'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:41

Het gaat niet alleen om het bijten van mensen, het gaat om het bijten van mensen en dieren.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/23/ad ... t-a1547313

Dit is één link, maar er zijn meer artikelen waarin genoemd wordt dat het om mensen én andere honden gaat. Is ook gewoon zo genoemd in het nieuws.
Ik snap het probleem werkelijk niet. als je je verantwoording neemt, is er niets aan de hand. Zorg gewoon dat je hond geen andere honden verscheurt, dan heb je geen probleem.

GUSTIxBILL

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:46

Diablo idd
Maar dan hoort dit voor alle honden te gelden. En niet alleen voor de powerbreeds.
Een powerbreed toont slecht zijn kalmerende signalen, waardoor deze genegeerd of niet opgemerkt worden door baas en/of hond waardoor deze uiteindelijk bijten.
Moeten deze rassen daarom alleen afgestraft worden?

Ik neem mijn verantwoordelijkheid omdat ik haar niet kwijt wil. Maar niet om een andere hond te beschermen die haar signalen niet ziet of negeert...
Want ja, ook powerbreeds zenden ze uit. Alleen veem subtieler/haast onmerkbaar

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:49

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:51

Rebecca schreef:
Wat een bullshit

Pak die kleine donderstraal over het paard getilde keffers maar aan , en vooral baasjes aanpakken. Pitbulls etc met juiste opvoeding doen geen vlieg kwaad. .

Slaat nergens op

Daar zeg je iets....met de juiste opvoeding en de juiste mensen.

Vechthonden zijn geen bijthonden?Waar komt die naam dan vandaan?Je hebt nu eenmaal hondenrassen die wat eerder op de kast zitten als andere...heb je ook tussen mensenrassen.Mensen moeten hun verantwoordelijlheid nemen,en niet staan te lachen als hun hond een paard aanvalt.Sommige honden zijn niet sociaal,en dat geeft niks,maar als je weet dat ze andere honden grijpen....dus niet een waarschuwing maar meteen in de to kill stand...muilkorf ze gewoon.Maar veel eigenaren krijgen er een kick van als hun hond andere honden grijpt.Is stoer ofzo???
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-17 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:58

oomens schreef:
Huertecilla schreef:
Ik weet niet hoe het in de rest van Spanje is maar in het zuiden is er geen zwerfhonden-probleem meer.

Dan is dat redelijk recent veranderd. Ik meen mij nog topics te herinneren over vergunningen voor trabucos tegen roedels honden op nachtelijke buitenritten.

ENORM veranderd!!!
In een periode van 10 jaar en dat gaat exponentieel snel.

Wat ook opvallend verminderd is, is het aantal doodgereden honden op de weg. Dat was orde van de dag, nu een uitzondering.

Anno nu zie ik meer vossen op ons land dan verwilderde honden en 10 jaar terug had de vos hier gewoon nauwelijks bestaansmogelijkheid.

Vanwege de bepekende maatregelen, de kosten die dit meebrengt, neemt het aantal honden merkbaar af. Dus idem het aantal dat in de campo gedumpt wordt. In combinatie met de campagne om verwilderde honden te verwijderen gaat dat dubbel snel.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:58

