Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kwanyin schreef:Ik denk ook in het belang van de kat dat hij beter blijft waar hij nu is. Omdat naar mijn ervaring katten zich erg hechten aan hun huis. Ondanks de vorige mensen de kat hebben gehad, verwacht ik niet dat deze zal opspringen van vreugde en extase dat hij eindelijk zijn vorige baasje terug heeft gevonden. Kat zal het naar alle waarschijnlijkheid al lang prima vinden in haar nieuwe stek. Hem dan gaan verhuizen, naar nog eens een volledig onbekende woning want die mensen gaan blijkbaar verhuizen, puur omdat je als eerste eigenaar je kat niet kan missen...ik denk dat het onnodig veel stress oplevert want voor de kat gaat het niet anders aanvoelen dan "weer een nieuwe plaats" en niet "eindelijk terug bij mijn oorsprokelijke baasjes".
Blijft evengoed moeilijk.
Cer schreef:als een kat zo gehecht zou zijn aan zn omgeving, zou je ze dus ook nooit kunnen herplaatsen... dus dat vind ik een non-argument..
Cer schreef:als een kat zo gehecht zou zijn aan zn omgeving, zou je ze dus ook nooit kunnen herplaatsen... dus dat vind ik een non-argument..
Het feit dat TS de kat kon vinden op een site, betekent dat de toenmalige eigenaren wel naar haar gezocht hebben, toch?
Als het topic andersom was geweest:"help, ik ben al twee jaar mijn kat kwijt en heb haar gevonden bij iemand anders in huis, wat te doen??" had het gros waarschijnlijk gezegd dat ze m terug moet halen..
Leo schreef:Dat het erg per kat verschilt sluit ik me wel bij aan. Mijn oudste heb ik van kitten af aan, nu ruim 7 jaar. Hij kwam bij me in het huis van mij en mijn ex en was vanaf het begin echt "mijn" kat. Toen ik daar vertrok konden de katten niet mee bezien ik tijdelijk bij mijn ouders ging wonen en die hadden 4 territoriale poezen. Mijn kater paste daar niet bij..
Tijdelijk werd een ruim jaar, mijn kat zat dus in zijn vertrouwde huis maar kwijnde wel af. Mager, slecht in zijn vel en pieste bijna dagelijks in huis (deed hij nooit..). Zodra ik mijn eigen stek had ben ik hem op gaan halen (de andere kat wilde mijn ex graag houden) en ondanks dat het echt een stresskip is, was hij dolgelukkig en lag hij dezelfde avond bij me op de bank en liep hij me overal achterna.
Ter illustratie: in zijn vertrouwde huis zat hij meestal in de kast...
Bij de verhuizing naar mijn huidige huis waren ze ook zo gewend en in goede doen. Het zal dus echt per kat verschillen of het huisje of de personen hetgene zijn wat ze ergens hecht.
Ik maak me ook echt geen zorgen over ze dat we straks weer verhuizen. Zolang wij er zijn, voelen de katten zich al snel prima op hun gemak.
beatje schreef:Dat is anders Luuntje,dan ben jij een bekende factor in zijn vreemde omgeving.Als jij de zelfde dag je deur open zet dan gaan de meeste katten toch op zoek naar hun vorige woning.Er word niet voor niks gezegd om een kat minstens 14 dagen op te sluiten.
De kat van de ts woont al 2 jaar bij haar,die gaat echt haar oude eigenaar niet in zijn armen vallen waar hij in principe nog minder als een jaar heeft gewoond.
Nu heeft hier ineens het gros wonder katten,maar de doorsnee kat is toch het meest gebaat bij zijn vertrouwde omgeving.
luuntje schreef:Kat niet verhuizen vanwege stress, tja.
Ik neem aan dat je de kat ook meeneemt als je zelf verhuist.
Ik neem tenminste mijn katten en honden wel mee.
lieveli schreef:Geef ze gewoon hun kat terug, ze hebben haar 2 jaar gemist. Vervelend voor ja, maar zo dramatisch als je doet vind ik echt overdreven.
future_vet schreef:knuffeldier schreef:Ts heel netjes dat je gebelt hebt. Maar ik word een beetje kriegel van je manier van reageren en ik vind wel dat je jezelf een beetje in een afwachtende/slachtoffer rol zet.
Je gaat nu afwachten wat zij willen. Maar het gaat erom wat jij wil, jij beslist uiteindelijk of je de kat terug wil geven en niet zij. In het begin van dit topic heeft een bokker de wettelijk kant netjes uitgelegd. En heel simpel, het termijn dat zij recht hebben om de kat terug te eisen is allang verjaart. En zij zijn ook laks geweest. Als de kat hen echt zo dierbaar was hadden ze hem maar moeten chippen, dan had dit allemaal voorkomen kunnen worden.
Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om een kat na 2 jaar nog terug te geven. Zou het ze wel melden en het ze daar bij laten.
Nu kunnen we allemaal op de emotie gaan spelen over een o zo zielig 10 jarig meisje. Maar het is maar net hoe je het als moeder brengt. Jr kan het insteken van weer je nog hoe verdrietig je was, maar ze is gevonden wil je haar terug. Waarbij kind in de emotie gaat en kat natuurlijk weer wil. Of je zegt:goh wat fijn, ze is gevonden en ze woont nu bij een hele lieve mevrouw die heel goed voor haar zorgt, fijn he! Dat is een totaal andere insteek. Plus dat kinderen ook gewoon om moeten leren gaan met het verwerken van verliezen.
Precies dit, TS je hebt recht op die kat, beslis gewoon dat je hem houdt, zorgt ook voor geen twijfel bij de oude eigenaren en vraag ze anders op de koffie als ze m nog willen aaien.
Ik neem tenminste mijn katten en honden wel mee.