Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:39

Ik heb het even gauw gelezen want kon het niet loslaten.
Welke kleur(en) vallen onder gezond? :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 21:49

JesdaJinn schreef:
Ik heb het even gauw gelezen want kon het niet loslaten.
Welke kleur(en) vallen onder gezond? :)

Alle kleuren die ontstaan zijn door het kruisen met een Campbelli dwerghamster, zogenoemde hybride hamsters, brengen risico's met zich mee. Omdat dit al jaren wordt gedaan zijn de gezondheidsproblemen ook verspreid. Of een hamster 'zuiver' is kan je dus alleen maar weten door de achtergrond van de hamsters te bekijken.

De officiële Russische dwerghamster kleuren zijn wildkleur & blauw wildkleur. En dan heb je nog de tekeningen Merle & Pearl maar dat is een tekening die over iedere kleur kan komen. Dus Wildkleur Pearl, Zwart Pearl, Mandarijn Pearl etc.

Begrijp me niet verkeerd. Iedere hamster kan ziek worden. Maar er zijn kleuren met een veel groter risico, zeker met de kennis van tegenwoordig.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:19

De kooi is af en hammie is happy!!!
Het scapen is nog niet helemaal klaar en moet echt nog op zoek naar een mooi huisje. Hij heeft nu wel een groot graafstuk en een wilgenbrug waar hij onder kan zitten, zijn lapjes fleece heeft hij meegekregen uit de oude kooi waar hij een mooi bolletje van had gemaakt in het hooi.
Voor nu is hij zijn wiel aan het uittesten maar hoop dat ie toch zn energie steekt in het bouwen van een bed..

Afbeelding

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:29

Als er morgen 'de keus' is tussen die kleuren en het is geen probleem dan neem ik die mee.
Anders wordt het gewoon de blauwe en dan neem ik een risico :)

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:30

Hoe gaan jullie ermee om dat jullie hamster oud wordt |(?

Ivan is ouder dan 2 en begint aan zijn einde te komen. Hij is van 145 naar 130 gram gegaan, maar lijkt nu een aantal weken stabiel. Hij is nog actief en scherp, maar zijn haar begint uit te dunnen. Het ziet er nog levendig uit, maat ik weet dat het op begint te schieten en ik houd zoveel van mijn kleine monster |( |(

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 09:30

Macs schreef:
De kooi is af en hammie is happy!!!
Het scapen is nog niet helemaal klaar en moet echt nog op zoek naar een mooi huisje. Hij heeft nu wel een groot graafstuk en een wilgenbrug waar hij onder kan zitten, zijn lapjes fleece heeft hij meegekregen uit de oude kooi waar hij een mooi bolletje van had gemaakt in het hooi.
Voor nu is hij zijn wiel aan het uittesten maar hoop dat ie toch zn energie steekt in het bouwen van een bed..

[ [url=m/yrttgU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nhUDkU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo hee! Dat ziet er onwijs tof uit! Heeft ie er al goed gebruik van gemaakt vannacht? <3
Zoals je zelf al wel aangeeft is het scapen nog niet helemaal klaar, de ruimte is nog erg open en onbeschut en dat speelt ook mee in het wel of niet gaan graven. Hij kan in ieder geval lekker zijn benen strekken en weer fatsoenlijk lopen dus dat is al een goed begin!

Staat er bij het loopwiel een huisje?

JesdaJinn schreef:
Als er morgen 'de keus' is tussen die kleuren en het is geen probleem dan neem ik die mee.

Ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoelt. Je ziet aan de buitenkant niet wat een hamster draagt. Ik ga het er in ieder geval wel bij laten, heb mijn best gedaan om het meerdere keren uit te leggen & het balletje ligt nu bij jou. Veel plezier met het uitzoeken van het ukje en veel geluk gewenst :) Ben benieuwd wat ie van je scape gaat vinden, kijk uit naar de foto's!

Lestrange01 schreef:
Hoe gaan jullie ermee om dat jullie hamster oud wordt |(?

Er het beste van maken en genieten van ieder moment dat het hamstertje er nog is. Het hoort er bij en ik houd liever in mijn achterhoofd dat het diertje een mooi leven heeft gehad :)

Ik krijg altijd de vraag of er nou niets instort en waarom ik niets op plateau's zet. Ten eerste vind ik dat laatste voor de hamster niet fijn. Een hamster gebruikt een hoop om zijn tunnel mee te beginnen en als daar dan een plateau zit dan kan daar niet gegraven worden. Ten tweede ben ik niet zo handig en zie het niet zitten om overal pootjes onder te maken want … waarom?
Een hamster graaft geen sinkhole, zeg ik altijd :')

Afbeelding
Precies, dit is een tunnel ingang van één van mijn hamsters.

Afbeelding
En knappe Alpha die weer op de uitkijk zat <3

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:50

Ik bedoel dat ik vanavond ga vragen of ik toch nog keus heb uit andere hamsters zodat ik of een wildkleur of een blauw wildkleur mee kan krijgen ipv een gewone blauwe.