De strenge maatregelen voor hoogrisicohonden, vind ik idioterie. Een ernstig bijtincident wordt nu ook al vaak afgestraft met het inslapen van de hond. Bepaalde honden maken ernstigere bijtwonden als de ander, dus men heeft wel op grond hiervan een begrijpelijk vooroordeel. Maar vanaf mijn jeugd worden al bepaalde rassen aangewezen als risico honden. Bouvier, Herder, Rottweiler, Dobermann en nu de bullen.... Door de jaren heen, had men allang kunnen leren, dat het vaak de hoog- risico mensen betreft, die een hond aanschaffen die makkelijk leert bijten. Het wordt eens tijd dat ze die mensen eens aanpakken. Het verplichten tot een cursus als je een moeilijk opvoedbare hond kiest, daar ben ik wel een voorstander van. Heeft jouw hond iemand ernstig gebeten, dan lijkt mij een verbod op de aanschaf van een hond voor een bepaald aantal jaar redelijk. Het fokken van honden mag ook aan banden gelegd worden. Dat er nu schuren bestaan waar fokkers verschillende rassen honden in fokken, vind ik in en in triest. Maar ik begrijp de mensen die een hond die daar vandaan komt ook niet. Of de mensen die goedkoop een pup kopen, terwijl ze de ouders niet hebben gezien. Mensen die zich niet oriënteren in de aanschaf van hun pup, vind ik ook hoog risico mensen (oeps, nu trap ik tegen heel wat schenen aan). Zoals er een lijst bestaat met risicohonden, is er ook een lijst met mensen die honden hadden, waar een ernstig bijtincident is gebeurt. Laten ze wat met die gegevens doen.
P.S. Op mijn avatar staat de Engelse bull....geen risico hond. Wereld kampioen eten, slapen ,uitrusten.Nu 9 jaar oud. NOOIT aanschaffen zo'n lief dier...kost je een vermogen aan rasgebonden kwalen.
Laatst bijgewerkt door Ersina op 24-02-17 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:59

GUSTIxBILL schreef:
Diablo idd
Maar dan hoort dit voor alle honden te gelden. En niet alleen voor de powerbreeds.
Een powerbreed toont slecht zijn kalmerende signalen, waardoor deze genegeerd of niet opgemerkt worden door baas en/of hond waardoor deze uiteindelijk bijten.

Afgestraft is misschien niet de juiste term, maar je geeft hier zelf aan dat deze honden eigenschappen hebben die bijtincidenten kunnen veroorzaken. In combinatie met de fysieke kracht van deze dieren dus duidelijk een goede reden maatregelen te nemen ja.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:02

GUSTIxBILL schreef:
Diablo idd

Ik neem mijn verantwoordelijkheid omdat ik haar niet kwijt wil. Maar niet om een andere hond te beschermen die haar signalen niet ziet of negeert...
Want ja, ook powerbreeds zenden ze uit. Alleen veem subtieler/haast onmerkbaar

Het gaat niet om het straffen van de honden, het is zo jammer dat dat niet begrepen wordt. Het gaat er om dat andere honden (en mensen) beschermd gaan worden, omdat deze rassen zo ongelooflijk veel schade aanrichten.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 24-02-17 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:03

Ik heb een kruising rottweiler x stafford nou echt een super gevaarlijke hond. (Not)

Hebben hem al van pups af aan en zijn altijd netjes met hem op training geweest, loopt alleen los waar dat mag en dat wij vinden dat het ook kan.

In tegenstelling tot jack Russells en labradors die te pas en te onpas gwn overal loslopen en op de onze af komen stormen.
Dusja vraag me dan af waarom alleen voor de 'hoogrisico' honden en niet voor alle honden want alle honden kunnen bijten alleen brengt een jack Russel minder schade aan dan bv mijn rottweiler.

Er moet naar de baasjes en fokkers gekeken worden want daar ligt het probleem. Fokkers fokken maar door zonder soms te kijken naar de eigenschappen van beide ouders en sommige baasjes kopen een pup ooh schattig maar dan worden de ouder en hebben ze training nodig. Sommige vinden dat te duur of sommige zeggen is onzin doe het zelf wel. Nou dat laatste ken ik en werkt in de meeste gevallen niet omdat ze te weinig kennis hebben.
Laatst bijgewerkt door Keell94 op 24-02-17 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:04

MyWishMax schreef:
De meeste, omdat de golden retriever erg populair was. Er werd niet gekeken hoeveel honden er van 1 ras waren en hoeveel honden er dus beten in verhouding met minder populaire rassen. Een ras die met 1000en vertegenwoordigd zijn kunnen veel bijtincidenten veroorzaken, maar als dat nu door 1% van de dieren veroorzaakt wordt? Tegenover een ras waar er bijvoorbeeld maar 100 van zijn en daarbij zijn er qua getallen minder bijtincidenten, tot je gaat kijken daar het percentage honden dat er van dat ras dus een incident op hun naam heeft.

