Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cherell0

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:49

Geweldige foto's .
Ben wel benieuwd naar het hele hok :o

Rango z'n vervelling gaat goed .( heb hem ook even in lauw water gehad .)
Hij kreeg net na een dag plant hangen een vreet KIK , er gingen zo een stuk of 6 krekels doorheen :wow: .

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:51

Sterkte Cherell :(:)

GM hoe groot is hun terra eigenlijk? En zijn dat echte planten? Hoop dat je egeltje ze niet uit gaat graven :P

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:06

Terra is 120 x 60 x 155 cm. Ik vind het nog iets te klein, dus ben op zoek naar nog groter :o (gelukkig woon ik alleen, lees: niemand kan me tegenhouden := ) Er staan twee stamyucca's in (waarvan een helemaal tot bovenin reikt) en twee nestvarens. Verder een holle boomstam en een grote flying saucer voor Izzy, en druivenranken, een uitgeholde kokosnoot en een klimnet voor de sugars.

De planten zijn idd echt :j er stond eerst ook een wijfjesvaren in, maar die heeft Izzy vakkundig gesloopt := de rest worden zowel door de sugars als door Izzy netjes met rust gelaten.

Erg grappig trouwens: Izzy was het niet eens met de oorspronkelijke plek van haar waterbak. In nacht 1 heeft ze hem omgekieperd en op een andere plek gezet. De volgende ochtend heb ik hem weer gevuld en terug gezet op de oorspronkelijke pkek, maar de volgende dag had Izzy hem weer omgegooid, en naar dezelfde plek gesleept als de nacht ervoor. Ik heb de strijd dus maar opgegeven en het waterbakje gevuld neergezet op de plek waar ze hem steeds naartoe sleepte. Nu is madam tevreden. Helemaal feng shui enzo :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:28

Hahaha dat van die waterbak is zo herkenbaar :') Bak is op zich best een mooie maat maar snap dat als je er sugars en een witbuikegel in wilt houden je liever wat meer ruimte hebt voor de zekerheid.
Ik woon helaas nog thuis dus ik kan niet zomaar overal bakken neer gaan zetten, was het maar zo :P

Ik ben ook van plan wat planten in de bak van mijn opossum te plaatsen. Aangezien ze vrij gevoelig zijn voor de luchtvochtigheid en een plant die wat hoger houdt, weet alleen nog niet wat voor planten het gaan worden... het is dan wel geen knaagdier maar het moet natuurlijk wel veilig zijn.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:54

De yucca's die ik erin heb zijn licht giftig, maar sugargliders blijven echt van de planten af dus dat durfde ik wel aan. Verder heb ik er dus varens in staan en hedera (die was ik nog vergeten := ) die laatste twee zijn volledig veilig, en moeten vrij vochtig blijven dus zouden voor jou misschien ook een optie zijn (bijkomend voordeel: ze zijn niet duur in aanschaf)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:56

Ik zit nu te denken aan varens of Ficus pumila of Scindapsus pictus volgens mij zijn die ook niet giftig... in principe kan alles er wel in als het maar weinig licht nodig heeft en niet giftig is. Ik weet niet of ze eraan gaat kauwen het zijn natuurlijk wel omnivoren dus ze eet ook gewoon groente, weet niet of ze de plantjes dan met rust zou laten of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:01

Die Sugargliders zijn echt super! Hoe oud zijn die van jou GreaseMonkey? :) Ik ben de laatste tijd ook wat meer informatie aan het verzamelen over relmuizen, die staan toch wel op het verlanglijstje voor later ^^

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:25

Sugargliders vind ik ook geweldig.
toen eens naar gekeken omdat ik 'toch' een terra van 190Hoogte x 240breed en 100diep 'overhad'

hier hadden bij mijn ouders vroeger twee leguanen in gezeten...
wilde ze heel erg graag, maar ze zijn nog niet zo heel gemakkelijk te vinden.. ( in iedergeval niet waar ik woon..)

en ik werd enorm bang of dat niet toch te klein zaten dan..

dus na veel informatie te lezen toch gedacht, dan worden die dieren maar een toekomst plan..:)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:38

