwarte eikel.

We hebben trouwens achterin 3 hoge palen staan. Dara hebben we een hooibar gebouwd en moet nog een dakje op. Daar zit dus een buizerd steeds, maar die kleine vogeltjes vallen hem ( of haar ) gewoon echt aan. We wilden foto's maken, maar is te ver en dan is hij toch weg.

Maar goed, is de natuur.......

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:23

Och, wat mooi zo Rongyos! Slim ook met het afspelen van dat geluid van de volwassen vogeltjes!

Hier heeft een koppeltje winterkoninkjes een zwaluwnestje van vorig verder verbouwd en in bezit genomen :D Man wat zijn die kleintjes schattig! Zijn drie baby;s op uitgevlogen. Een ander nestje van vorig jaar is helaas leeggebleven, maar op de hooizolder hebben ze meerdere nieuwe nestjes gemaakt en sinds kort ook nog een een nieuw nestje in de inloopstal, zo leuk!

Het winterkoninkje
(Beetje slechte ingezoomde foto, maar wilde haar niet verstoren)
Afbeelding

En één van de net uitgevlogen baby zwaluuwtjes van vorig jaar <3

Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:11

Slecht nieuws in zwaluwland. Alez, goed en slecht nieuws eigenlijk. Het goede nieuws is dat de jonkies zijn uitgevlogen. We zagen er drie zitten in de stal, maar wisten vrij zeker dat er vijf in het nest zaten. Toen we keken zag ik een soort van kopje liggen, maar het bewoog niet. Ik heb even met een bezemsteel tegen de onderkant van het nest geduwd, maar geen reactie. Even trapladder genomen en jawel, 2 dode jonkies :'( Ze waren helemaal plat en gemumificeerd. Duidelijk een stuk jonger dan de rest dus het moet al even geleden gebeurt zijn. Wij denken dat het nest te klein was en de oudere jonkies de kleinere hebben platgedrukt. Het nest was vroeger veel groter, maar de zwaluwen kunnen het zich niet laten om het elk jaar hoger (en dus smaller) te bouwen.. Weinig aan te doen dus.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:37

Ah wat jammer!

Ze zijn ook eigenlijk te laag begonnen, het is wel logisch dat ze willen dat de rand wat dichter onder het plafond willen, daar voelen ze zich fijner bij :) Maar wel heel sneu als het dan te klein wordt....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:02

Joehoe eindelijk... onze eerste bewoners zijn gearriveerd. 3 dagen geleden werden we hier stevig in de gaten gehouden en een dag later hebben ze hun intrek genomen. We zijn heel gelukkig met hun komst <3
Vorig jaar hebben we 3 soorten rond de stallen gespot, maar geen enkele bleef.
Ik had mijn vriend een plank boven de kuisstal laten bevestigen, maar ze verkiezen de ongebruikte hooizolder. De plank gebruiken ze om op te gaan zitten.

Marlies: dat winterkoninkje :D slim gezien.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:27

Dus ze kunnen nu nog gaan nestelen? Ze vliegen hier wel veel rond, in de stallen, op de hooizolder en zelfs in huis toen ik de deur open had laten staan. Dus ik let nu heel goed op dat ik geen zwaluw opsluit. Maar kunstnestje is ongebruikt. Ik wil voor volgend jaar iets van oude fruitkistjes met grof gaas ervoor ophangen zodat ze daar eventueel een nestje kunnen bouwen waar de zwaluwen wel bij kunnen maar de uil niet. Maar nu ik zwaluwexpert Pmarena lees, kan het misschien beter een wijnkistje zijn, dat is minder hoog. Ik heb trouwens ook veel mussen in de stal, misschien willen die er ook wel een nestkastje ;-).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:31

Hier blijven ze af en aan vliegen en vinden ons wel al iets minder eng geloof ik. Maar zie nog niks gebeuren qua vliegles. Ben een beetje bang dat de paarden erop kunnen gaan staan, dus wil dat gaan afzetten. Maar kan niet de hele stal afzetten, dus moeten ze wel daar de vlieglessen gaan geven.

En Pmarena, ik heb het er met mijn man over gehad en we gaan serieus kijken of we de boeien kunnen vervangen met open kanten voor de musjes. Het is nu echt weggerot en moet vervangen. Ik hoop alleen dat ze dan volgend jaar wel terugkomen. Anders hebben we hele rare boeien............