TNS NIPO heeft eind 2007 een onderzoek gehouden naar het aantal hondenbeten in Nederland en welke rassen daarbij betrokken waren. Bij dit onderzoek is rekening gehouden met rashonden én look-alikes en met het feit dat sommige rassen meer gehouden worden dan andere.

MyWishMax schreef:
En daarbij, al veroorzaken vechthonden maar 100 bijtincidenten in een jaar en een golden retriever 1000, maar bij die 1e zijn er honden dood of zwaar gewond of mensen zwaar gewond en bij die 2e zijn de honden en mensen niet zwaar gewond. Dat is wel een klein verschil he?

ik heb op toen ik op de OK werkte anders ernstige bijtincidenten meegemaakt veroorzaakt door gewone huishondrassen.

er worden 150.000 mensen per jaar door honden gebeten,waarvan 30% zo ernstig dat zij een medische behandeling moeten ondergaan,is dan echt erger dat je geopereerd moet worden omdat er een stafford aan je arm gehangen heeft,of dat een collie je halve gezicht aan gort heeft gebeten?

MyWishMax schreef:
kimmie, ze willen wel het artikel in het strafrecht veranderen dat het niet tegenhouden of ophitsen van een hond naar een mens veranderd wordt naar mens én dier. Dat hond/hond incidenten niet de hoofdzaak is, is inderdaad waar, maar het wordt wel meegenomen.

ophitsen ja,dat is strafbaar,moet ook zo zijn,mensen horen geen dieren tegen mensen of dieren op te hitsen ( dus met voorbedachte rade dieren aan laten vallen) ,maar naar mij idee gebeuren maar heel weinig incidenten door ophitsing,meer uit onwetendheid,laksheid en onkunde van de hondeneigenaren,en dat geldt dan wat mij betreft voor alle incidenten tussen hondenrassen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:04

Het probleem is dat de hoogrisico honden vaak aangeschaft worden door de hoogrisicomensen....vanwege aanzien en het stoerheids gehalte van de hond.En de mensen die zo een hond hebben om niet deze reden zijn de dupe,net als de hobd overigens

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:06

geerke schreef:
Vechthonden zijn geen bijthonden?Waar komt die naam dan vandaan?Je hebt nu eenmaal hondenrassen die wat eerder op de kast zitten als andere...heb je ook tussen mensenrassen.Mensen moeten hun verantwoordelijlheid nemen,en niet staan te lachen als hun hond een paard aanvalt.Sommige honden zijn niet sociaal,en dat geeft niks,maar als je weet dat ze andere honden grijpen....[b{dus niet een waarschuwing maar meteen in de to kill stand..[/b].muilkorf ze gewoon.Maar veel eigenaren krijgen er een kick van als hun hond andere honden grijpt.Is stoer ofzo???

En daar ben jij fout
Ze sturen kalmerende signalen (met de tong over de lippen, geeuwen, wegkijken,...) echter zo subtiel dat weinige het zien... waardoor het zo vaak misloopt

Kuggur, diablo, dus wij moeten onze honden laten bijten zonder consequentie ?
Dan is het toch beter dat het voor alle rassen gelijkgetrokken word?
Een muilkorf is niet slecht nog erg.
Het ontneemt alleen de kans om te bijten en te verdedigen. En ja, mijne krijgt er gewoon een om. Echter ben ik het er niet mee eens dat het alleen voor deze rassen is