Ik weet natuurlijk niet hoe het vanavond gaat.

Stel dat het vanavondwel gewoon een blauwe wordt dan is het mijn eigen schuld maar heb wel mijn best gedaan en de volgende keer als er een nieuw hamstertje komt heb ik nu veel info uit deze les kunnen halen.

Graag laat ik het nu hier ook bij en zoals ik al heel vaak heb gezegd voel ik me een beetje dom omdat ik me niet super, super heb verdiept in de kleuren en me heb laten leiden door t uiterlijk en dat blijkt verkeerd te zijn geweest. Wijze les er uit gehaald en hopen dat ik vnvd toch een gezonder kleurtje mee kan namen :)

Wat een mini holletje!
En ik vind Alpha echt knap

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 11:08

Chiara is ook zo'n droppie. Maar die moet echt nog even flink aankomen voor ik haar kan inzetten. Ontzettend getob met voeding, gelukkig gister mijn oude vertrouwde voer kunnen bestellen dus binnenkort moet dit gedoe over zijn :)
Afbeelding
Het is trouwens haar holletje boven op de foto.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:16

JesdaJinn schreef:
Ik bedoel dat ik vanavond ga vragen of ik toch nog keus heb uit andere hamsters zodat ik of een wildkleur of een blauw wildkleur mee kan krijgen ipv een gewone blauwe.

Ik weet natuurlijk niet hoe het vanavond gaat.

Stel dat het vanavondwel gewoon een blauwe wordt dan is het mijn eigen schuld maar heb wel mijn best gedaan en de volgende keer als er een nieuw hamstertje komt heb ik nu veel info uit deze les kunnen halen.

Graag laat ik het nu hier ook bij en zoals ik al heel vaak heb gezegd voel ik me een beetje dom omdat ik me niet super, super heb verdiept in de kleuren en me heb laten leiden door t uiterlijk en dat blijkt verkeerd te zijn geweest. Wijze les er uit gehaald en hopen dat ik vnvd toch een gezonder kleurtje mee kan namen :)

Wat een mini holletje!
En ik vind Alpha echt knap

Je kan toch vanavond nog afzeggen?

Stel dat de mama wildkleur is en de papa zwart. Dan kan het wildkleur kind van die twee net zulke slechte genen hebben als het zwarte kind.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:18

Ik heb diegene net gevraagd en ga vanavond een blauwe wildkleur bij hem ophalen.
Hopelijk is het nu klaar en kan ik jullie straks blij maken met foto's van een blauwe wildkleur

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 11:20

Je moet gaan voor het diertje dat vanavond jouw hart verovert; ongeacht welke kleur het diertje heeft. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:23

JesdaJinn schreef:
Ik heb diegene net gevraagd en ga vanavond een blauwe wildkleur bij hem ophalen.
Hopelijk is het nu klaar en kan ik jullie straks blij maken met foto's van een blauwe wildkleur

Het maakt niet uit wat de kleur is. Het gaat om het stamboek erachter.

Ik heb ook slechte ervaring met kruising met zwart. Zijn geen gezonde hamsters.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:25

Maar nu is blauw wildkleur ook niet goed?
Kan dus net zo goed niks gaan ophalen.

Ik bedoel het niet vervelend maar ik doe zo mijn best om een goeie hamster te krijgen.
Ik ga van zwart naar blauw wildkleur omdat mij gezegd is dat dat 1 van de gezondere kleuren is (al heb je nooit garantie, dat snap ik) en nu is dit weer niet goed.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 11:28

JesdaJinn schreef:
Maar nu is blauw wildkleur ook niet goed?

Dat heb ik ook al meerdere keren uitgelegd & ook via PB. Wacht het gewoon af & zie waar je vanavond mee thuis komt.

Ik zou het echt waarderen om in zekere zin weer on-topic te gaan :P

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:31

Jep. Prima idee :)

Vanmiddag nog even zand halen en dan komt het goed.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:45

Het gaat niet om de kleur zelf. Maar om de genen die met de kleur samenhangen. Net als dat je niet een herder wil waarvan een van de familieleden HD heeft. Gewoon foute genen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:02

MarlindeRooz schreef:
Het gaat niet om de kleur zelf. Maar om de genen die met de kleur samenhangen. Net als dat je niet een herder wil waarvan een van de familieleden HD heeft. Gewoon foute genen.

Nee, dat snap ik en daarom ben ik van zwart naar blauw wildkleur gegaan omdat zwart bij voorbaat al minder is/kan zijn.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:20

Even een kleine vraag. Vanwege erge allergie moet het zaagsel de deur uit. Inplaats van zaagsel wil ik nu care fresh gebruiken. Kunnen ze dan nog steeds prima tunnels maken?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:35

xDenies schreef:
De advertentie die gemaakt wordt heeft standaard foto's van hamsters die daar gezeten hebben. Het kan dus best dat je daar staat en je een bak voor je neus krijgt met verschillende hamsters er in en dat je daar dan uit kan kiezen. Persoonlijk ben ik altijd van het niet kiezen op kleur, maar daar kiest ieder voor zich natuurlijk voor.
Er is niets om je rot over te voelen. Je hebt een mooie bak staan en je bent goed op weg. Ver in het begin van ons contact had ik je al aangegeven dat je er op je gemak mee aan de slag moet (toen kwam ook de kleuren ter sprake) gaan maar ik herken mezelf wel een beetje in je. Wat hij in zijn kop heeft, heeft hij niet in zijn kont & dan moet het gewoon gebeuren.

