Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja22

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:03

Succes vandaag JJ

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:51

Al met al was het verkennen niet zo moeilijk als dan ik dacht.

Berichtje gekopieerd van Facebook.

Vandaag een middag wedstrijd bij Raad van Beheer.

Onze 1e keer Graad 1 en ik mag niet klagen. Kan allemaal veel beter en smoother maar ik ben tevreden.

We zijn gestart met JP. Leuk rondje maar Jaxx vond het nodig om vandaag slecht te blijven liggen aan de start. Uit eindelijk weer af en gestart.
De breed vindt ie vaker moeilijk. Schat hem slecht in en nu ging die er langs. Misschien stond ik ook net iets te ver. Daarna super stuk. Mooi afstand, mooie palen en toen riep ik op verkeerde moment 'vooruit' en je ziet hem kijken, laat z'n achterhand zakken en bam, een lat.

Daarna VP. Blijven liggen, not. Ben terug gelopen en je ziet duidelijk aan hem dat ie deksels goed weet dat ie fout zit. Opnieuw gestart en verder. Raakvlak van de kattenloop super en daarna kwam een moeilijke insteek voor ons. Jaxx steekt super knap in maar komt er uit. Was al blij dat ie überhaupt goed instak. Kwam die er nog een keer uit maar ik was daar ook niet duidelijk, Daarna ging goed. Super vette wip en de rest ging ook goed tot de schutting. Dikke kilometer er over gesprongen en nu denk ik, had ik maar opnieuw gedaan, maar dat is achteraf.

Op JP waren we 3e en VP 4e. Geen prijsjes maar mooie dingen om weer te trainen.

JP

VP

Het blijven liggen was echt drama. Morgen weer wedstrijd dus maar weer even zo strak er op.
Was echt wel tevreden alleen niet over de schutting. Achteraf baal ik dat ik um niet terug heb gezet. Palen insteek is nog moeilijk op deze manier al pakte die um wel maar kwam er uit.
Leuk iets om te trainen.
Ben echt wel tevreden.

Morgen wedstrijd via dogsports.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:31

Grappig, hoor ik toch Miranda (en Koda) op jouw filmpje ;)
Die ken ik dan weer vanuit de KC, jij via Dogsport gok ik?
Al met al dus tevreden over de grote stukken met wat aandachtspuntjes, prima toch?
Veel plezier morgen!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 07:07

fannetje schreef:
Al met al dus tevreden over de grote stukken met wat aandachtspuntjes, prima toch?
Veel plezier morgen!

Ja. Idd. Dat is Miranda.
Nee. Ik was op wilde wedstrijd en toen kwam ze naar mij toe en vroeg is dat een Eyes of the World die bij Zoe weg komt, over Jaxx dus. Ik dat klopt en sindsdien eigen best veel contact. Heel erg leuk.

Thanks!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:37

JesdaJinn schreef:
fannetje schreef:
Veel plezier morgen!

Ja. Idd. Dat is Miranda.
Nee. Ik was op wilde wedstrijd en toen kwam ze naar mij toe en vroeg is dat een Eyes of the World die bij Zoe weg komt, over Jaxx dus. Ik dat klopt en sindsdien eigen best veel contact. Heel erg leuk.

Thanks!

Hihi grappig. Miranda heeft een zoon van mijn Dali ook. Haar jongste :p

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:08

Pff.. Ik ga even huilen.

Berichtje gekopieerd van FaceBook

Vandaag weer dagje Dogsports in Ambt Delden en ben niet zo blij. Zaten mega mooie stukken in maar ooo wat ging die start weer slecht.
Ben ook echt wel gefrustreerd dat ie zo doet en doe dan boos tegen hem wat niet helpt. Sorry Jaxx maar grrrrrr...

We zijn gestart met VP. Al met al prima rondje maar pff die start. Schutting foutje maar toch 2e plek. Sorry voor de mega schreeuw voor de schutting, daar gingen zoooo veel mensen mis op.

Daarna JP. Start weer drama en ben dan zo geïrriteerd en dan springt ie door mijn slechte handlen ook nog een verkeerde sprong. Probeer dan nog zo leuk tegen hem te doen maar dat is een leerpuntje voor mij. Palen insteek stond ik niet goed. 2e keer insteek wel goed en prima afgemaakt maar echt geen fijn gevoel over.

