'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:48

Palmera schreef:
Vroeger, sinds mensenheugenis, toen de mensheid nog op knokkels liep, lag de situatie net even anders:

A) er waren minder mensen, meer ruimte
B) de kat was toen echt een nuttig dier. Hij ving ongedierte. Hij kreeg namelijk helemaal geen eten. Laat staan een uitgebalanceerd dieet van vers vlees. Als hij wilde leven moest hij jagen. En dus was hij nuttig. Nu niet meer.

In stedelijke gebieden wellicht niet, maar ik ken echt nog vrij veel boeren die gewoon een ongedierte vanger hebben, genaamd kat of poes die niet of nauwelijks wordt bijgevoerd? En het is lastig om die katten die wel los moeten lopen om hun werk te doen uit stedelijk gebied te houden als je bij verlaten van eigen tuin vaak direct struikelt over stedelijke gebieden.
Bovendien leefde mensen in stedelijk gebied echt niet perse zoveel verder uit elkaar als nu, als je kijkt naar oude huisjes en straten en weet dat daar enorme gezinnen in woonde dan leefde mensen toch juist hardstikke dicht op elkaar. (Hoogbouw is natuurlijk nog dichter op elkaar, maar gezien de meeste klachten over katten over tuinen gaat gaat het denk ik vaker om buitenwijken waar men zich opvreet over elkaars kat)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:49

Zal tijd worden dat er boetes op komen te staan. Kakken ze tenminste ook niet in de zandbak van de kinderen :r.

Ik vind katten best leuk, maar ze horen imo op een boerderij en niet los buiten in woonwijken :n

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:51

magda_90 schreef:
TinGu schreef:

Klopt, maar waar leg je de grens? Wat is "buiten" (en dus toegestaan volgens jullie) en wat is in een dorp/stad?

Wat denk je zelf?

Dat vraag ik juist. Als ik het wist hoefde ik de vraag niet te stellen toch? ;)

Ik woon bijvoorbeeld in een dorp met zo'n 2500 inwoners. Maar hier zijn mensen blij met de katten, en nemen zelfs de mensen die niet dol op katten zijn de poep voor lief. Juist omdat er vrij veel muizen en ratten lopen ivm een zorgboerderij om de hoek en kippen in de buurt.

Dus wat is de grens of een kat wel of niet naar buiten mag? Midden in Amsterdam versus een boerderij in de middle of nowhere is duidelijk; maar al die tussen gevallen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:54

liedje89 schreef:
Palmera schreef:
Vroeger, sinds mensenheugenis, toen de mensheid nog op knokkels liep, lag de situatie net even anders:

A) er waren minder mensen, meer ruimte
B) de kat was toen echt een nuttig dier. Hij ving ongedierte. Hij kreeg namelijk helemaal geen eten. Laat staan een uitgebalanceerd dieet van vers vlees. Als hij wilde leven moest hij jagen. En dus was hij nuttig. Nu niet meer.

In stedelijke gebieden wellicht niet, maar ik ken echt nog vrij veel boeren die gewoon een ongedierte vanger hebben, genaamd kat of poes die niet of nauwelijks wordt bijgevoerd? En het is lastig om die katten die wel los moeten lopen om hun werk te doen uit stedelijk gebied te houden als je bij verlaten van eigen tuin vaak direct struikelt over stedelijke gebieden.
Bovendien leefde mensen in stedelijk gebied echt niet perse zoveel verder uit elkaar als nu, als je kijkt naar oude huisjes en straten en weet dat daar enorme gezinnen in woonde dan leefde mensen toch juist hardstikke dicht op elkaar. (Hoogbouw is natuurlijk nog dichter op elkaar, maar gezien de meeste klachten over katten over tuinen gaat gaat het denk ik vaker om buitenwijken waar men zich opvreet over elkaars kat)

Tuurlijk. Maar ook in die stedelijke gebieden was die kat een nuttig dier. Want in de steden zat ook zat ongedierte.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:55

Vind het ook geen rare vraag. Wel een raar antwoord van Magda_90. Er word toch een hele normale vraag gesteld?