Om voor een ieder even de uitleg bij de situatie te geven:
Je hebt een Russische Dwerghamster & een Campbelli dwerghamster. Er zijn mensen geweest die deze twee soorten hebben gekruist, dit is de enige soort die onderling gekruist kan worden. Het leuke daarvan was vooral dat er allemaal leuke kleurtjes naar voren kwamen. Het minder leuke daaraan is dat het felle karakter waar de bellie om bekend stond, meer naar voren kwam maar ook meerdere gezondheidsproblemen.

De kleur mandarijn ligt erg onder de loep al jaren. Dit is een kleur die ook maskeert. Stom voorbeeld: je kan een mandarijn kleur zien, maar de hamster is officieel zwart. Bij mandarijn komt veel diabetes langs en door het combineren ondertussen bij alle kleuren helaas wel. Je hebt aangeboren diabetes en diabetes die door o.a ouderdom ontstaat.

De kleur zwart is momenteel het grootste drama. Bij zwart, en zwart gerelateerde kleuren (lilac, dove, Russische blauw etc) komen hele vervelende gezondheidsproblemen naar boven. Problemen met de vacht (golvende vacht), olifantentanden (tanden die door blijven groeien), parkinson (trillen) & dwerggroei. Ik heb zelf ook meerdere keren hamsters gekend, zwart of gerelateerd, die het voedsel niet goed uit hun wangzakken konden halen en dit ging dan schimmelen.

Een hamster die wildkleur is, maar met bijvoorbeeld een zwarte vader, kan nog steeds dezelfde gezondheidsproblemen met zich meegeven. Daarom is een stamboom bijvoorbeeld weer interessant.

Kortom .. mooie kleuren maar ik zelf blijf er ontzettend ver vandaan en kan ook echt verdrietig worden van allerlei beginnende fokkers die juist met deze kleuren er op los fokken. En niet alleen met deze kleuren maar ook bont, pearl & merle door elkaar gooien met alle gevolgen van dien.
(in een dierenwinkel heb je overigens ook deze problemen die op de loer liggen)

Ik hoor veel ellende en het zit dan niet in mijn aard om er over te zwijgen (ook niet het doel achter het verbeteren van welzijn, ik fok juist om deze redenen heel bewust zuiver).
Het hoeft zeker niet altijd ellende te zijn en ik hoop juist dat dit ontzettend goed gaat en je heel veel plezier van het hamstertje zal hebben.

Edit: Voorbeeld:
https://www.dehamster.nl/2019/09/06/par ... -hamsters/

Nav deze duidelijke uitleg; een van de laatst opgevangen hybrides bij mij is ook ingeslapen nav parkinson en ‘sterren kijken’. Daarnaast had deze schat heen rust in zijn hoofd en was constant bang en rusteloos.

Even de rest lezen.

@Texas, over het algemeen wel. Carefresh is wel erg ‘luchtig’ en moet je flink aandrukken. Anders blijft het heel lossig.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:45

Handig om care fresh ook te mengen net zoals bij zaagsel? Om toch die stevigheid meer te bevorderen

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:56

Texas8 schreef:
Handig om care fresh ook te mengen net zoals bij zaagsel? Om toch die stevigheid meer te bevorderen

Aan welke bodembedekking denk je dan?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 13:16

Ik zelf vind het geen sterk idee om Carefresh met iets te mengen. Het versterkt elkaar totaal niet. Hennepvezel, zaagsel & cotton clean gaat echt door elkaar en aan elkaar vast zitten waardoor het elkaar versterkt. Carefresh kun je het beste alleen gebruiken maar het nadeel daarvan is dat je er héél veel van nodig hebt. Voor een Syr bijvoorbeeld een gigantische uitgave iedere zoveel tijd.

Je zou ook eens kunnen kijken of cottonclean gemengd met hennepvezel voor jouw allergie en voor je hamster werkt. Cotton is namelijk ook hypo allergeen.

Afbeelding

Zullen we even stil staan bij de schattigheid van Chiara? <3

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:18

Die foto is echt te schattig Denise!
Die kraaloogjes.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:18

Ik vind Carefresh en cotton clean prima gaan.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:46

Hennepvezel is eigenlijk nog erger voor de allergie dan zaagsel helaas... ik zal het dit weekend even bekijken. Wat het kost maakt niet uit. Wanneer je het in een grote verpakking besteld valt het nog mee. De paarden zijn duurder :') Als het maar werkt en goed is voor mijn dwergje.