Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:09

Ik denk ook in het belang van de kat dat hij beter blijft waar hij nu is. Omdat naar mijn ervaring katten zich erg hechten aan hun huis. Ondanks de vorige mensen de kat hebben gehad, verwacht ik niet dat deze zal opspringen van vreugde en extase dat hij eindelijk zijn vorige baasje terug heeft gevonden. Kat zal het naar alle waarschijnlijkheid al lang prima vinden in haar nieuwe stek. Hem dan gaan verhuizen, naar nog eens een volledig onbekende woning want die mensen gaan blijkbaar verhuizen, puur omdat je als eerste eigenaar je kat niet kan missen...ik denk dat het onnodig veel stress oplevert want voor de kat gaat het niet anders aanvoelen dan "weer een nieuwe plaats" en niet "eindelijk terug bij mijn oorsprokelijke baasjes".
Blijft evengoed moeilijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:09

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:14

Kwanyin schreef:
Ik denk ook in het belang van de kat dat hij beter blijft waar hij nu is. Omdat naar mijn ervaring katten zich erg hechten aan hun huis. Ondanks de vorige mensen de kat hebben gehad, verwacht ik niet dat deze zal opspringen van vreugde en extase dat hij eindelijk zijn vorige baasje terug heeft gevonden. Kat zal het naar alle waarschijnlijkheid al lang prima vinden in haar nieuwe stek. Hem dan gaan verhuizen, naar nog eens een volledig onbekende woning want die mensen gaan blijkbaar verhuizen, puur omdat je als eerste eigenaar je kat niet kan missen...ik denk dat het onnodig veel stress oplevert want voor de kat gaat het niet anders aanvoelen dan "weer een nieuwe plaats" en niet "eindelijk terug bij mijn oorsprokelijke baasjes".
Blijft evengoed moeilijk.

Volkomen mee eens!

En met dat in gedachten had je denk ik beter niet kunnen bellen ...
Ik vind jouw idee om wel te bellen erg vriendelijk, maar het brengt jou en de poes nu in een lastige situatie.

Daarom adviseer ik in elk geval: poes niet meegeven. Ze is nu bij jou gewend en zij wodt van een nieuwe verhuizing de dupe.

Jildau

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:27

Ik snap niet zo goed hoe je als eigenaar je kat niet kan vinden. Je belt toch alles af en kijkt op elke website enzovoorts als je je huisdier kwijt bent? En daarnaast laat je je dier toch chippen?

Vind dan ook dat TS de kat mag houden want het is inmiddels gewoon haar kat. Beetje eigen schuld van de vorige eigenaar als je je dier niet chipt.

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:28

Ik snap beide partijen ook heel goed maar het verschilt denk ik ook per situatie..
1 van mijn katten is 4 jaar geleden overleden echt mijn beste maatje, als die vermist was geweest en nu opeens boven water kwam Zou ik hem ook terug willen denk ik.. Ook al heb ik net kittens.. (Wie weet als ik zou gaan kijken ik van gedachte zou veranderd maar eigenlijk denk ik het niet)

Onze andere kat, die nu ondertussen 10 is gaat sinds kort oo avontuur en mensen dachten dat zwerfkatje was! Gelukkig op tijd achter gekomen , en dus in contact geraakt. Mensen zijn helemaal gek met hem en hij gaat bij hun op bezoek. We zijn nu in onderhandeling om hem aan hun te geven. De klik met hem heb ik niet zo sterk, hun wel en hij wordt mega verwend etc. Kat heeft z'n plekje uit gezocht dus wil ik hem dat niet ontnemen. Hij heeft zelf gekozen!

Dus ja , het zou bij mij denk ik ook per kat verschillen...

Misschien de mensen langs laten komen? Kunnen ze haar zien, kunnen jullie in real life praten en kan iedereen zien hoe de kat reageert op oude baasje. Misschien veranderd iedereen van mening.
Natuurlijk verhuizen er meer katten, maar vraag me wel af of de poes in kwestie nu naar "nieuw" baasje en nieuw huis zou willen, maar je weet her niet!

