Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:28

lisaaahtjuuh schreef:
Het spijt me trouwens als ik een vraag niet goed kan beantwoorden, ook ik weet niet alles en ik vind soms best moeilijk om de juiste woorden te vinden. In mn hoofd weet ik het wel ongeveer maar als ik het er dan neer moet typen valt het nogal eens wat tegen. Ik overleg sommige dingen waarvan ik twijfel met mijn vriend maar ook die vind dat moeilijk.

Ik ben ook maar iemand die met moeite haar niveau 3 diploma heeft gehaald. En ik doe mijn best om jullie zo'n goed mogelijk antwoord te geven. Maar vergeef me als het niet duidelijk is of niet klopt soms. Je mag me ook best verbeteren of jullie eigen mening geven. Ik ben van mening dat je overal een les uit kan trekken.

Ik vind dat je het heel netjes doet hoor. Ik volg het graag. Ook ik ben een melkveehouder

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:29

Ooh en TS ik ben ook wel benieuwd waarom er gekozen is voor een vaars en niet voor een 'ervaren' koe? Is de kans nu niet groter dat de bevalling mis gaat?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:31

Druppie7711 schreef:
Mariett schreef:
Heel interessant topic! Ik vroeg me alleen af: hoe maakt men zo'n foto van een koe? Er is dus het één en ander met Photoshop gedaan, maar ik vind de achtergrond er zo nep uit zien. Wordt de foto voor een achtergrond foto gemaakt of is het gewoon een heel nep uitziend weiland?
Lijkt me ook wel apart als de rug zo met Photoshop wordt gedaan. Weet je nooit helemaal waar je aan toe bent..

Zag dat de vraag mbt de achtergeond nog niet beantwoord is. Op een koeien show heb ik al eens gezien dat ze gewoon voor een doek staan, geen greenscreen maar echt een doek met deze foto al op de achtergrond :)
Over de rechte rug weet ik niet hoe dat zit met photoshop wel op school meegekregen dat dat idd wel eens met haarlak overeind word gehouden en dan met een schaartje perfect rechr word gemaakt haha

Inderdaad, naar mijn weten worden de haren die tussen de rugwervels zitten rechtop gezet zodat het een superstrakke rechte rug is

Lisadliam

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 09:35

Mijn vriend gaat donderdag helpen met 18 koeien op de foto zetten, zal hem eens vragen om een foto van de hele poppenkast te maken. De koe moet elk voetje, precies goedzetten en iemand moet met visdraad de staart goed houden. Ook staat er iemand met een spiegel en allemaal geluidmakende dingetjes voor te springen en te huppelen om de oren naar voren te krijgen. Haha ja ze zijn er ontzettend druk mee hoor om een koe zo mooi op de foto te krijgen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 09:40

Druppie7711 schreef:
Ooh en TS ik ben ook wel benieuwd waarom er gekozen is voor een vaars en niet voor een 'ervaren' koe? Is de kans nu niet groter dat de bevalling mis gaat?

Goede vraag! Het drachtpercentage bij pinken ligt veel hoger dus meer kans op een dracht. Een pink is namelijk nog helemaal 'schoon' en ze kunnen al hun energie naast groeien in het kalf steken.

Ook hebben we de potentiële draagmoeders allemaal op een speciaal rantsoen met veel stro gezet ze mogen namelijk niet te rijk gevoerd worden. Melkkoeien krijgen wel een rijk rantsoen omdat ze ervan moeten produceren. Maar daardoor gaat de vruchtbaarheid wel naar beneden.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 09:49

PardoesJessi schreef:
Lisa (??) ik ben fan van je !
Je geeft open en eerlijk antwoord zonder je aangevallen te voelen. Chappooooo!!!
En dat meen ik!

Vind het grappig dat de stierkeuze grotendeels overeenkomt met die van mijn man.
Twist, Danillo, Wonder (hebben wij nu de eerste kalveren van) Rocko, Tallentino.

En je mag dan jong zijn, en met moeite je opleiding gedaan hebben... je hebt wel visie en ideeen. En dat is wat je verder brengt op deze wereld!

Benieuwd naar je super kalf! Nog even geduld!

Onze beste koe staat in het stro, uitgerekend van Wonder.............ook spannend!

Hee ik heb ook 1 van onze beste koeien drachtig van Wonder, die moet binnenkort droog. Misschien hebben we het zelfde ki station haha vandaar veel dezelfde stieren?

Voor de liefhebbers de draagmoeder is een Vaucluse uit een Doogy gp. Vind het zelf wel een lekker vaarsje.

