nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:24

Dat is wel leuk Marcella en als je van plan bent te blijven imkeren heb je er volgende jaren ook nog wat aan.
Ik ga woensdag slingeren. Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee hoeveel. Ik heb gisteren een volk bekeken, ik schat dat daar een 15 kilo in zit (20 ramen). Er zit op 3 andere volken ook nog honing, maar die hebben minder verwacht ik.
Uiteraard laat ik er altijd honing voor de bijen zelf in zitten. En wat ze hierna eventueel nog verzamelen laat ik er ook in. Ben benieuwd! Altijd zo leuk om te doen!

Oh, mijn Kaukasische koningin is geaccepteerd en inmiddels ook bevrucht en aan de leg <3 Nu afwachten hoe ze het gaat doen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:30

Ik heb mijn eerste jaar (toen had ik 3 ramen) gewoon met was en al geoogst, en was gefilterd. Ik had toen enkele potjes en dat was een heel leuk begin. Het jaar erop heb ik een (2-raams) honingslinger gekocht, met alle toebehoren.

Ik wil graag binnenkort de twee HK's verwijderen, dus snel een bijenuitlaat plaatsen (doe even 1 kamer tegelijk), zodat ik de laatste honing kan verwijderen en ze alles wat ze nog halen zelf kunnen houden. Even kijken of het volk niet te groot is voor maar twee BK's, en of ze misschien toch gewoon een HK moeten houden. En dan ook maar eens aan de mierenzuur denk ik. :)
Langzamerhand voorbereiden op de winter.

Marcella

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:47

Wat ik nog nodig ben zou komen op nog geen 270 euro.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:03

Alleen nu.

De kast met oude koningin zit echt ram vol met bijen. Had ze 9 dagen geleden 2 broedramen leeg bijgegeven. Gisteren waren ze dus al bijna klaar met uitbouwen en bezig met vullen honing. Honing kamer hoeven nog maar 4 ramen uitgebouwd worden.

De kast zit echt ramvol met bijen broed en honing kamer.

Zou ik ze een broedkamer of een honing kamer erbij geven.

Broedkamer is nu 4 ramen honing en de rest platen met broed in alle stadia.

Andere kast heeft ruimte zat en kan merken dat daar veel later een koningin in gekomen is. En zou daar de honing kamer eraf kunnen halen.

Baal dat die van de cursus op vakantie is.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:23

Zitten ze nu op 1 of al op 2 broedkamers?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:37

Oooh heerlijk topic. Zie het nu pas. Ik vind insecten echt geweldig.

Straks wil ik een bloementuin speciaal voor bijen. Dus echt 800 m2 vol met wilde bloemen en weet ik het. Insectenkasten. Oké. Misschien is 800 helemaal niets. Maar nu is het braakliggend terrein. Dus alles is meegenomen toch?

Houden van bijen vind ik nog steeds interessant maar durf de stap na 10 jaar nog steeds niet te maken omdat het mij erg ingewikkeld lijkt.
Ook straks een bos van 2600 m2. Wat ik ook voornamelijk voor de natuur wil behouden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:09

1 Broedkamer

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:32

Dan zou ik een tweede broedkamer geven. Kunnen ze mooi uitbouwen en dan kun je ze ook lekker ruim in voer, inwinteren op twee

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:41

Bij mij barsten de volken ook uit hun voegen :/ maar ik wil ze niet meer kamers geven (beide op 2 BK's). Nu zit de overflow steeds op de plank.
Het lijkt me zo laat om nog er iets op te zetten, en een HK wil ik niet, ik wil juist afbouwen (ben bezig de HK's van één van de volken te verwijderen, zit nog barstensvol, wil juist dat ze alles wat ze nu nog verzamelen zelf kunnen houden) en voorbereiden op de winter. Wat doen jullie in zo'n situatie?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:28

Ik ga gewoon denk ik inwinteren op 1 broed en 1 honingkamer (zonder rooster) dat is het volk van de oude koningin in ieder geval gewend (die zit ook stampvol). De andere is nog niet zo heel groot denk dat ik die in winter op alleen de broedkamer. Even kijken wat ze aan voer kwijt kunnen in de broedkamer.