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:40

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:41

Zwaluwexpert :)) Ik weet ook alleen maar wat ik zie hoor :=

Heb hier jaren geleden ook ene paar plankjes bevestigd maar ook bij ons gaan ze daar alleen maar op zitten om uit te rusten / de boel een beetje in de gaten te houden. Ze hebben 2 nestjes aan de draagbalken van het dak geplakt zelf, en nog een nestje op een latje gemaakt in de hoek ergens :)

Hier heb ik de indruk dat broedsel nr. 2 bezig is, want ze vliegen ineens weer af en aan *\o/*

Soms doen ze zelfs nog een 3e broedsel in augustus ergens :)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:52

Ahhh dus ik moet eigenlijk nu die kistjes fiksen. Ga dit weekend eens kijken en zal de uilenwerkgroep eens vragen waar hij net niet meer doorheen past.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:40

Hier zijn 3 nesten leeggeroofd door de eksters. Ben er ziek van. Gister nog de ventilator erop gezet en de kleintjes vonden dat zo lekker. Kom ik vandaag, nest leeg overal veertjes. En bij nog een nest met jongere kuikens ook. Kan er ook helemaal niks aan doen. De stal is te open. Pa zwaluw kwam nog een paar keer kijken. Echt zo verdrietig.

Twee andere koppeltjes zijn nestjes aan het verstevigen voor hun tweede leg. Maar ben er bang voor. Misschien kan ik bij het ene nest iets met een ruif eromheen doen. De andere zit midden op een vrije balk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:13

Ik kan me haast niet voorstellen dat een andere vogel hier bij kan. Zie ook tot nu toe alleen de zwaluwen op dit nestje aan en af vliegen.

Het winter koninkje zit volgens mij helemaal alleen. Die vliegt weg als ik aankom, maar zie verder niks. Nestej is wel heel erg uitgebreid.

Het nestje in de boom van volgens mij een mereltje, was wel snel leeg. Zo sneu als ze dan zo hard werken en dan nog een aantal keren terug komen en in de buurt van het nestje komen zitten.

Maar hier wel veel kraaien en nu ook duiven en een buizerd die boven ons zitten steeds.

Bij ons gebruiken ze de plankjes ook om toe te kijken op het nest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 07:32

Ik vraag me ook wel af hoe een andere vogel de zwaluwnestjes hier leeg zou kunnen halen...het zit hier zo hoog op een balk, geen ding om op te staan ofzo......zo'n ekster-achtige of uil ofzo kan toch niet als een kolibri stil in de lucht hangen voor een nestje en dan ook nog zijn snavel er in krijgen zo vlak onder het plafond :?

Dan moeten ze toch iets hebben om op te zitten lijkt me...?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 07:36

Wel leuk trouwens die vogelvide!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 07:55

Sybelle schreef:
Hier zijn 3 nesten leeggeroofd door de eksters. Ben er ziek van. Gister nog de ventilator erop gezet en de kleintjes vonden dat zo lekker. Kom ik vandaag, nest leeg overal veertjes. En bij nog een nest met jongere kuikens ook. Kan er ook helemaal niks aan doen. De stal is te open. Pa zwaluw kwam nog een paar keer kijken. Echt zo verdrietig.

|( , wat jammer. Hier hadden we soms een uil die 's nachts de zwaluwen verschrikte. Je zag ze dan rondvliegen in de schuur (op de nachtcamera). "s Morgens vond ik dan vaak resten van vogeltjes. Ook hier is er voor zover ik kan beoordelen geen plek voor zo'n grote vogel als een uil om bij de nesten te landen, maar kennelijk kon hij de zwaluwen er wel uit jagen en dan te grazen nemen. Gelukkig zijn er hier meerdere nestjes ook in de ponystal en inloop waar dit niet gebeurt. Eksters en andere grote rovers zijn hier niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:05

Sybelle schreef:

Twee andere koppeltjes zijn nestjes aan het verstevigen voor hun tweede leg. Maar ben er bang voor. Misschien kan ik bij het ene nest iets met een ruif eromheen doen. De andere zit midden op een vrije balk.

Ah wat zonde en vooral zielig. Bij mij zitten bijna alle nesten binnen, veilig in de schuur. Komen geen andere vogels is. Gisteren zat er wel een ekster voor de schuur, maar die werd vakkundig weggejaagd.

