Katten fokkers topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:54

Zo heb ik een blauwe Rus herplaatser die niet in een groep zou kunnen, maar merkte toch op de momenten dat ik veel werkte ze wat miste. Uiteindelijk voor het karakter van de sibeer gegaan en daar is Blue dan ook op gekozen puur karakter dat zou passen bij Maira.

Resultaat Maira die ook onzeker is. Veel zelfverzekerder is maar nu ook dingen doe die ze voorheen eng vond. Heb hierbij trouwens ook gelet op het karakter van de moeder die gelijk bij eerste bezoek kwam kroelen. Waar zelfs eigenaar even van stond te kijken.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 20:58

@xoranlover ik heb je vraag even per pb beantwoord.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:19

Cattery naam aangevraagd en eerste is Sunhild geweest waarom deze. Dit is stamboeknaam van mijn overleden fjordenruin. <3 :o

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:32

Daphara schreef:
DNA test zegt niet zoveel, ik zou echt adviseren via echo te gaan testen.

Het verbaasd mij trouwens wel hoeveel er zonder stambomen gefokt wordt.
Ik vind een stamboom echt mega belangrijk, het is de geschiedenis van je kat.
Ik ben dan ook beheerder voor de Heilige Birmaan database, en heb een groot aandeel gehad in de tracering van het ras terug naar 1924. De lijnen zijn nu voor 96% helemaal terug te traceren naar de basis.

Ik durf het alleen aan omdat ik tot 6 generaties terug weet en op papier heb. Maar juist daarom komt er een poes met stamboom omdat ik dat ook wil. Ik wilde er alleen niet blanco in :)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:40

onze Abessijn is bij ons gekomen omdat ze zeer, maar dan ook zeeeeeer, gestresst was na de komst van 2 kittens. Ze is bij ons lang alleen geweest en dat ging prima. Later is de Ragdoll rrbij gekomen. We hebben haar zelf niet uitgezocht maar haar "fokker" een kitten laten uitzoeken die niet heel brutaal was. Dit is heel goed uitgepakt. De oude Aby gaat haar gang en de Ragdoll heeft veel respect voor haar. Ze slapen niet samen maar af en toe spelen ze wel :)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:40

Marcella schreef:
Cattery naam aangevraagd en eerste is Sunhild geweest waarom deze. Dit is stamboeknaam van mijn overleden fjordenruin. <3 :o

Tof!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 08:41

Nou gisteravond om 22.30 nog naar de dierenarts met moederpoes. Koorts, overgeven, diarree. Duidelijk zichzelf niet. Naar huis met middel tegen misselijkheid en een AB. Hij vermoedt darmontsteking. Ze heeft al sinds de dracht dunne ontlasting. Vanochtend was de koorts al gezakt en heeft ze wat gegeten. Gelukkig heb ik wel 2 injecties mee naar huis ook tegen de misselijkheid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 08:44

Oef beterschap en verwen haar maar lekker. :(:)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 09:20

Toess schreef:
Nou gisteravond om 22.30 nog naar de dierenarts met moederpoes. Koorts, overgeven, diarree. Duidelijk zichzelf niet. Naar huis met middel tegen misselijkheid en een AB. Hij vermoedt darmontsteking. Ze heeft al sinds de dracht dunne ontlasting. Vanochtend was de koorts al gezakt en heeft ze wat gegeten. Gelukkig heb ik wel 2 injecties mee naar huis ook tegen de misselijkheid.

Hoe gaat het nu?
Heb je clavubactin mee? Dat is een hele veilige AB voor zogende poezen. Momenteel heerst er vrij veel een e-coli infectie en bij andere fokkers hoor ik steeds meer Giardia infecties. Ik ken toch een heel aantal echt goede fokkers die onlangs het ene of het andere hebben meegemaakt. Een goed bevriende fokker is zelfs 3 kittens verloren aan e-coli en bij een andere fokker was een Giardia uitbraak het begin van een boel ellende (kittens hadden daardoor verminderde weerstand) waardoor die ook uiteindelijk 2 kittens is verloren.

Toen mijn kittens dus dunnere ontlasting kregen rond 8 weken oud heb ik geen enkel risico genomen, maar meteen ontlasting laten testen op Giardia en ook een rectale swab laten nemen voor labonderzoek.
Ze hadden gelukkig geen Giardia, maar wel overmatige hoeveelheden van een e-coli bacterie.

Dus de kittens allemaal 7-10 dagen op een AB waar de e-coli gevoelig voor was (dat testen ze ook meteen in het lab) en alle volwassen katten op probiotica en een maagdarm dieet.
Ik was er binnen 2 weken helemaal vanaf, dus heb geluk gehad omdat ik snel gehandeld heb.