Wel heel veel respect nogmaals dat je hebt gebeld!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:31

als een kat zo gehecht zou zijn aan zn omgeving, zou je ze dus ook nooit kunnen herplaatsen... dus dat vind ik een non-argument..

Het feit dat TS de kat kon vinden op een site, betekent dat de toenmalige eigenaren wel naar haar gezocht hebben, toch?

Als het topic andersom was geweest:"help, ik ben al twee jaar mijn kat kwijt en heb haar gevonden bij iemand anders in huis, wat te doen??" had het gros waarschijnlijk gezegd dat ze m terug moet halen.. :P

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:44

Cer schreef:
als een kat zo gehecht zou zijn aan zn omgeving, zou je ze dus ook nooit kunnen herplaatsen... dus dat vind ik een non-argument..

Hij zal er niet aan doodgaan als hij herplaatst wordt. Hij zal na een tijdje ook wennen aan zijn nieuwe huis, als je hem lang genoeg opsluit en positieve aandacht geeft zal hij het wel als thuisbasis gaan accepteren.
Maar ja, ik denk inderdaad dat als de noodzaak er niet is je het niet moet gaan opzoeken en de kat de stress besparen. Hoe minder een dier in zijn leven van huis moet veranderen, hoe liever imo.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:49

Cer schreef:

Het feit dat TS de kat kon vinden op een site, betekent dat de toenmalige eigenaren wel naar haar gezocht hebben, toch?

Als het topic andersom was geweest:"help, ik ben al twee jaar mijn kat kwijt en heb haar gevonden bij iemand anders in huis, wat te doen??" had het gros waarschijnlijk gezegd dat ze m terug moet halen.. :P

Dat denk ik niet hoor. Ik denk dat ze hier gezegd hadden eens te gaan kijken bij poes en als ze een goed plekje had, haar daar te laten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:50

Nou ze zijn wat dat betreft denk sterker dan je denkt... we maken toch niet overal mietjes van :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:56

Dat het erg per kat verschilt sluit ik me wel bij aan. Mijn oudste heb ik van kitten af aan, nu ruim 7 jaar. Hij kwam bij me in het huis van mij en mijn ex en was vanaf het begin echt "mijn" kat. Toen ik daar vertrok konden de katten niet mee bezien ik tijdelijk bij mijn ouders ging wonen en die hadden 4 territoriale poezen. Mijn kater paste daar niet bij..
Tijdelijk werd een ruim jaar, mijn kat zat dus in zijn vertrouwde huis maar kwijnde wel af. Mager, slecht in zijn vel en pieste bijna dagelijks in huis (deed hij nooit..). Zodra ik mijn eigen stek had ben ik hem op gaan halen (de andere kat wilde mijn ex graag houden) en ondanks dat het echt een stresskip is, was hij dolgelukkig en lag hij dezelfde avond bij me op de bank en liep hij me overal achterna.
Ter illustratie: in zijn vertrouwde huis zat hij meestal in de kast...

Bij de verhuizing naar mijn huidige huis waren ze ook zo gewend en in goede doen. Het zal dus echt per kat verschillen of het huisje of de personen hetgene zijn wat ze ergens hecht.
Ik maak me ook echt geen zorgen over ze dat we straks weer verhuizen. Zolang wij er zijn, voelen de katten zich al snel prima op hun gemak.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:57

Kat niet verhuizen vanwege stress, tja.
Ik neem aan dat je de kat ook meeneemt als je zelf verhuist.

Ik neem tenminste mijn katten en honden wel mee.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:16

Leo schreef:
Dat het erg per kat verschilt sluit ik me wel bij aan. Mijn oudste heb ik van kitten af aan, nu ruim 7 jaar. Hij kwam bij me in het huis van mij en mijn ex en was vanaf het begin echt "mijn" kat. Toen ik daar vertrok konden de katten niet mee bezien ik tijdelijk bij mijn ouders ging wonen en die hadden 4 territoriale poezen. Mijn kater paste daar niet bij..
Tijdelijk werd een ruim jaar, mijn kat zat dus in zijn vertrouwde huis maar kwijnde wel af. Mager, slecht in zijn vel en pieste bijna dagelijks in huis (deed hij nooit..). Zodra ik mijn eigen stek had ben ik hem op gaan halen (de andere kat wilde mijn ex graag houden) en ondanks dat het echt een stresskip is, was hij dolgelukkig en lag hij dezelfde avond bij me op de bank en liep hij me overal achterna.
Ter illustratie: in zijn vertrouwde huis zat hij meestal in de kast...