Gaaf zeg, sugar gliders. Daar hebben wij ook nog heeeel even naar gekeken maar meteen besloten dat hoe schattig ze ook zijn ze niks voor ons zijn. Maar ze blijven zo leuk <3

Hier is de populatie ook gegroeid. Wij hadden twee gekko's (we wisten niet wat voor soort, maar het blijken dus krokodilgekko's te zijn) en die zitten in een bak van 1 meter hoog, 40 cm breed en 50 cm diep. Heel veel ruimte dus, en dus ging het kriebelen bij mijn lief. Eerst zei ik heel hard 'Nee', maar op een gegeven moment heb ik over mijn hart gestreken en mocht hij er nog wel wat bij. En zoals het een man betaamt pakt hij dan niet enkel de vinger maar een hele hand :D Want ik dacht: 2 of misschien 4 er bij, maar het zijn er 8 geworden := Er zitten naast 2 krokodilgekko's nu ook 2 huisgekko's (wij noemen ze thuis altijd gewoon plakgekko's), 4 bahama anolissen (ook wel bekend als de bruine anolis) en 2 roodkeelanolissen (die veranderen ook van kleur en staat ook wel bekend als de groene anolis).

En onze Koek, die is gewoon weer zijn heerlijke zelf. Nu zit ie heerlijk te zonnen. En nee niet op de tak of in zijn bak. Nee, in de vensterbank. Op het Bhoeda-theelichtje :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet trouwens niet wat het is, maar vooral Koek wil de hele tijd uit de bak. Loopt bijna de hele dag tegen de ramen op... Veel meer dan voorheen in de oude bak. Iemand een idee wat het kan zijn?
Laatst bijgewerkt door Polivy op 05-01-14 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:43

Geweldig .

Het kan zijn omdat het beide mannen zijn , of ''Schooi'' gedrag .
Bij de 2e kan je een doek over het terra hangen ( als in gedrag negeren) , meestal stoppen ze dan wel .
Bij de 1e zou apart huisvesten het prettigst zijn voor beide dieren .

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:43

@Fiffill, ik moest Scindapsus pictus even googlen := maar lijkt me alle drie een mooie optie idd. Ik heb niet gekeken naar evt giftigheid oid maar volgens mij heb je daar zelf al op gelet.

@Spruitjee, mijn sugragliders worden dit voorjaar 2 <3 Zoek je info over Relmuizen of Dwergrelmuizen? Die laatste heeft mijn vriend er twee van :) Dotjes zijn het, maar wel echt strict nachtactief. Waar de sugargliders tegen een uur of 7 al tevoorschijn komen en overdag af en toe ook een druifje o.i.d. komen stelen zie je de dwergrellers echt pas als het pikkedonker is.

2,4 m2 bodemoppervlak bij een hoogte van bijna twee meter is mooi ruim hoor KingYasFenn! Die van mij zaten eerst op 60 x 60 cm zoals de meeste nl. websites aanraden. Dat vond ik wel echt te klein. Ze zitten nu dus op het dubbele. Dat is op zich prima, maar voor het mooi zou ik nog wel iets groter willen.

@ Polivy, Krokodilgekko's zijn ook wel érrug gaaf! Een soort miniatuurdraakje <3
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 05-01-14 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:55

Bij ons komt er misschien nog een Varanus Doreanus bij. Nog even over nadenken haha.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:57

Ik heb ze ook maar van een site met terrariumplanten hoor, al die Latijnse namen zeggen mij normaliter ook niet zoveel :+ wil nog een grotere bak voor haar, hopelijk kunnen er dan wat meer (vaste) planten in.
Hoe oud worden sugargliders eigenlijk?
Dwergrelmuizen zijn zoooo schattig <3 Heb ik ook wel eens over nagedacht om te nemen maar vond het zo jammer dat ze nachtactief zijn, en de helft hier is al nachtactief :+

Foto van die gekko's? Die zijn zo leuk :D

Haha ik vind Koek echt een hilarisch beest!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:00

Volgens ADW kunnen Sugars ongeveer 14 jaar oud worden. En ze zijn zo ontzettend lief en schattig <3 <3 <3 Ik ben echt helemaal verliefd op ze. Overdag maken mijn twee heren regelmatig even ruzie over wie er onderin de nestingpouch mag liggen := En 's avonds springen ze het hele terrarium door. Laatst had ik ze Lychees gegeven. Feest! Vonden ze echt fantastisch :j

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:06

Toen ik ze nog in de voliere had:
Afbeelding
Mojo: 'Stitch, kom je buiten spelen?" :=

En Izzy had ik hier geloof ik ook nog niet echt laten zien:
Afbeelding

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:08

Aaaaaah <3 Ze zijn zo schattig!

