Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:51

dan moe tje toch gaan kijken of de behendigheid voor haar nog zo slim is om te doen?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:54

Oh balen zeg! Hou haar maar goed in de gaten!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:23

Ja dat zal er dan idd wel vanaf hangen. Ze doet het op zich graag en ik vraag ook niet echt hele moeilijke dingen van haar. Lekker laag, paaltjes op haar tempo en komt ze er twee keer uit sla ik ze daarna over. Dak en band springt ze al niet meer. Scherpe bochten maken heeft ze nooit gedaan.

Als ze nu steeds na de behendigheid stijf blijft dan zal ik idd voor haar moeten stoppen ermee. Denk dat ik eerst af wacht hoe ze na de behandeling is en dit toch echt niet te lang tussendoor laten wachten tot de volgende behandeling. Dan als ze stijver blijft zijn voor mijn gevoel eens proberen of ze met een lichte dosis pijnstilling beter gaat, zo ja dan heeft ze echt last van haar lijf. Zo niet is het misschien toch de indrukken van de les (heeft soms wel snel haar koppie vol).
Maar goed het veel slapen kan bij haar van meerdere dingen komen.. Allergieën wat veel energie kost (jeuk) en ze heeft aortastenose maar niet heel erg.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:57

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:52

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:43

Hahaha, rete fanatiek ben jij :D

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:46

Haha ja... Alleen moet ik wel, of tenminste... moeten... Csiva wil elke dag werken. En werkt ze niet elke dag even dan wordt ze vervelend. Als het weertechnisch even kan trainen we dus agilitygericht :) Van basisdingen zoals tunnels, lekker rechtuit werken. Tot de palen en alles er tussen in :)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:29

Machie schreef:
Haha ja... Alleen moet ik wel, of tenminste... moeten... Csiva wil elke dag werken. En werkt ze niet elke dag even dan wordt ze vervelend. Als het weertechnisch even kan trainen we dus agilitygericht :) Van basisdingen zoals tunnels, lekker rechtuit werken. Tot de palen en alles er tussen in :)

Is hersenwerk dan niks voor jullie?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:10

LhinnOlijf schreef:
Machie schreef:

Is hersenwerk dan niks voor jullie?

Doen we ook wel. Alleen vind ik dat zelf veel minder leuk. Ik train dan liever agility als het even kan.
Als het nog eens echt winter wordt is er hier weinig agility meer te trainen ;)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:11

Treibball is ook wel wat? Het aanleren is statisch, maar de uiteindelijke spelmogelijkheden zijn leuk, vind ik ;)

En anders geleidelijk de hoeveelheid arbeid afbouwen? Ik ben nu even hard aan het meedenken ;) Vaak hebben honden die heel actief trainen/ bezig zijn tussendoor 'vakantie nodig'. Zou zonde zijn als ze straks inkakt vanwege een overvol koppie.

Mijn smurf heeft nu 2 weken vakantie gehad. wat inhield dat we veel naar het bos gingen, samen spelletjes doen en spelen met andere honden als hoofddoel :P Nu pak ik haar om de 2 a 3 dagen op voor 15min appél oefeningen en ik merk dat ze meer enthousiasme in haar werk houding. Hier heeft het positief uitgepakt, na 3 dagen een stuiterbal in huis te hebben :=

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:28

Treibball vind ik helemaal niks ;)
Wij trainen eens per week agility op de club, ongeveer eens per maand bij de schapen en dan bijna elke dag thuis. Hersenwerk of simpele behendigheidsdingen. Csiv is enorm gedreven in het werk. Ik rem haar al af. Als het aan haar ligt traint ze 3 uur per dag. Op dinsdag en donderdag doet ze bv niks, behalve wandelen in het bos. Maar haar niet voldoende bezig houden is een hond die mn huis sloopt zeg maar ;)
Vakantie krijgt ze binnenkort ook, dan wordt ze gecastreerd. Maar of ik haar dan 2 weken rustig kan houden....

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:30

Heb ik precies het zelfde met Jinn en die is nog maar 8 maand.
Hij wil het liefst elke dag uren wat doen. Wanneer ik wat denkwerk met hem doe is die met 10 minuten helemaal uitgeteld. Wanneer we naar het bos gaan is hij met een uur nog lang niet moe en wil nog wel 3 uur. Behendigheid doen we iets, op de puppy methode. Beetje tunnels, beetje sturen enzo.

17 januari wordt Jinn gecastreerd.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:44

Ohhh zo jong al JP? Wat zonde :( Een reu zou ik liever niet castreren, en als ik 'm al zou castreren pas als ie volwassen is. Ze worden er vaak niet knapper op...
Csiva castreer ik omdat ik een volle reu heb lopen en niet de mogelijkheid tot scheiden in huis. Gelukkig is ze pas heel laat loops geworden en gaat volgende maand de boel eruit. Dan is ze uhhh bijna 1.5 jaar. Voor mijn gevoel net te jong maar anders zit ik midden in de vakantie met een pas gecastreerde hond. uren door de bergen lopen pal na een castratie leek me ook niet zo handig ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:46

We hebben thuis een intacte teef lopen en daar wil ik geen pups bij. Op het moment kost het voor Jesda bijna €600 om haar te laten helpen en dat heb ik gewoon niet, op dit moment. Wanneer Jesda weer loops wordt en dat duurt niet zo lang meer dan weet Jinn echt wel wat de bedoeling is en scheiden wil ik zeker niet want dat lukt je toch niet. Tenminste, dat denk ik en eentje de hele dag in de bench opsluiten wil ik niet.