Ik zie ook wel wat zwaluwen mijn boxen in en uit vliegen en in de schuilstallen, maar vooralsnog geen nestjes. Ik denk ook dat het te open voor ze is en dat ze het niet aandurven. Ik heb nl ook een nest met jonge eksters in de tuin.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:07

Ach wat sneu Sybelle, ik had zo'n zwaluwboekje aangevraagd bij de vogenbescherming en daar stond het ook echt in vermeld. Ze plaatsen ook geen uilenkasten waar zwaluwen zitten.
Gelukkig zijn zwaluwen slim, ik denk dat we allemaal zulke deuren moeten maken: https://www.dumpert.nl/item/6600489_94df917a

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:49

Hier is het ook heel open, maar denk dat de andere pas komen als de kleintjes vliegles gaan krijgen. Dan hang ik gewoon wat extra hooi op dat de paarden in de buurt blijven. Dat houdt echt jagen vlakbij wel een beetje tegen geloof ik als ik zo kijk.

Als je ziet hoe ze aan het eind bij ons de buizerd allemaal aanvallen, zo klein als ze zijn.......

Maar de aanvallen van de kraaien zijn wel echt heel naar. Ze cirkelen boven het bos en gaan dan naar beneden. Dan is het wel over en weer een gekrijs waar je naar van wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:00

Hier ook regelmatig zwaluw-alarm met veel gepiet en getwiet, dan zie je ze allemaal van die duikvluchten maken naar een ekster ofzo :j Deden ze ook wel eens bij de katten die gewoon door de wei liepen te scharrelen, dan kwam er zo'n in elkaar gedoken katertje op me af gerend die van alle kanten belaagd werd :=

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:57

Leuk, een zwaluwentopic :)

Wij hebben pas een bijgebouw geplaatst, het dak ligt er sinds vorige zomer op. Elk jaar vliegen hier wel wat zwaluwen rond, en dit jaar zag ik dat ze de hooizolder van het bijgebouw ook steeds in en uit vlogen.

Ben het dan aantrekkelijk voor ze beginnen maken door modder te voorzien tijdens de droogte (zitten op leemgronds dus da's al een meevaller), vogeldrinkbakken geplaatst, een waslijn op de hooizolder gehangen, en een vliegenbuffet daar zorgden de paarden wel voor :) Na lang wachten nog geen nest, dus heb ik een maandje terug een kunstnest geplaatst en er lagen meteen eitjes in *\o/* . Deze week ergens zijn de babies uitgekomen <3
Afbeelding

Blijf er zoveel mogelijk weg, al gaan we vrijdag hooi binnenhalen wat de zolder op moet dus hopelijk vluchten de ouders niet (heb er wel wat schrik voor) :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:20

Bij ons komen er elk jaar weer zwaluwen in de schuur en de eerste weken zijn ze vrij schuchter, maar ik heb de schuur ook gewoon in gebruik en loop dus de hele dag in en uit. Soms moet ik even bukken voor een zwaluw, maar ze worden steeds minder schuchter. We hebben zelfs wel eens een grote reparatie aan onze tractor in de schuur gehad onder de zwaluwnesten. Inclusief veel lawaai, rokende motor en 2 monteurs.

Ik denk niet dat de ouders zullen vluchten hoor. Misschien dat ze een paar uur wegblijven, maar die komen wel weer terug.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:19

Achgos wat een goede foto van die kleine kippenboutjes :+:

Zwaluwen zijn over het algemeen niet zo moeilijk hoor! Ze voeren sowieso met enkele uren tussenpozen steeds, dus mocht je er wat rekening mee willen houden / niet aan een bepaalde begintijd vast zitten, dan zou je wellicht (als je er goed zicht op hebt?) in de gaten kunnen houden wanneer ze af en aan vliegen naar het nest, en dan daarna beginnen zodat de jongens vers gevoerd liggen te dutten en niet net aan hun voerbeurt toe zijn terwijl jullie beginnen.

Maar anders dan slaan ze een voerbeurt over als de ouders het niet aandurven....zullen ze vast wel kunnen hebben neem ik aan.....? Ik weet het niet :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:32

FleurVP schreef:
Hier moeten alle pannen eraf en dan wil ik deze onder de goot: https://www.renovadak.nl/home/monier-vogelvide

Ik vond dit echt een heel leuk idee en heb gevraagd aan moeder van schoolvriendje of ze deze toevallig kent. Zij maakt tuinadviezen voor de Vogelbescherming en zegt dat zij deze helaas niet meer adviseren omdat gebleken is dat de kans dat vogeltjes er in gaan nestelen, nihil is....