Bij de verhuizing naar mijn huidige huis waren ze ook zo gewend en in goede doen. Het zal dus echt per kat verschillen of het huisje of de personen hetgene zijn wat ze ergens hecht.
Ik maak me ook echt geen zorgen over ze dat we straks weer verhuizen. Zolang wij er zijn, voelen de katten zich al snel prima op hun gemak.

Mee eens... het verschilt echt per kat.
Anders zou je ook nooit een kat uit het asiel kunnen halen, of meeverhuizen omdat hij zo gehecht zou zijn aan zijn omgeving.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:17

Dat is anders Luuntje,dan ben jij een bekende factor in zijn vreemde omgeving.Als jij de zelfde dag je deur open zet dan gaan de meeste katten toch op zoek naar hun vorige woning.Er word niet voor niks gezegd om een kat minstens 14 dagen op te sluiten.
De kat van de ts woont al 2 jaar bij haar,die gaat echt haar oude eigenaar niet in zijn armen vallen waar hij in principe nog minder als een jaar heeft gewoond.
Nu heeft hier ineens het gros wonder katten,maar de doorsnee kat is toch het meest gebaat bij zijn vertrouwde omgeving.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:21

beatje schreef:
Dat is anders Luuntje,dan ben jij een bekende factor in zijn vreemde omgeving.Als jij de zelfde dag je deur open zet dan gaan de meeste katten toch op zoek naar hun vorige woning.Er word niet voor niks gezegd om een kat minstens 14 dagen op te sluiten.
De kat van de ts woont al 2 jaar bij haar,die gaat echt haar oude eigenaar niet in zijn armen vallen waar hij in principe nog minder als een jaar heeft gewoond.
Nu heeft hier ineens het gros wonder katten,maar de doorsnee kat is toch het meest gebaat bij zijn vertrouwde omgeving.

Dat denk ik ook... daarbij was die kat bij de vorige eigenaar zo lief niet als nu bij TS...
Sommige katten lopen trouwens ook sneller weg (zitten meer buiten) als er kinderen in huis zijn... vooral als die kinderen zich niet prettig gedragen naar die kat toe... hoeft niet eens pesterij te zijn, kan ook gewoon teveel lawaai met spelen, te druk... of te vaak willen knuffelen met die kat.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:29

luuntje schreef:

Dat voelt voor zo'n beestje toch anders denk ik. Dan ben jij er nog, zijn zijn/haar spullen (bank, krabpaal, etc.) er vaak ook nog en dus een deel van de huisgeur. Dat geeft denk ik toch meer vertrouwen. Mijn katten zijn sowieso al bang van vreemden en zouden dus ook niet blij worden van zo'n verhuizing. Niet dat die van mij oude eigenaren kunnen hebben omdat ze bij ons geboren zijn, maar toch. Onnodig verhuizen is gewoon erg vervelend voor ze.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:31

Goed gedaan hoor TS. Naar mijn mening de kat lekker in haar vertrouwde omgeving houden. Je hebt er alles aan gedaan om de baasjes te zoeken. Als hun hadden gechipt hadden ze de kat al lang terug gehad en de kat is ook niet zelf naar huis gegaan dus zo tervreden was ze daar misshien ook niet. Ik zou als eigenaar gaan kijken of hij het goed heeft en de kat de stress niet aandoen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:08

Ik ben het met Wilawander eens.
Lekker die poes bij jou laten waar ze nu 2 jaar gewend is.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:14

lieveli schreef:
Geef ze gewoon hun kat terug, ze hebben haar 2 jaar gemist. Vervelend voor ja, maar zo dramatisch als je doet vind ik echt overdreven.

