Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:17

Wat geven jullie de vogels uitgebreide en vullende maaltijden zeg. Mijn dwergpapegaaien eten geen fruit of groenten. Ik geef ze het wel regelmatig, maar ze gebruiken het alleen als snipperspeelgoed. Iemand tips? Zou het ze toch wel graag willen aanbieden vanwege de vitamientjes.
Ze krijgen verder Harrisons Bird Food. Romeo had last van jeuk, naar een aantal artsen geweest, maar niemand wist wat het was. Via via contact opgenomen met een arts in Engeland, deze raadde Harrisons aan en een UV-lamp. Sindsdien heeft hij er geen last meer van, gelukkig! Daarnaast krijgen ze per vogel 1 Nutri-Berrie per dag, 1-2 keer per week wat zaden en 1 keer per week wat trosgierst. Iemand hier nog aanvullingen op?

Cayenne schreef:
Welkom Candalisa. Is het een kakariki?

Hier gaan de valken zelf slapen zodra het gaat schemeren.
Mango gaat om half 8 naar bed. Die slaapt in een slaapkooi. 's ochtends rond half 8 maak ik hem weer wakker.

Knappe Mango gaat om half 8 naar bed. Is hij de rest van de dag los? Of heb je nog een andere kooi?

Lukasje

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:56

@ Rohol: hoe bied je het fruit en groenten aan? Eerst deed ik het mijne in blokjes gesneden in een apart etensbakje en toen aten ze er ook niet echt van, weinig interesse, of ze zwierden het meer rond dan dat ze het opaten. Maar sinds ik grote stukken op een fruitspie rijg en dat ophang, eten ze het wel!

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:24

Lukasje schreef:
@ Rohol: hoe bied je het fruit en groenten aan? Eerst deed ik het mijne in blokjes gesneden in een apart etensbakje en toen aten ze er ook niet echt van, weinig interesse, of ze zwierden het meer rond dan dat ze het opaten. Maar sinds ik grote stukken op een fruitspie rijg en dat ophang, eten ze het wel!

Zo'n fruitspies had ik. Dat versnipperde ze. Toen ben ik begonnen met het in stukjes snijden, prakken, in z'n geheel geven. Helaas wordt alles -echt alles- een zooitje. Alles vliegt in het rond, ze smeren het langs de tralies, het valt op de bodem, het ligt op de vloer. Na een zwerm (fruit)vliegen ben ik er toen maar mee gestopt.
Er staat in de beschrijving van de pellets dat het compleet voer is, met alle vitaminen erin. Maar ik denk toch dat de "verse" vitaminen en mineralen ook heel belangrijk zijn.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:04

Tjsa, dan houdt het op natuurlijk. En takken van appel- of perenbomen, of wilgentakken?

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:18

Lukasje schreef:
Tjsa, dan houdt het op natuurlijk. En takken van appel- of perenbomen, of wilgentakken?

Dat heb ik nog nooit geprobeerd! Ga gelijk even vragen aan een vriendin met een appelboom in de tuin.
Spelen die van jou daar leuk mee?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:47

Ben altijd bang dat ik ziektes in huis haal met die takken uit de natuur. Of kan het gewoon, ook al zijn ze het niet gewend? Dat ze weerstand opgebouwd hebben ofzo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:47

Rohol schreef:
Wat geven jullie de vogels uitgebreide en vullende maaltijden zeg. Mijn dwergpapegaaien eten geen fruit of groenten. Ik geef ze het wel regelmatig, maar ze gebruiken het alleen als snipperspeelgoed. Iemand tips? Zou het ze toch wel graag willen aanbieden vanwege de vitamientjes.
Ze krijgen verder Harrisons Bird Food. Romeo had last van jeuk, naar een aantal artsen geweest, maar niemand wist wat het was. Via via contact opgenomen met een arts in Engeland, deze raadde Harrisons aan en een UV-lamp. Sindsdien heeft hij er geen last meer van, gelukkig! Daarnaast krijgen ze per vogel 1 Nutri-Berrie per dag, 1-2 keer per week wat zaden en 1 keer per week wat trosgierst. Iemand hier nog aanvullingen op?

Cayenne schreef:
Welkom Candalisa. Is het een kakariki?

