Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:10

Love_western op wat voor manier ben je het nu anders gaan doen?

Moet zeggen dat ik steeds meer bij leer. Dit is de eerste hond waarmee ik trainingen ben gaan doen dus pas het commando koppelen als ze de oefening kennen moet ik ook echt opletten dat ik het niet eerder ga zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:32

Door af en toe te belonen met voer. Eerst voor gezorgd dat hij op stem commando af kon. En gisteren het gebaar er aan toegevoegd.

en merk dat hij het met de methode het ook leuker vind. Let veel meer op. En minder snel afgeleid. Maar oefen telkens paar minuutjes en telkens weer even een pauze er tussendoor. Het is ook nog maar een pup.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:58

Hoe vaak hebben jullie allemaal training/cursus in de week en hoe vaak doen jullie thuis wat?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:09

Wat vinden jullie, kan je bv op de club met een andere clicker trainen dan thuis?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:19

Ik heb op dinsdagavond Agility training en op vrijdagavond gg. Met Agility doe ik thuis nagenoeg niks, hooguit een keer de two on two of en tic en tac aanleren. Ik ben wel regelmatig tijdens het uitlaten een paar minuten gg aan het oefenen, volgen met ook echt een oplettende hond en het af-zit er opnieuw in krijgen

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:17

Kohtje elke clicker heeft toch weer een eigen geluid, waarom zou je twee verschillende clickers willen? Ik was een keer mijn clicker kwijt, andere gekocht en die had een fellere click weg hond..... :+ daarna blij toen ik de ander terug gevonden had.

Trainingsschema:
dinsdag avond GG2
woensdag avond agility
vrijdag avond treiball

Treiball is nog tot 1 november een GG2 is volgens mij tot 26 november daarna vallen we in een gat qua training :+
Trainen thuis doe ik echt te weinig, moet ik echt meer gaan doen. Maar goed op dinsdag, woensdag en vrijdag train ik thuis dus niks. (nou ja op woensdag doe ik wel soms het volgen even erin om haar wat rustig te krijgen).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:22

De club is binnen dus heb ik er een met een zachte click. De ander is harder en aangezien ik buiten train vind ik dat niet erg. Heb eigenlijk altijd een tas in de auto voor op de club en daar wil ik de zachte in laten zitten zodat ik hem niet vergeet.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:23

Oke dan snap ik hem, nou ja denk dat de hond toch beide gaat herkennen als eigen dus waarom niet.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:37

Wij hebben een 6 maanden oude Engelse pointer x Portugese pointer x Duitse staander. Over 2 weken hebben we ons examen van de puppycursus. Maar wanneer haar leeftijd het toe laat willen we zeker iets actiefs met haar gaan doen, want ze is zo graag met je aan het werk en is daarnaast ook graag bezig. Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik wil gaan doen, maar ik moet me ook iets meer gaan verdiepen in bepaalde takken. Het is natuurlijk een hond voor de jacht, maar iets waarbij je zelf ook fanatiek bezig bent trekt me meer.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:58

Jinn gisteren weer mee gehad naar de training. Ging niet erg goed. Snel afgeleid en met 3 kwartier dood op. Komt denk ik door dat we 2 weken beide ziek zijn geweest en niks tot weinig hebben gedaan.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:08

DewiRox schreef:
Wij hebben een 6 maanden oude Engelse pointer x Portugese pointer x Duitse staander. Over 2 weken hebben we ons examen van de puppycursus. Maar wanneer haar leeftijd het toe laat willen we zeker iets actiefs met haar gaan doen, want ze is zo graag met je aan het werk en is daarnaast ook graag bezig. Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik wil gaan doen, maar ik moet me ook iets meer gaan verdiepen in bepaalde takken. Het is natuurlijk een hond voor de jacht, maar iets waarbij je zelf ook fanatiek bezig bent trekt me meer.

mijn eerste ingeving is ook de jacht. Als je de aandacht van de hond goed kunt behouden is behendigheid ook leuk om te doen. Wil je enehond die steeds beter naar kleine dingen luisterd probeer je GG

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:18

Ik vind het wel mooi om te zien hoe dat jachtinstinct er al vanaf zo jong in zit, zonder er ooit wat mee gedaan te hebben. Als er vogeltjes in de tuin of met uitlaten op de stoep zitten gaat ze meteen in sluiphouding en kan ze vanaf een afstand net zo lang gaan kijken tot het vogeltje weg is. Ook loopt ze met alles dat dood is, dode volgels, kikkers, slakken, eenden, muisjes.. Hier straffen we haar wel voor, ze komt ze dan wel alleen maar brengen, maar wie weet wat voor ziektes die beesten mee dragen. Maar ook naar haar speeltjes sluipen vind ze prachtig.

Maar mijn ouders hebben het niet zo op de jacht, die zijn bang dat als ik trainingen met haar ga doen, ze nog meer geobsedeerd wordt door beesten en deze ook zal proberen te vangen. Nu heb ik wel begrepen dat de pointer niet zozeer zelf jaagt, maar meer aanwijst waar de prooien zijn, tot nu toe hebben we ook nog niet gehad dat ze achter hazen, vogels of eenden aan gegaan is.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:45

Ik meld me ook!
Heb met mijn beagle gehoorzaamheid getraind, maar zijn we mee gestopt wegens verveling. Nu doen we thuis nog wel gehoorzaamheidsoefeningen trainen, maar gewoon niet meer op de club. Ik train op de club nog treibball en behendigheid, vooral treibball is echt zijn sport en dat is leuk om te zien. Behendigheid vinden we allebei wel leuk, maar daar vind ik het af en toe wat moeilijk zijn aandacht er bij te houden. Nadeel is dat het maar eens per week is en ik dus thuis niet echt kan trainen op aandacht er bij houden en lijntjes maken, etc. Met treibball kan ik dat uiteraard wel en daar hoef ik weinig moeite voor te doen. Hij vindt het helemaal het einde en ik ook!

Leuk topic.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:22

MyWishMax schreef:
Hoe vaak hebben jullie allemaal training/cursus in de week en hoe vaak doen jullie thuis wat?

ik heb nu de komende 6 weken nog 1x per week training en daarnaast train ik elke week 1x op mijn werk (daar hebben we de materialen en ruimte) en thuis train ik soms helemaal niet in de week en soms 1x per dag en soms meerdere keren per dag en dan weer eens 1x in de week thuis. Gewoon wanneer het uit komt. In de winter wordt behoorlijk veel getraind maar in de zomer heeft hij genoeg aan lekker wandelen en tussendoor wat oefeningen en/of lekker zonnen. Dan doe ik niet veel extra's

Overigens tijdens de wandelingen doen wij altijd wel wat oefeningen maar dat tel ik niet echt als training.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:23

kohtje schreef:
Wat vinden jullie, kan je bv op de club met een andere clicker trainen dan thuis?

ik heb 6 verschillende clickers en mijn hond maakt het niet uit welke ik pak (jep de geluiden zijn soms anders). Het is maar de klik die ik geef ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:28

DewiRox schreef:
Maar mijn ouders hebben het niet zo op de jacht, die zijn bang dat als ik trainingen met haar ga doen, ze nog meer geobsedeerd wordt door beesten en deze ook zal proberen te vangen. Nu heb ik wel begrepen dat de pointer niet zozeer zelf jaagt, maar meer aanwijst waar de prooien zijn, tot nu toe hebben we ook nog niet gehad dat ze achter hazen, vogels of eenden aan gegaan is.

Daar hoeven ze totaal niet bang voor te zijn. Immers een afgerichte hond is beter te hanteren dan een onspoorde hond ;) Oftewel als je hem de regels aan leert van het jagen dan houd de hond zich daar aan en dat is luisteren naar de baas. Daarnaast bij verreweg de meeste jacht trainingen wordt wel geoefend op apporteren van dood wild maar ook heel veel gedaan met dummies. De honden worden echt niet achter een weg rennende ree aan gestuurd :P

Bij het aai project wat ik ook doe met mijn dieren zit een getrainde toller en deze kan ik gerust mijn vlaamse reuzen tussen haar poten geven. Daar zal ze absoluut niets mee doen.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:29

Wij hebben op zaterdag cursus en verder train ik dagelijks meerdere keren kort thuis en onder het wandelen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:29

Ik train zondagochtend en woensdagavond op de club, en voor de rest 's avonds thuis.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:31

Ik train alleen op vrijdagavond een uurtje, thuis doen we niet aan behendigheid. Puur en alleen voor de hobby :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:05

Zo weer terug van training GG2, nu onweer en regen dus net op tijd het veld af. Vond het goed gaan, moet alleen echt gaan afbouwen met de commando's veel en veel te veel. Wil het gewoon echt halen dat papiertje dus moet wel wat gaan oefenen nu de laatste weekjes.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:09

Ik meld me als nieuweling in dit topic!

Vandaag met onze pup naar de PHV geweest.
Ze is nog iets te jong om al wat te mogen doen, maar we gaan binnenkort wel van start.
Erg leuk dus!

Onze andere herder is dragend en we verwachten met sinterklaas een nest.
Hiervan houden we ook een reu om uiteindelijk mee naar de PHV te nemen.

Leuk om hier verhalen en verslagen te lezen!!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:14

Morgen gaan we bij de bhn vereniging kijken eens zien wat we van die club vinden

Ik train op de club 2 a 3 X in de week thuis elke dag

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:52

Misschien een leuke vraag voor de hondentrainers: ik doe met mijn hond treibball en leer hem de come bye en away aan. Come bye is linksom de bal en away is rechtsom de bal. De come bye zit er leuk in, maar met de away maakt hij een te kleine bocht en raakt de bal. Niet de bedoeling! Wat zeggen jullie: stap terug doen of vier paaltjes om de bal zetten zodat hij de bal niet kan raken?

En hoe leren jullie de paaltjes aan voor behendigheid, met wires, 2x2 methode of anders?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 23:14

Haha, dit is voor mij net Chinees ;)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:18

Hilde, gewoon palen rondom de bal.
Csiva leer ik de palen via 2x2. Helaas was dit niet de ideale methode voor haar, ze verliest erg veel snelheid, dus we gaan nu over op wires. Ze kan er nu 6, maar zooo traag...