De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:26

Awh :(
Ja laten we zeggen dat ze uh, nogal van graven houden haha. In de zomer gingen ze elke nacht graven en het overhoop gooien. Wij nog 2x per dag het 'gras' water geven maar helaas. Nu is er genoeg regen dus hoeft het niet maar of het nu nog helpt.. haha. Mochten we ooit verhuizen groeit het vanzelf wel weer aan toch? :=

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 18:33

Misschien heeft iemand hier het gouden idee.
(En als dat zo is dan krijgt jouw konijn een kado toegestuurd van mij)

Nouri is ons 4 jarige Hollander mannetje.
Hij is gecastreerd, hij eet goed. Alle prikjes gehad.
Is wat groot voor zijn ras, en daardoor rijst de vraag of hij geen mix is. De 1e 3 maanden van zijn leventje heeft hij in een drukke dierenwinkel gezeten. Hier hebben wij hem ook gekocht.
Hij is supergoed met Zazu, onze oudere dame uit de opvang en heeft veel geleerd van haar.

Hij is alleen, vaak met lange tussenpozen, zo ontzettend angstig. Dit kan een hard geluid zijn op de tv of blaffende honden buiten, maar ook als ik langsloop. Hij schiet weg in zijn veilig ruimte, bibber en beeft.
Het is gewoon echt zielig.
Het kan weken goed gaan, en dan ineens weer 3 maanden helemaal niet.

Het zijn binnenkonijnen die per dag zeker 6 uur los door het huis lopen.
Ze hebben wel echt regelmaat zoals ochtend en avondvierdaagse bepaalde tijden enzo.
Er is meer dan voldoende afleiding qua speelgoed, en dingen die ze kunnen pakken/knagen.
Zazu heeft nergens wat van, die is voor de duivel niet bang.
Ze komen op mooie dagen ook buiten. Hier is een grote zandbak en racen de ze door de tuin. Dat kan uren goed gaan tot nouri het ineens weer heeft, dat angstige.
Nu ik dit typ is Nouri net weer weggerend van zn bakje eten om te schuilen in een groot kartonnen versie van het witte huis.
Daar wil hij dan nog net een paar hapjes nemen.

De dierenarts gaf aan dat dit gewoon in zijn karakter kan zitten. Iets rustgevends of tips had ze niet.
Op internet kom ik niet verder.
Heeft iemand hier de gouden tip?

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 19:36

Hmmm... ik zou ook zeggen karakter of een "trauma" of blind of doof?

Je zegt hij schrikt van geluiden, maar schrikt ie van het geluid of op de reactie van het andere konijn? (Doof) en zoekt een veilige plek.

Of blind dat hij zo schrikt van het geluid en dan wegrent...

De da zal hier vast ook naar gekeken hebben... maar toch...

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:52

Zicht en oren zijn goed.
Het is echt hij die schrikt. Zazu die kan hetzelfde horen, en slaap gewoon door. Dan zie je haar ene oor draaien en weer klaar.

Ik denk idd een trauma. De dierenwinkel waar hij vandaan komt houdt het oppakken en aaien enzo van dieren in glazen kooien niet in de gaten. Vermoed dat er daar iets gebeurd is...

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 21:27

Kan ook puur karakter zijn. Ik heb ook een angsthaas en ze is nu bijna 6 jaar. Hier helpt het vooral om de routine aan te houden en zeer voorspelbaar te zijn in je reacties, maar ook de reactie van het konijn leren herkennen en daar zo goed mogelijk (en snel) op reageren. Vroeger kon zij ook in haar eigen wereld kruipen en kreeg ik haar daar nauwelijks weer uit. Nu komt dit zo goed als nooit meer voor. Het is wel echt oefenen en zien waarop ze het best reageren. Heeft hier ook bloed, zweet en tranen gekost. Maar nu heb ik zelden nog dat ze wegloopt van mij. En dat komt echt doordat zij nu mijn acties kan voorspellen en daarmee dus weet wanneer ze moet weglopen en wanneer niet. Maar dat heeft tijd nodig. En hier kon het idd ook maanden goed gaan om dan weer bij af te zijn. Had vaak ook te maken hoe de relatie tov het andere konijn dan was..

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 00:08

Lieffiefie, gelukkig is alles verder goed...

LL, hahahaha dat "gras" :=
En zitten ze er veel in?

Natas, zo vervelend -O- :(:)
Ze zijn wel echt heeeel knap en gek.:+ met zn allen daartussen :=

Gigi, 20 cm is idd aardig wat.