Ik zal eens vragen of vriendje foto's heeft van alle gekko's en anolissen. Nu zo in de bak zijn ze lastig te fotograferen. Zal de bak ook eens op de foto zetten.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:08

Nou, daar komen ze.

Bak:
Afbeelding

Krokodilgekko:
Afbeelding

Krokodilgekko in vervelling:
Afbeelding

Huisgekko:
Afbeelding

Bahama Anolis (die overigens ook zijn keel op kan zetten zoals de roodkeelanolis, alleen daar heb ik geen foto van):
Afbeelding

Afbeelding

Roodkeelanolis (mannetje) in bruine kleur:
Afbeelding

Roodkeelanolis (mannetje) met daarachter een Bahama Anolis (bovenop de tak is een soort bijeenkomstplek. Daar zitten er heel vaak een hele boel bij elkaar):
Afbeelding

Roodkeelanolis (vrouwtje, nu in groen) in een zoekplaatje:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:16

Erg leuk, die sugargliders! <3 Worden ze ook een beetje tam of zijn het vooral 'kijk'diertjes?

Ik vind de gekko's ook erg leuk, om te zien tenminste. Ik zou zelf altijd bang zijn dat ik zulke diertjes vermoord, het lijkt me zo lastig om te zien wanneer ze gezond/tevreden zijn, of valt dat mee?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:21

Bij gekko's let je ook op signalen zoals bv bij een baardagaam. Dus worden ze ineens mager, eten ze normaal, is het gedrag normaal. Dat soort dingen. Soms wel lastig ja. Vooral die krokodilgekko's. Die bewegen dus niet als je kijkt :') :D
Als je ze wil vangen moet je heel langzaam bewegen. Dan gaat het gemakkelijkst. En hun staart vermijden, want die laten ze snel los. Dat is het enige ding wat ik een beetje 'tricky' vind.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:37

daar ben ik dus altijd bang voor.. dat ik hun staart eraf haal..

fototje van Gyros lekker in 'het zonnetje'
Afbeelding

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:34

Ben even nieuwsgierig of iemand evt interesse zou hebben in een koppeltje wimpergekko's. Als we besluiten dat die varaan hier mag komen wonen, moet er iets weg. Das namelijk de afspraak die we gemaakt hebben. Ondanks dat ik niet graag dieren weg doe, zouden de gekko's de enige dieren zijn die evt weg zouden mogen van ons.
Het is een heel mooi geel dalmatier mannetje en een soort groen/bruin dalmatier vrouwtje. Weet even de officiele naam zo niet.
Ben gewoon even aan het orienteren of er interesse voor zou zijn.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:05

JA !!! :') :x nu geen plek helaas( al valt daar wel wat aan te doen :o ) , maar mocht je ze willen herplaatsen als ik op mezelf zit ....

Mooie foto's , moest wel even goed kijken tussen het groen naar groen :+

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:04

Ik vroeg me af ( ook op het reptielen forum gesteld)
Kan een baardagaam de onbevruchte eieren van zebravinken eten ?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:54

Zo 14 jaar, dat is oud! Ik vind ze echt heel schattig om te zien. Had ze in Houten op de beurs gezien maar daar waren de meesten vooral heel hysterisch aan het rondjes draaien of heen en weer aan het springen, een beetje sneu.

Polivy mooie dieren hoor! Bij die laatste moest ik wel even goed kijken voor ik haar zag :P

Ik vind de naam Gyros nog steeds prachtig voor zo'n schildpad :')

Nog een foto van mijn mannetje <3

Afbeelding

Oh en hij moet z'n vampiertandjes ook even showen :Y)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:03

Och, wat charmant! :D