Ik heb eens iemand uit de randstad horen praten over het dorpse gevoel in Almere. Moet je mee aankomen bij mijn vriend, die woont in een dorp met 180 inwoners. Twee mensen die nogal een ander beeld hebben bij 'een dorp'.

Ben ook benieuwd waar de grens dan getrokken wordt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:56

Menen jullie dit serieus? Ik snap dit echt niet hoor. De paarden moeten zoveel mogelijk buiten maar een kat sluiten we lekker binnen op? Een kat moet kunnen klimmen, jagen, territorium afbakenen in de natuur... Niet de hele dag/nacht op de bank liggen maffen en zielig uit het raampje staren naar de blauwe lucht. Ik snap dit echt niet hoor. En dat je binnenkat het niet erg vindt om binnen te zitten is logisch, ze weten niet wat ze missen. Dat is zoals zeggen dat je paard blij is om vande wei af te gaan als je daarvoor steeds eten in z'n bak gooit. Ik vind het zielig hoor, je kat binnen houden. Mijn kat (en vroeger beide, helaas is de oudste van 17 deze kerst overleden) loopt altijd binnen en buiten wanneer hij dat zelf wil. Een handig kattenluikje in de keukendeur en brokjes/water voor als hij honger heeft. Die zien we bij lekker weer van de hele dag niet. En rond etenstijd komt hij gezellig bij de tafel liggen. En ja, hij vangt muizen en brengt die trots naar huis. Maar dat is wat katten doen. wij wonen op een erg groot stuk grond vlak aan een natuurdomein en zijn zowat de enige in de buurt die een kat ipv een hond hebben. Ik kan je zeggen dat die honden me dood ergeren. En begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal dol op honden. Maar helaas zijn niet alle baasjes zo lief om hun trouwe viervoeter binnen te laten slapen als hij dat duidelijk wil. Zit de hele dag en vaak nacht te blaffen, maakt een verschrikkelijk lawaai door de hele straat. En ja mijn kat en ik zijn dol op elkaar, hij is heel blij om 's middags lekker in zijn mand te kunnen soezen terwijl de zon door het raam op z'n bol schijnt, of om 's avonds lekker op schoot te liggen als ik tv kijk. Maar hele dagen binnen houden? Nooit jagen? Nooit in bomen klimmen? Mijn kat zou doodongelukkig worden.

Zij die aan een erg drukke straat/snelweg wonen snap ik, maar alle anderen... Sorry, maar dat snap ik echt niet.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 29-08-17 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:56

Iris82 schreef:
Ik vind het gewoon een popie jopie stelling van onze plaatselijke roeptoeter.

Ik denk het ook... in de praktijk zal het niet zomaar uitvoerbaar zijn... ik weet wel zeker dat de Dierenbescherming enorm gaat steigeren als iemand zoiets echt wil gaan invoeren.

Want poesjes worden beschermd door de Dierenbescherming, en de Dierenbescherming wil niet dat de dierenasielen vol komen met poesjes van eigenaren die €400,-- te duur vinden.
Als ik naar het dierenasiel ga om een kat te halen, mag ik blij zijn als er 1 kat zit die niet los mag lopen. De rest "moet" allemaal naar buiten kunnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:58