Het gaat goed met haar hoor, ze staat er goed voor.
Afbeelding
Ze staat achterin op de foto. Haha de meeste van onze pinken zijn ontzettend nieuwsgierig en brutaal, maar zij is echt de rustige saaie van het stel. Niet heel snel onder de indruk, maarja ze is ook een mooi kalfje in elkaar aan het knutselen :)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:26

Bedankt voor de uitleg zo klinkt het idd wel logisch om voor een vaarsje te kiezen. Bij mij op stage hadde alle vaarsjes zo'n lekkere ondeugende gezichtsuitdrukking als ze de melkput in liepen de eerste maand na het kalven echt lief om te zien en de boer was verbaast dat ik ze er zo makkelijk uit kon halen tussen de ervaren koeien, deed schijnbaar toch iets goeds ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:38

Druppie7711 schreef:
Bedankt voor de uitleg zo klinkt het idd wel logisch om voor een vaarsje te kiezen. Bij mij op stage hadde alle vaarsjes zo'n lekkere ondeugende gezichtsuitdrukking als ze de melkput in liepen de eerste maand na het kalven echt lief om te zien en de boer was verbaast dat ik ze er zo makkelijk uit kon halen tussen de ervaren koeien, deed schijnbaar toch iets goeds ;)

Dat is een blijk van interesse in de dieren en dat scoort altijd punten bij een boer. Waarschijnlijk heeft hij ook wel andere ervaringen en was hij blij verrast met een echt geïnteresseerde leerling.

lisaaahtjuuh schreef:
Druppie7711 schreef:

Goede vraag! Het drachtpercentage bij pinken ligt veel hoger dus meer kans op een dracht. Een pink is namelijk nog helemaal 'schoon' en ze kunnen al hun energie naast groeien in het kalf steken.

Ook hebben we de potentiële draagmoeders allemaal op een speciaal rantsoen met veel stro gezet ze mogen namelijk niet te rijk gevoerd worden. Melkkoeien krijgen wel een rijk rantsoen omdat ze ervan moeten produceren. Maar daardoor gaat de vruchtbaarheid wel naar beneden.

Dat klinkt heel logisch.
Is het dan ook nog zo dat je in je voerbeleid rekening houdt met het moment van insemineren? In de zin dat je naar dat moment toe het voer aanpast om een betere kans op bevruchting te hebben?

Foto's van de poppenkast rondom zo'n presentatiefoto is natuurlijk hilarisch want we weten dan wel hoe dat plaatje eruit ziet, maar hoe zoiets tot stand komt.......

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:42

Interessant topic, TS, je reageert ook erg netjes op alle vragen en commentaren.

Ik onthoud me verder van commentaar, maar vind het wel reuze interessant om dit topic te volgen. Dus ik volg en hoop op een prachtig vaarskalf (heet dat zo?) voor je!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 10:43

ikke schreef:
Dat klinkt heel logisch.
Is het dan ook nog zo dat je in je voerbeleid rekening houdt met het moment van insemineren? In de zin dat je naar dat moment toe het voer aanpast om een betere kans op bevruchting te hebben?

Foto's van de poppenkast rondom zo'n presentatiefoto is natuurlijk hilarisch want we weten dan wel hoe dat plaatje eruit ziet, maar hoe zoiets tot stand komt.......

Ja de periode voor het insemineren is vooral gebaseerd op groei als het skelet uitgegroeid is gaan ze in de breedte groeien en dat is dus wat je wilt voorkomen dan gaan ze over op een armer rantsoen. Ik heb niet echt een vaste insemineer leeftijd ik kijk naar conditie en borstomvang het ene pink is nou eenmaal het andere niet.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:43

Je geeft echt leuk antwoord op alle vragen. Ik werk voor een zuivelcoorperatie (op de fabriek) en het blijft toch altijd weer super interessant om te zien wat er bij de melkveehouders allemaal nog meer gebeurd, meestal zie ik alleen het eindproduct :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:46

lisaaahtjuuh schreef:
ikke schreef:
Dat klinkt heel logisch.

Ja de periode voor het insemineren is vooral gebaseerd op groei als het skelet uitgegroeid is gaan ze in de breedte groeien en dat is dus wat je wilt voorkomen dan gaan ze over op een armer rantsoen. Ik heb niet echt een vaste insemineer leeftijd ik kijk naar conditie en borstomvang het ene pink is nou eenmaal het andere niet.

Dat kan ik volgen maar ik bedoelde eigenlijk bij de oudere koeien dat je het voer aanpast aan het feit dat je ze drachtig wil krijgen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 11:14

Oh haha sorry, nee bij de melkkoeien doen we dat niet. Maar daar ligt het inseminatie getal dus wat hoger. Gemiddeld 2 inseminaties per koe. Bij de pinken 1,4.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:18

insemineer je zelf? het lijkt me zo leuk om dat te leren, ik ga eens kijken of daar hier in de buurt misschien een cursus voor is.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 11:25

juval schreef:
insemineer je zelf? het lijkt me zo leuk om dat te leren, ik ga eens kijken of daar hier in de buurt misschien een cursus voor is.

