Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:04

lieveli, dat zal ook wel inderdaad, ze buigen toch 'de verkeerde kant op' om het zo maar even te zeggen. Maar ik denk als je een rad hebt wat groot genoeg is, dat het niet heel veel uitmaakt. Zolang je ze niet in die houding erin vastplakt natuurlijk. Want ze liggen per slot van rekening ook op en onder elkaar en mijn ratten heb ik ook al verscheidene heule rare houdingen aan zien nemen :P

ik denk inderdaad dat karton goedkoper is, en dat heb je natuurlijk altijd wel. Ik heb hier een kartonnen afstapje omdat ze overal maar vanaf sprongen maar daar is nog helemaal niet aan geknaagd, eigenlijk knagen ze vooral aan de stofjes die ze overal kunnen vinden en aan de wcrol. Maar ook niet aan het tape waarmee hun trappetje en wctjes vast zitten bijv. Maargoed dat is ook per rat verschillend, en ach, karton kost niet zoveel dus als ze het kapot knagen knip je zo weer een nieuw plateautje toch :)

Dagmar, een ronddraaiplaat? Dat klinkt als een draaimolen, ben heel benieuwd wat je precies bedoelt :+

edit: gut ik zie dat iduna ook weer doodsangsten uitzit, lilith had weer even een poetsbui, iduna zat helemaal scheefhangend met dichtgeknepen ogen met haar pootjes Lilith weg te duwen maar die doet niet aan lichaamstaal zo te zien :+
oh en ik krijg ook echt reclame hieronder: "last van ratten of muizen?" _O-

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:10

Klopt, zelfs in een groot formaat rad moet een grote rat zijn ruggetje krommen en dat is erg slecht voor ze, juist omdat ze ermee moeten lopen/rennemn dat is niet te vergelijken met liggen in een rare houding. Uit de praktijk blijkt ook dat ratten er vaak niks aanvinden en liever wat anders doen. Heb nooit een rad voor die van mij gehad en ben ook niet van plan zoiets aan te schaffen, ze kunnen zich nu ook prima vermaken dus vind het wel best zo. Kan je dus helaas geen persoonlijke ervaring met een flying saucer geven, alleen dat ik het niet zou kopen voor mijn.ratten, het zijn immers geen hamsters, die dat echt graag doen, zo in de rondte rennen

Urbanus

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:12

De Garps zijn echt ongelooflijk lui. Je kunt er echt de klok op gelijk zetten dat ze kwart voor 12 beginnen met spelen 'balletjes, kokers, wc rol, omhoog, omlaag, balletjes, klimmen!' en om 12.00 is het klaar. Wat eten, wat chillen... Vooral niet te veel bewegen :')

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:21

ik ben zelf ook niet van plan dat voor m'n kids te kopen, volgens mij vermaken die zich genoeg door ergens in te kruipen en op het moment hebben ze het druk zat met het verhuizen van 1 kraakpapiertje, dat moet natuurlijk het huisje in maar dat past eigenlijk niet dus valt het steeds weer en dan moeten ze er weer achteraan, ze hebben maar een zwaar leven die van mij :(:)
wat is een flying saucer? Ik kwam laatst wel met m'n vriend zo'n ding voor de kat tegen, zo'n soort brede hoepel met gaten waar je dan een speelgoedmuis in moest doen en dan moesten ze die pakken, zegt m'n vriend "ja dat is leuk voor de ratten, hebben zij hun beweging en minousch haar vermaak!" 8)7

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:23

Je voermuizen-in-rad verhaal doet me trouwens denken aan dit filmpje van 2 hamsters. Blijft hilarisch!

Saucer met hamster:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 10-02-12 01:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:24

Een flying saucer was het inderdaad! Ik betwijfel inderdaad of ze het leuk gaan vinden.
Dus daarom eerst maar na aan het denken en meningen horen. :)
Zit op mn mobiel dus kan helaas even geen plaatje vinden van de flying saucer.

