gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:17

Vayo

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:42

Ohhh jeetje gewoon 85 konijnen!!!! Vrees dat je hier niets aan kunt doen. €15,00 per konijn, dat is al een vermogen als je ze allemaal of grotendeels wilt redden. Groot deel van vast drachtig zijn en geen enkele ram gecastreerd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:43

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:03

Daarom kijk ik nooit op marktplaats. Zo sneu.

En nee, het is niet alleen in de winter extra belangrijk. Het zorgt voor een goede darmwerking en dat is ook nodig in de lente en zomer

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:47

Eoweyn_x schreef:
Daarom kijk ik nooit op marktplaats. Zo sneu.

En nee, het is niet alleen in de winter extra belangrijk. Het zorgt voor een goede darmwerking en dat is ook nodig in de lente en zomer

Ik bedoelde meer zodat het motortje en dus de warmte op gang blijft, maar je hebt zeker gelijk ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 08:00

Ongelofelijk, die marktplaats advertenties :n Zouden ze echt moeten verbieden! Ook de verkoop in winkels mag wat mij betreft op de schop.

Ik lees even mee over het winterklaar maken van het hok, vind het nogal lastig. Volgens mij is ons hok gebouwd op de zomer ofzo :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:02

Mijn buitenverblijf is van zichzelf goed voor elk seizoen. Buitenren is gewoon open maar met extra hokje en een stukje met golfplaten dak. Binnenhok zit in de hooischuur dus koel in de zomer en warmer in de winter! Ligt nu gewoon een hele baal stro in, hebben ze hun eigen tunneltjes en plekjes in gegraven.
Imo zijn er 2 zaken waar je op moet letten: droog en uit de wind.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:49

Dat uit de wind moet ik even over nadenken, het is als volgt:

Dit is het hok van de voorkant (was nog bij de vorige eigenaar, stond al een tijd te verstoffen in de tuin)
Afbeelding
Het is rondom gaas, muv het nachthok, maar daar zit wél weer een open rekje bij de ruif. Boven de ruif heb ik even dichtgemaakt met losse plankjes en een deken erover, maar winddicht is het (nog) niet.

Afbeelding
Het hok staat tegen de schutting aan, zowel het hok als de ren zijn dus aan alle kanten dicht met gaas (en dus open voor wind). Het deurtje van het nachthok wil ik vooralsnog dichtmaken met plastic, dan zal het wel winddicht zijn.
Er zit een dak op het linkerdeel tot die paal waar de plank aan vast zit, de rest (het rechterdeel) is open aan de bovenkant.
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-DHVB34AX.jpg

En gewoon een gezellig plaatje van rabbits aan de lunch
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-QDU6GU3G.jpg

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:02

Ik zou het deel met het dak dan ook nog winddicht maken, met bijv plexiglas. Dan hebben ze gewoon de keus, in de wind buiten of lekker binnen met zicht op buiten of helemaal binnen in het warmere hok. Heb je alle opties!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:23

Je zou het ook zo kunnen laten. Ze kunnen best tegen een stootje en dus wat kou en als ze elkaar, stro en een warm hok of dichte plek hebben is het goed. Ze hebben een dikke vacht. Ik maak me altijd veel meer zorgen met 30 graden of meer...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:33

Als ik het op die manier dicht moet maken, dan wordt het een definitieve oplossing, want het is niet 'even iets erachter doen' en dan zit je inderdaad weer met de zomer... afgelopen zomer had ik constant natte handdoeken over de 2 rechterdelen hangen die ik nat hield en natte handdoeken die ervoor hingen. Als het dichtgemaakt is zit je inderdaad weer van de zomer, want dan kan de warmte er niet uit, kan het niet doorwaaien.

Ik kan er aan de achterkant bv wel plastic zakken tegenaan hangen, maar echt winddicht zal dat niet worden. Het eigenlijke idee was om ze van de winter naar binnen te halen (hebben zo'n 3 verdiepingen kooi), maar dat is ook niet ideaal. Sowieso moeten ze dan op de kattenzolder staan (ik ben allergisch), dus ze zien verder niemand. En vooral het vrouwtje werd echt druk in die kooi, ze kunnen er niet echt in rennen, dus voor langere tijd niet ideaal.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:31

Delphi schreef:
Pfffff dit is toch ook om te janken. Hokjes zijn nog geen 70 cm breed en dan met een vlaamse reus....
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... b9c5b7a618

Die had ik ook al gezien... Is 23 minuten van mijn huis...

En dan vraagt hij er ook nog 70 euro voor!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:31

Ik moet ook even bekijken wat ik met mijn nijn ga doen in de winter. Voorheen had ik ze thuis in een giga volière dus enorme ruimte en konden binnen ook ruim vertoeven. Nu heb ik op de weide een ruimte. Hok is klein naar mijn zin maar nijn zit er alleen in de avond in, de rest van de tijd heeft hij vrije keus en 350m2 de ruimte. Wat is wijsheid met de winter vraag ik mij af. binnenhok is afgeschermd, buiten hok niet of nog niet. Kippenhok kan hij ook in maar buiten blijft hij het liefste en daar is geen beschutting, nou ja weinig in ieder geval. Opsluiten vind ik ook weer zo wat.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:39

Eoweyn_x schreef:
Je zou het ook zo kunnen laten. Ze kunnen best tegen een stootje en dus wat kou en als ze elkaar, stro en een warm hok of dichte plek hebben is het goed. Ze hebben een dikke vacht. Ik maak me altijd veel meer zorgen met 30 graden of meer...