Toen kwam Speedstakes. Een parcours vooral gericht op snelheid met de schutting er in.
Die start.. drama weer. Daarom ook de lat. Kreeg geen schuttingfout maar vraag me echt af of die hem wel had. Daarna een prachtige weigering, geheel door mijn schele handlen. Netje gevraagd of die daar in wilde gaan en toen netjes afgemaakt.

Even goed de focus op het starten.
Op training kan ik wel een marathon gaan lopen. Hij beweegt geen centimeter. Dan op wedstrijd maar paar dks lopen maar af zal die gaan.

Oke, vooruit, er zaten zeker ook wel mooie stukken in. Dat mag ik niet ontkennen..maar toch..
Nu paar dagen lekker niksen en dan pakken we het wel weer op.

Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:31

Hij verkruipt al minstens 2x verschillende meters en verandert al meermaals van houding voordat jij überhaupt ingrijpt of het opmerkt...

Eerste filmpje zie je dat heel duidelijk, je houdt hem gewoon niet in het oog.
Als je weet dat die start zo moeilijk is en je er bewust op wil oefenen, dan begint het met hem in het oog houden en gelijk reageren zodra hij nog maar aanstalten maakt te gaan wijzigen van houding of te kruipen.

Wil je dit echt oplossen? Dan is het eigenlijk einde verhaal zodra hij beweegt zonder toestemming.
Zodra hij ook maar een cm verandert van houding of van plek, ernaartoe, terug leggen, van het veld af en geen rondje.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:07

Little_Gift schreef:
Hij verkruipt al minstens 2x verschillende meters en verandert al meermaals van houding voordat jij überhaupt ingrijpt of het opmerkt...

Als je weet dat die start zo moeilijk is en je er bewust op wil oefenen, dan begint het met hem in het oog houden en gelijk reageren zodra hij nog maar aanstalten maakt te gaan wijzigen van houding of te kruipen.

Wil je dit echt oplossen? Dan is het eigenlijk einde verhaal zodra hij beweegt zonder toestemming.
Zodra hij ook maar een cm verandert van houding of van plek, ernaartoe, terug leggen, van het veld af en geen rondje.

Goeie! Volgende keer loop ik met mijn zicht naar hem toe en kan ik hem direct terug af leggen.
Dat bedoel je toch?

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:28

Hoi,

Wij hebben hele weekend meegedaan in Laag Soeren bij de EO selecties. Niet voor de selecties maar de open wedstrijd.

Ik kan niet anders dan super maar dan ook echt SUPER trots zijn.
Mijn knappe vriendje heeft zoveel gave dingen laten zien!!
Eindresultaat 2 uitslagen en 4 DK's De ene uitslag is niet om over na huis te schrijven. Maar de andere Jumping van zaterdag 1 lat en gewoon een 2de plaats!!!!!

Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:28

JesdaJinn schreef:
Little_Gift schreef:

Goeie! Volgende keer loop ik met mijn zicht naar hem toe en kan ik hem direct terug af leggen.
Dat bedoel je toch?

Yep inderdaad. Echt heel strikt ingrijpen, geen cm is geen cm...

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:02

Ik wilde hetzelfde zeggen als LG, maar zal niet in de herhaling vallen ;)
Zou nog wel willen toevoegen, misschien de komende keer niet zover weglopen, zodat je ook minder kans hebt dat het mis gaat. En focus voor jezelf op dingen die wel goed gaan, want het klinkt nu alsof het negatieve overheerst.

Mandje gefeliciteerd met je 2e plek, fijn dat er zoveel mooie stukken inzaten.