Heleennn schreef:
Menen jullie dit serieus? Ik snap dit echt niet hoor. De paarden moeten zoveel mogelijk buiten maar een kat sluiten we lekker binnen op? Een kat moet kunnen klimmen, jagen, territorium afbakenen in de natuur... Niet de hele dag/nacht op de bank liggen maffen en zielig uit het raampje staren naar de blauwe lucht. Ik snap dit echt niet hoor. En dat je binnenkat het niet erg vindt om binnen te zitten is logisch, ze weten niet wat ze missen. Dat is zoals zeggen dat je paard blij is om vande wei af te gaan als je daarvoor steeds eten in z'n bak gooit. Ik vind het zielig hoor, je kat binnen houden. Mijn kat (en vroeger beide, helaas is de oudste van 17 deze kerst overleden) loopt altijd binnen en buiten wanneer hij dat zelf wil. Een handig kattenluikje in de keukendeur en brokjes/water voor als hij honger heeft. Die zien we bij lekker weer van de hele dag niet. En rond etenstijd komt hij gezellig bij de tafel liggen. En ja, hij vangt muizen en brengt die trots naar huis. Maar dat is wat katten doen. wij wonen op een erg groot stuk grond vlak aan een natuurdomein en zijn zowat de enige in de buurt die een kat ipv een hond hebben. Ik kan je zeggen dat die honden me dood ergeren. En begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal dol op honden. Maar helaas zijn niet alle baasjes zo lief om hun trouwe viervoeter binnen te laten slapen als hij dat duidelijk wil. Zit de hele dag en vaak nacht te blaffen, maakt een verschrikkelijk lawaai door de hele straat. En ja mijn kat en ik zijn dol op elkaar, hij is heel blij om 's middags lekker in zijn mand te kunnen soezen terwijl de zon door het raam op z'n bol schijnt, of om 's avonds lekker op schoot te liggen als ik tv kijk. Maar hele dagen binnen houden? Nooit jagen? Nooit in bomen klimmen? Mijn kat zou doodongelukkig worden.

Dat zeg ik niet, ik vind katten binnenhouden ook zielig.
Maar dan moet je op een boerderij buitenaf wonen, dan heb je ruimte voor een kat.

Je neemt toch ook geen paard als je geen wei hebt? Die zet ook niemand op z'n balkon of kleine tuin. Als je de ruimte er niet voor hebt moet je geen beest nemen :)

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:58

Rebecca schreef:
Willemiens schreef:
Mijn kat een weekje lenen? Heb je elke dag een kadootje! met strik en al :D

Mijn kat vangt juist de muizen van de buren en neemt ze mee naar huis _O-
Oh, en dan is het echt een verwende stadskat hoor. Er staat de hele dag een bakje voor hem gevuld en krijgt mega veel snoepjes.

:') Kattenruil xxl? , kat heeft dan de tijd van zijn leven :')

Graag!!! Denk dat mijn buren je 400 euro toe geven met al die muizen en ratten hier :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:59

Precies. Als dit ingevoerd wordt in Tilburg doe ik mijn kat ook weg.

Want onder die condities heb ik geen kat aangeschaft. Deze kat zou van ellende sterven als ze niet meer naar buiten zou mogen.

Heleennn

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:01

Dat vind ik ook Verootjoo, als je je kat niet buiten kan (of wil) laten lopen neem je beter een vis.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:01

magda_90 schreef:
Liedje89, lees nog eens wat ik schrijf. Ben je bekend met de termen "oorzaak", "gevolg" en "preventie"?

Uiteraard, maar het lijkt me altijd een afweging of je vind dat je de "oorzaak" moet bestrijden of het gevolg. Bovendien wat is de oorzaak, zijn het echt loslopende katten, volgens mij zijn er gewoon teveel mensen en zijn mensen te individualistisch om elkaar bijv een kat te gunnen, of een feestje of een krijsend kind.

Of je een kind dat je rust verstoord door de hele dag te schreeuwen of een kat die in de tuin poept vervelender vind lijkt me volledig persoonlijk. Voor sommige mensen is dat kind verschrikkelijk voor de ander die kat. Die mensen vinden beide misschien dat ze overlast ervaren, een poepende kat is daarin lijkt me niet een volledig unieke situatie die je niet met andere vormen van overlast zou kunnen vergelijken. Als je vind dat je ergens zoveel last hebt dat je de wet gaat overtreden en de buurman of de kat van de buurman op zijn bek timmert ben jij gewoon de aso in het verhaal lijkt me.