Vreselijk inderdaad die wateroverlast ;(

Naiwhl, leuke foto! Knappe buns!

====================================

Brownie is gediagnosticeerd met wormen (ik zag ze eruit komen) verder heeft ze nog steeds een vies onderstel... naast haar afscheidingsorgaan blijft het vies, morgen nog maar eens wassen.

Ik moet 28 dagen ALLE konijnen panacur geven, na het dierenarts bezoek ging ik op vakantie, gelukkig heeft een vriendin wormenkuur gegeven toen ik weg was :) nu kan ik het zelf weer doen. Ik was zo blij om ze in goede gezondheid weer te zien vandaag :+ mijn monstertjes <3

River, inmiddels alweer 6 weekjes
Mijn dikke vetzak <3
Afbeelding

Oreo alweer bijna 5 maanden!
Afbeelding

Bailey is inmiddels bruin _O-
Afbeelding

Browntje
Oow het lijkt hier net of ze een misvormd hoofd heeft := dat is niet zo hoor :+ _O-
Afbeelding

En Lilly had er ook weer zin in _O-
Ook alweer bijna 5 maanden.
Afbeelding

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:57

Lieffiefi - mijn Wombat is ook een heel angstig konijn. Kwam van m'n vorige werk vandaan waarbij kinderen mee in de ren mochten. Soms was dat zonder begeleiding en rennen ze achter de konijnen aan totdat ze ze kunnen pakken (grijpen.. kids..) Wombat heeft daar echt een trauma aan overgehouden. Na 2 jaar vertrouwd hij mij nog niet. Ik pak hem alleen op als dat echt nodig is (borstelen, nagels knippen) en ga vaak bij ze zitten, laat hem naar mij toekomen ipv andersom. Probeer hem iets lekkers te geven vanuit m'n hand of leg het bij hem neer. Ik probeer hem dus vertrouwen te geven en te leren dat wij mensen niet altijd eng zijn :(:) succes er mee en wees niet te streng voor jezelf en voor hem :)

kimberley - ja volgens mij gaan ze er wel in! Vanaf morgen gaat het weer regenen dus dan kan ik bekijken of ze naar binnen gaan := En anders heb ik m'n best wel gedaan denk ik :') Wat een mooi stel heb je zo <3 Hopen dat Brownie snel beter is! En succes met alle medicatie geven :=

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:11

Rosie is ook geen mensen konijn. Ben al blij dat ze wat te eten uit mijn hand komt halen. Of een boks komt brengen (kopstootje tegen mijn hand). Jerry is ook niet een knuffel konijn, maar wel veel nieuwsgieriger. Die komt meteen aangerend als de achterdeur open gaat. Maar ook niet meer dan iets uit je hand pakken en een boks verder. Dat hoeft ook niet van ons. Ze mogen gewoon lekker konijn zijn hier.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:13

Ik haat jullie
Jullie gaan echt te snel :')

Wat een heerlijkheidjes zeg NAIWHL! Super leuk zo!

Hahha Natas, ze zijn zo leuk! Zo sneu dat er 1tje overleden is.. blijft gek :(

Dat water is echt niet normaal…
Zo erg!!
Hopelijk niemand teveel last!
Gigixponys: 20cm oef.. toch wel flink…

Wat een leuk ding Laughterline haha!
En ja, ooit gras hahaha. Lekker knagen, graven, rennen!

Wat vreemd Lieffiefi… misschien karakter idd toch?
Altijd al gehad? Erger geworden?
Ik heb ook wel een angsthaas inderdaad. Zilver is ook zo’n schijtbak. Maarja, die komt ook bij een opvang vandaan, dus wat daar mee gebeurd is..

Knappe kindjes weer he Kimberley <3
Wel balen van de wormen.. maar komt goed!
River is zo leuk!
Lilly is, tja, Lilly.. je kan zien wie dr heeft opgevoed :')

Hier zit ik vaak in de ren. Gewoon, te zitten haha
Heb nu ook een camera, zo leuk om ze op mn werk ook in de gaten te houden. Heerlijk! Kan niet het hele hok zien maarja haha

Afbeelding

En ze hebben een zandbak, ze vinden het zoooo lekker
En ik heb een plek waar ik volop wilgentakken kan halen, dus als ik richting de paarden ga pluk ik wat voor de paardjes en de nijnen!
Afbeelding
Banjer ook lekker <3
Afbeelding
En Nein, het opvangkonijn. Ze moet nog even wachten tot ze naar dr nieuwe huisje mag!
Afbeelding
Die een meester in ontsnappen en zichzelf weer opsluiten is trouwens. Op een gegeven moment hoorde ik aardig wat gestommel in het hok ‘s ochtends. Kijk ik: tadaaaaa
Afbeelding
Uit haar hok, op het dak, op het dak van de grote ren en hoppaaaa bij de rest.. tja…
Ze wilde ook een zandbak..
Niet echt de bedoeling haha

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 19:26

Ik heb geen tip voor je lieffiefi. Ik ga er regelmatig bij zitten bij de konijnen en ze zijn allemaal anders van karakter. Dus of het een trauma is weet ik dan ook niet zeker. Zoals gigi vooral rust en regelmaat aanhouden maar. Dat helpt dan meestal het beste.