Labonderzoek in deze was maar iets van €60 of zo, dus om het geld hoef je het niet te laten. Ik had ze toen niet in huis, dus heb toen verse ontlasting meegenomen naar de DA voor een Giardia snaptest. Dat kostte bij de DA €40 of zo.

Nu heb ik de snaptesten voor Giardia in huis gehaald en kan ik in de toekomst zelf testen, kosten daarvoor zijn €15 per test. Er komt ook geen poes meer op dekking zonder een negatieve Giardia test.

Mijn advies is dus, bij diarree meteen testen op Giardia en een rectale swab laten nemen voor onderzoek.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 09:32

Wat een interessant en informatief topic! Ikzelf heb me 6 maand geleden op een wachtlijst gezet voor een zilverbengaalkitten en een zilversneeuwbengal (seal lynx) kitten. Hopelijk zal de eerste er mid volgend jaar zijn. De tweede is ook zeker niet meer voor dit jaar, eerder februari of september volgend jaar.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:23

Daphara schreef:
Toess schreef:

Hoe gaat het nu?
Heb je clavubactin mee? Dat is een hele veilige AB voor zogende poezen. Momenteel heerst er vrij veel een e-coli infectie en bij andere fokkers hoor ik steeds meer Giardia infecties. Ik ken toch een heel aantal echt goede fokkers die onlangs het ene of het andere hebben meegemaakt. Een goed bevriende fokker is zelfs 3 kittens verloren aan e-coli en bij een andere fokker was een Giardia uitbraak het begin van een boel ellende (kittens hadden daardoor verminderde weerstand) waardoor die ook uiteindelijk 2 kittens is verloren.

Toen mijn kittens dus dunnere ontlasting kregen rond 8 weken oud heb ik geen enkel risico genomen, maar meteen ontlasting laten testen op Giardia en ook een rectale swab laten nemen voor labonderzoek.
Ze hadden gelukkig geen Giardia, maar wel overmatige hoeveelheden van een e-coli bacterie.

Dus de kittens allemaal 7-10 dagen op een AB waar de e-coli gevoelig voor was (dat testen ze ook meteen in het lab) en alle volwassen katten op probiotica en een maagdarm dieet.
Ik was er binnen 2 weken helemaal vanaf, dus heb geluk gehad omdat ik snel gehandeld heb.

Labonderzoek in deze was maar iets van €60 of zo, dus om het geld hoef je het niet te laten. Ik had ze toen niet in huis, dus heb toen verse ontlasting meegenomen naar de DA voor een Giardia snaptest. Dat kostte bij de DA €40 of zo.

Nu heb ik de snaptesten voor Giardia in huis gehaald en kan ik in de toekomst zelf testen, kosten daarvoor zijn €15 per test. Er komt ook geen poes meer op dekking zonder een negatieve Giardia test.

Mijn advies is dus, bij diarree meteen testen op Giardia en een rectale swab laten nemen voor onderzoek.

Giardia test was negatief!
Ze heeft Sulfatrim gehad. Volgens DA veilig te gebruiken en goed voor haar darminfectie.

Ik heb haar net weer een injectie emeprid gegeven voor de misselijkheid. Koorts is weg en ze heeft wat gegeten :)
Oh ja en ze gaat vandaag op GI voeding!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:29

Evi84 schreef:
Wat een interessant en informatief topic! Ikzelf heb me 6 maand geleden op een wachtlijst gezet voor een zilverbengaalkitten en een zilversneeuwbengal (seal lynx) kitten. Hopelijk zal de eerste er mid volgend jaar zijn. De tweede is ook zeker niet meer voor dit jaar, eerder februari of september volgend jaar.

Leuk zeg! Zijn heel mooi

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:08

Toess schreef:
KellyDV schreef:
Bedankt voor alle tips! Ik ga nog eens goed nadenken over de catterynaam.
Wnnr laten jullie de poes voor het eerst dekken? Sommige doen al met 10 maanden, de ander met 1,5jaar.
En geven jullie dan in de tussentijd de pil?

Ik heb mijn poes met 11 maanden laten dekken. Ze werd graatmager van het krols zijn en mijn da deed moeilijk over een suprelorin staafje. Pil wilde ik niet. Toen maar laten testen en naar de kater gebracht. Nu heb ik inmiddels een da gevonden die wel suprelorin wil zetten. Dus na de kittens krijgt ze die.

De fokker van mijn kitten vertelde mij ook dat ik haar waarschijnlijk het beste met 10/11 maanden kan dekken. Dus tegen die tijd ga ik even kijken, dat is begin 2021. Dekkater keuze is al gemaakt, dus alleen de testen en catternaam etc aanvragen moet geregeld worden.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 14:15

Ik vind dat erg vroeg.
Nishi was er ook nog helemaal niet aan toe. Zo kittenachtig nog in haar doen en laten.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:34

xoranlover schreef:
Ik vind dat erg vroeg.
Nishi was er ook nog helemaal niet aan toe. Zo kittenachtig nog in haar doen en laten.