Sorry hoor maar het is inmiddels 2 jaar later. Desbetreffende eigenaren hebben al een nieuwe kat, dus het zal vast ook niet zo zwaar tillen voor het meisje nu zij een nieuwe lieve kat heeft. In 2 jaar verandert er een heleboel. Het is begrijpelijk dat TS hoopt dat ze haar bij haar laten. De eigenaren hadden inmiddels hun leven weer opgepakt en TS zorgt inmiddels al 2 jaar met veel liefde voor de poes.

Als ik in de eerdere eigenaren hun schoenen had gestaan, had ik allang het 'feit' geaccepteerd dat ik waarschijnlijk nooit mijn kat meer zou vinden. Nu had ik die toch gevonden, en heeft ze al die tijd een goed huis gehad. Ik heb inmiddels een nieuwe kat. Ik zou blij zijn om te weten dat ze leeft en het goed heeft en dat zou voor mij een goede manier zijn om het een plekje te kunnen geven en haar los te laten wetende dat ze toch niet dood is en het goed heeft.

Het is jammer voor beide partijen, maar ik denk dat haar eerste eigenaren dit ook wel begrijpen. Daarbij, ze hebben al een nieuwe kat, het moet ook maar net goed gaan tussen die twee. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je een kat niet zomaar overal bij kan plakken, met of zonder mede-kat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:16

future_vet schreef:
knuffeldier schreef:
Ts heel netjes dat je gebelt hebt. Maar ik word een beetje kriegel van je manier van reageren en ik vind wel dat je jezelf een beetje in een afwachtende/slachtoffer rol zet.
Je gaat nu afwachten wat zij willen. Maar het gaat erom wat jij wil, jij beslist uiteindelijk of je de kat terug wil geven en niet zij. In het begin van dit topic heeft een bokker de wettelijk kant netjes uitgelegd. En heel simpel, het termijn dat zij recht hebben om de kat terug te eisen is allang verjaart. En zij zijn ook laks geweest. Als de kat hen echt zo dierbaar was hadden ze hem maar moeten chippen, dan had dit allemaal voorkomen kunnen worden.
Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om een kat na 2 jaar nog terug te geven. Zou het ze wel melden en het ze daar bij laten.

Nu kunnen we allemaal op de emotie gaan spelen over een o zo zielig 10 jarig meisje. Maar het is maar net hoe je het als moeder brengt. Jr kan het insteken van weer je nog hoe verdrietig je was, maar ze is gevonden wil je haar terug. Waarbij kind in de emotie gaat en kat natuurlijk weer wil. Of je zegt:goh wat fijn, ze is gevonden en ze woont nu bij een hele lieve mevrouw die heel goed voor haar zorgt, fijn he! Dat is een totaal andere insteek. Plus dat kinderen ook gewoon om moeten leren gaan met het verwerken van verliezen.

Precies dit, TS je hebt recht op die kat, beslis gewoon dat je hem houdt, zorgt ook voor geen twijfel bij de oude eigenaren en vraag ze anders op de koffie als ze m nog willen aaien.

Dit dus helemaal! TS is hier feitelijk niet de afwachtende partij, de vorige eigenaren hebben maar af te wachten wat TS eigenlijk wilt.
Jij wilt overduidelijk de kat houden. Nou, doe dat dan ook gewoon.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:18

luuntje schreef:

Dit is heel anders. Ik ben meer dan een week geleden verhuist maar mijn katten waren dezelfde avond al relaxed. Dit zijn gewoon stresskippen en ze zijn bang van vreemden, maar ik ben bekend, een groot gedeelte van mijn spullen waren bekend en roken bekend, dus daar hadden ze onwijs veel steun aan.

