Aussie, wie heeft er een!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:40

Nanna schreef:
Wat een super leuke honden allemaal! Ik vind aussies echt prachtig!
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid..
Ze zeggen dat je een Aussie naast fysiek ook mentaal moet uitdagen, wat doen jullie zoal met ze en hoe vaak per week is dat? Daarnaast hoeveel zijn ze bij jullie alleen thuis?
Dus eigenlijk de vraag hoeveel uitdaging heeft een Aussie nodig?

Onze aussie is super makkelijk,een rustige dame. Agility was niks vor haar helaas.liefste gaat ze gewoon mee wandelen en mee naar de paarden.ze gaat heel graag mee op de koets.en ze kan makkelijk 8 u alleen zijn,dan slaapt ze lekjer met diesel onze staff en elvis onze kat.ze is heel gemakkelijk.ik ga eens kijken bij de schapen in de zomer want dit vind ze wel leuk als ik haar erheen stuur.bij het ascn weekend ga ik eens kijken wat ze van detectiewerk vind kan goed zijn dat ze dat ook niks vind.frisbee ook oot geprobeerd ook niet haar ding.de pups van haar zijn wel meer gedreven en doen het goed op cursus en ook bij de schapen en speuren,maar zijn ook vrij rustig als er niet gewerkt word en in huis ook

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:41

Simbaa schreef:
Dat heb ik ook inderdaad! De eerste twee maanden zijn inderdaad geregeld. Een dagje mijn ene zusje in huis, een andere dagje mijn andere zusje en een dagje naar de opvang.
De eerste drie weken ben ik sowieso vrij, heerlijk :D

Jij gaat hem dus ook de 11e halen? Dan zijn we echt precies gelijk!

Ja ook de 11e. Weet jij al welke het wordt?

Eerste week is mijn vriend thuis, 2e werk ik 1 dag thuis, gaat pup mee naar klus (bij familie) en daarna ben ik 1,5 week thuis.

De maand erop kan die mee, dan even dagen dat ik in pauze op en neer ga en mee dagen bekijken. Wat fijn voor hondje is.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:49

keona schreef:
Nanna schreef:
Wat een super leuke honden allemaal! Ik vind aussies echt prachtig!
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid..
Ze zeggen dat je een Aussie naast fysiek ook mentaal moet uitdagen, wat doen jullie zoal met ze en hoe vaak per week is dat? Daarnaast hoeveel zijn ze bij jullie alleen thuis?
Dus eigenlijk de vraag hoeveel uitdaging heeft een Aussie nodig?

Onze aussie is super makkelijk,een rustige dame. Agility was niks vor haar helaas.liefste gaat ze gewoon mee wandelen en mee naar de paarden.ze gaat heel graag mee op de koets.en ze kan makkelijk 8 u alleen zijn,dan slaapt ze lekjer met diesel onze staff en elvis onze kat.ze is heel gemakkelijk.ik ga eens kijken bij de schapen in de zomer want dit vind ze wel leuk als ik haar erheen stuur.bij het ascn weekend ga ik eens kijken wat ze van detectiewerk vind kan goed zijn dat ze dat ook niks vind.frisbee ook oot geprobeerd ook niet haar ding.de pups van haar zijn wel meer gedreven en doen het goed op cursus en ook bij de schapen en speuren,maar zijn ook vrij rustig als er niet gewerkt word en in huis ook

Is die van jou dan ook uit een showlijn ipv een werklijn? Of is het meer toeval dat die van jou wat rustiger is? Of zijn er veel meer aussies die zo zijn?

keona

Re: Aussie, wie heeft er een!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:01

Het is een combi show en werklijn.maar pin je niet vast op show of werklijnen,want je hebt ook fijne rustige werklijnen en drukke showlijnen(misschien is het niet iedereen eens met wat ik zeg,maar dit is mijn ervaring).
Pep is altijd zo geweest als pup puber en nu als volwassen hond.haar broertje is bv veel drukker erg actieve hond.zelf vind ik dit karakter heel makelijk en fijn.haar pups hebben meer werk drift en zijn gemotiveerder maar ook geen honden waar je iedere dag enorm veel extra energie in moet steken.kijk je moet zeker wat met je hod doen en ook kijken wat hij leuk vind,maar ik zelf kan niet zeggen dat je in een aussie meer werk moet steken als in onze engelse stafford.ik vind vaak dat het beetje opgeblazen word.er zullen vast adhd ers bij zitten maar echt niet allemaal.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:23

Hier ook een ruustige Aussie dus er zijn er wel meer

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:29

Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen dat je aus bij de paarden kan lopen? De mijne gaat al van pup af aan mee (aan de lijn) maar zodra hij de kans krijgt gaat hij gelijk drijven. En krijg ook echt zijn aandacht haast niet meer. Dit gebeurd dus ook aan de lijn. Verder gaat alles goed. Zelfs schapen laat hij met rust, zelfs als hij losloopt. Maar dat komt omdat hij denk ik een keer toen hij los liep en richting de schapen wilde in aanraking is gekomen met schrikdraad. Sindsdien grote boog om schapen heen.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:56