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:06

Ik heb vier Cane Corso's en die zijn ook lief. Maar ik breng ze zeker niet in situaties waarin ze gevaarlijk zouden kunnen worden. Helaas gaat het niet alleen om mij (en om alle anderen hier die zeggen hoe lief hun honden zijn en hoe fout altijd de andere keffers zijn), maar om de honden die wél andere honden aanvallen en dood bijten. En dat moet stoppen. ik ben echt voor maatregelen, misschien dat dan eindelijk mensen eens niet meer bang hoeven te zijn om op straat te lopen met hun honden.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:07

geerke schreef:
Het probleem is dat de hoogrisico honden vaak aangeschaft worden door de hoogrisicomensen....vanwege aanzien en het stoerheids gehalte van de hond.En de mensen die zo een hond hebben om niet deze reden zijn de dupe,net als de hobd overigens

Dit dus om over training maar te spreken. Hup slipketting om en gaan met die banaan. Opvoeden hoeft niet want is stoer als de hond uit ze plaat gaat en een ander wilt grijpen. Vind dat fokkers daar ook wel beter op mogen selecteren aan wie ze een hondje meegeven.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:09

GUSTIxBILL schreef:
geerke schreef:
Vechthonden zijn geen bijthonden?Waar komt die naam dan vandaan?Je hebt nu eenmaal hondenrassen die wat eerder op de kast zitten als andere...heb je ook tussen mensenrassen.Mensen moeten hun verantwoordelijlheid nemen,en niet staan te lachen als hun hond een paard aanvalt.Sommige honden zijn niet sociaal,en dat geeft niks,maar als je weet dat ze andere honden grijpen....[b{dus niet een waarschuwing maar meteen in de to kill stand..[/b].muilkorf ze gewoon.Maar veel eigenaren krijgen er een kick van als hun hond andere honden grijpt.Is stoer ofzo???

En daar ben jij fout
Ze sturen kalmerende signalen (met de tong over de lippen, geeuwen, wegkijken,...) echter zo subtiel dat weinige het zien... waardoor het zo vaak misloopt

Het ontneemt alleen de kans om te bijten en te verdedigen. En ja, mijne krijgt er gewoon een om. Echter ben ik het er niet mee eens dat het alleen voor deze rassen is

Ik heb zelf ook geen makkelijke rassen, ik ben echt niet tegen deze honden. Maar ik vind echt dat andere honden nu echt eens beschermd moeten gaan worden. Leuk dat ze kalmerende signalen sturen en dat niemand het ziet, maar er worden hier honden verscheurd. Waarom focust iedereen maar op de honden die de schade aanrichten en heeft niemand aandacht voor de hondjes die tussen de kaken van deze honden komen en het niet overleven?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:10

geerke schreef:
Vechthonden zijn geen bijthonden?Waar komt die naam dan vandaan?J

'Vechthonden' is ook onzin. Net als paarden en 'vluchtdieren'.
Komt allemaal bij hetzelfde vandaan; onbenul en toch wat willen roepen. Wordt dan vanzelf populair. De massa is namelijk net zo onbenullig. Van daar naar 'feit' is een klein hopje.
Blijft onzin uiteraard.

Correct is 'hoger risico honden'.
Daarbij dan risico = kans op een incident x de ernst van de mogelijke gevolgen.

Kleine k-hondjes bijten namelijk HEEL veel doch dat heeft doorgaans nauwelijks consequenties. Ook is het een 'mooie' illustratie van slechte opvoeding welke van op zich helemaal niet agressieve hondjes bijtertjes MAAKT.

Al met al geen hondenprobleem maar een mensenprobleem. Met het hondenprobleem kan echter politiek gescoord worden.
Verder is de overheid gebaat bij makkelijk uit te voeren en financieel aantrekkelijke maatregelen.
Het belang van het individu, mens dan wel hond, speelt geen rol. Neem hondenbelasting. Hoe helder wil je een onrechtvaardig maar voor gemeentes lucratief voorbeeld?!