Een volwassen kat naar een compleet nieuwe omgeving met nieuwe mensen (er is namelijk geen garantie dat ze hen nog (her)kent, ze hebben de kat nog niet eens een jaar gehad en dat is al 2 jaar terug) verhuizen brengt veel meer stress dan gewoon een verhuizing waar hun mens bij blijft.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:34

En misschien nog een factor, misschien kon de kat inderdaad niet om met kleinere kindjes, en is ze daarom in de tijd gaan lopen?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:26

luuntje schreef:

Uiteraard. Maar over het algemeen spelen er bij een verhuizing vele belangen mee waar het welzijn van de kat misschien wel een rol in speelt, maar niet doorslaggevend zal zijn.
Bij een verhuizing is het (tijdelijk) ongemak van de kat een van de consequenties van een verhuizing.

Maar in het geval van ts is de kat het onderwerp. Hij zit daar prima, voelt zich helemaal thuis en heeft het goed naar zijn zin bij zijn baasje en met zijn kattige huisgenoot.
Om de kat terug te brengen naar zijn voormalige baasjes omdat het eigenlijk was voorbestemd dat hij daar zijn leven door zou brengen lijkt me enkel in het belang van mensen en op geen enkele manier in het belang van de kat.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:32

Als het mijn kater zou zijn die 2 jaar vermist was zou ik heel blij zijn dat 'ie leeft en in een huisje zit ipv zwervend.
Ik zou wsl wel 1 of 2x langs willen gaan om te kijken hoe het met 'm gaat en evt (een deel van) de gemaakte onkosten vergoeden en dan besluiten of ik hem terug wil of dat 'ie daar mag blijven.
Moet wel zeggen dat ik vrij nuchter kan zijn hierin; zie ik dat hij het naar z'n zin heeft en goed verzorgd wordt dan draag ik met alle liefde het paspoort en z'n spulletjes over aan de nieuwe eigenaar met de vraag of ze af en toe even wil laten weten hoe het gaat en of ik evt 1-2x per jaar even langs mag komen.

Mijn poes zou ik heel veel meer moeite mee hebben en ze zou het echt heel goed moeten hebben wil ik haar daar laten.
Maar ook daar valt wel een mouw aan te passen, desnoods mede-eigenaar zodat zij daar kan blijven maar met de afspraak dat ik geregeld langs mag komen, haar opvang met vakanties etc en de kosten deel qua voer, medische kosten etc.

Overigens zijn beide katten gechipt en hou ik de registratie strak bij, zelfs als ze een weekje uit logeren gaan staat in de registratie bij 'bijzonderheden' oid vermeld waar ze verblijven en hoe ze te bereiken zijn.
Mocht een kat van mij jarenlang verdwijnen dan is er dus gewoon nooit (goed) gecheckt op de chip.

In geval van ts zou ik de kat zelf houden maar wel afspreken dat ze hem geregeld mogen komen opzoeken mochten ze daar behoefte aan hebben en zelf updates sturen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:52

Super dat je het juiste hebt gedaan TS!
Nu hoop ik dat zij ook het juiste doen en de poes lekker bij jou laten, waar ze thuis is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:03

Bij mijn ouders had ik een poes, mijn beste vriendje. Was altijd bij mij. Ik nam haar dus ook mee toen ik uit huis ging en een jaar bij me gehad. Toen is ze terug naar m'n ouders gegaan voor mijn vakantie en is daar gebleven omdat ze toch graag naar buiten wou wat bij mij niet kon. Ik heb toen een "nieuwe" kat gekocht en ik merk als ik bij m'n ouders kom dat ze mij wel herkent maar dat het nooit zal zijn als vroeger. Poes heeft nu een leven zonder mij en ze vind het prima. Ik zie dat ze gelukkig is. Ik had er in het begin wel even moeite mee hoor, had die kat 12 jaar om mij heen:=

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je na 2 jaar een compleet andere kat hebt. Kat zal die oude eigenaren echt niet missen en ik kan niet geloven dat ze er nog steeds helemaal kapot van zijn dat ze niet zonder de kat kunnen en de kat dus niet in de vertrouwde omgeving laten. Ik heb zelfs na 12 jaar nog over mijn poes kunnen komen. Het is wellicht anders dan vermissing, maar heb wel lief en leed met dat dier gedeeld en heb het er heen moeilijk mee gehad dat ik haar niet meer terug kreeg :+

Ts ik hoop dat ze helder nadenken.