Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:36

Banjer schreef:
De meeste ratjes zijn wel handtam alleen vinden ze oppakken niet zo leuk... :)

Inderdaad, mijn man vind oppakken ook niet leuk. Dan verstijfd hij helemaal en gaat piepen. Maar als hij bij me zit of zelf naar me toe komt is het goed en dan kan ik evengoed met hem kroelen :P. De vrouwtjes daarintegen (die ik heb vanaf rittens) die verslappen juist en laten alles met zich doen wat ik wil :D. Houden van kroelen. <3

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:38

Mijn lieve ratje Charlie is vandaag overleden ;(

Afbeelding

KarmaWitch

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:38

Wow wat een grappig leuk apart ratje :)
Sterkte met verlies van Charlie :(:)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:24

Gecondoleerd ;(

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:55

Bedankt!

Omdat onze andere ratten sinds het overlijden van Charlie wat down waren en ik ook wel weer een ratje wou, heb ik vanavond een nieuwe ratje gekregen van de fokker waar ik Charlie van had :)

Afbeelding

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 01:24

Wat een dotje <3

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 11:21

Awwwh wat n cutie

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:09

Gecondoleerd met het verlies van je ratje.
En wat een mooi en leuk nieuw ratje heb je!!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:30

Wat geven jullie je ratten voor voer? En zijn de duurdere merken nou echt heel veel beter?
Ik zit op internet te kijken of ik grootverpakkingen kan krijgen en zie zoveel verschillende prijzen en merken.

Wanneer weet je nou of iets goed is.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:45

Ik heb heel lang Science Selective gevoerd, voornamelijk omdat ik ze wel graag vegetarisch voer (de ratten die dierlijke eiwitten nodig hebben voer ik dat apart). Dagelijks krijgen ze veel verse groente en fruit ernaast (zeker 30%) en dan nog pasta, rijst etc. Sinds een paar dagen ben ik overgestapt op Rat Rations voer (http://www.ratrations.nl/), omdat ik eigenlijk al een tijdje over wilde stappen op natuurlijker voer. Ik kan er dus nog niet veel over zeggen, maar de ratten zijn er dol op. Ik meng nog met de laatste restjes Science Selective en dat laten ze het langst liggen. Het ruikt ook heerlijk, niet zo 'kunstmatig' als fabrieksvoeder. Je moet er wel supplementen naast geven.

Fabrieksvoer is ook niet heel verkeerd hoor, wel vind ik dat veel vers altijd een must is, wat je ook voert. Tussen welke merken twijfel je en wat voer je nu?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:56

Tjonge jonge... Ik heb nog niet echt geluk met ratten ;(

Heb voor ik mijn nieuwe ratje aangeschaft heb op internet gezocht, of deze soort wel gezond is. Niks raars gevonden. Ook de fokker zei dat ze gewoon gezond zijn en kunnen zien. Dat leek ook zo toen hij in zijn kooi zat bij de fokker, hij ging heel normaal om met zijn vriendjes en ging ook steeds op zijn achterpoten staan toen we bij de kooi stonden.

Thuis kennis laten maken met de andere ratten, ging prima. Maar nou zit hij constant met zijn kop te bewegen. Links, rechts, links, rechts.... En als er een andere rat aankomt kruipt hij helemaal tegen de tralie's aan, tot die rat tegen hem aan komt, dan is hij weer ontspannen.

Als ik naar de kooi toe loop, komen de anderen er meteen aan lopen. Hij komt alleen als je constant een geluid maakt, dan komt hij langzaam naar je toe.

Morgen dus maar naar de dierenarts met hem, maar volgens mij ziet hij weinig tot niks....

Had ook foto's geplaatst op een rattenforum en daar zei iemand dat een goede fokker geen RED fokt... Dat zegt al een hoop... Maar waarom kun je dat niet vinden op internet? -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:05

Dat roodoogjes (dus ook RED) niet altijd goed zien is wel algemeen bekend, maar hoeft niet veel problemen te geven. :) Hij moet ook wennen hè, een verhuizing, een intro en een nieuw baasje is niet niks binnen een paar dagen. Als hij daarnaast slecht ziet is het niet zo gek dat hij dit gedrag vertoont.

Goede fokkers fokken inderdaad geen RED, maar ook geen fuzz/naakt. In die zin had je het wel kunnen weten, aangezien je vorige ratje daar ook vandaan kwam. Dat is echt wel te vinden op internet. Maar goed, je kan er evengoed nog een fijn ratje aan hebben, geef hem even de tijd! Een bezoekje aan de DA kan geen kwaad, maar als hij echt slecht ziet is het toch een kwestie van ermee leren leven en dat heeft even tijd nodig. En voortaan naar een goede opvang/rattery gaan. :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:27

Dat met de kop op en neer bewegen doen die van mij ook wel eens, denk dat dat gewoon zekeren is: http://www.ratteryratyco.nl/de-rat/gedrag/zekeren

Moet er wel bij zeggen dat die van mij uit een nestje RED x BES komen, maar heb niet het idee dat ze problemen hebben met zien. Bella (zwartoog) is wat afwachtender en die zie ik het vaker doen dan Harley (odd-eye). Bij mij is het al wel een stuk minder dan in het begin, dus lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het gewoon een stukje wennen/onzekerheid is.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:04

RedPassion schreef:
Ik heb heel lang Science Selective gevoerd, voornamelijk omdat ik ze wel graag vegetarisch voer (de ratten die dierlijke eiwitten nodig hebben voer ik dat apart). Dagelijks krijgen ze veel verse groente en fruit ernaast (zeker 30%) en dan nog pasta, rijst etc. Sinds een paar dagen ben ik overgestapt op Rat Rations voer (http://www.ratrations.nl/), omdat ik eigenlijk al een tijdje over wilde stappen op natuurlijker voer. Ik kan er dus nog niet veel over zeggen, maar de ratten zijn er dol op. Ik meng nog met de laatste restjes Science Selective en dat laten ze het langst liggen. Het ruikt ook heerlijk, niet zo 'kunstmatig' als fabrieksvoeder. Je moet er wel supplementen naast geven.

