Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:43

@ Freya: Kippen leggen meestal niet als het te warm of te koud is. Zoals in de winter of midden in de zomer.
Nu de temperaturen weer wat af gaan, zal je weer eitjes krijgen.

@ VanLotje: Katten doen meestal niets aan de kippen. Hier zijn de kippen ook op hun hoede voor de katten, maar een grotere kip zullen ze echt niets doen.
Je kan zelf een kippenhok maken, maar er zijn ook bedrijven die er ééntje op maat maken van goed materiaal.
Bloedluizen zijn zeker niet leuk, maar als hier bloedluizen zijn dan smeer ik de stokken waar ze slapen in met sla olie iedere avond.

Pina22

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:51

Ik heb trouwens ook een vraag, kakelen jullie kippen ook soms opeens zonder een duidelijke reden (geen kat/hond ofzo) en dan soms ook op zaterdagochtend rond 6 uur? :O Het stopt wel als je ze voer geeft :Y) maar dat is nogal logisch... En het duurt ook even voor ik dan voer kan geven, en dat vind ik niet zo leuk voor de buren... (En ja, ik geef toe, soms ben ik te lui en duw ik gewoon mijn hoofd onder mijn kussen :') :Z ) Maarja, dat vind ik dus een beetje triest voor de mensen in mijn straat...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:58

Heb je een nachthok wat helemaal dicht is? Waar geen licht doorheen kan? Dat helpt wel. Ook tegen kraaiende hanen.

Meestal als ze kakelen zien ze of gevaar of hebben ze een eitje gelegd.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:39

Ze zitten dan altijd gewoon buiten... We hebben geen haan (gelukkig :Y))

Ja, soms is er dus een kat ofzo, maar andere keren kan ik echt niets vinden... Maar dan is er dus waarschijnlijk wel iets? Bedankt voor je reactie :)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:54

Freya6 schreef:
Mijn kipje legt niet meer met warm weer, meer mensen last van?

Jeps, hoge temperaturen zorgen er voor dat ze broeds worden. Hier gebeurt dat om de haverklap (Wyandottes zijn er blijkbaar nogal gevoelig voor, het lijkt er ook op of ze elkaar 'aansteken'), ik haal het legnest dan uit het nachthok en jaag ze de ren uit :Y) Na een kleine week merk ik dat ze weer meer legkorrel gaan eten en dan zet ik het nest weer terug. Al gauw vind ik dan weer een ei. Ze leggen dan weer zó veel, dat we de broedse perioden makkelijk overbruggen.
Als ze voortdurend op het nest blijft en in een velociraptor verandert als je haar benadert, is ze broeds :+

Pina, onze kippen kakelen maar weinig, sommigen gaan ook compleet uit hun dak als ze een ei hebben gelegd. Gelukkig zijn de onze heel stil :D

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:41

hihihi hier moet ik wel om gniffelen...zo'n trotse kip "I layed an EGG! An EGG!"

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:03

Wij hebben het nachthok verduisterd, dus lekker rustig :) ze komen pas tegen 8 uur nu buiten. Maar wij hebben vrij luidruchtige kippen :')

Dames leggen hier ook niet.

AB slaat aan! *\o/*

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:13

Ow... Ze komen hier denk ik rond half 7 ofzo al naar buiten... Maarja, het nachthok is ook niet helemaal dicht, dus dat zal ik dan eens voorstellen. Hier leggen ze (nog) wel.

Dat is fijn!! *\o/* Is het niesje al weg?

Ik heb trouwens nog geen antwoord over een centraal kippentopic, weet iemand hoe lang dat nog kan gaan duren?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:17

Niesje is er nog wel maar veel en veel minder :) kam is weer helemaal rood en ze zit er ook niet meer zielig bij (ze dutte regelmatig in). Ze is het er ook echt niet mee eens dat ze dagelijks die medicatie krijgt en reageert goed fel! Dus dat is natuurlijk alleen maar goed :)
Kuur maken wij wel af uiteraard.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:40

De kammen van onze kippen zijn ook vaak best bleek... Is dat ernstig dan? Voor de rest zijn ze volgens mij wel gewoon gezond :)

Haha, al mijn vragen :o

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:10

Nog 11 dagen en dan heeft onze hen haar broedtijd erop zitten. Ik kan niet wachten.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:27