Hier gaan de valken zelf slapen zodra het gaat schemeren.
Mango gaat om half 8 naar bed. Die slaapt in een slaapkooi. 's ochtends rond half 8 maak ik hem weer wakker.

Knappe Mango gaat om half 8 naar bed. Is hij de rest van de dag los? Of heb je nog een andere kooi?

Klein beginnen! Hier waren de valken gek op rode pepers en dat heb ik verder uitgebouwd. Ze zijn ook gek op andijvie, kruiden, spinazie, zoete aardappel.
Zij krijgen geen fruit omdat valken slecht tegen gisten kunnen.

Mango krijgt hele uitgebreide maaltijden. Vandaag kreeg hij vanochtend gekookte zoete aardappel, doperwtjes, andijvie, gele paprika, puntpaprika, wortel, courgette, appel, framboos en blauwe bessen.
Vanmiddag kreeg hij spinazie, rucola, bloemkool, walnoot, komkommer, rode peper, courgette, sugarsnaps en banaan gemengd met eivoer.
Tussendoor heeft hij nog wat walnoten en hazelnoten in dop gesnoept en over een uurtje krijgt hij zijn zaadmix (gemengd uit 3 mixen) met gojibessen en amandelen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:50

Mango heeft een slaapkooi (60 cm bij 60 cm, de aanbevolen maten voor een edelpapegaai) en zijn grote kooi is een Montana Hacienda Play (116 x 95 x 181).
En er staat een lege Montana Madeira Double in de kamer die hij als speeltuin gebruikt :') Maar hij is eigenlijk overdag bijna altijd los. Tussendoor zet ik hem soms wel een paar uurtjes in zijn kooi omdat hij dan even de rust neemt om te eten of hij onder zijn UV lamp moet. (Daar wil ik hem iedere dag minstens 2 uur onder hebben).

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:00

amber15 schreef:
Ben altijd bang dat ik ziektes in huis haal met die takken uit de natuur. Of kan het gewoon, ook al zijn ze het niet gewend? Dat ze weerstand opgebouwd hebben ofzo.

Uitkijken dat je takken niet bespoten zijn (@ rohol: dat is bij je vriendin allicht oke) of niet vlakbij een plek hangen waar veel uitlaatgassen zijn. Ik laat ofwel mijn afgesneden takken 3 weken ergens hangen (uitsterven?), ofwel steek ik ze een dagje in de diepvries en laat ze nog een dagje ontdooien vooraleer ik ze aanbied (dat heeft dan te maken met o.a. schimmels).

En ja hoor, ze hebben daar veel pret mee. Buiten het feit dat ze klim- en knaagplezier hebben, zitten er bv in de wilg ook gezonde stofjes voor hen in.

Bij wilg moet je wel opletten dat je géén treurwilg geeft, en wilgentakken ook niet te veel geven. Appel- en perentakken zijn vrij "neutraal".

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:02

Ik heb hier een kast vol met voer. 2 verschillende zadenmixen, en palletvoer.daarbij heb ik een notenmix, waar elke dag zij een keuze maken wat ze willen. En dan nog fruit en groente. De halsband parkieten weten precies waar wat staat in de kast, en herkennen de bakken. Als ik die van de noten heb, dan zit ik onder de vogels ze weten dan direct eat ze willen.

Wel zo belangrijk om ze gevarieerd te voeren. Krijg jr na mijn idee ook vrolijkere vogels van.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:03

Cayenne schreef:
Mango heeft een slaapkooi (60 cm bij 60 cm, de aanbevolen maten voor een edelpapegaai) en zijn grote kooi is een Montana Hacienda Play (116 x 95 x 181).
En er staat een lege Montana Madeira Double in de kamer die hij als speeltuin gebruikt :') Maar hij is eigenlijk overdag bijna altijd los. Tussendoor zet ik hem soms wel een paar uurtjes in zijn kooi omdat hij dan even de rust neemt om te eten of hij onder zijn UV lamp moet. (Daar wil ik hem iedere dag minstens 2 uur onder hebben).

Waarom moet een papegaai onder een UV lamp? Hierboven had ik ook al zoiets gelezen .

En jeetje Cayenne, jij hebt ook een flinke rekening bij de fruit- en groenteboer :$ !!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:06

Omdat ze in Australië veel meer zonnekracht en UV licht op hun veren krijgen. Daar blijven ze gezond van :j
Dierenartsen raden het ook altijd aan. In Nederland halen we het qua zonkracht niet en ze halen er ook veel vitamines uit. Ik probeer daarom 2 uur per dag aan te houden.