Ik hoop wel dat ze het ene honingraam wat in de broedkamer zit links buiten. Nog even alle broed eruit en vol gooien met honing. De buitenkant is al bijna helemaal verzegeld. Heb alleen aan de binnenkant nog een broedplekje zitten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:26

Ik wil geen combi meer, heb dat mijn eerste jaar gedaan, maar vond het erg onhandig met het broed in de HK (dat je dat liever niet meer zelf oogst).
Heb dit luxeprobleem ook nog niet eerder gehad :+ Teveel bijen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:47

Ik ook niet. Moest dus een deel kast bijbestellen. :=

Zou het kunnen dat door de bloementuin van mijn achterburen positief meedraagt in de hoeveelheid voer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 07:37

Afbeelding
Afbeelding
Europese hoornaar of toch wat anders. Beest is groot en zit regelmatig bij de kasten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:09

Iets anders. Ziet er uit als een van de grotere zweefvlieg modellen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:26

Het is 4/5 centimeters groot.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:26

Is dit dan misschien een bijenwolf?
Voor een hoornaar mist het een middenstuk in het lichaam.
Dit heeft niet de anatomie van een wesp achtige.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:42

Thanks dat is hem. Hij rooft mijn bijen.

Kan gelukkig niet in de kast komen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:20

@marcella
Duidelijk de zweefvlieg rechts op de foto
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:16

Ja maar wat jat dan bijen, want we hebben gezien dat er zo een bij gevangen werd en weg gevlogen werd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:19

Die op de foto lijkt iig niet op een bijenwolf, imo.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:54

Marcella’s foto in Obsidentify geeft 100% een stadsreus aan. Dat zijn idd zweefvliegen die geen bijen eten.
‘Losse’ bijen kunnen wel gepakt worden door Europese Hoornaars, maar qua aantal dat je er aan verliest is dat verwaarloosbaar.
Waar woon je ook al weer, Marcella? Het zou kunnen dat je wel een Aziatische hoornaar hebt, in dat geval zou je een foto op waarneming.nl kunnen zetten, volgens mij wordt er dan contact met je opgenomen door de taskforce (al weet ik niet precies wie dat zijn / onder welke naam ze opereren). Vespawatch is dacht ik België.

Ergens in dit topic heb ik een link gezet met identificatie hints voor de hoornaars, zal ff kijken of ik die terug kan vinden.
Edit: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/aziatische-hoornaar

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:29

Kan zijn dat de hoornaar wel langs kom, maar niet op de foto wil. :=

Weet ook niet of ik die ook echt zo dicht zou durven naderen.

Welke hoornaar het was is niet gezien, wel dat die een bij tussen zijn poten had. Buurman zei Europese.

De kasten staan in Alblasserdam. En als ze van de grijze kast doen die heeft bijen zat. :+

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:21

Wij hebben ook Europese hoornaars. Die vangen wel wat bijen en jagen soms voor de kast. Maar de schade is verwaarloosbaar. Als je een Aziatische zou zien, moet je inderdaad actie ondernemen.
Hetgeen op de foto is inderdaad een stadsreus en onschadelijk voor je bijen.

Ik probeer op 1 BK de winter in te gaan. Mijn ervaring is dat de volken zelden zo groot blijven dat ze 2 BK's echt volledig vullen wanneer ze echt op de tros zitten. Ze zitten dan meestal half in de bovenste en half in de onderste BK. Dat vind ik niet handig met de winteroxaalbehandeling en bovendien kan het schimmelvorming veroorzaken in de delen waar ze niet zitten. Ik heb nu ook volken die nog lang niet op 1 BK passen, dus ik wacht nog even rustig af voor ik ze kleiner ga zetten. We hebben nog even de tijd. Sws is het nu nog vrij warm en zitten de bijen ook nog niet dicht tegen elkaar. Tegen de tijd dat ze dat wel doen (op de tros), nemen ze ineens minder dan de helft aan ruimte in beslag en past het vaak prima in 1 BK. Ze blijven dan ook mooi dichtbij het voer. Bijenvolken die in de winter 'van het voer af' raken zijn ten dode opgeschreven.

Ik ga nu ook nog niet inwinteren. Ik voer wel waar het nodig is (zogenaamde drijfvoeren om de koningin goed aan de leg te houden voor veel winterbijen), maar dat is afhankelijk van de grootte van het volk niet meer dan een kilo per week.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:06

Ik heb ze vorig jaar wel op 2 BK's ingewinterd met wat sluitblokken, dat vond ik best prima. Mijn 'kleine' volk moet ook maar nog op 2 BK's blijven, maar die hebben dus wel echt 'overflow' op de vliegplank nu.
Mijn grote volk past wel in de 2BK's en 1HK, maar de HK wil ik er nog wel het liefst af. Even kijken of dat gaat lukken.
Er staat nu nog een 2e HK op maar met een bijenuitlaat, dus ik hoop dat hij binnenkort leeg is en ik die eraf kan halen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:15

Heb gisteren de bijen die erg groot was hun broedkamer gegeven met 10 ramen. Had daarna zingende ADHD bijen. :=

Ze zijn nu 8 ramen bezig met uitbouw in de honingkamer en in 5 ramen zijn ze aan het vullen. Nu de vraag hoe lang ga ik nog wachten met slingeren. :=

Nadeel ben nu te klein of de kasten zijn te hoog. :+