Ja! Is heel handig als je het zelf kunt. Je bent ook veeel meer met de vruchtbaarheid en fokkerij bezig als je het zelf doet. Vond het in het begin wel eng want het kost een hoop geld als je geen 1 koe drachtig krijgt. Maar valt me alles mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:18

lisaaahtjuuh schreef:
juval schreef:

Ja! Is heel handig als je het zelf kunt. Je bent ook veeel meer met de vruchtbaarheid en fokkerij bezig als je het zelf doet. Vond het in het begin wel eng want het kost een hoop geld als je geen 1 koe drachtig krijgt. Maar valt me alles mee.

Als we het toch over "zielig" hebben: laatst was er iemand bij kennissen van ons op het bedrijf op bezoek. Die vond dat insemineren oprecht zielig, want dan zou die koe haar hele leven nooit seks hebben. :')

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:20

safina schreef:
lisaaahtjuuh schreef:

Als we het toch over "zielig" hebben: laatst was er iemand bij kennissen van ons op het bedrijf op bezoek. Die vond dat insemineren oprecht zielig, want dan zou die koe haar hele leven nooit seks hebben. :')

_O- _O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:23

_O-

Maar ik vraag me altijd af , als je welk dier ook een rietje sperma geeft of in dit geval een embryo weet ze dat ze bezwangert word en wel door een hand?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 16:36

Rebecca schreef:
_O-

Maar ik vraag me altijd af , als je welk dier ook een rietje sperma geeft of in dit geval een embryo weet ze dat ze bezwangert word en wel door een hand?

Ik vertel het ze altijd wel maarja dat zullen ze ook niet verstaan :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:04

Wat een geweldig topic! Ik heb nog niet alle 9 blz doorgelezen, maar ga ik zeker doen!

Ik ben aan het leren melkveehouder te zijn, mijn vriend is heel zijn leven al boer, ik kom uit het onderwijs, heel wat anders, maar wel al heel m'n leven geïnteresseerd in koeien, dus dat is wel handig, haha!

Ten eerste: Fantastische stagevergoeding zeg!!! En je maakt er een heel open, leuk en interessant topic van, ik leer er echt van!

Ik ben ook van plan de opleiding voor KI te gaan doen, lijkt me geweldig, handig, en lijkt me heerlijk heel die fokkerijkant in te duiken.

Enne.... Dat van net je niveau-3 gehaald te hebben... Dus? Je geeft goed, helder en open antwoord, complimenten!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:23

lisaaahtjuuh schreef:
Oh haha sorry, nee bij de melkkoeien doen we dat niet. Maar daar ligt het inseminatie getal dus wat hoger. Gemiddeld 2 inseminaties per koe. Bij de pinken 1,4.

De "toestanden" dat het aanpassen van het voerbeleid geeft, weegt dus niet op tegen de lagere vruchtbaarheid, maak ik op uit je antwoord.

De eerste keren insemineren zal best spannend zijn geweest maar ook daar krijg je handigheid in, schat ik zo.

Rebecca schreef:
_O-

Ik weet in ieder geval van een paard die dondergoed door had wat er ging gebeuren (en er ook helemaal voor ging staan) :D :D

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:29

Wat een ontzettend leuk topic!

Vind het ook een onwijs mooi cadeau om te krijgen :j

Enne er is niks mis met niveau 3... Ik "zie" iemand met veel passie voor het vak en dat is bij dieren ontzettend belangrijk!

juval schreef:

Ik weet wel een adresje waar je cursus kunt doen Juval. Is niet heel erg ver uit jou buurt...

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 17:26

Wat misschien wel leuk is om te weten is dat een volle broer van de moeder van mijn embryo (Mairy 14) in april de hoogste nieuwe binnenkomer (kwa fokwaarden) van Nederland was. Dat maakt mijn kalf misschien nog interessanter.

Hij heet Caps Marbach hierbij een paar linkjes met wat informatie over hem voor de gene die het leuk vinden:[url]
http://www.ai-total.nl/nieuws/hello-world/
http://www.ai-total.nl/nieuws/stierennieuws-april-2015/

Hoop dat de linkjes werken.

Overigens weet ik nog steeds geen stieren naam voor het kalf :o

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:28

Ik ken een meisje en hun stier heet Imposant, en dat vind ik toch wel een hele toffe naam.

Ik vind dit echt een interessant topic! Ik zou ook wel zo'n stage vergoeding willen (maar ik heb geen koe om het in te stoppen :+ )

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:24

denisesilver schreef:
Wat een leuke stagevergoeding :)
Vraagje, hoe leer je de koeien aan zo'n halster mee te lopen? :D

:)

Nog een vraagje, wat denk je dat de afschaffing van de melkquota gaat doen op het aantal kalveren?