@Palmera: In steden is nog steeds verschrikkelijk veel ongedierte natuurlijk. Er zijn ongetwijfeld te veel dikke luie katten die alleen maar in andermans tuin schijten maar ook genoeg die je buurt een beetje muisvrij houden. (En wilde dieren kunnen die wellicht gedeeltelijk wel vervangen hoor, maar of je nu blij bent als marters ineens een soort stedelijke verovering doen omdat katten ophouden de muizen voor hun neus weg te vreten :o? )
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 29-08-17 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Saskia9

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:07

Een hond is heel anders dan een kat. Een hond laat je uit, is daar vaak tevreden mee. Een kat is van een heel ander kaliber,soms zou je bijna kunnen zeggen dat niet gedomesticeerd zijn... Zoveel 'wild' zit daar nog in.
Liever zou ik dan zien dat ze iets aan de overpopulatie doen, verplicht laten helpen voor het verhuizen naar een nieuwe baas bijvoorbeeld. Net zoals ze met sommige raskatten doen. Ben ik het ook niet helemaal mee eens ivm bloedlijnen etc,maar je weet wel dat de populatie minder zal worden..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:09

Dat kind heeft niets te met deze discussie te maken.
Wel al die mensen die weigeren in te zien dat loslopende katten voor toenemende klachten zorgen. Als er vanuit de regering niets gebeurd, gaan ze zelf maar ingrijpen (en nee dat praat ik niet goed).
En dat kun jij als baasje voorkomen door je dier op eigen terrein te houden. Maar nee Poekie moet naar buiten en vervolgens klagen als Poekie wordt afgeschoten.
Dat is 1 plus 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:11

Willemiens schreef:
[naam] schreef:

:') Kattenruil xxl? , kat heeft dan de tijd van zijn leven :')

Graag!!! Denk dat mijn buren je 400 euro toe geven met al die muizen en ratten hier :')

:') komt hij moddervet weer thuis :))

Heleennn

Saskia9: Ik vergelijk ook nergens een hond met een kat. Ik zeg enkel dat ik me dood erger aan het lawaai van de lokale sirene-hond. Daarmee wil ik het punt maken dat je van een hond net zo veel en misschien zelfs meer last kan hebben dan van een kat die los loopt. En inderdaad, een kat is nog zo 'zelfstandig' dat je eigenlijk gewoon moet zorgen dat het beestje eten en drinken heeft en voor de rest maar blij moet zijn als hij even wil knuffelen :+

marleen_usar

Afbeelding
Ik hoop dat het te zien is, ik heb aan beide kanten een schutting met in de breedte een hek met gaas en dan een deur. Met boven op schrikdraad.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:12

Laura82 ik maak morgen een betere foto.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:14

magda_90 schreef:
Wel al die mensen die weigeren in te zien dat loslopende katten voor toenemende klachten zorgen. Als er vanuit de regering niets gebeurd, gaan ze zelf maar ingrijpen (en nee dat praat ik niet goed).
En dat kun jij als baasje voorkomen door je dier op eigen terrein te houden. Maar nee Poekie moet naar buiten en vervolgens klagen als Poekie wordt afgeschoten.
Dat is 1 plus 1.

Jij vindt het dus normaal dat mensen een kat afschieten omwille van stront in de tuin? Lekkere dierenvriend ben jij, of ben je dat helemaal niet? Er is een verschil tussen iets niet goedpraten en iets normaal vinden, en ik hoop echt dat je dit niet normaal vindt. Want 1+1 hoeft helemaal niet 2 te zijn als je gewoon boereverstand hebt en niet zomaar de kat van de buren gaat afknallen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:15

Kun je aanwijzen waar ik zeg dat ik dit normaal vind? Heb je ook de daadwerkelijke inhoud gelezen of alleen die ene zin?

Afschieten kun je ook vervangen door aangereden worden, vechtwonden oplopen ed. Het gaat om de essentie die je klaarblijkelijk mist.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:18

magda_90 schreef:
Dat is 1 plus 1.

Mensen die dicht op elkaar wonen zorgen voor toenemende klachten, individualisme zorgt voor toenemende klachten. Of ze nu klagen over elkaars kat, over hoe de buurman parkeert, over muziek, over kinderen etc. dat heeft niets met het onderwerp van de zogenaamde overlast te maken volgens mij, uitwassen daarvan moet je gewoon aanpakken ipv allerlei hele normale dingen te gaan verbieden omdat er dan evt gezeik van komt.
Dat het een persoonlijke overweging kan zijn om je kat veilig binnen te houden omdat je buurman een banketstaaf is lijkt me trouwens ook prima hoor. Het is altijd een persoonlijke overweging hoeveel je doet om de lieve vrede met je buren te bewaren. Maar ik vind het zeker geen argument om draconische maatregelen te nemen om katten van de straat te verbannen?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 29-08-17 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:18

magda_90 schreef:
Kun je aanwijzen waar ik zeg dat ik dit normaal vind? Heb je ook de daadwerkelijke inhoud gelezen of alleen die ene zin?

Afschieten kun je ook vervangen door aangereden worden, vechtwonden oplopen ed. Het gaat om de inhoud die je klaarblijkelijk mist.

Als ik zou zeggen dat jij dat gezegd hebt had ik de vraag niet gesteld. Dus ja ik heb jouw volledige bericht gelezen, nu jij het mijne nog. Ik vind aanrijden of verwondingen door het vechten heel wat anders dan afgeschoten worden. Aanrijden en vechten zijn dingen die nu eenmaal gebeuren, dat is wel NORMAAL. Maar een kat waar je op gaat lopen schieten? Dat is dus echt niet normaal. En het feit dat jij die vergelijking nu maakt geeft de indruk dat je een kat afschieten net zo normaal vindt als een kat die vecht met een ander dier. Dit is het voor de duidelijkheid dus echt niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:19

Van mij mogen loslopende katten ook wel opgepakt worden.
Vreselijk dat ze overal lopen.

De eigenaar kan ze tegen betaling natuurlijk weer ophalen, en zorgen dat de kat niet buiten huis/tuin komt.
De rest van de katten die niet opgehaald wordt, in het asiel plaatsen?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:19

En wat krijg ik dan voor elke muis en rat die mijn kat vangt? 400 euro beloning? Mijn kat doet goed werk om het ongedierte beperken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:21

Dan moet je op de lange termijn ook niet gaan klagen.

Heleennn schreef:
magda_90 schreef:

Afschieten kun je ook vervangen door aangereden worden, vechtwonden oplopen ed. Het gaat om de inhoud die je klaarblijkelijk mist.

Als ik zou zeggen dat jij dat gezegd hebt had ik de vraag niet gesteld. Dus ja ik heb jouw volledige bericht gelezen, nu jij het mijne nog. Ik vind aanrijden of verwondingen door het vechten heel wat anders dan afgeschoten worden. Aanrijden en vechten zijn dingen die nu eenmaal gebeuren, dat is wel NORMAAL. Maar een kat waar je op gaat lopen schieten? Dat is dus echt niet normaal. En het feit dat jij die vergelijking nu maakt geeft de indruk dat je een kat afschieten net zo normaal vindt als een kat die vecht met een ander dier.

Ja natuurlijk ik vind het normaal dat katten afgeschoten worden. :roll:
Ik zeg niet dat dit normaal is maar als je een beetje de media volgt weet je dat dit steeds vaker voorkomt en dat grote laksheid hier wel de oorzaak is.

Ik leg alleen maar verbanden met wat de media schrijft, jammer dat jij dit meteen met mij persoonlijk verbindt.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 29-08-17 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt