Welke kleur(en) vallen onder gezond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JesdaJinn schreef:Ik heb het even gauw gelezen want kon het niet loslaten.
Welke kleur(en) vallen onder gezond?
Macs schreef:De kooi is af en hammie is happy!!!
Het scapen is nog niet helemaal klaar en moet echt nog op zoek naar een mooi huisje. Hij heeft nu wel een groot graafstuk en een wilgenbrug waar hij onder kan zitten, zijn lapjes fleece heeft hij meegekregen uit de oude kooi waar hij een mooi bolletje van had gemaakt in het hooi.
Voor nu is hij zijn wiel aan het uittesten maar hoop dat ie toch zn energie steekt in het bouwen van een bed..
[ [url=m/yrttgU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nhUDkU.jpg]Afbeelding[/url] ]
JesdaJinn schreef:Als er morgen 'de keus' is tussen die kleuren en het is geen probleem dan neem ik die mee.
Lestrange01 schreef:Hoe gaan jullie ermee om dat jullie hamster oud wordt?
JesdaJinn schreef:Ik bedoel dat ik vanavond ga vragen of ik toch nog keus heb uit andere hamsters zodat ik of een wildkleur of een blauw wildkleur mee kan krijgen ipv een gewone blauwe.
Ik weet natuurlijk niet hoe het vanavond gaat.
Stel dat het vanavondwel gewoon een blauwe wordt dan is het mijn eigen schuld maar heb wel mijn best gedaan en de volgende keer als er een nieuw hamstertje komt heb ik nu veel info uit deze les kunnen halen.
Graag laat ik het nu hier ook bij en zoals ik al heel vaak heb gezegd voel ik me een beetje dom omdat ik me niet super, super heb verdiept in de kleuren en me heb laten leiden door t uiterlijk en dat blijkt verkeerd te zijn geweest. Wijze les er uit gehaald en hopen dat ik vnvd toch een gezonder kleurtje mee kan namen
Wat een mini holletje!
En ik vind Alpha echt knap
JesdaJinn schreef:Ik heb diegene net gevraagd en ga vanavond een blauwe wildkleur bij hem ophalen.
Hopelijk is het nu klaar en kan ik jullie straks blij maken met foto's van een blauwe wildkleur
MarlindeRooz schreef:Het gaat niet om de kleur zelf. Maar om de genen die met de kleur samenhangen. Net als dat je niet een herder wil waarvan een van de familieleden HD heeft. Gewoon foute genen.
xDenies schreef:De advertentie die gemaakt wordt heeft standaard foto's van hamsters die daar gezeten hebben. Het kan dus best dat je daar staat en je een bak voor je neus krijgt met verschillende hamsters er in en dat je daar dan uit kan kiezen. Persoonlijk ben ik altijd van het niet kiezen op kleur, maar daar kiest ieder voor zich natuurlijk voor.
Er is niets om je rot over te voelen. Je hebt een mooie bak staan en je bent goed op weg. Ver in het begin van ons contact had ik je al aangegeven dat je er op je gemak mee aan de slag moet (toen kwam ook de kleuren ter sprake) gaan maar ik herken mezelf wel een beetje in je. Wat hij in zijn kop heeft, heeft hij niet in zijn kont & dan moet het gewoon gebeuren.
Om voor een ieder even de uitleg bij de situatie te geven:
Je hebt een Russische Dwerghamster & een Campbelli dwerghamster. Er zijn mensen geweest die deze twee soorten hebben gekruist, dit is de enige soort die onderling gekruist kan worden. Het leuke daarvan was vooral dat er allemaal leuke kleurtjes naar voren kwamen. Het minder leuke daaraan is dat het felle karakter waar de bellie om bekend stond, meer naar voren kwam maar ook meerdere gezondheidsproblemen.
De kleur mandarijn ligt erg onder de loep al jaren. Dit is een kleur die ook maskeert. Stom voorbeeld: je kan een mandarijn kleur zien, maar de hamster is officieel zwart. Bij mandarijn komt veel diabetes langs en door het combineren ondertussen bij alle kleuren helaas wel. Je hebt aangeboren diabetes en diabetes die door o.a ouderdom ontstaat.
De kleur zwart is momenteel het grootste drama. Bij zwart, en zwart gerelateerde kleuren (lilac, dove, Russische blauw etc) komen hele vervelende gezondheidsproblemen naar boven. Problemen met de vacht (golvende vacht), olifantentanden (tanden die door blijven groeien), parkinson (trillen) & dwerggroei. Ik heb zelf ook meerdere keren hamsters gekend, zwart of gerelateerd, die het voedsel niet goed uit hun wangzakken konden halen en dit ging dan schimmelen.
Een hamster die wildkleur is, maar met bijvoorbeeld een zwarte vader, kan nog steeds dezelfde gezondheidsproblemen met zich meegeven. Daarom is een stamboom bijvoorbeeld weer interessant.
Kortom .. mooie kleuren maar ik zelf blijf er ontzettend ver vandaan en kan ook echt verdrietig worden van allerlei beginnende fokkers die juist met deze kleuren er op los fokken. En niet alleen met deze kleuren maar ook bont, pearl & merle door elkaar gooien met alle gevolgen van dien.
(in een dierenwinkel heb je overigens ook deze problemen die op de loer liggen)
Ik hoor veel ellende en het zit dan niet in mijn aard om er over te zwijgen (ook niet het doel achter het verbeteren van welzijn, ik fok juist om deze redenen heel bewust zuiver).
Het hoeft zeker niet altijd ellende te zijn en ik hoop juist dat dit ontzettend goed gaat en je heel veel plezier van het hamstertje zal hebben.
Edit: Voorbeeld:
https://www.dehamster.nl/2019/09/06/par ... -hamsters/