nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 08:54

Spannend zag die koningin langskomen op facebook.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:23

Ja, dat klopt inderdaad. Tim (die ze aanbiedt) is een vriend van mij en woont hier vlakbij. De verleiding was dus te groot om het niet te proberen :9 terwijl ik eigenlijk al meer dan genoeg volken heb staan....mja, die ene maakt dan ook niet meer uit. Eerst maar eens zien of het lukt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:40

Wij hebben gister een controle gedaan... Exact 1 week na de vorige controle.
En dat ging van uitersten...

Volk 1 was vorige week eindelijk op gang met uitgebreid broed, lekker aan het groeien en had niet enorm ruim honing maar genoeg om geen honger te hebben...
Nu ineens geen koningin (vorige week geen doppen of speeldoppen)... Er waren in het gehele volk 5 doppen aangezet. Die hebben we weg gehaald en ze met kranten er tussen samengevoegd met een broedaflegger waarvan de jonge koningin nu lekker aan de gang is.

Het tweede volk, woont inmiddels op 5 etages (2 x BK en 3 x HK), vorige week waren er doppen aangezet en zat de gehele kast ramvol bijen dus hebben we een broedaflegger gemaakt en de doppen weg gehaald omdat er een fraaie leggende Q in zat...
Nu 20 kilo honing uit dit volk geslingerd, maar er is geen nieuw broed en er zijn doppen aangezet... Toch een zwerm die wij gemist hebben??

Volk daarnaast, klein volkje met een jonge koningin die we vorige week gemarkeerd hebben en die net op 2 ramen eieren aan het leggen was. Nu compleet verdwenen en er zijn doppen aangezet...

De broedaflegger van vorige week vliegt goed, hebben we verder met rust gelaten.

Samengevat: we hebben uit 2 volken honing geoogst (en veel ook), maar we zijn ook in een week 3 koninginnen kwijt geraakt...

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:12

Poeh Nickeltje, daar zullen jullie ook wel even hebben staan kijken... Wat een gedoe ook met die koninginnen, waardeloos dat ze dan verdwijnen of dat er kennelijk toch iets mee gebeurd.
20kg honing is wel een flinke hoeveelheid zeg! :wow:

Hier ook allemaal gedoe. Het ene volk gaat nog steeds uitstekend, het is een groot volk maar toont geen enkele zwermneiging. Wat speeldopjes, maar nooit belegd. En dat terwijl dit het volk is dat ik vorig jaar begin mei als zwerm geschept heb, waardoor ik altijd verwacht dat ze nogal zwermlustig zijn. De koningin probeerde ik met zo'n geel merkbuisje met schuifluikje te vangen ('Gemakkelijk met een hand te gebruiken'), maar dat lukte voor geen meter. Q zat er wel op, dus ik was haar aan het bekijken, en ineens werpt ze zich van dat ding af naar beneden... In het gras? In de kast? Nergens meer te zien natuurlijk, tuthola... Ik heb haar in de kast niet meer gezien, maar ook geen ophef bij de bijen dus ze zal toch wel gewoon tussen de ramen zijn gevallen.

Dan heb ik nog twee volken, die had ik laatst gesplitst uit 1 volk waar ik gesloten moercellen vond. Het deel met de moercellen (en de tuter, zie het filmpje ergens hierboven) had al een nazwerm, maar de Q die er nu in zit doet het goed, 5 ramen broed, veel eitjes, en volgens het boekje met broed in het midden, randje stuifmeel en nectar in de hoekjes <3
Het andere deel had dus de originele Q, en ging prima. Vorig weekend bericht gekregen, 'de bijen zwermen?'. Normaal kan ik dat terugzien in de gewichtsgegevens van de base, maar nu zag ik niets vreemds. Nog wel even gezocht, maar geen zwerm gevonden.
Afgelopen woensdag was het weer goed en had ik vrij geregeld, dus alle kasten uitgebreid bekeken, en dit tweede volk had bezette gesloten moercellen... Geen Q gezien, dus daar was kennelijk toch een zwerm af gekomen. Dus, alle ramen afgeslagen en alle moercellen behalve 2 weggebroken.