En ja, die rekening is best pittig! := Hij eet duurder dan wij :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 20:48

Cayenne schreef:
Omdat ze in Australië veel meer zonnekracht en UV licht op hun veren krijgen. Daar blijven ze gezond van :j
Dierenartsen raden het ook altijd aan. In Nederland halen we het qua zonkracht niet en ze halen er ook veel vitamines uit. Ik probeer daarom 2 uur per dag aan te houden.

En ja, die rekening is best pittig! := Hij eet duurder dan wij :')

Dat klinkt logisch, van de zon, van de rekening wat minder >;)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 14:36

Baby dino spam! *\o/*

Afbeelding

De oudste is nu 4 weken dus tam maken kan beginnen! Super jammer dat ze over een aantal weken alweer een ander huisje krijgen.. veel te leuk allemaal! Maar 9 aga’s in huis wordt echt teveel :')

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 14:43

Wat een dropjes <3
Kan ik ze niet inruilen voor mijn terrors? O:) :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 15:52

Wat een leukerds weer <3 4 dezelfde mutaties en 1 ander?

Kijk dit nou :') <3 <3 <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:21

ilaan schreef:
Baby dino spam! *\o/*

[ [url=m/XypJsi.jpg]Afbeelding[/url] ]

De oudste is nu 4 weken dus tam maken kan beginnen! Super jammer dat ze over een aantal weken alweer een ander huisje krijgen.. veel te leuk allemaal! Maar 9 aga’s in huis wordt echt teveel :')

Oooh, ik smelt <3 <3 <3

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:02

amber15 schreef:
Wat een dropjes <3
Kan ik ze niet inruilen voor mijn terrors? O:) :')

Nouuuu als deze weg zijn houden wij er al 4 over :’)

Cayenne
1 lutino, 1 groene, waarschijnlijk 2 blauwe en 1 lichtere. Maar lastig te zien allemaal nog! Wel een regenboog nestje :j

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:27

Cayenne schreef:
Klein beginnen! Hier waren de valken gek op rode pepers en dat heb ik verder uitgebouwd. Ze zijn ook gek op andijvie, kruiden, spinazie, zoete aardappel.
Zij krijgen geen fruit omdat valken slecht tegen gisten kunnen.

Mango krijgt hele uitgebreide maaltijden. Vandaag kreeg hij vanochtend gekookte zoete aardappel, doperwtjes, andijvie, gele paprika, puntpaprika, wortel, courgette, appel, framboos en blauwe bessen.
Vanmiddag kreeg hij spinazie, rucola, bloemkool, walnoot, komkommer, rode peper, courgette, sugarsnaps en banaan gemengd met eivoer.
Tussendoor heeft hij nog wat walnoten en hazelnoten in dop gesnoept en over een uurtje krijgt hij zijn zaadmix (gemengd uit 3 mixen) met gojibessen en amandelen.

Sinds vrijdag weer actief begonnen met het geven van groenvoer. Probeer het nu te combineren met mijn konijnen. Als die krijgen, dan krijgen de vogels ook. Moet zeggen dat ze er weer een boeltje van maken, als altijd. Maar gisteren hadden ze wel een stukje kiwi op. Hopelijk wint de aanhouder ook in dit geval!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:08

Ha kiwi, dat willen de mijne niet, alhoewel ik eens zou moeten proberen bij de jonge, die wil precies wel vanalles proberen ook al kende die van "nest uit" helemaal niks.

Zeg, kennen jullie deze en zou je die ook aan vogels kunnen voeren? Ingrediënten lijken mij oké?

https://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren ... arm/197899

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:23

Kiwi eet Mango wel. Was wel even wennen.

Lukasje, het lijkt wat op Nutriberries denk ik?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:10

Afbeelding

Begonnen aan een serieuze speelboom! Hoogte is 180 cm

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:34

Benfan schreef:
[ [url=m/2xNFjX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Begonnen aan een serieuze speelboom! Hoogte is 180 cm

Waar is die boom :? ?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:49

Je moet 'boom' niet tw letterlijk nemen. Het is een emmm... Speelrek?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 01:08

Daar gaan ze veel plezier en sloopwerk aan hebben! :D