Wat een mooie ren heb je Jolmer. Wij hebben er ook een camera op en is toch prettig :j

Lekker grut heb je toch Kimberley :))

——

Ik heb hier net Hikkie, Lassie en Bunny even naar de wei getild met de bench. En een plezier dat ze hebben in de ruimte en het hoge gras. :')

Sprintjes en Binkies (schrijf ik het goed?)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:56

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier de hele familie weer bij elkaar <3

Mag ze toch niet allemaal houden van manlief.. maar ik kan niet kiezen -O-
Nouja, eerst nog een paar weken genieten **\O/**

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:06

Zo leuk NAIWHL, de hele club weer bij elkaar! Hoe reageren de nieuwe konijnen op de cavia's wanneer ze na het koppelen in het vaste verblijf komen?

Ik ben op zoek na advies. Misschien dat jullie er wat over kunnen zeggen.

Woensdag ga ik met mijn konijnen naar de opvang voor een groepskoppeling.
Mijn konijnen = 1 voedster die alleen zit, 3 konijnen (2 voedsters + 1 geholpen ram)
In principe ga ik voor 2 voedsters die in de opvang zitten, maar de opvang denkt meer kans van slagen te hebben als er ook een gecastreerde ram bij komt.

Dit is al even geleden afgesproken, de voedsters zijn gereserveerd voor mij en de ram wordt later nog gekozen.

Nu is er een kennis die een ongeholpen ram heeft, zit alleen en is niet zo lief voor haar dochter dus ze wil hem eigenlijk wel weg hebben. Ze vroeg of ik geen interesse had om hem over te nemen.
Ik hoef geen ongeholpen ram en voel er ook niet zo veel voor om kosten te maken aan castratie terwijl ik niet op zoek ben naar een nieuw konijn.

Maar ze vindt het ook sneu om hem zo maar weg te doen. Ze heeft aangegeven er voor open te staan om de castratie kosten te betalen als ik hem overneem. Maar er is natuurlijk een kans dat het koppelen niet lukt met de, dan nieuwe groep, van 7 konijnen.

Nu is het zo dat de voedster die nu alleen zit, de koppeling de vorige keer niet was gelukt. Mocht het weer mislukken zou ik hem wel willen proberen te koppelen aan die ram als de eigenaar de kosten voor de castratie betaald. Maar ook dat is een risico, dan kan ik straks met 2 konijnen zitten die beide alleen zitten.

Ik vraag mij vooral af: Hoe makkelijk is een gecastreerde ram te koppelen, aan een groep en/of aan een voedster?

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:52

Mjetterd schreef:
Zo leuk NAIWHL, de hele club weer bij elkaar! Hoe reageren de nieuwe konijnen op de cavia's wanneer ze na het koppelen in het vaste verblijf komen?

Ik ben op zoek na advies. Misschien dat jullie er wat over kunnen zeggen.

Woensdag ga ik met mijn konijnen naar de opvang voor een groepskoppeling.
Mijn konijnen = 1 voedster die alleen zit, 3 konijnen (2 voedsters + 1 geholpen ram)
In principe ga ik voor 2 voedsters die in de opvang zitten, maar de opvang denkt meer kans van slagen te hebben als er ook een gecastreerde ram bij komt.

Dit is al even geleden afgesproken, de voedsters zijn gereserveerd voor mij en de ram wordt later nog gekozen.

Nu is er een kennis die een ongeholpen ram heeft, zit alleen en is niet zo lief voor haar dochter dus ze wil hem eigenlijk wel weg hebben. Ze vroeg of ik geen interesse had om hem over te nemen.
Ik hoef geen ongeholpen ram en voel er ook niet zo veel voor om kosten te maken aan castratie terwijl ik niet op zoek ben naar een nieuw konijn.

Maar ze vindt het ook sneu om hem zo maar weg te doen. Ze heeft aangegeven er voor open te staan om de castratie kosten te betalen als ik hem overneem. Maar er is natuurlijk een kans dat het koppelen niet lukt met de, dan nieuwe groep, van 7 konijnen.