Toen er een tijdje over nagedacht. Ik heb eigenlijk geen zin / plek voor 3 volken, en aangezien ik dus nu een volk heb met een goeie Q, en een volk zonder Q, bedacht dat ik ze maar terug zou samenvoegen. Vrijdag te koud, dus dat werd zaterdag. Alles klaargemaakt, ik pak de raampjes met de laatste moercellen om die weg te breken: moercellen opengevreten en leeg. Echt wtf. Maar goed, toen stonden de kasten al op elkaar, dus ze zoeken het maar uit samen >;)

En bij het wegnemen van de 2e HK die er nauwelijks gebruikt uit zag, blijkt bij het opbergen dat daar redelijk wat bijna verzegelde honing in zit. Het lijkt dik genoeg om honing te zijn, maar is niet verzegeld. Ik ben aan het twijfelen wat ik daar nou weer mee zal doen.

Ik heb nog wel wat leuke fotos!

Afbeelding
Koningin Francesca <3

Afbeelding
Eitjes (indien de kwaliteit goed genoeg blijft)

Afbeelding
Bijen, broed, en larven

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:39

De middelste foto zijn witte puntjes eitjes.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 20:58

Poeh, wat een bijzondere verhalen! Ik hoop dat het voor jullie allemaal goed komt...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 21:04

Ik kom lomp binnenvallen met een vraag :o.

Wij hebben bijen in onze muur zitten. Nu vind ik dat niet zo erg, maar na de zomer worden onze kozijnen vervangen en ik zou niet willen dat ze doodgaan. Ik heb via Facebook een imkerclub benaderd, maar volgens mij zijn ze hun wachtwoorden kwijt, oid.

Lang verhaal kort, weet iemand van jullie een imker omgeving Rhenen/Veenendaal die zou willen kijken hoe of wat en ze eventueel mee wil nemen? Of een andere manier om ze veilig (voor henzelf) weg te krijgen?

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:49

Hoi San87, heb je een foto van de bijen? Even om te bepalen wat het voor bijen zijn. Ik zit bij de imkervereniging in Dieren. Dat is niet helemaal om de hoek, maar misschien heeft iemand daar interesse. Ze willen wel altijd eerst een foto, omdat we allemaal al heel vaak gereden hebben voor wespen, hommels en andere 'niet-honingbijen' :o :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:02

Morpheus81 schreef:
Hoi San87, heb je een foto van de bijen? Even om te bepalen wat het voor bijen zijn. Ik zit bij de imkervereniging in Dieren. Dat is niet helemaal om de hoek, maar misschien heeft iemand daar interesse. Ze willen wel altijd eerst een foto, omdat we allemaal al heel vaak gereden hebben voor wespen, hommels en andere 'niet-honingbijen' :o :D

Poeh, ik ga m'n best doen foto's te maken. Het is regenachtig, dus zodra de zon weer schijnt zal ik eens kijken.

Wespen en hommels zijn het sowieso niet, maar of het honingbijen zijn durf ik ook niet 100% met zekerheid te zeggen. Ik zie iig regelmatig bijen in en uit de muur komen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:07

Gezien ze spreek over bijen denk ik honingbijen gezien de meeste wilde bijen solitair zijn. Maar als het niet om honingbijen gaat kan je er weinig aan doen ben ik bang.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:08

Super, gaat vast lukken als het wat beter weer is. En het kunnen heel goed honingbijen zijn hoor! Het wordt dan wel een uitdaging om ze uit de muur te krijgen trouwens....zitten ze er al lang?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:12

Morpheus81 schreef:
Super, gaat vast lukken als het wat beter weer is. En het kunnen heel goed honingbijen zijn hoor! Het wordt dan wel een uitdaging om ze uit de muur te krijgen trouwens....zitten ze er al lang?

Ik heb echt geen idee hoe lang ze er zitten. Ik weet ook niet of het al een nest is, of dat ze nog aan het bouwen zijn. Het viel ons begin dit jaar op dat er regelmatig bijen de muur in en uit vliegen. Soms drie of vier tegelijk.

Ze gaan tussen het kozijn en de muur naar binnen. Gezien het kozijn er tzt uit gaat, lijkt weghalen me niet al te lastig? Ik wil vooral niet dat ze doodgaan.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:07

Nou, het zou kunnen zijn dat ze tussen het kozijn en de muur dan de spouwmuur in gaan (is er een spouw?). Want tussen kozijn en muur is niet echt ruimte voor een nest. Ze moeten daar achter dus verder kunnen, verwacht ik. Als ze zich in de spouw gevestigd hebben, is het lastig om ze daar weg te krijgen, want je kunt daar niet bij. Maar ik denk dat iemand de situatie ter plaatse moet beoordelen, is lastig zo op afstand. Wellicht is er iets heel anders aan de hand en ik wil je zeker niet bezorgd maken, terwijl ik natuurlijk geen idee heb van de situatie.