Lieveli, die garpjes van jou klinken echt als heerlijk luie dieren!
Mijn schatjes hebben net besloten dat hun hangmatje kapot moet en zal gaan...

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:37

aaw dat filmpje van die hamsters is eigenlijk wel heel sneu :') vind het wel domme beesten trouwens, dat ze gewoon in zo'n ding blijven rennen. Maargoed wij mensen gaan ook naar de sportschool, kunnen we de hele avond naar onszelf kijken terwijl we op een band lopen :')

zo'n flying saucer is ook apart zeg.. maar dat lijkt me ook een onnatuurlijke houding? En is zoiets er wel in rattenformaat?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:45

Hoi allemaal! Zo, ik heb het hele topic doorgelezen. :)
Sinds november ben ik ook de eigenaresse van 2 mannelijke ratten. :) Heb ze via een particulier van Marktplaats. Ik geloof dat de één nu ruim anderhalf jaar is en de ander ruim een jaar. Ze heten Fred en Rikke (afgeleid van Frederik, mijn vriend :') )
Heb me aardig ingelezen op het rattenforum, leuk dat er nu hier een topic is. :)
De inrichting van de kooi van de mijne was ook behoorlijk saai, alleen een paar tralieverdiepingen, ik heb nu zelf wat hangmatten genaaid en een touw erin gehangen en een mandje, een 'huisje' voor ze enz.

Fred is de druktemaker van het stel, hij zit altijd vooraan, vooral als het om eten gaat. :P Rikkie is een beetje timide, vindt het ook wat eng om opgepakt te worden en rent liever snel weg. Momenteel zit ik bij mijn ouders en staan ze hier in de woonkamer, normaal zit ik op kamers en daar lopen ze elke dag wel even los.
Moet zeggen dat mijn mannen ook niet van het type: 'Ik blijf wel ff in je trui liggen' zijn, haha. Als ik ze bij me wil houden wurmen ze zich in allerlei posities om maar los te komen, ze sprongen gewoon van mijn schoot op de grond, autsj.

Helaas had Rikkie pas een beschadigd oogje, ben ik mee naar de dierenarts geweest en heb druppels meegekregen, maar vooralsnog ziet hij er helaas niks meer door. Hij houd nu ook zijn kop scheef om zoveel mogelijk te zien en durft nog geen 10 cm naar beneden te springen omdat hij het niet meer in kan schatten. :(:) Erg sneu!

Zal eens kijken of ik normale foto's van ze heb. ;) Lijkt me in ieder geval leuk om hier mee te lezen! :)

Edit:

Fred:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Rikkie:
Afbeelding

Van hem heb ik even geen normalere foto's, maar hij heeft wel een staart hoor. ;)

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:07

Nou slecht nieuws vandaag. Vannacht ging tjibbe opeens heel zwaar ademhalen. Het ene moment ademt hij gewoon en hoor je hem niet en het andere moment hoor je hem door heel de kamer heen. Terwijl hij gister nog zo gezond als een vis leek. Hij heeft een luchtweginfectie en en de dierenarts vertelde me dat het humaner is om hem in te laten slapen. Het is wel mogelijk om met antibiotica de verschijnselen wat tegen te gaan, maar dat is gewoon tijd rekken. Want hij gaat eraan overlijden |( . Dus heb besloten dat ik dan liever vandaag heb dat hij ingeslapen word nu ik nog niet zo erg gehecht ben aan hem. Ik moet om kwart over twee. :\

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:25

he die heb je toch pas net? Wat rot voor je zeg! Kun je je andere vent niet laten castreren en bij de dames zetten dan, of ga je een nieuwe man zoeken? Moet zeggen dat ik dat altijd wel het risico vind van ratten overnemen van iemand, je weet nooit wat er gebeurd is voordat jij ze had

welkom Diane! Jammer van het oogje van je rat, wel mooie mannen hor, en grappig o ze naar je vriend te vernoemen :D Ik wou mijn ratjes eerst vernoemen naar de twee grootste "ratten" die ik ken maar bij nader inzien is dat misschien toch niet zo'n goed idee :')

ik ga zo m'n kind maar weer eens uit de kooi plukken voor haar ab. Ze hebben in hun huisje nu zo'n hangmatje gekregen als slaapdekentje, eentje waar ze ook in kunnen kruipen dus ze lagen nu allebei met z'n 2en in een hoekje tussen die lapjes stof, heel schattig <3