Nu is het zo dat de voedster die nu alleen zit, de koppeling de vorige keer niet was gelukt. Mocht het weer mislukken zou ik hem wel willen proberen te koppelen aan die ram als de eigenaar de kosten voor de castratie betaald. Maar ook dat is een risico, dan kan ik straks met 2 konijnen zitten die beide alleen zitten.

Ik vraag mij vooral af: Hoe makkelijk is een gecastreerde ram te koppelen, aan een groep en/of aan een voedster?

Dat is echt niet te zeggen, hangt helemaal van de karakters af en kom je niet eerder te weten dan wanneer je het probeert. De kans dat je een ram gekoppeld krijgt aan een al bestaande groep is ontzettend klein. 2 rammen gaan over het algemeen gewoon niet goed. Je kunt veel beter voor een voedster extra gaan in die groep.
Hoe makkelijk een ram aan een voedster te koppelen is, is ook niet te zeggen. Is ook afhankelijk van de karakters/hormonen etc etc.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:55

Oooh wat heerlijk Idylle. En wat jammer dat je ze niet allemaal kan houden. Ziet er zo lekker gezellig uit. :j

En hier interesseerde de nieuwe 3 de cavia’s helemaal niks. Er komt straks wel weer een hek tussen, maar de cavia’s moeten beetje grazen anders staat het straks veel te hoog in de konijnenwei.
Ik durf voor Crispy naar de cavia’s niet mijn hand in het vuur te steken. En Hikkie, Lassie en Bunny hadden soms zo de renneritus dat ik ze daarvoor nog het liefst uit elkaar hou.

En wat koppelen ligt het vooral aan de karakters onderling. Als beide de baas willen zijn, dan wordt het wel lastiger. Ik zou met een tweede ram voor de groep dat liever via de opvang doen. Als het dan niet lukt met 2 rammen of wat dan ook en wel met alle voedsters, dan zit je aan het eind weer met een rammetje die alleen zit.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:11

NAIWHL wauw wat een paradijsje heb je zeg!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:38

Lieffiefi schreef:
Misschien heeft iemand hier het gouden idee.
(En als dat zo is dan krijgt jouw konijn een kado toegestuurd van mij)

Nouri is ons 4 jarige Hollander mannetje.
Hij is gecastreerd, hij eet goed. Alle prikjes gehad.
Is wat groot voor zijn ras, en daardoor rijst de vraag of hij geen mix is. De 1e 3 maanden van zijn leventje heeft hij in een drukke dierenwinkel gezeten. Hier hebben wij hem ook gekocht.
Hij is supergoed met Zazu, onze oudere dame uit de opvang en heeft veel geleerd van haar.

Hij is alleen, vaak met lange tussenpozen, zo ontzettend angstig. Dit kan een hard geluid zijn op de tv of blaffende honden buiten, maar ook als ik langsloop. Hij schiet weg in zijn veilig ruimte, bibber en beeft.
Het is gewoon echt zielig.
Het kan weken goed gaan, en dan ineens weer 3 maanden helemaal niet.

Het zijn binnenkonijnen die per dag zeker 6 uur los door het huis lopen.
Ze hebben wel echt regelmaat zoals ochtend en avondvierdaagse bepaalde tijden enzo.
Er is meer dan voldoende afleiding qua speelgoed, en dingen die ze kunnen pakken/knagen.
Zazu heeft nergens wat van, die is voor de duivel niet bang.
Ze komen op mooie dagen ook buiten. Hier is een grote zandbak en racen de ze door de tuin. Dat kan uren goed gaan tot nouri het ineens weer heeft, dat angstige.
Nu ik dit typ is Nouri net weer weggerend van zn bakje eten om te schuilen in een groot kartonnen versie van het witte huis.
Daar wil hij dan nog net een paar hapjes nemen.

De dierenarts gaf aan dat dit gewoon in zijn karakter kan zitten. Iets rustgevends of tips had ze niet.
Op internet kom ik niet verder.
Heeft iemand hier de gouden tip?