Hier ben ik het helemaal mee eens. Zolang ze gewoon een plekje hebben die uit de wind en regen is, redden ze zich wel! Alhoewel ik zelf dus bovenstaande ren wel iets dichter zou maken, zodat je dus alle opties hebt. Een stuk plexiglas kan je relatief makkelijk weer verwijderen in het voorjaar.
Mijn konijnen blijven in de zomer heeeeeel veel in hun binnenhok, in de winter zie ik ze bijna de hele dag buiten huppelen. Af en toe een dutje binnen en daar is een nachthok ook groot genoeg voor.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:56

In de zomer is het toch handig om de bodembedekkinh eruit te halen? Ik doe dat niet omdat ik dan denk 'ze kunnen nu niet lekker in wat zachts slapen.' Maar dat is een beetje mutserig omdat ze ook bijna altijd op de stenen liggen :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:06

Ik heb in de zomer mn binnenhok zonder bodembedekking idd. In de winter vol met stro, zomer kaal beton met een paar losse mandjes of een handdoek oid.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:29

Bij ons zijn de tegels die eronder liggen van chinees natuursteen, dus het wordt OF gloeiend heet, OF je vriest eraan vast. Daarom ligt er zand in het deel waar geen schaduw is (zonder dakje). Van de winter krijgen ze in het hele buiten gebeuren zand op de grond en in het hok + nachthok flink stro (met een laag zaagsel eronder). Het binnenhok staat onder een overkapping, dus dubbel dicht (ergens zie je op de foto een zwarte paal in het hok, dat is het einde van de overkapping).

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:30

Ik heb in de zomer ook niets. Ook niet in de toiletten in de ren, alleen in die in het hok.
Nu wel, hennepvezel en stro. Van 90% zindelijke konijnen naar vieze bouwvakkers... :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:32

Die van mij poepen helemaal niet meer in het hok. Na een week lagen er een paar keuteltjes. Hooi daarentegen is blijkbaar geweldig, dus gooi ik dat wel weg. Stomme beesten :')

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:11

Nee Delphi, begrijp dat het geen optie is om al die beestjes te redden hihi.
Maar bijv. ik zou wel graag 2 konijnen erbij willen, en als het in de buurt was geweest zou ik wel overwegen om erheen te gaan. Als je leuke nijnen ziet en je weet dat je ze een fijn huis kunt geven..
Maargoed, misschien is dat juist de 'tactiek' van de advertentie.

En die Vlaamse reuzen is inderdaad ook wel shocking. :oo

Mijn konijnen poepen óveral in hun hok, behalve in de hoektoilet. :7 Maar bijv. ook in hun mandje die ik heb gekocht, terwijl er bij hun vorige baasje ook een mandje en een toilet in stond. En in hun nachthok, op hun hooi... Niet echt praktisch dus. Hoe zou dit kunnen komen??

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:31

Ja, ik denk dat dat ook wel de tactiek is. Moeten zsm weg, maar wel 15 euro vragen. En hoe rot het ook klinkt, als je daar je dier(en) koopt houd je het alleen in stand. Buiten dat vraag ik me af hoe gezond ze zijn... Ik zou altijd naar een opvang gaan. Heb je toch de meeste zekerheid.

Voor de mensen die hun hok dicht willen hebben voor de winter, mijn moeder kwam met een goed idee. Je kent die zonneschermen/ijsdingen toch wel voor op je autoruit 's winters? Die zilveren? Die op maat knippen en tegen je hok/ren aan plakken of vastmaken. Isoleert ook nog, en je kunt het zo vastmaken dat ze er niet bij kunnen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:42

Mooie huisvesting hierboven :j

Ik heb een nieuw konijnenstelletje <3 Paar dagen geleden gekoppeld en het loopt erg goed. Ze liggen al af en toe tegen elkaar aan ;)

Wel grappig om te zien, want het vrouwtje is een stukje groter dan het mannetje. Afijn, het mannetje komt zo wel warm de winter door :Y)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:10

Goeie tip Eoweyn!
Hier heb ik ze extra stro in de hokken gelegd en ze zitten er toch vaak in, vooral m'n oudje!
Plexiglas maak ik zodra het nog iets kouder word, ze staan verder uit de wind dus kan nu geen kwaad lijkt mij, alleen de rennen staan in de wind.

Nog even een paar weken wachten op het nieuwe verblijf! Dan kan ik het meteen helemaal winterproof maken! :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:11

Ojja en marktplaats .. ik kijk er ook wel eens op maar walg meestal van de smoesjes die bij de advertenties staan ... vreselijk!
Hier komen ook alleen nog maar konijnen uit de opvang!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:52

Ze doen echt alles in het hooi (op de tegels in de ren bij het overdekte deel). Een poepbak daar neerzetten heeft ook geen zin, die verschuiven ze gewoon, rare beesten...

Afbeelding
Dit is mijn nachthok na 1,5 week, niks verschoont. Heb nu een pluk hooi op wat nieuw zaagsel gelegd, misschien helpt dat. Kan de helft van m'n hooi weggooien zoals het nu gaat >;)