Fabrieksvoer is ook niet heel verkeerd hoor, wel vind ik dat veel vers altijd een must is, wat je ook voert. Tussen welke merken twijfel je en wat voer je nu?

Bedankt voor je bericht!
Ik voer op dit moment de care +. Volgens mij is dit relatief duur voer (12 euro voor 1,5 KG) en omdat mijn zakken er redelijk snel doorheen gaan was ik aan het kijken of ik ergens een grootverpakking kon vinden op internet. Helaas niet het geval. Dit is dan ook de reden dat ik aan het kijken ben of ik misschien ook iets anders kan proberen.

Nu zag ik de Xtra Vital. Maar kan niet echt beoordelingen vinden.

Ik heb de bovengenoemde site bekeken. Wat voor supplementen voer jij ernaast? En welk voer van die site? Ik zie namelijk onwijs veel staan.

Edit: http://www.diervoordeel.nl/import/xtrav ... -5-kg.html
Deze bedoel ik. Scheelt wel heel erg veel met het voer wat ik nu voer. Maar zal dit goed zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:27

Care+ is sowieso geen aanrader als standaard voer, dat is veel te rijk en hoogwaardig voor gezonde ratjes. :) Helemaal prima als aanvulling of voor oudjes/zieken, maar niet als standaard voer. Vooral bij vrouwtjes kan te rijke voeding meewerken in de ontwikkeling van melkkliertumoren, beetje mee uitkijken dus. :) Xtra Vital is hetzelfde merk, maar dan de basis, dat is prima, zeker als je wat vers ernaast voert. :j

Ik voer nu van RatRations 11a Compleet, met Calcivet en Daily Essentails 1 als supplementen (niet dagelijks, ben van plan het om en om te doen).

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:38

RedPassion schreef:
Care+ is sowieso geen aanrader als standaard voer, dat is veel te rijk en hoogwaardig voor gezonde ratjes. :) Helemaal prima als aanvulling of voor oudjes/zieken, maar niet als standaard voer. Vooral bij vrouwtjes kan te rijke voeding meewerken in de ontwikkeling van melkkliertumoren, beetje mee uitkijken dus. :) Xtra Vital is hetzelfde merk, maar dan de basis, dat is prima, zeker als je wat vers ernaast voert. :j

Ik voer nu van RatRations 11a Compleet, met Calcivet en Daily Essentails 1 als supplementen (niet dagelijks, ben van plan het om en om te doen).

Dat meen je niet! Jee nooit geweten! Ik had altijd wat goedkoper voer, en toen toch maar eens in de DW gaan vragen wat nou het beste is. Zij vertelden dat Care + het beste was wat zij hadden en dat kwam omdat het alleen brokjes zijn, dus dat ze alle voedingsstoffen binnen krijgen en niks kunnen laten staan.

Maar dat Xtra Vital is dus wel aan te raden?
Ik voer sowieso elke dag bij. (pasta, fruit, rijst, kaas, stukje boterhamworst)

Ik ga eens kijken op de website wat jij voert. :) Thanks!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:41

Ik ga ook weer over op de labobrokken, ze vissen echt alleen het lekkere uit en gooien de rest uit de kooi. Stelletje verwende apen zijn het.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:46

lieveli schreef:
Ik ga ook weer over op de labobrokken, ze vissen echt alleen het lekkere uit en gooien de rest uit de kooi. Stelletje verwende apen zijn het.

Daar had ik ook last van! Wat zijn dat voor brokken dan? (merk?)
Ik kon namelijk niet veel veel vinden.

Heb nu op labbrokken gezocht en daar kwam uit dat de Rebas brokken goed schijnen te zijn.
Ik kan alleen nergens vinden waar ze te koop zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:58

Ik haal ze bij de deka, geen idee welk merk dat eigenlijk is...

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:14

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:03

Ik geef de kinders hier speciaal samengesteld voer... alles wordt opgegeten... had ik niet verwacht... ik dacht ook dat ze alle lekkere dingen eruit zouden vissen... :D

Ik bestel mijn voer bij rattery RatCity... :) (zij runt ook opvang SOK)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:28

Kan ik ook online bestellen toch? Want hoewel niet het makkelijkst, is het voer kopen daar wel het verstandigst denk ik.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:23

klopt, kan je online bestellen... alleen is er een storing op de site waar ik het normaal bestel... ik heb al gevraagd of ze een schatting kan geven wanneer de shop het weer doet... :)

Het is ook niet duur... ik bestel altijd 9 kilo tegelijk en ik betaal 18 euro (excl. verzendkosten)... :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:57

Ik wist niet dat er ook een rattenforum om bokt was dus bij deze meld ik me hier ook!
Ik heb namelijk heel wat jaartjes gefokt. Ben een poos gestopt maar heb onlangs besloten mijn 'eigen lijn' weer op te pakken en verder te gaan. Wel klein schalig want ik wil het contact met mijn ratjes goed houden. Ik heb een periode gefokt en had toen meerdere fokdieren maar merkte toch dat de individuele aandacht verslapte. Ik heb nu 2 dames uit mijn eigen lijn en heb een fokman op het oog met super stamboom dus ik ga het weer (kleinschalig) oppakken. Ik ben bezig met een website dus die zal ik binnenkort hier plaatsen voor geïnteresseerden :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:00

Wat is je ratterynaam Aartje?