Ik heb gewerkt dit weekend en al het leuks gemist voor mijn gevoel, maar mijn trainingsmaatjes hebben het goed gedaan en gaan alle 3 naar het EO, trots op ze.
Volgende week mag Pixy zaterdag en Roetsj zondag. Heb zoveel zin om weer te gaan. Ik heb afkickverschijnselen ;)

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:19

Eens met hierboven, consequenter zijn en teruglopen voor elke cm die hij van zijn plek af komt. Daarnaast af is af en af is dus niet zit :D
Verder is het in mijn beleving wel belangrijk om ze neutraal mogelijk om te gaan met de start. Hoe bozer en dwingender jij wordt, hoe eerder ze hun start gaan breken. Probeer dan zonder emotie terug te lopen, hem terug te zetten en opnieuw te starten.

@mandje, gefeliciteerd!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:03

Dat is zeker iets wat ik zelf onder controle moet houden, maar dat geef ik zelf ook al aan in mijn stuk tekst.

Het negatiever overheerst idd wel een beetje. Zie zeker ook wel goeie stukken hoor. Die zitten er ook zeker in en de meeste dingen die fout gaan zie ik ook echt wel dat het 1000% aan mij ligt maar ik denk gewoon. Blijf liggen. Doe niet zo moeilijk en doe echt mijn best om lief tegen hem te blijven en ik denk dat ik beetje in negatief ben gegaan omdat het gister niet top ging en ik al beetje negatief er vandaag in ging met hij zal toch wel niet blijven liggen en dan blijf je negatief.

Ik ga beginnen met gezicht naar hem toe weg lopen. Dan heb ik meteen zicht en wat dichter bij hem blijven ipv zo ver. Hopen dat het dan beter gaat en dan blijf ik zelf rustiger, komt er minder druk op de start en gaat deze fase over.. hoop ik :D

Sorry mandje. Super gelopen en gefeliciteerd :D

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:53

@JesdaJinn ik zou er niet zo'n dingetje van maken. Hij blijft eigenlijk best lang liggen en jij kan super ver weg lopen dus ik zou eens minder ver weg lopen en hem releasen nog voor hij verplaatst. Ik heb een hond gehad met een startprobleem en uiteindelijk heb ik dat door mijn eigen frustratie verpest en wilde hij niet meer zitten bij de start. We moesten altijd samen opstarten. Klinkt heel hard maar door jouw frustratie gaat jouw hond een hekel krijgen aan de startplek. En hij moet juist die plek super leuk vinden, daar moet een soort altaartje staan en dat is de beste plek ever. Dus minder ver weg lopen en sneller releasen is mijn tip.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:14

Levita schreef:
@JesdaJinn ik zou er niet zo'n dingetje van maken. Hij blijft eigenlijk best lang liggen en jij kan super ver weg lopen dus ik zou eens minder ver weg lopen en hem releasen nog voor hij verplaatst. Ik heb een hond gehad met een startprobleem en uiteindelijk heb ik dat door mijn eigen frustratie verpest en wilde hij niet meer zitten bij de start. We moesten altijd samen opstarten. Klinkt heel hard maar door jouw frustratie gaat jouw hond een hekel krijgen aan de startplek. En hij moet juist die plek super leuk vinden, daar moet een soort altaartje staan en dat is de beste plek ever. Dus minder ver weg lopen en sneller releasen is mijn tip.

Hier ben ik het wel mee eens. Ik loop zelden verder dan ergens tussen toestel 1 en 2. Bijna nooit is een grotere afstand echt nodig. Maar ik heb ook 2 honden (gehad) met een startprobleem :+

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:23

Jinn heeft nog steeds een start probleem bij de hoopers dus weet ook hoe vervelend dat is.

We gaan gewoon es kijken hoe het aankomende tijd gaat

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:11

JJ jammer dat de start niet helemaal lukte, maar ik zie verder heel veel mooie dingen dus met een beetje oefenen en het hem iets makkelijker maken komt het vast goed.

Gefeliciteerd Mandje!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:27

Ik heb dit weekend ook in Laag Soeren de EO selectie gelopen.
Blekz heeft een mentaal dingetje met springen dus ik heb hem naar de lower hight gezet. Dit doet hem zichtbaar goed en met 1 foutloos rondje en 1 rondje met 1 foutje liep hij daar prima tijden.
Kaestra en ik liepen wel voor de selectie maar ik had vooraf al besloten sowieso niet naar Portugal af te reizen ivm kosten en afstand. We hadden wel gemogen... Met 87 punten hebben we het niet slecht gedaan in de intermediate. 1 VP mochten we zelfs winnen!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:11

Ik ben het ook eens met mijn directe voorgangers, je vraagt heel veel van hem wat dus blijkbaar ontzettend lastig is. Daarbij levert dit bij hem ook veel frustratie op wat zich weer kan uiten in het rondje, opgekropte energie die explodeert.