Dus in principe moet ik wel ;)
Had ook liever gewacht tot hij ouder is, maarja. Is even niet anders.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:51

Vind het ook wel erg jong om te castreren, Jinn word pas in mei een jaar toch?

Blue is op 2 jarige leeftijd gecastereerd. Hij had erg last van zijn hormonen en aangezien hij geen stamboom/etc heeft wil ik toch niet met hem fokken.. dus lekker de boel eraf en hij is er een stuk beter van geworden! Lara wil ik in principe zo laten..

Machie, al klaar voor zondag? ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:52

Ja, Jinn wordt in mei een jaar.

Had het ook liever wat later willen doen, maar ik heb geen keus. Ga hem liever nu castreren dan Jesda (met haar slechte bekken/achterhand) pups laten baren en het geld om haar te helpen heb ik niet.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:53

:+:

Afbeelding

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:53

Kan je hun dan tijdelijk niet scheiden in huis?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:55

chels is ook binnen een jaar gesteriliseerd. gelukkig maar ook, na haar eerste loopsheid is het nooit meer helemaal weg getrokken en dus altijd loops gebleven. ze was met 8 mnd loops, afspraak gemaakt over 3 maand, toen was ze alweer zichtbaar loops, toen de afspraak verzet naar een maand later. Toen ze open lag op de tafel zei de DA dat ze loops was.... kan nooit. Dus blijkbaar is ze nooit meer helemaal loops af geweest. Daarna werd ze ook 3x zo druk :P

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:56

chip is op anderhalf jarige leeftijd gecastreerd (kon ik t maar terug draaien :( )
scheiden kan altijd, het kost alleen even een beetje moeite ;)

Health Implications in Early Spay and Neuter in Dogs

02/25/2013

Recent results from research funded by the AKC Canine Health Foundation have the potential to significantly impact recommendations for spaying and neutering dogs in the United States. Most dogs in the United States are spayed or neutered, and for years the procedures have been completed prior to maturity. The study, published in the prominent, open access journal PLOS One, suggests that veterinarians should be more cautious about the age at which they spay and neuter in order to protect the overall health of dogs.

A team of researchers led by Dr. Benjamin L. Hart at the University of California, Davis has completed the most detailed study performed to date that evaluates incidence of cancer diagnoses and joint problems in one breed -- Golden Retrievers -- by neuter status: early (before 12 months old), late (12 months or older), and intact. Consistent with previous studies on the topic, the results showed increased likelihood of hemangiosarcoma, lymphoma, mast cell tumors, and canine cruciate ligament (CCL) rupture in neutered dogs.

The most profound observations were in hip dysplasia in male dogs when comparing early and late-neutering. The risk of development of hip dysplasia doubles, and disease occurs at a younger age in the early-neuter group compared to both the intact and late-neuter group. No occurrence of CCL disease was observed in intact male or intact female dogs, or in late-neutered females. In early-neutered dogs, the incidence of CCL was 5.1 percent in males and 7.7 percent in females, suggesting that neutering prior to sexual maturity significantly increases a dog’s risk of developing CCL disease. With respect to cancer, cases of lymphoma were 3-fold greater in the early-neutered males. Interestingly, incidence of mast cell tumors (male and female dogs) and hemangiosarcoma (female dogs only) were highest in the late-neuter group.

“Dr. Hart’s landmark study is the first to provide evidence for when to spay or neuter dogs. For years the veterinary community has been aware that early-spay and neuter may impact orthopedic health in dogs. Through a very detailed analysis and inclusion of body condition score as a risk factor, Dr. Hart was able to show that timing of spay and neuter does indeed have health implications,” said Dr. Shila Nordone, Chief Scientific Officer for the AKC Canine Health Foundation.

“CCL disease is painful, debilitating, and costs dog owners $1 billion annually to treat. The AKC Canine Health Foundation is committed to funding research, like Dr. Hart’s study, that can lead to evidence-based health recommendations. Armed with prudent guidelines for when to spay and neuter dogs we will have a significant impact on the quality of life for dogs,” continued Dr. Nordone.

Importantly, the task at hand is now to determine if the observations in this study are indeed true across all breeds and mixed breeds of dogs. Dr. Hart is interested in continuing his work by studying Labrador Retrievers, German Shepherd Dogs, and Dachshunds. Additionally, gaps in knowledge continue to exist concerning the complex relationship between sex hormones and cancer.

Last summer the AKC Canine Health Foundation released a podcast interview with Dr. Hart on his early-spay and neuter research as part of a series dedicated to the health of the canine athlete. To listen to the podcast visit http://www.akcchf.org/canineathlete

The publication “Neutering Dogs: Effects on Joint Disorders and Cancers in Golden Retrievers” is available online through the open access journal PLOS One. The work was funded by the AKC Canine Health Foundation with sponsorship from the Golden Retriever Foundation, Schooley's Mountain Kennel Club, the Siberian Husky Club of America, and the Vizsla Club of America Welfare Foundation.
- See more at: http://www.akcchf.org/news-events/news/ ... 1bSQc.dpuf

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:15

Hier worden ze beide niet 'geholpen'. Dus wij scheiden ze. En dat hoeft gelukkig niet de hele loopsheid.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:30

Ik krijg namelijk van meer mensen te horen dat zo vroeg castreren niet het beste is.
Mijn vader wil ook graag Jinn intact houden...

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:44

Kan hij niet ergens logeren of toch in aparte kamers houden/

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:44

We kunnen de keuken en kamer van elkaar scheiden maar ze liggen beide graag bij elkaar xD

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:54

ik zou liever apart houden tot je het geld wel bij elkaar hebt.
maar ik snap je keuze ook wel hoor.