Komt 't gekke kruidenvrouwtje weer :') Maar misschien kun je rustgevende kruiden geven? Zoals lavendel, denk ik... zou ik ook moeten opzoeken, maar ze zijn er vast! :D

Heerlijke beelden zo NAIWHL! :+:

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 17:20

Nou, ik zat daaraan te denken. Alleen heb er nog geen tijd in kunnen steken (bedacht het me gister).
Wij gebruiken zelf valeriaan als we stress ervaren. Maar ja, dat zal ik maar niet aan Nour geven :n

Alleen. Wat dan wel?
Kamille zijn ze gek op, maar dat is niet rustgevend volgens mij. Mogen ze lavendel?
Gedroogd? Of zijn er andere kruiden?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 17:29

Lavendel mogen ze wel ja :j Kamille ook, maar da's vooral lekker verzachtend voor de maag :D En dan geef ik het inderdaad gedroogd... misschien eens kijken naar die bachbloesems? Die ze ook aan paarden geven? Vaak liggen paarden en konijnen wel aardig op 1 lijn wat betreft wat ze mogen/kunnen eten...

Edit:

Hier staan ook een hoop kruiden, uitgelegd met de werking erbij. Zoek ([SHIFT] + [F]) even op 'rust' of 'kalm' en je vindt er wel een aantal :D Zo ook valeriaan zag ik! :j

https://www.bunnybunch.nl/informatie/kr ... r-konijnen

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 17:46

Ah top! Ik ga eens op onderzoek uit. Ik hou jullie op de hoogte van mijn angsthaasje.
Thanks voor alle tips :) terugkoppeling volgt!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:33

Ik ben heel benieuwd of je verschil gaat merken met het voeren van kruiden!

Bedankt voor de tips! Mijn groep gaat woensdag gekoppeld worden, mocht één voedster buiten de boot vallen dan gaat deze knapperd gecastreerd worden en ga ik proberen om ze samen te koppelen.

Afbeelding

Afbeelding

Mocht het koppelen van de nieuwe groep wel succesvol zijn, dan gaat deze leukerd naar de opvang waar ze ook vast een leuk plekje voor hem vinden. (Ik klink stoer, maar van binnen huil ik nu al :Y) )

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:54

Kamille is naar mijn weten wel rustgevend ?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 20:10

Heel herkenbaar mjetterd. Dat had ik met mijn vorige voedster. Ik had/heb echt geen ruimte voor 2 kampjes. En zij bleef jagen op Nappie toen. Dus is zeer naar de opvang gegaan. En is Rosie er voor terug gekomen.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:14

Interessant met de kruiden. Ga ik mij ook eens in inlezen.

Spannend voor woensdag Mjetterd. :)

Ik kan zo met Lassie naar de dierenarts. Die was gister op magische wijze ontsnapt en liep/loopt mank met rechtsvoor. En was daarna volledig geïntimideerd door de jack russel. We hebben ze overdag weer bij de cavia’s gezet dat ze niet nog eens kon uitbreken. Had gister een bruiloft en kon verder niks. Gelukkig is de buurvrouw bij ze gaan kijken en updates gestuurd. Het gaat al wel wat beter met haar pootje, maar gaan er toch naar laten kijken.
Gisteravond het gat gevonden waar ze door gepropt moet zijn en die ook dicht gemaakt. Kleine hooligans zijn konijnen….

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:51

Ik kom even binnenvallen.

Lang verhaal kort te maken.
Ik heb een Duitse reus ´gekocht´ op 9juli. En eergisteren is deze onverwachts bevallen.
Ik tel 10 jongen. Kunnen er meer zijn, maar ik laat mams en nest liever gerust, gezien ze zelf nog niet zo lang bij ons is.
Het was niet het plan om een nest te hebben, maar ze zijn er nu, heb er de ruimte voor dus maken we het beste ervan.

Nu mijn vraag, ik ben niet zo thuis in de konijnenkleuren van Duitse reuzen. Mams is een witoor.
En bij de jongen zie ik veel kleurvarianten.
Kunnen jullie meer vertellen wat ze precies van kleuren worden? De witoortjes haal ik er zelf uit.
Maar dan zitten er een paar volledige ´bonte´ bij, een grijze, een blekere en een paar die wrs zullen zwart worden denk ik.

Dit is het nestje:

Afbeelding

Afbeelding

De mama in kwestie:
Afbeelding

Mams is zelf nog niet volgroeid. Wat moet ik doen om het voor haar zo comfortabel mogelijk te maken.
Ze heeft toegang tot onbeperkt hooi en krijgt kwalitatief volle brokken.
Groen of kruiden is ze niet gewend, Ik was dit aan het opbouwen.
Kan ik haar nog meer ondersteunen?
Dank alvast voor de tips.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:39

Begin met het geven van witlof, dat stimuleert de melkproductie, verder onbeperkt brok kan ze nu wel gebruiken.
Mooi nestje heb je wel, ik zie japanner (de bruin/grijs bonte) blauw, zwart en een mooie lichte kleur.