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:27

Luchtwegproblemen zijn juist vaak heel goed te behandelen hoor! Ze maken wel veel geluid maar dat kan echt misleidend zijn van de ernst. Bij een enorme longontsteking zijn ze vaak juist heel stil. Ik zou het ratje zeker niet gelijk laten inslapen, maar het een paar dagen geven ;) Je kan ook Bisolvon proberen, dan komt het slijm wat los :)

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:28

Ja sinds gisteren. Maar gister toen ik hem op ging halen hoorde je hem niet raar ademhalen(hoorde hem helemaal niet zelfs) hij is goed op gewicht, goede vacht, geen snot of traanvocht en hij nieste ook niet. Dan ga je er toch vanuit dat hij gezond is. Is er toevallig iemand die hier ervaring mee heeft?? Zou ik hem toch op de een of andere manier kunnen redden?? Onze dierenarts heeft namelijk niet zo veel ervaring met ratjes en woon op een eiland dus kan ook niet naar een andere?? De twijfel slaat toe.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:32

MissAnnemijn schreef:
Luchtwegproblemen zijn juist vaak heel goed te behandelen hoor! Ze maken wel veel geluid maar dat kan echt misleidend zijn van de ernst. Bij een enorme longontsteking zijn ze vaak juist heel stil. Ik zou het ratje zeker niet gelijk laten inslapen, maar het een paar dagen geven ;) Je kan ook Bisolvon proberen, dan komt het slijm wat los :)

Bisolvon?? Wat is dat en hoe moet ik dat gebruiken?? Nog andere tips?? Hij maakt op het moment echt heeel veel geluid. Is het niet gevaarlijk voor het andere mannetje?? Ik las ook ergens dat stomen in de douche ook goed is??

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:34

ik meen dat ik wel heb gelezen dat een paar mensen echt van die pruttelende potjes hadden en die schrokken zich pas lam als ze dat geluid niet meer maakten, ik denk dat zolang de rat verder nog gezond is en hij er geen last van lijkt te hebben zelf dat het geen reden is om hem in te laten slapen. Anders kan ik mijn kids ook wel in laten slapen want eentje snurkt af en toe als ze slaapt :=

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:39

Ja heb nog niet veel ervaring met ratjes en ja dan luister je naar de dierenarts

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:45

Ok heb de dierenarts gebeld en gezegd dat ik het nog even aan wil kijken. Dus rattenexperts kunnen jullie me helpen?? ;(

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:51

klopt hoor, zou ik ook doen, of ik zou in elk geval dat advies niet zomaar in de wind slaan, maar het is dan wel altijd handig als je het hier ook nog even na kunt vragen natuurlijk! Ik kan zelf niet zeggen wat je zou moeten doen, maar misschien weet banjer het, of MirandaNH of RedPassion :)

btw, als je wat toe wilt voegen aan een eerdere post kun je beter even op 'wijzig' klikken rechtsonderin anders krijg je dubbelposts en dat vinden de moderators meestal niet zo leuk.

zo, ik heb nu mn andere ratje ook even onder m'n trui gezet, is handiger dan mn vest omdat ze er niet uit kunnen (nouja, hard genoeg knagen en je bent buiten natuurlijk), want zij is nog heel bang en niet gewend om opgepakt te worden dus ik hoop dat ze zo wat aan mijn geur went en dat het niet persé gekoppeld is aan oppakken enzo

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:12

Ik ben ook een grote rattenliefhebber! :D

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:14

welkom Jooon! Heb je zelf ook ratjes?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:17

stephanie404 schreef:
MissAnnemijn schreef:

Bisolvon?? Wat is dat en hoe moet ik dat gebruiken?? Nog andere tips?? Hij maakt op het moment echt heeel veel geluid. Is het niet gevaarlijk voor het andere mannetje?? Ik las ook ergens dat stomen in de douche ook goed is??