Helaas ligt dit allemaal buiten de invloedssfeer van een individuele burger. Je kan je slechts aanpassen. Voldoe aan de normen voor een grote 'gevaarlijke' of kies een kleiner hondje.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:12

Diablo schreef:
GUSTIxBILL schreef:

En daar ben jij fout

Ik heb zelf ook geen makkelijke rassen, ik ben echt niet tegen deze honden. Maar ik vind echt dat andere honden nu echt eens beschermd moeten gaan worden. Leuk dat ze kalmerende signalen sturen en dat niemand het ziet, maar er worden hier honden verscheurd. Waarom focust iedereen maar op de honden die de schade aanrichten en heeft niemand aandacht voor de hondjes die tussen de kaken van deze honden komen en het niet overleven?

Ik zeg toch, miijne krijgt een muilkorf om. Daar discusieer ik niet om.
Msch om de verkeerde reden, maar ik doe het wel :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:13

Ersina schreef:
De strenge maatregelen voor hoogrisicohonden, vind ik idioterie. Een ernstig bijtincident wordt nu ook al vaak afgestraft met het inslapen van de hond.

Bij het bijten van een mens wel, maar het verschilt enorm per gemeente. Bij het bijten van een andere hond ben je helemaal afhankelijk van de gemeente en de eigenaar van de hond die gebeten heeft komt er vaak wel erg makkelijk van af. Ik ken een heel aantal incidenten waarbij de andere hond dood gegaan is en de hond die gebeten heeft gewoon nog leeft, zelfs nog los loopt zonder muilkorf. Of de eigenaar die een houd verbod kreeg, of de hond die een muilkorf en aanlijngebod en vervolgens verhuizen en gewoon weer honden nemen of de oude honden los laten lopen zonder muilkorf.

Kimmie, ook het niet tegenhouden is strafbaar. ;) Niet alleen het ophitsen. Daarnaast zijn veel van die lijsten niet degene waar dus rekening met de aantallen gehouden wordt. Als het onderzoek TNS NIPO daar wel rekening mee gehouden heeft, dan zeg ik daar niks over. ;) Maar hoe lang geleden heb jij op de OK gewerkt? Ik zou namelijk de laatste 2 jaar cijfers willen zien van de rassen die voor de ernstige incidenten zorgen. En tuurlijk maakt het voor degene die gebeten is niet uit welk ras, maar van die 30% die medische behandeling moeten ondergaan kan het voor van belang zijn. Ik vraag me alleen af hoe betrouwbaar het is om het aan de slachtoffers te vragen? Hoeveel mensen kunnen goed inschatten wat voor ras het is? Mijn herders worden niet als Duitsers herkent bijvoorbeeld. Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met incidenten met eigen hond versus vreemde hond. Stel dat die collies alleen in de thuissituaties bijten, maar buiten de deur niet. Dan moet je ze afraden aan gezinnen ;) En als dat ervoor zorgt dat alles boven de 20 kilo een muilkorf moet dragen, dat is dan maar zo.

Nu moet ik zeggen dat van de 'risico rassen' ik als mens liever een stafford tegenkom, maar als ik mijn honden bij me heb kom ik weer liever een ander ras tegen. Ik haal liever vechtende herders uit elkaar bijvoorbeeld, maar de staffords die ik ken zijn juist onwijs leuk tegen mensen. De kruisingen tussen hondagressieve rassen en mensagressieve rassen vind ik dus heel eng en die lijken heel populair te worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:14

GUSTIxBILL schreef:

Wat een onzinnige conclusie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:15