Nee als dat inderdaad zo is en prima te doen valt doe ik het ook later, maar als ze helemaal gek wordt van de krolsigheid wou ik het wel doen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 15:53

Ik heb daarom wel gekozen voor de pil. Maar niet de dosis die ze normaal geven. Fokker van Nishi doet t al 30 jaar zo en geen problemen mee gehad. Wilde haar ook niet telkens krols laten worden. Al wordt ze het ook niet om de week maar eerder elke 4 tot 6 weken.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:32

Heeft het voor een beginnende fokker/ cattery geen voordeel op eerst wat shows te doen met je kitten alvorens te dekken?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 16:57

Het kan je wel helpen. Al moet ik zeggen dat wat ze bij de huidige abessijnen willen zien ik echt niet mooi of gezond vind. Ze willen mega oren op de zijkant. Kleine poesjes. Nu heb ik al een variant dus die voldoet al niet aan hun eisen. Maar ik heb zeker ook zeer nuttig advies gehad van keurmeesters. Denk dat het persoonlijk is.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:24

Pff gaat het met moederpoes beter maar nu heeft ze door de ziekte minder melk, vrij logisch dus ik fles nu bij. Probeer wat een evenwicht te vinden om ze genoeg te geven om te groeien maar dat ze ook nog goed blijven zogen. Lastig hoor.
1 Kitten is nu ook aan de diarree dus hoop maar dat het een reactie is op de AB die moeders krijgt icm de flesvoeding.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:30

Toess schreef:
Pff gaat het met moederpoes beter maar nu heeft ze door de ziekte minder melk, vrij logisch dus ik fles nu bij. Probeer wat een evenwicht te vinden om ze genoeg te geven om te groeien maar dat ze ook nog goed blijven zogen. Lastig hoor.
1 Kitten is nu ook aan de diarree dus hoop maar dat het een reactie is op de AB die moeders krijgt icm de flesvoeding.

Je had toch spuiten gekregen tegen de misselijkheid?
Emeprid waarschijnlijk? Werkt ook super voor extra melkgift.
Bel morgen even je DA of je een flesje mag ophalen en dan 0,2 ml elke 6 uur ongeveer geven, dan is de melkgift zo weer op orde.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:57

xoranlover schreef:
Ik heb daarom wel gekozen voor de pil. Maar niet de dosis die ze normaal geven. Fokker van Nishi doet t al 30 jaar zo en geen problemen mee gehad. Wilde haar ook niet telkens krols laten worden. Al wordt ze het ook niet om de week maar eerder elke 4 tot 6 weken.

Ja inderdaad. Wij gebruiken ook altijd de pil al, meestal 1x per maand een pil soms 1x in de twee maanden.. Maar vind het lastig.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:33

Daphara schreef:
Toess schreef:

Je had toch spuiten gekregen tegen de misselijkheid?
Emeprid waarschijnlijk? Werkt ook super voor extra melkgift.
Bel morgen even je DA of je een flesje mag ophalen en dan 0,2 ml elke 6 uur ongeveer geven, dan is de melkgift zo weer op orde.

Klopt! Ik zal straks even bellen of ik nog even door mag gaan met de spuiten.

Ik heb gebeld en de DA van dienst is niet bekend met dat het zorgt voor meer melkgift en vind het geen nut hebben om te geven. Ze raden aan om de kittens panacur te geven maar dat ga ik niet geven met 2 weken, veel te heftig.
Ik bel wel even een andere dierenarts zucht..

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:07

Ik vind met 10/11 mnd fokken ook echt erg vroeg. Wij houden op zn vroegst met 15 mnd aan en onderdrukken met melatonine of sporadish de pil

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:58

girlyggirl schreef:
Ik vind met 10/11 mnd fokken ook echt erg vroeg. Wij houden op zn vroegst met 15 mnd aan en onderdrukken met melatonine of sporadish de pil

Lijkt mij ook een fijne oplossing om het even een paar maand uit te stellen. Bestel je die zelf? En zet je ze dan ook zelf?

Ik heb toch eennflesje emeprid gekregen van de dierenrts, ze belde me later nog en zei dat ik het wel mocht proberen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:23

Daphara wat gebruik jij om de kittens uit elkaar en te herkennen. Weet dat sommige mensen nagellak gebruiken, maar gebruik zelf al geen nagellak en geen fan van. Zag van die mooie bandjes ook een keer. Aangezien alle kittens van Maira hetzelfde eruit komen te zien.