Dat is hoestdrank :) Kan je aan het water toevoegen, mag het andere ratje ook gewoon drinken. Het zorgt dus dat het slijm loskomt.
Dit zijn de doseringen, je hebt verschillende sterktes namelijk:

- Bisolvon(8mg/5ml): Mengen door het drinkwater, per 98 ml water 2 ml Bisolvon
Of per 100 gram rat 2 á 3x daags 0,031 ml
- Bisolvon (4mg/5ml): Mengen door het drinkwater, per 96 ml water 4 ml Bisolvon
Of per 100 gram rat 2 á 3x daags 0,063 ml
- Bisolvon (4mg/2ml): Mengen door het drinkwater, per 98,5 ml water 1,5 ml Bisolvon
Of per 100 gram rat 2 á 3x daags 0,025 ml

Je kan je ook op een rattenforum aanmelden, bijvoorbeeld ratjes.nl of ratten.nl, daar zitten meer rattenliefhebbers met verstand van zaken :)

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 14:33

Nou ik heb een andere dierenarts gebeld. Hij zei dat ik het moest proberen met baby neusspray meerdere malen per dag en zei dat stomen idd ook goed was dus tjibbe gaat het weekend mee de douche in. Warm houden en niet op de tocht(staan ze bij mij toch niet). Hij zei dat ik dit gewoon tot maandag moest proberen en kijken of er vooruitgang was. Mocht dit na het weekend nog zo zijn dan kan ik alsnog een antibioticakuur proberen. Hij zei ook dat het geluid erger is dan het vaak is maar dat ze gewoon een beetje benauwd zijn.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:01

heel goed dat die dierenarts je tips heeft gegeven! Ik hoop dat hij snel opknapt, zou wel sneu zijn als je 'm nu al moet laten inslapen hoor..

mijn dames liggen met z'n 2en op hun tunnel, niet eens erin, maar dat ligt blijkbaar lekkerder. Ze liggen er wel vaak in hun eentje maar nu zitten ze echt samengepropt er bovenop. Gekke beesten zijn het toch ook haha

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:05

Wat sneu van tjibbe! :( hopelijk komt hij er nog bovenop.
Veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:13

stephanie404 schreef:
Ok heb de dierenarts gebeld en gezegd dat ik het nog even aan wil kijken. Dus rattenexperts kunnen jullie me helpen?? ;(

Gelukkig maar! Reutelende ratjes zijn echt lang niet altijd doodziek. Ik heb er hier drie die chronisch reutelen, dat maakt echt herrie soms. Maar het zit puur in de neus, niet in de longen (in hun geval, heb ik wel naar laten kijken uiteraard). En inderdaad, bij zulke ratjes ga ik me vaak pas zorgen maken als ik ze niet meer hoor.

In ieder geval, Bisolvon inderdaad. :j Gewoon door het water, kan geen kwaad voor de anderen. Neusdruppels zijn ook een prima tip van die DA. Mocht hij na het weekend toch antibiotica nodig hebben. Doxoral is de meest gangbare voor luchtwegproblemen maar een DA met een beetje verstand van ratten weet dat wel.

Sterkte ermee!

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:16

Hij heeft net zijn neusspray gehad en ligt nu onder een dekentje op mijn buik. Hij heeft tot nu toe nog niet gereuteld. Misschien een goed teken :) . Hij niest nu wel wat vaker maar dat komt denk ik door de neusspray. Ben blij dat ik hem niet heb laten inslapen zeg. Anders was hij er nu niet meer geweest. Dus voor beginnende rattenmensen zoek een dierenarts die verstand heeft van ratten!!!!:)) Heb me ook op ratjes forum aangemeld om hopelijk meer info te krijgen, maar moet wachten tot iemand me activeert ofzo. Ondertussen ook op google aan het zoeken. Ja die ratjes houden je bezig :D