Ik denk wel dat het verwijderen van de bijen het beste kan gebeuren voordat iemand werkzaamheden aan de kozijnen komt doen, omdat het best een tijdrovend klusje kan zijn. En je kunt dan niet tegelijk aan de slag met het vervangen van de kozijnen, zeg maar.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:23

Afbeelding

Onze eerste oogst is 40 potten honing.
We hebben ruim in de volken laten zitten, ik hoop dat we over een aantal weken nog een keer oogst hebben...

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:34

Dat is super Nickeltje! Hele mooie oogst. Van hoeveel volken is dit? Wat is/komt er nu nog aan dracht bij jullie dat je nog meer verwacht? Hier is het meeste wel een beetje geweest helaas. Ik ga volgende week of de week erna kijken of ik iets kan oogsten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:43

Uit twee volken is dit, van vijf.
Er is nu nog een rest linde en de velden in ons heen staan vol klaver.
Verder zijn er gek genoeg al springbalsemienen aan het bloeien. Daar staat een deel van de randen land onze zandweg vol mee.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:10

Oooh springbalsemien! Dat is inderdaad super, dat komt hier helaas eigenlijk niet voor. Klaver hebben we wel inderdaad, dat zou misschien nog wat kunnen zijn.

10kg per volk is dit jaar helemaal niet slecht volgens mij. Ik hoor hele wisselende verhalen. Van imkers die de HK's niet aangesjouwd krijgen tot imkers die echt helemaal niks hebben dit jaar. Jouw andere 3 volken hadden niet, of die heb je gewoon nog niet geoogst?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:14

Die hadden niet zo veel en niet verzegeld en met de voorspellingen van deze week hebben we dat laten zitten...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:18

Heb op 1,5 meter van de kast tussen tegels een stukje klavers groeien. Moest ik eigenlijk weg maaien, maar had al gezien dat er bijen op vliegen en hommels dus laten staan.

Enige nadeel moet er soms doorheen lopen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:18

Mooie oogst!
Wat gek dat het zo verschillend is dit jaar. Hier is de oogst juist heel goed.
Ik heb bijna alles in potjes (had te weinig potjes), ga over een week of twee een keer kijken en dan de HK's weghalen. Kunnen ze dan mooi focussen op een goede voorraad voor de winter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:04

Nou beetje mazzel 1 of 2 ramen honing.

Moet alleen nog spullen aanschaffen voor honing oogst.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:18

Aanschaffen zelfs... Bedoel je dan potjes en deksels of ook ontzegel spullen en een slinger?
Want dat laatste is best wel een investering... Kun je die eventueel de eerste paar keren lenen bij iemand uit de buurt?

Ik hoop komend weekend met beter weer weer eens een uitgebreide controle te kunnen doen. Vorig weekend heb ik er haastig in gegluurd of er geen grote gekke dingen aan de hand waren. Dit weekend was ook niet het beste weer voor een uitgebreide controle helaas.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:40

Potjes heb ik wel. Maar de rest.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:55

Ben je lid van een bijen/imkervereniging Marcella? Meestal hebben die oogstgereedschap dat je kan gebruiken. Of misschien die andere imker die bij je op de moestuin zit?
Het is jammer als je je verheugd op de eerste eigen honing, maar voor 2 ramen is het zonde om van alles zelf aan te schaffen, zeker zoiets prijzigs als een slinger.

Een paar weken geleden heb ik ook honing geoogst, en een ruime week terug hebben mijn moeder en schoonmoeder een avond geholpen om alles in potten te krijgen en te labelen :)
Het was een mooie oogst, ik had nog 10 ramen van vorige zomer, goed voor 10x 250gr en 10x 450gr:
Afbeelding

En 15 ramen van dit voorjaar, 10x 250gr en 26x 450gr
Afbeelding
Deze was met 19,5% een beetje aan de vochtige kant, dus die moet snel verkocht :)
En mijn goede doppen waren halverwege op _-:( dus nu is het half-half. En die zwarte lijken of een of andere reden minder goed te sluiten dan de gouden. Extra stom.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:53

Wilde de honingslinger van bijenhuis kopen van 125 euro. Weet al dat mijn ramen passen.