Ja evi is ook niet zo een drijver. Neem haar altijd mee naar stal en ze gaat rustig bij de bak liggen als ik rij maar als ze om ons heen loopt loopt ze achter het paard, ik denk iets richting drijven, maar daar ben ik niet zo blij mee haha. Krijg het ook niet evht afgeleerd.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:05

Mijn aussie drijft ook niet, is rustig in huis maar buiten erg actief en wil dan graag uitdaging. We zijn nu begonnen met de behendigheid (1x in de week 20minuutjes) en dat vind hij helemaal fantastisch. Hij word er echt super fanatiek van

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:14

Mijn Aussie is binnenshuis hartstikke rustig. Buiten kan hij zo gek als een deur zijn.

Ik heb hem de commando's 'wachten' en 'naar achter' geleerd. Als hij naar mijn zin te dicht achter het paard loopt krijgt hij één van beide commando's waardoor hij niet meer zo dicht achter het paard loopt.
Guus was in het begin wat bang voor paarden. Hij heeft dus ook nooit het drijverige gehad, gelukkig maar. Hij is trouwens een heuse showlijn, maar ook binnen de showlijnen ken ik hele actieve Aussies. Dus dat zegt niet altijd alles.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:52

Hoeveel uitdaging heeft een actieve Aussie ongeveer nodig? Is dat Een keer per week een uur actief trainen, meerdere keren per week, of juist elke dag een half uurtje wat spellen oefeningen doen?

Sorry voor de vele vragen, maar ik probeer een beetje een beeld te vormen van wat voor type honden het nou echt zijn en wat je ze moet kunnen bieden. Ik ben op het moment niet opzoek, maar hopelijk komt er in de toekomst weer een keer een hond en probeer me breed te oriënteren om te kijken wat dan eventueel zou passen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:01

Dat is niet echt te zeggen Nanna.
De ene Aussie zul je dagelijks een uur moeten uitdagen. En de andere vindt een kwartiertje per week meer dan voldoende. Ligt echt aan de hond. Al zal de eerste vaker voor komen dan de tweede :+
Een en ander is dan ook nog afhankelijk van wat de hond de rest van de dag doet. Gaat hij de hele dag met je mee? Heeft hij genoeg afleiding? Of zit ie de halve dag in huis en is daar weinig te doen?
De eerste hond zul je minder uitdaging hoeven bieden, de tweede waarschijnlijk wat meer. (Om een paar voorbeeldjes te noemen :P ) .

Je kunt er sowieso vanuit gaan dat ze niet tevreden zijn met 3x daags een blokje om de kerk ;) .

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:07

Nimmy schreef:
Simbaa schreef:
Dat heb ik ook inderdaad! De eerste twee maanden zijn inderdaad geregeld. Een dagje mijn ene zusje in huis, een andere dagje mijn andere zusje en een dagje naar de opvang.
De eerste drie weken ben ik sowieso vrij, heerlijk :D

Jij gaat hem dus ook de 11e halen? Dan zijn we echt precies gelijk!

Ja ook de 11e. Weet jij al welke het wordt?

Eerste week is mijn vriend thuis, 2e werk ik 1 dag thuis, gaat pup mee naar klus (bij familie) en daarna ben ik 1,5 week thuis.

De maand erop kan die mee, dan even dagen dat ik in pauze op en neer ga en mee dagen bekijken. Wat fijn voor hondje is.

Ja! Heb eerder een foto gepost. Even kijken of het nog keer lukt ;)
Is het bij jullie al zeker dat je deze knapperd krijgt?

Afbeelding

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:45

Geen bericht gehad dat het anders wordt. Dus ga er vanuit dat hij het wordt.

Nu nog een naam bedenken....

Ook al zo'n lieve pluizenbol! Hoge aaibaarheidsfactor!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:11

assie schreef:
Dat is niet echt te zeggen Nanna.
De ene Aussie zul je dagelijks een uur moeten uitdagen. En de andere vindt een kwartiertje per week meer dan voldoende. Ligt echt aan de hond. Al zal de eerste vaker voor komen dan de tweede :+
Een en ander is dan ook nog afhankelijk van wat de hond de rest van de dag doet. Gaat hij de hele dag met je mee? Heeft hij genoeg afleiding? Of zit ie de halve dag in huis en is daar weinig te doen?
De eerste hond zul je minder uitdaging hoeven bieden, de tweede waarschijnlijk wat meer. (Om een paar voorbeeldjes te noemen :P ) .

Je kunt er sowieso vanuit gaan dat ze niet tevreden zijn met 3x daags een blokje om de kerk ;) .

Die van mij vind ook prim om 3 x per dag alleen even naar de paarden te lopen en terug.ze is zo,n makkelijke hond.dus er zijn er ook die genoeg hebben met 3x om de kerk.maar ga er van uit als je een hond neemt het jiet de bedoeling is om 7dagen per week enkel blokje om de kerk te doen.

onze aussie en de paarden ja ze was 8 weken net bij ons en toen liep ze er al tussen is altijd voorzichtig geweest.vind even niet de foto waar ze 8weken was op achterbankje van de koets zat. Deze is ze al wat ouder https://www.facebook.com/15743296727852 ... =3&theater .als ik met het paard ga wandelen of rijden loopt ze aan de buiten knt naast het achter been.ik vind dit prima ook zo weet ik dat ze altijd naast me loopt,met draf of galop moet ik vaak effe wachten want de druif maakt zich niet druk komt dan rustig aan gedraafd.ze is zo relax.met de koets ook de staff wilt eigenlijk voor uit van de koets rennen,maar dat kan alleen op overzichtelijke stukken omdat hij niet met vreemde honde kan,dan mag zei ook effe er af maar zo gou de kans is om er op te springen omdat ik bv stil sta of onze staff moet er weer op dan twijfeld ze geen moment hup er op.ze loopt ook netjes op de stoep komen we hond tegen negeerd ze die loopt ze netjes langs,gewoon echt perfecte hond

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:37

Beer is eigenlijk heel rustig en drijft niet gelukkig. Hij is wel een volger, volgt te paard altijd op de voet of loopt vooruit.
Soms ook best irritant, maar ja.

Alleen als ie door heeft dat we een buitenrit gaan maken of dat mijn man met hem gaat fietsen dan wordt ie gek. Blaffen tegen je op springen etc.
Zodra je dan op weg bent is alles weer rustig.
Hij is een paar keer bij andere ponies erachteraan gevlogen en heeft toen ook een paar keer een trap gehad. Hij heeft dus wel echt respect voor achterhoeven, maar weet ook dat mijn paarden echt niets doen.

Ik heb wel het advies gekregen om ook niet met schapen of iets dergelijks te gaan werken als ik niet wil dat hij gaat drijven bij de paarden. Maar hij toont ook echt geen interesse in schapen etc verder en inmiddels is ie alweer 7 jaar.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:53

Wat fijn om te horen dat het dus wel kan bij paarden. Ik moet er nu alleen nog achter komen hoe ik die van mij het aan zijn verstand krijg om er niet achteraan te gaan rennen....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:58

MiniMaxi schreef:
Wat fijn om te horen dat het dus wel kan bij paarden. Ik moet er nu alleen nog achter komen hoe ik die van mij het aan zijn verstand krijg om er niet achteraan te gaan rennen....

Nu krijg ik heel bokt over me ofstroom draadje ofstroom bandje.want als hij erachter aan gaat kun jij niks meer.denk dat je het niet vaak hoeft te doen dat hij hetsnel begrijpt.
Laatst bijgewerkt door keona op 01-03-16 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:58

Die van mij is met 8 weken een keer geschrokken van een paard en sindsdien houd hij afstand. (paarden staan in een natuurgebied en hij stond achter een bosje waar het paard "ineens" voorbij komt lopen..)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:59

XxDiandraxX schreef:
Die van mij is met 8 weken een keer geschrokken van een paard en sindsdien houd hij afstand. (paarden staan in een natuurgebied en hij stond achter een bosje waar het paard "ineens" voorbij komt lopen..)

Ja zo,n gebeurtenissen kunnenvaak helpen.dan lettenzeerna wel op

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:25

keona schreef:
MiniMaxi schreef:

Nu krijg ik heel bokt over me ofstroom draadje ofstroom bandje.want als hij erachter aan gaat kun jij niks meer.denk dat je het niet vaak hoeft te doen dat hij hetsnel begrijpt.

Nou dmv stroomdraad is hij ook niet meer geinteresserd in schapen. Maar daar was hij zelf het draad in gelopen. Maar het is idd niet mijn voorkeurs manier. Maar wellicht als het niet op een andere manier lukt dat het zou kunnen. Alleen is het dan niet zo dat ze snel merken wanneer ze welke halsband ze om hebben?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:30

keona schreef:
MiniMaxi schreef:

Inderdaad zoiets zou ik ook overwegen om dan voor korte tijd te gebruiken. Heb het overwogen om het opspringen en leip doen aan het begin eruit te krijgen, amar ik heb nou eenmaal paarden die zich er niet druk om maken dus ik negeer het maar gewoon.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:38

Nou het gekke is ook dat evi bang is voor paarden maar zo loopt er zo pal achter en dan hou ik mijn hard vast haha! Krijg het niet aan haar verstand maar ben haar nu aan het leren om voorlangs te lopen, dat is een uitdaging. Met stroom zou ik niet durven want dan durft ze niks meer. Ze heeft in de wei ooit stroom gehad en daar houd ze nu 30 meter afstand van.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:23

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:40

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 23:08

Wat een prulleke!!