Inderdaad,vriend van mij loopt met zijn eigen hond,een berneren een klein hondje van een vriendin...kleine hondje werd gegrepen,weet niet door wat soort hond....groot.Vriend gebeten in zijn arm,probeerde het kleintje te redden.Kleintje heeft vier uur op de operatie tafel gelegen ,2000 euro verder.Heeft het wel gered,was trouwens nog jong,een pup nog.Honden die dit flikken mogen van mij een spuitje hebben,of ze nou signalen gegeven hebben of niet,je grijpt niet een pup in zinn buikholte en schud net zolang tot de ingewanden er uit hangen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:20

geerke schreef:
Vechthonden zijn geen bijthonden?Waar komt die naam dan vandaan?Je hebt nu eenmaal hondenrassen die wat eerder op de kast zitten als andere...heb je ook tussen mensenrassen.Mensen moeten hun verantwoordelijlheid nemen,en niet staan te lachen als hun hond een paard aanvalt.Sommige honden zijn niet sociaal,en dat geeft niks,maar als je weet dat ze andere honden grijpen....dus niet een waarschuwing maar meteen in de to kill stand...muilkorf ze gewoon.Maar veel eigenaren krijgen er een kick van als hun hond andere honden grijpt.Is stoer ofzo???

vechthonden zijn voornamelijk hondenrassen welke gefokt zijn voor gevechten met andere dieren,vaak helaas tegen andere honden,de zogenaamde hondengevechten,vast wel eens van gehoord,deze rassen zijn over het algemeen zeer mensvriendelijk omdat mensen altijd veilig moeten zijn in de pitt,je hebt er niets aan als je prijswinnaar natuurlijk de aanval op jou inzet.
vandaar dat de vechthond over het algemeen en mensvriendelijke hond is en eígenlijk niet eens de veroorzaker is van bijtincidenten bij mensen,op andere honden daarentegen dat is een ander verhaal,maar dat is waar ze uiteindelijk voor gefokt zijn,en als eigenaren van dit soort rassen dat nu eens zouden erkennen en veel meer moeite zouden doen om bijtincidenten te voorkomen had het nu niet zo uit de hand gelopen!

wat dat betreft is het bijna een schouderklopje waard dat binnen 10 jaar de boel weer teveel uit de hand gelopen is -O-

vervelende is dat vele honden rassen op uiterlijk ook maar vechthond genoemd worden,zoals bv de argentijnse dog,notabene een jachthond,maar uiterlijk ziet ie eruit als een grote pitbull,dus ja,kan ook wel op de lijst van vechthonden.

ik heb overigens van 1993 -2003 op de OK gewerkt,RAD tijd zullen we maar zeggen :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:26

Ik begrijp heel goed dat mensen met een brave "risicohond" hier echt niet blij mee zijn. Maar begrijp alsjeblieft dat er helaas een heleboel eigenaren zijn die valse risicohonden hebben en ze gewoon zonder muilkorf laten lopen en soms zelfs on-aangelijnd.

Ik ben altijd van het honden lekker los laten lopen en ik vertrouw mijn hond (windhond x schaapshond) volledig omdat hij een gevecht altijd uit de weg gaat en alleen wil spelen. Maar helaas na 3 aanvaringen waar bij mijn hond (en ik) geen enkele waarschuwing vooraf zagen en hij gegrepen werd door een stafford(achtige) durf ik hem niet meer te laten spelen met dit soort honden.. Ze zijn vaak (niet altijd voordat mensen hier weer op doorflippen..) ook extreem lomp en energiek als ze gewoon met hem willen spelen, mijn hond krijgt het dan ook behoorlijk te verduren (ook al is het lief bedoeld).

Het is sneu voor de goede honden maar op dit moment zijn er ook heel veel mensen de dupe doordat deze rassen gewoon toegestaan zijn. En ja helaas trekken dit soort honden ook nog eens een bepaalde type mensen aan waardoor er nog meer gevaar ontstaat.