Persoonlijk zou ik dus niet met vol contact weglopen, heeft geen doel want dat is niet wat je wilt. Dan is symptoombestrijding, niet probleemoplossend.

Als dit een probleem is wat zich alleen op wedstrijd voordoet, dan zul je er wedstrijden voor moeten opofferen en moeten terugzetten en belonen (dus bewust DK).

Maze had er ook een handje van. Maar met Maze moet ik vooral compromissen sluiten.

Ze heeft dus een aantal keer bewust de start gebroken zodat ik haar kon terugzetten en daarna kon belonen, bewust DK maar de start had meer aandacht nodig. Leuk is anders, maar het is wel voor de toekomst.

Machie schreef:
Ik heb dit weekend ook in Laag Soeren de EO selectie gelopen.
Blekz heeft een mentaal dingetje met springen dus ik heb hem naar de lower hight gezet. Dit doet hem zichtbaar goed en met 1 foutloos rondje en 1 rondje met 1 foutje liep hij daar prima tijden.
Kaestra en ik liepen wel voor de selectie maar ik had vooraf al besloten sowieso niet naar Portugal af te reizen ivm kosten en afstand. We hadden wel gemogen... Met 87 punten hebben we het niet slecht gedaan in de intermediate. 1 VP mochten we zelfs winnen!

Toch gefeliciteerd! Het is jammer dat zoveel mensen door de afstand en kosten niet gaan, maar wel begrijpelijk!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:49

Ik ben het ook eens met mijn voorgangers en er juist niet te veel druk/frustratie op leggen. Zou het ook niet helpen om een zittende start te doen?
Ik liet mijn hond eerst ook altijd liggen maar ze wilde steeds niet af gaan of kwam al snel weer omhoog. Ik kreeg toen de tip haar te laten zitten, ook omdat dat makkelijker weg te galopperen zou zijn dan vanuit de af. Zittend doet die van mij nu perfect.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:21

Ja klopt een zittende start is beter. Dan kunnen ze makkelijker galopperen om weg te komen. Springen dus ook beter de eerste sprong.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:30

Levita schreef:
Ja klopt een zittende start is beter. Dan kunnen ze makkelijker galopperen om weg te komen. Springen dus ook beter de eerste sprong.

Is dit echt?

Misschien is dit dan ook wel een reden dat hij gaat zitten omdat hij weet dat ie weg mag en het voor hem zelf fijner maakt.

Mij is namelijk verteld, ooit een keer, toen ik nog met Jinn trainde dat je een hond beter vanuit lig kan laten starten ivm de verdeling van kracht over de 4 poten en dat met zit meer over de voorpoten wordt verdeeld. Nooit verder over nagedacht maar zelfs chatgpt zegt zit :P
Laatst bijgewerkt door JesdaJinn op 01-04-25 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:36

Ik heb dat alleen van horen zeggen, heb het zelf nog nooit ergens terug gelezen in een onderzoek of handlers die het getest hebben.

Het maakt ook verder geen ruk uit voor de start, want je verdiend er niks mee. Je moet hoe dan ook rekening houden met de startafstand tot de start en de start van je hond.

Maze begint in een af, gaat dan staan, en dan zitten. Als ik verder weg loop gaat ze weer staan.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:59

Het is biomechanisch zo dat honden beter kunnen weg galopperen uit een zittende positie dan van uit lig. Vanuit een liggende positie moeten ze eerst gaan staan en dan vertrekken, vanuit een zittende positie kunnen ze gelijk vanuit achter vertrekken. Alleen de kont moet omhoog en in lig moet het hele lichaam eerst omhoog.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:03

Ik ben beetje aan het rond neuzen op internet en zie idd bij meerdere dat ze laten zitten om deze reden.

Misschien toch de moeite waard om eens te proberen