Pina, zijn ze broeds? Dan is de kam ook vaak bleker. Ik merk aan die van ons, dat de kleur erg wisselt. Als ze zich druk maken zijn ze knalrood. Een erg bleke kam kan wijzen op bloedluis in het hok

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:54

Nee, ze zijn (gelukkig) niet broeds. Hij wisselt wel vaak geloof ik, maar meestal zijn ze wel bleek. (De één heeft wel een bleker kammetje dan de ander.) Weet je nog meer symptomen van bloedluis?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:10

*pakt boek er bij* :P
Algehele verslechterde conditie, en als de besmetting heel erg is gaan de ook liever het hok niet meer in.
Op kippenforum.nl vind je ook info, bij de faq.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:11

http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?p=421628

Stuk over bloedluis :)

Als onze dames in de rui zijn, zijn de kammen ook minder rood. Maar verder is het nooit echt bleek (ja, nu omdat mevrouw ziek is.)
Mevrouw is nu wel weer rustig, kostte haar veel energie om boos op ons te zijn := Heb nu al 3 uur geen niesje meer gehoord :D

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:45

Mijn Wyandotte dames zijn ook gewoon nog aan de leg. Ook zij zijn wel aardig luidruchtig. Tokken heel erg hard wanneer ze gelegd hebben of idd een kat zien ofzo. Vooral Blanche, de tuttebol.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:54

Bloedluistest
Wilt u weten hoeveel bloedluis er in het hok aanwezig is? Doe de bloedluistest met behulp van een opgerold stukje karton in een kunststof pijpje. Rick van Emous, onderzoeker pluimveehouderij ASG Wageningen heeft het bedacht. Bloedluizen verstoppen zich er graag in, is zijn ervaring. Het buisje wordt voordat het in het hok wordt geplaatst gewogen en daarna. Dat gebeurt met een uiterst nauwkeurige weegschaal. Met een extra kartonnetje controleert hij of het gewicht wellicht beïnvloed is door uitdroging of verzadiging en corrigeert daarvoor. Ook zouden het aantal bruine en rode ‘korreltjes’ – allemaal bloedluizen – kunnen worden geschat. Een buisje blijkt al gauw duizend tot tweeduizend stuks te bevatten
Bron levende have.nl

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 20:18

Haha Pina,
Ja die van mij kakelen soms ook alles bij elkaar om niets hoor!
Ik ga ze dan geruststellend toespreken maar dat helpt niks.
:')
Ik ga eens even speuren of ze ergens anders hebben gelegd.

Weet iemand misschien waar je goedkoop kippengaas kunt kopen trouwens?

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:01

Wauw, bedankt voor alle informatie! Ik ben nu niet thuis, maar ik zal het snel een keer checken. Ik denk niet dat het zo is, maar baat het niet, dan schaadt het niet :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:16

stop je hand maar eens even in een hok waar bloedluis in zit ( stok ofzo )
dan voel je het vanzelf lopen :')

Heb sinds vandaag nieuwe aanwinsten erbij :D

Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:24

Wow! Wat zijn dat voor bijzondere Kippen? Zien er zo plofferig uit :D

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:33

Kriel Cochins , maar dan wel de krulveer variant.
Kleurslag porselein.

Hopelijk snel eitjes en wat broeds :') , vind ze zo geweldig en nu eindelijk 2 in de buurt te pakken kunnen krijgen.
alles was altijd aan andere kant van het land. en ik ben gek maar dat werd me te gek om heen te crossen voor een kip.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:33

Ja, worden ook niet veel gefokt met een reden :P.
Ze kunnen slecht tegen weersomstandigheden zoals regen, koude etc. Omdat het verenpark ze op deze manier niet beschermd.

Heeft de fokker dat niet gezegd? Dat ze in een overdekte ren moeten lopen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:29

Hier dit jaar eigenlijk niets goed broeds, wel volop eieren. Had zo gehoopt op een nest van mijn watermaalse baard krielen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:29

Laptopmuis schreef:
Ja, worden ook niet veel gefokt met een reden :P.
Ze kunnen slecht tegen weersomstandigheden zoals regen, koude etc. Omdat het verenpark ze op deze manier niet beschermd.

Heeft de fokker dat niet gezegd? Dat ze in een overdekte ren moeten lopen?

Ze kunnen hier ook de overdekte ren in ( en een niet overdekt deel ) , en mijn kippen kennende vliegen ze allemaal altijd daarheen als het gaat regenen dus deze gaan dat ook wel doen.