Ik loop niet meer ontspannen met mijn hond omdat ik altijd alert moet zijn op stafford achtige rassen.. Mijn hond is ook wel eens enigszins vals reagerende herders tegen gekomen maar die hadden dan toch beter door dat mijn hond ze wilde ontwijken ipv vechten en lieten hem dan gaan. Bij staffords vliegen die klapkaken meteen om hem heen en het is echt een hell om die beesten los te krijgen. Je schrikt je helemaal wezenloos, afschuwelijk om mee te maken.

Wat mij opvalt bij verschillende eigenaren (NIET ALLE) die ik ben tegengekomen is dat ze inderdaad ontkennen dat ze een valse hond hebben. Als mijn hond zomaar honden (aangelijnd!) aan zou vallen dan zou ik hem direct muilkorven! Maar nee er wordt nog sentimenteel met die beesten omgegaan ook en ze denken alleen aan hun eigen lieve schatje, de rest moet maar wijken..

Ik kan van een afstand niet zien of het een brave of een valse stafford betreft, daarom loop ik nu maar een blokje om.. Ik ben er klaar mee en ga het ook niet meer proberen.

Met andere rassen durf ik het risico nog wel aan omdat ze simpelweg niet zo veel schade kunnen aanrichten. Dus als er op een losloop veld allerlei rassen zijn maar geen stafford achtigen dan kan mijn hond prima los daar zonder dat ik bang hoef te zijn.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:33

In jou geval kan ik dit begrijpen
Ik ben mij ook bewust van mijn hond en de risico's.
Ze is idd in haar spelen gewoon lomp, moet haar bij kleinere honden dan ook vaak even terugfluiten (effectief fluiten en ze staat tussen mijn benen). Maar ze komt onmiddelijk.
Ik zit gewoon op mijn paard omdat ik mijn hond (met alle plezier) ga moeten korven.
Maar een andere hond die evenzeer bijt niet gekorfd moet lopen en dus mijn hond mag grijpen ongeacht de gevolgen. En die honden mogen wel gewoon zo verder blijven rondlopen. Dat vind ik niet correct

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:33

MyWishMax schreef:
Ik vraag me alleen af hoe betrouwbaar het is om het aan de slachtoffers te vragen? Hoeveel mensen kunnen goed inschatten wat voor ras het is? Mijn herders worden niet als Duitsers herkent bijvoorbeeld. .

daar is een ander probleem,hoeveel mensen weten een beauceron bv te herkennen,wordt dit niet snel een "rottweiler"of "doberman"voor leken?

er was eens een onderzoek naar bijtincidenten,dan wel jaren geleden waarbij bv mensen een plaatjes boek te zien kregen en daarin het ras konden aanwijzen welke gebeten had ( mochten ze het zelf niet weten),daar stond onder een rotweilerplaatje 'doberman pincher'en onder de doberman "rottweiler"

tot zover betrouwbare onderzoeken.

ook was toen de conclusie dat veel mensen gebeten werden in huishoudelijke omstandigheden,door angstige dieren,dieren die pijn hadden,gebeten waren bij gevechten tussen honden en maar heel zeldzaam was echt iemand slachtoffer van een hond die zomaar aanviel.

ik begrijp echt dat er iets moet gebeuren,maar vrees voor nederland een 2de RAD wet,en echt...daar gaan straks heel veel lieve honden de dupe van worden, zeg het,heel hard wegrennen als die er komt!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:40

Ahum....rasverenigingen...
Degene waar ik mee te maken heb gekregen, ben ik niet tevreden over, integendeel.
Ik koop nooit meer een rashond, peperduur, er wordt gefokt met honden die juist niet op dàt dingetje gekeurd hoeft te worden, fokken met honden met HD, rasverenigingen houden de hand boven de hoofden van fokkers en laten mensen met hun doodzieke honden stikken.
En helaas....ze zeggen allemaal dat het bij hun anders is....
En wat er daadwerkelijk wel of niet speelt, weet je als je er al tot je nek in zit, en je mag hopen dat er een stel relnichten inzitten die tijdens de vergaderingen wel hun mond opendoen.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 24-02-17 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt